Muita perheitä, joissa miestä ei tippaakaan kiinnosta jouluvalmistelut?
Mieheni on monella tavalla ihana ihminen, mutta ei välitä joulun laittamisesta yhtään. Jos hän saisi päättää, kotia ei koristeltaisi mitenkään, kuusta ei laitettaisi ja kaikki muukin jouluvalmistelu jätettäisiin väliin. Joulukoristeet ärsyttävät miestä. Ruokia mies ei juuri mieti, lahjojen ostosta ei puhu. Mies osallistuu pitkin hampain muovikuusen pystyttämiseen, minä hoidan lapsen kanssa koristelut. Ja kun joku kommentoi, niin meillä ei ole mitenkään överit jouluvalmistelut. Meille tulee muovikuusi koristeineen, ikkunaan yksi joulutähti ja kynttelikkö sekä pari pientä koristetta ja joulukukkaa kotiin. Minä hankin lapselle ja kummilapsille lahjat sekä paketoin ne. Suunnittelen ennen joulua ruokalistan ja kysyn mieheltä, mitä jouluksi toivoisi. Syö kyllä jouluruokia mielellään ja valmistaa esim. kinkun, mutta muuten joulu ei kiinnosta miestä tippaakaan. Ollaanko jotenkin erikoinen perhe vai onko tällaista muillakin? Ja kun joku kommentoi, että miksi ei vain tehdä miehen toiveiden mukaan, niin haluan lapsen vuoksi valmistella joulua. 3 v lapsi onkin joulusta aivan innoissaan.
Kommentit (35)
Ei ole perhettä, olen mies ja ei kiinnosta joulu ollenkaan. Täysin kaupallinen amerikkajuhla
Mä luulen, että olen totuttanut miehen, ettei tarvii osallistua.
Olen joulufriikki, että pitkin vuotta ja pikku hiljaa suunnittelen ja valmistelen joulua.
Kyllähän tuo autoa tykkää ajaa ja hakee juttuja, kun pyydän. Oman aika taulunsa mukaan. Ja nyt joulukuussa kulkee kaupoilla mukana
Kyselen mistä hän tykkää ja mitä joulupöydässä ehdottamasti pitää olla. Hän vastaa ja joskus lisää whatappiin loput.
Siivoaa ja on mukana, kun pyydän. Tarvittaessa nikkaroi.
Oma-aloitteisesti ei ehkä tekis mitään. Enkä mä siitä moiti. Mä olen tässä asiassa itsevaltias.
Kyllä se aina joulun jälkeen kiittää, että loihdin jälleen upean joulun.
Huom! Tähän intoiluun ei liity stressiä, eikä hampaiden kiristystä. Teen sen minkä jaksan ja ehdin. Toisinaan yökausia pakerran ja sitten jouluna kiitollisena mäkin nautin. :D
Ei minunkaan miestä kiinnosta. Kuusi haetaan yhdessä metsästä ja sen laittaa valmiiksi siihen asti, että lapset saa koristella. Kinkun paistaa ja auttaa ruuanlaitossa, mutta kaikki koristelut ja leivonnat ja muu hömpötys on minun juttuni. Ja se on täysin ok. Miksi sen pitäisi niihin osallistua, jos ei kerta ole kiinnostunut?
Mun mies ei muusta niin välitä, mutta ruuat on sille tärkeitä. Eli jouluksi haluaa, että kokataan sen seitsemää sorttia. Ja toki ostaa lahjoja myös, omille sukulaisilleen. Itse tykkään joulussa tunnelmoinnista, koristeet, musiikki, tuoksut jne. Eli meillä työnjako menee aika loogisesti niin, että minä hoidan järjestelyt ennen joulua ja mies sitten isomman osan ruuasta. Yritän kyllä vähän hillitä sen kokkausintoa, koska ei meidän nelihenkinen perhe niin kovin paljoa ehdi syödä ja ois kiva jos jouluaatto ei menisi ihan stressissä ruuanlaittokiireen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät nuo teidän jouluvalmistelunne nyt niin valtavilta vaikuta ettei niistä selviäisi se ihminen jolle joulu on tärkeää.
No, mutta jos ukko jää ilman kinkkua, laatikoita, leivoksia ja lahjoja ja istuu kämpässä, missä ei oikeasti ole joulua, hän kiukuttelee.
Eli nämä tietyt miespuoliset luulevat, että kun esittää ettei välitä, ei tarvitse tehdä minkään eteen mitään. Ei niillä ole sydäntä. Eikä ehkä edes aivoja.
Vierailija kirjoitti:
Miehet: pysykää sinkkuina.
Älkääkä menkö kenenkään luo syömään jouluruokia vaikka pyydettäisi.
Ei meillä ole mitään. En ole juhlija tyyppiä niin ei ole oikein ikinä juhlittu joulua niin kuin se ymmärretään.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei siis ole jouluihminen. Ei me kaikki olla. Mäkin punnersin aikanaan joulut lapsen takia ja lopetettiin, kun lapsi oli sitä mieltä, että ei tarvitse enää.
Jouluihminen tai ei niin kyllä sillä isälläkin on vastuu siitä, että asiat saadaan hoidetuksi ja että saadaan lapselle tarjottua mukava joulu. AP:n tapauksessa ne lapse ilmeisesti kuitenkin sitä joulua odottavat.
Mulle on arvoitus, että miksi ihmiset ei edes vähän innostu ja osallistu asioihin, joista niiden rakastamat ihmiset on kiinnostuneita ja innostuneita. Mua ei kiinnosta esim. vappu yhtään enkä tajua, että mitä juhlimista siinä on, mutta mun mies tykkää, että on simaa ja munkkeja. Niinpä me yhdessä tehdään sitä simaa ja tehdään munkkeja. Mä en myöskään tajua, että miksi aikuisten pitäisi omia synttäreitään millään tavalla juhlistaa, mutta mun mies haluaa kakun ja lahjan (se ostaa myös mulle lahjan syntymäpäivänä, vaikka ei mun mielestä tartteisi), joten mä ostan sen kakun ja lahjan, kun tiiän että se häntä ilahduttaa.
Mä pidän mun miehestä ja haluan, että hän on onnellinen ja iloinen. Jos mun pitää sen takia vähän nähdä vaivaa, niin sen teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei siis ole jouluihminen. Ei me kaikki olla. Mäkin punnersin aikanaan joulut lapsen takia ja lopetettiin, kun lapsi oli sitä mieltä, että ei tarvitse enää.
Jouluihminen tai ei niin kyllä sillä isälläkin on vastuu siitä, että asiat saadaan hoidetuksi ja että saadaan lapselle tarjottua mukava joulu. AP:n tapauksessa ne lapse ilmeisesti kuitenkin sitä joulua odottavat.
Toki. Ap:nä työntäisin surutta miehelle enemmän muita kuin jouluhommia (ellei tajua oma-aloitteisesti), lapsiperheessä niitä riittää. Mitään mutinoita ei tarvitse kuunnella. Näinkin kaikki osallistuvat.
Olen täysin samanlainen mies. Ei joulu kiinnosta mitenkään. En osta vaimolle joululahjaa yms.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies ilmoitti, kun lapset oli tehty, että hän ei joulua kaipaa. Mitätön juhla, hänelle riittää hyvä ruoka ja on kiva kyläillä puolin jos toisin.
Siis ei kuusta, ei lahjoja, ei yhtään mitään.
Itse on kyllä saanut valmiit joulut lapsena, mutta omilleen ei antaisi mitään. Toki ruuat voin tehdä ja sitten käydään syömässä muidenkin herkut. Oli kelpo suunnitelma.
Arvatkaa suostuinko.
On helpompaa olla yh, kuin raahata aikuisten oikeuksilla varustettua mieslasta elämässään.
Eikö tää asia tullut yhtään kertaa esille ennen niiden lasten tekoa...? Siis mies oli siihen asti ihan joulu-ihminen, mutta lasten synnyttyä yhtäkkiä ilmoitti, ettei joulu nappaa tippaakaan eikä aio sitä viettää, niinkö?
Meillä mies ilmoitti, kun lapset oli tehty, että hän ei joulua kaipaa. Mitätön juhla, hänelle riittää hyvä ruoka ja on kiva kyläillä puolin jos toisin.
Siis ei kuusta, ei lahjoja, ei yhtään mitään.
Itse on kyllä saanut valmiit joulut lapsena, mutta omilleen ei antaisi mitään. Toki ruuat voin tehdä ja sitten käydään syömässä muidenkin herkut. Oli kelpo suunnitelma.
Arvatkaa suostuinko.
On helpompaa olla yh, kuin raahata aikuisten oikeuksilla varustettua mieslasta elämässään.