Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pieneneekö työssäkäyvän asumistuki nyt sen 300e? En tajua tuota uudistusta, auttakaa!

Vierailija
14.12.2023 |

Käyn töissä ja palkkaa tulee bruttona 1800, asumistukea 350e. Lähteekö tuosta asumistuesta nyt tuo 300e suoraan pois? 

https://www.ess.fi/uutissuomalainen/6418683

Aivan hirveä hätä tämän kanssa, jos tuo on noin, me ei lapsen kanssa kyllä sitten enää pärjätä😢 Vuokra on halpa, alle Kelan normien. 

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800 - verot ja muut ~300 €(?) = 1500 €

1500 - 500 € vuokra = 1000 €

Kahden ihmisen ruokakulut ~400 €/ kk

1000 - 400 = 600 €

Siis 600 € kuussa kaikkeen muuhun elämiseen + lapsilisä 95 € + isän osuus lapsen kuluista.

Oletko ihan varma, ettette pärjää väliaikaisesti?

Minkä ikäinen lapsi? Ehkä löydät ja voitte asua väliaikaisesti vielä halvemmassa yksiössä? 

Vierailija
22/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muka voit saada noilla tuloilla asumistukea? Ei voi pitää paikkaansa.

Lapsi vaikuttanee asiaan.  Yksin asuva ei saisi.

Ja samat laskut niilä yksinasujilla. Joutuvat paljon nuukemminkin elämään. Mutta eihän näitä ulisijoita kiinnosta kuin se oma napa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mua ihan oksettaa nyt, niin hirveä ahdistus😓

Ap

Kui kehtaat? Mitä enemmän näitä "köyhien" juttuja lukee, sen tyytyväisempi olen tähän hallitukseen. 

Tällä saadaan pienituloisten palkat reippaasti ylös. Terveisiä kaikille jotka saa niin pientä palkkaa että uudistuksen jälkeen täytyy jäädä työttömänä kotiin, vaatikaa nostamaan palkkaa niin että ero kuittaantuu. Te ette häviä mitään kuitenkaan jäämällä työttömäksi.

Vierailija
24/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon miettinyt samaa että mitä tässä tapahtuu. Jäin nyt työttömäksi ja olisi tarkoitus tammikuussa aloittaa uudessa osa-aikatyössä. Siinä lähes täydet tunnit eli palkka olisi noin 1500 kuussa. Sopparia en oo viä kirjoittanut ja mietin että uskallanko aloittaa? Teen matalapalkkatyötä ja kyllä vaikuttaa jos asumistuki tippuu. Saan nyt liiton rahaa karenssin jälkeen niin kannaatraako vaan olla työttömänä kunnes liiton rahat on loppu ja sen jälkeen katsoa uudestaan? Oon nyt tehnyt pimeetä keikkaa ja pakko sanoa että se houkuttelee jatkossakin että pystyy edes jotenkin elämään. Palkkoja pitäisi nostaa että ihminen pärjäisi palkallaan eikä olisi riippuvainen tuista. Viduttaa tehdä koko päivä raskasta työtä ja saada siitä niin vähän rahaa että eletään kädestä suuhun. Ei varaa edes lääkkeisiin. Toimeentulotuella ollessa sentään saa ne haettua kun maksusitoumus apteekkiin vaikken itse toimeentulotukea juurikaan saa. Mutta lääkkeet ja t

Meillä on liian hyvä sosiaaliturva, jos muiden rahoilla eläminen houkuttaa kouluttamatonta enemmän kuin itsensä elättäminen omalla työllään.

Vierailija
25/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samat laskut niilä yksinasujilla. Joutuvat paljon nuukemminkin elämään. Mutta eihän näitä ulisijoita kiinnosta kuin se oma napa.

Ja lapsen.

Olet kyllä tympeä. 

Vierailija
26/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tekisit vaikka ylitöitä? Saisit tuon rahan parilla vuorolla kuukaudessa.

350 euroa nettona kahdella työvuorolla. Huh huh mitä liksoja joillakin...

Vierailija
27/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle tarvitsee suuremman asunnon, toisen vesimaksun, tuplasti vaatteita (enemmänkin), on päivähoitomaksuja, työajan lyhentämistä jne. Yksinasuvan kulut ovat pienemmät!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
28/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muakin työssäkäyvänä ahdisti viime keväänä asuntolainan koronnousu (oli muuten 270 €/kk) ja siitä piti ihan itse selvitä ilman mitään tukia. Pakko elää tiukemmin ja katsoa mitä ostaa ja mitä ei. Semmosta se elämä katsos on. 

Vierailija
29/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muakin työssäkäyvänä ahdisti viime keväänä asuntolainan koronnousu (oli muuten 270 €/kk) ja siitä piti ihan itse selvitä ilman mitään tukia. Pakko elää tiukemmin ja katsoa mitä ostaa ja mitä ei. Semmosta se elämä katsos on. 

Eikö sua ahdista, että mahdollisen työttömyyden kohdatessa ansiosidonnainen putoaa jo parin kuukauden jälkeen eikä omistusasuntoon enää saa asumistukea? 

Vai sellaistako elämä sulle sitten katsos on?

Vierailija
30/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aion jäädä työttömäksi kun tukia leikataan. "Onneksi" on mt-ongelmia niin helppoa ja olen yh. En todellakaan jatka töissä kun toimeentulotuella pärjään jatkossa paremmin.

Kannattaisi leikata sieltä toimeentulotuesta eikä työssäkäyvän tuista, hitto hallitus on tyhmä.

Vierailija
31/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sua ahdista, että mahdollisen työttömyyden kohdatessa ansiosidonnainen putoaa jo parin kuukauden jälkeen eikä omistusasuntoon enää saa asumistukea? 

Hän vain myy asuntonsa pois ja muuttaa vuokralle ennen kuin luottotiedot on menneet.

Vierailija
32/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän vain myy asuntonsa pois ja muuttaa vuokralle ennen kuin luottotiedot on menneet.

Asuntomarkkinat vaan ei vedä tällä hetkellä ja mitä luulet hinnoille käyvän, kun työntekimöiden luottamus asunnon maksukykyyn tulevaisuudessa hiipuu? Saattaapi jäädä velkaa, vaikka asunnon saisi myytyäkin, ainakin kun noin paljon korkomenot nousivat eli lainaa täytyy olla paljon jäljellä.

Vierailija
33/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 euron suojaosuuden poisto ei tarkoita sitä, että asumistuki pienenisi 300 euroa, vaan sitä, että sinulla lasketaan olevan kuukaudessa 300 euroa lisää tuloja. Käytännössä se pienentää asumistukeasi noin 150 euroa. Ja muutokset tulevat vasta, kun ssumistukeasi tarkistetaan seuraavan kerran.

Vierailija
34/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun käsittääkseni asumistuessa ei mitään suojaosia ole ollutkaan.

Vierailija
35/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aion jäädä työttömäksi kun tukia leikataan. "Onneksi" on mt-ongelmia niin helppoa ja olen yh. En todellakaan jatka töissä kun toimeentulotuella pärjään jatkossa paremmin.

Kannattaisi leikata sieltä toimeentulotuesta eikä työssäkäyvän tuista, hitto hallitus on tyhmä.

Minä uskon, että tämä leikkaus perutaan seuraavien vaalien jälkeen, koska ps ei ole enää silloin hallituksessa, hyvällä tuurilla katoaa puoluekartalta, kuten kävi siniselle puolueelle. Suurin osa väestöstä on köyhää, joten niiden ääni vaaleissa painaa. Annetaan Purran nyt öyhöttää, sillä on Susanna Kosken kohtalo edessä.

Vierailija
36/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun käsittääkseni asumistuessa ei mitään suojaosia ole ollutkaan.

On, 300 euron suojaosa. Jos bruttopalkka 1800 euroa, siitä lasketaan asumistukilaskurissa tuloksi 1500 euroa. Jatkossa lasketaan koko palkka.

Vierailija
37/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään tästä oikeaa tietoa? Ihan järkyttävä tilanne tää. Vasta eron takia muutettiin omilleen.

Ansiotulovähennys poistuu eli pienentää asumistukea,myös omavastuu suurenee eli pienentää tukea.

Vierailija
38/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon miettinyt samaa että mitä tässä tapahtuu. Jäin nyt työttömäksi ja olisi tarkoitus tammikuussa aloittaa uudessa osa-aikatyössä. Siinä lähes täydet tunnit eli palkka olisi noin 1500 kuussa. Sopparia en oo viä kirjoittanut ja mietin että uskallanko aloittaa? Teen matalapalkkatyötä ja kyllä vaikuttaa jos asumistuki tippuu. Saan nyt liiton rahaa karenssin jälkeen niin kannaatraako vaan olla työttömänä kunnes liiton rahat on loppu ja sen jälkeen katsoa uudestaan? Oon nyt tehnyt pimeetä keikkaa ja pakko sanoa että se houkuttelee jatkossakin että pystyy edes jotenkin elämään. Palkkoja pitäisi nostaa että ihminen pärjäisi palkallaan eikä olisi riippuvainen tuista. Viduttaa tehdä koko päivä raskasta työtä ja saada siitä niin vähän rahaa että eletään kädestä suuhun. Ei varaa edes lääkkeisiin. Toimeentulotuella ollessa sentään saa ne haettua kun maksusitoumus apteekkiin vaikken itse t

Oikeisto nimenomaan ajaa oleskeluyhteiskuntaa, kun tietoisesti luodaan tilannetta jossa työllä ei pärjää ja vaihtoehtona on vain olla puhtaasti työtön. Suojaosien poisto tulee olemaan historian edetessä todella kummeksuttu ja paheksuttu päätös. Kuin Bernerin taksilaki, paitsi vie kyydin sijasta leivän suusta. 

Vierailija
39/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikkuukin hyvin nuo asunnot kun kaikki ylemmistä keskiluokista alaspäin on huolissaan ostovoimasta ja vielä enemmän kun leikkaukset astuu voimaan :D

Vierailija
40/82 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään tästä oikeaa tietoa? Ihan järkyttävä tilanne tää. Vasta eron takia muutettiin omilleen.

Ansiotulovähennys poistuu eli pienentää asumistukea,myös omavastuu suurenee eli pienentää tukea.

Yleisen asumistuen 300 euron ansiotulovähennys poistuu. Aiemmin jokaisen ruokakunnan jäsenen yhteenlasketuista ansiotuloista on vähennetty 300 euroa. Muutos pienentää ruokakunnan asumistukea, jos ruokakunnan jäsenillä on palkkatuloja, elinkeinotoiminnan tuloja tai maatalouden tuloja.

Lisäksi 80% huomiointi menoista pienenee 70 prosenttiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä