Pieneneekö työssäkäyvän asumistuki nyt sen 300e? En tajua tuota uudistusta, auttakaa!
Käyn töissä ja palkkaa tulee bruttona 1800, asumistukea 350e. Lähteekö tuosta asumistuesta nyt tuo 300e suoraan pois?
https://www.ess.fi/uutissuomalainen/6418683
Aivan hirveä hätä tämän kanssa, jos tuo on noin, me ei lapsen kanssa kyllä sitten enää pärjätä😢 Vuokra on halpa, alle Kelan normien.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muka voit saada noilla tuloilla asumistukea? Ei voi pitää paikkaansa.
Helposti saa jos on lapsia.
Me ei saada. Nettotulot alle 2000e eikä saada asumistukea.
Älä valita. Teillä on hyvät nettotulot. Laskelmassa huomioidaan bruttotulot. Mikä mahtaa olla teidän bruttotulot?
Elämme alle köyhyysrajan. En ymmärrä miksi emme ole oikeutettuja asumistukeen jos kerran jopa 6000e saa asumistukea??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valita. Teillä on hyvät nettotulot. Laskelmassa huomioidaan bruttotulot. Mikä mahtaa olla teidän bruttotulot?
Miksi sitten ap saa asumistukea? Hänen tulot vain 400e vähemmän kun meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämme alle köyhyysrajan. En ymmärrä miksi emme ole oikeutettuja asumistukeen jos kerran jopa 6000e saa asumistukea??
Kyseessä ei ollut säännöllinen kuukausitulo vaan pitemmän ajanjakson kertymä.
Minulle tuli yllätyksenä, että omistusasuntoon on saanut asumistukea..... tarkoittaako tämä sitä, että valtion kassasta on osallistuttu asuntolainojen lyhennyksiin ja korkojen maksuun? Olen melkein viisikymppinen ja 23-vuotiaana ostin pankkilainalla asunnon. Välillä ollaan kituutettu pienilläkin tuloilla (perhevapaat), mutta ei ole ymmärretty hakea asumistukea.
Laskentaperuste muuttuu. Eli jos aiemmin sait palkkaa sanotaan vaikka 1500€ niin siitä vähennettiin tuo 300€ jolloin tuki laskettiin 1200€ mukaan. Nyt vähennystä ei tehdä vaan tuki lasketaan 1500€ mukaan. Eli kyseessä on selvä heikennys tuloihin. Kysymys kaiken kaikkiaan on siitä että matalapalkka-aloilla maksetaan Suomessa liian pientä palkkaa verrattuna suomalaiseen kustannustasoon. Eli paineet siirtyvät nyt seuraaviin palkkaneuvotteluihin jos hallitus ei peräänny päätöksistään. Siinä ihan pähkinänkuoressa...
Mä olen elänyt aivan tynnyrissä tämän asian suhteen. Aivan järkyttyneenä luen tätä, kun tajuan, että tämähän koskee minuakin. As.tuen kanssa on ollut muutenkin koko ajan säätämistä, kun teen keikkatöitä. Jos se tästä vielä tippuu, niin eihän minulla jää palkasta enää mitään muuhun elämiseen. Yksiöönkö tässä pitää kolmen lapsen kanssa mennä. Eikä nekään paljoa halvempia edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Olisit äänestänyt vasemmistoa kun vaalit oli. Tätä ei olisi tarvinnut tapahtua. Mutta Suomen kansa halusi tätä ja nyt sille ei voi enää mitään.
XDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXD
Viimenen asia mikä konkurssikypsän maan vaaleissa kannattaa tehdä on äänestää koko maailman sossutoimisto -puolueita eli vihervassareita. Nyt ollaan kusessa kun nykyisen hallituksen pitää luovia hupakoitten jättämän sotkun selvittämiseksi. Pelkät Mariinin holtittoman lainanottopolitiikan seurauksena saadut valtionvelan korot on noin neljä miljardia vuodessa. Ei ikinä vihervassareita valtaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon miettinyt samaa että mitä tässä tapahtuu. Jäin nyt työttömäksi ja olisi tarkoitus tammikuussa aloittaa uudessa osa-aikatyössä. Siinä lähes täydet tunnit eli palkka olisi noin 1500 kuussa. Sopparia en oo viä kirjoittanut ja mietin että uskallanko aloittaa? Teen matalapalkkatyötä ja kyllä vaikuttaa jos asumistuki tippuu. Saan nyt liiton rahaa karenssin jälkeen niin kannaatraako vaan olla työttömänä kunnes liiton rahat on loppu ja sen jälkeen katsoa uudestaan? Oon nyt tehnyt pimeetä keikkaa ja pakko sanoa että se houkuttelee jatkossakin että pystyy edes jotenkin elämään. Palkkoja pitäisi nostaa että ihminen pärjäisi palkallaan eikä olisi riippuvainen tuista. Viduttaa tehdä koko päivä raskasta työtä ja saada siitä niin vähän rahaa että eletään kädestä suuhun. Ei varaa edes lääkkeisiin. Toimeentulotuella ollessa sentään saa ne haettua kun maksusitoumus apteekkiin vaikken itse t
Palkkahaitari on revennyt tolkuttomaksi. Suomessa kokopäivätyöstä tulisi tienata minimissään sen verran ettei tuille ole tarvetta.
Vertaa esim.hyvinvointialueen laitossiivojan ja pomon palkkaa. Ero on liikaa ja perusteeton.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli yllätyksenä, että omistusasuntoon on saanut asumistukea..... tarkoittaako tämä sitä, että valtion kassasta on osallistuttu asuntolainojen lyhennyksiin ja korkojen maksuun? Olen melkein viisikymppinen ja 23-vuotiaana ostin pankkilainalla asunnon. Välillä ollaan kituutettu pienilläkin tuloilla (perhevapaat), mutta ei ole ymmärretty hakea asumistukea.
Järki käteen nyt ettet ihan nolaa itseäsi edes anonyymillä palstalla. Omistusasunnossa on huomioitu vastike ja ehkä asuntolainan korot, ei muuta. Lisäksi asumismenoissa on normaali omavastuu kuten pitääkin olla. Esimerkkinä kun itse hain opiskelijana tukea 300e/kk vastikkeeseen sain muistaakseni noin 20e kuussa. Ei muuta. Jos asuisin vuokra-asunnossa tukea olisi saanut sen reilut 400e/kk mikä on yksinasujan maksimi.
Se ettet itse ole ymmärtänyt hakea sinulle/perheelle mahdollisesti kuuluvia tukia on vain omaa tyhmyyttäsi. Todennäköisesti puolisosi tulot ja sinun saamat muut tuet olisivat olleet sen verran isot ettei asumistukea olisi maksettu. Ei siis eroa mitenkään tuhansien muiden asumistukea hakevien tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ollut säännöllinen kuukausitulo vaan pitemmän ajanjakson kertymä.
Tuo nainen laittaa joka kuukausi vähintään 1000e säästöön joten ei tarvitse asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Jos tekisit vaikka ylitöitä? Saisit tuon rahan parilla vuorolla kuukaudessa.
Ei se niin toimi. Asumistukea saava saa aina saman verran rahaa. Jos tienaat enemmän, saat vähemmän tukea. Itsekin tekisin mielellään kahta työtä, jotta pärjäisin 4 lapsen kanssa, mutta kun tulos on plus miinus nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon miettinyt samaa että mitä tässä tapahtuu. Jäin nyt työttömäksi ja olisi tarkoitus tammikuussa aloittaa uudessa osa-aikatyössä. Siinä lähes täydet tunnit eli palkka olisi noin 1500 kuussa. Sopparia en oo viä kirjoittanut ja mietin että uskallanko aloittaa? Teen matalapalkkatyötä ja kyllä vaikuttaa jos asumistuki tippuu. Saan nyt liiton rahaa karenssin jälkeen niin kannaatraako vaan olla työttömänä kunnes liiton rahat on loppu ja sen jälkeen katsoa uudestaan? Oon nyt tehnyt pimeetä keikkaa ja pakko sanoa että se houkuttelee jatkossakin että pystyy edes jotenkin elämään. Palkkoja pitäisi nostaa että ihminen pärjäisi palkallaan eikä olisi riippuvainen tuista. Viduttaa tehdä koko päivä raskasta työtä ja saada siitä niin vähän rahaa että eletään kädestä suuhun. Ei varaa edes lääkkeisiin. Toimeentulotuella ollessa sentään saa ne haettua kun maksusitoumus apteekkiin vaikken itse t
Meillä on liian huonot palkat jos sosiaaliturvakin on samaa tasoa.
Jos kerta leikata on pakko, leikataan myös kansanedustajien sosiaaliturvastakin.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0a621ab2-e93c-48bf-904f-5acd4ac47…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aion jäädä työttömäksi kun tukia leikataan. "Onneksi" on mt-ongelmia niin helppoa ja olen yh. En todellakaan jatka töissä kun toimeentulotuella pärjään jatkossa paremmin.
Kannattaisi leikata sieltä toimeentulotuesta eikä työssäkäyvän tuista, hitto hallitus on tyhmä.
Minä uskon, että tämä leikkaus perutaan seuraavien vaalien jälkeen, koska ps ei ole enää silloin hallituksessa, hyvällä tuurilla katoaa puoluekartalta, kuten kävi siniselle puolueelle. Suurin osa väestöstä on köyhää, joten niiden ääni vaaleissa painaa. Annetaan Purran nyt öyhöttää, sillä on Susanna Kosken kohtalo edessä.
Susanna Kosken (kok) mietteitä työttömyydestä:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainan lyhennyksiä ei ole huomioitu asumistuen laskennassa ja koroistakin vain osa. Joten ei kannata olla kateellinen.
Ennen sai kuitenkin asuntolainan korot vähentää verotuksessa, auttoihan se edes jotain. Nykyään ei ole enää sitäkään.
Toivottavasti valitsit työn. Ei ole itsestään selvyys että ansiosidonnaisen jälkeen saat töitä. Lisäksi saisit karenssin tuosta työstä kieltäytymisestä. Ttyöttömyysjaksot nyt lisää työttömyyttä jatkossakin. Kannattaa hankkia sellaista osaamista millä työllistyy kokoaikaisesti ja riittävällä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit äänestänyt vasemmistoa kun vaalit oli. Tätä ei olisi tarvinnut tapahtua. Mutta Suomen kansa halusi tätä ja nyt sille ei voi enää mitään.
XDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXDXD
Viimenen asia mikä konkurssikypsän maan vaaleissa kannattaa tehdä on äänestää koko maailman sossutoimisto -puolueita eli vihervassareita. Nyt ollaan kusessa kun nykyisen hallituksen pitää luovia hupakoitten jättämän sotkun selvittämiseksi. Pelkät Mariinin holtittoman lainanottopolitiikan seurauksena saadut valtionvelan korot on noin neljä miljardia vuodessa. Ei ikinä vihervassareita valtaan!
Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla.
Miksi aina nuoremmalta sukupolvelta leikataan?
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.
Ja 90000 työtöntä on työkokeiluissa, palkkatukitöissä, kuntouttavassa työtoiminnassa ja kursseilla.
Ja eläkeläiset saa jatkossa asumistukea omistusasuntoon, eläkeläisten asumistukea.
Ihan oikein, että me naiset kieltäydymme tekemästä ilmaistyötä vapaa-ajalla ja emme hoida eläkkeellä olevia vanhempia eikä puolison vanhempia.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta ja eläkeläisten hoidosta tulee jättilasku valtiolle, kun naiset ei tee ilmaistyötä vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Ja eläkeläiset saa jatkossa asumistukea omistusasuntoon, eläkeläisten asumistukea.
Kannattaa tutustua aiheeseen edes päällisin puoin ennen kuin latelee mutuja faktana. Jotta eläkeläinen saisi asumistukea hänen täytyy toimittaa tiliotteet, luettelot omaisuudesta ja talletuksista jne. Vain jos tulot (eläke) on todella pieni eikä omaisuutta ole ropoakaan ehkä voi saada jonkun verran asumistukea. Ei kannata kadehtia.
Jos tarpeeksi pieni palkka, saat lääkkeet edelleen toimeentulotuesta!
Jos et saa, sinulla on liian isot tulot!!
Ymmärräthän sen??