Miten nuo palkansaajien veroprosentit on oikein laskettu ja miten se on noin korkea Suomessa?
Mulla ei ole eläissäni ollut yli 30 prosentin veroprosenttia ja kuulun kirkkoonkin. Bruttotulot ovat 58000 e/v ja veroprosentti sekä tänä vuonna että ensi vuonna 27. Asuntolainaa enää muutama tonni jäljellä joten korkoja ja muitakin vähennyksiä vähän.
Kommentit (65)
Sitten kun katsoo perheellistä palkansaajaa niin monissa maissa mm. Saksa, verot laskee reilusti; selvästi yli 10%.
Juuri laskin omani. Olisi 5.5%. Ei paha. Tosin mitään en juuri tienaakaan. Nykyisiäkin tunteja ollaan pienentämässä. Lisätöitä ei ole eikä saa. En tiedä miten ensivuosi menee. Voi olla, että kannattaa sijoittaa hyvään ja luistavaan köysifirmaan...
Kokonaisveroaste. Eli eläke- ja työttömyysturvamaksut ovat myös veroja, vaikka listataankin eri nimikkeen alle.
Jos sulla okeesti olisi asuntolainaa ja maksaisit veroja, tietäisit ettei niistä mitään verovähennystä enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisveroaste. Eli eläke- ja työttömyysturvamaksut ovat myös veroja, vaikka listataankin eri nimikkeen alle.
Piti käydä lukemassa Veronmaksajain keskusliiton sivuilta tuosta tutkimuksesta, mihin tuo Taloussanomien juttu perustui. Sielläkään ei suoraan sanottu asiaa, mutta oli mainittu vain yhdessä lausessa, että "verot ja veronluonteiset maksut", joten tämän tosiaan täytyy sisältää tuloveron lisäksi myös palkan sivukulut.
Ei mullakaan ole ikinä alkanut tuloveroprosentti 3:lla, vaikka tienaan reilusti yli 49000 euroa vuodessa (tuossa tulotasossa oli mainittu veroasteena 31%). Tuossa siis täytyy olla sivukulut mukana, ja siis laskettu sitä, mikä osuus bruttopalkasta jaa nettona käteen.
Mun vuositulot on noin 75 000 ja sillä on veroprosentti 30. Mutta siihenhän vaikuttaa asuinkuntakin. Kauniaisissa se olisi kai paljon pienempi. Meidän kunnallisveroprosentti on lähemmäs 9.
Ens vuoden verokortti tuli, 0,5%.
En ole nyt jokuseen vuoteen ollut töissä, enkä saa mitään etuutta.
Ok,selvisi tuo sivukulujen osuus. Ap
Toi on vain se näkyvän verotuksen osuus. Sit on kaikki alvit ja muut verot ja veroluonteiset maksut, mitä maksetaan esimerkiksi ruuassa, sähkössä, polttoaineissa, niin Suomen vero% on kova, mutta ei sitten lopulta maailman huippua. Monissa maissa tämä % on pieni, mutta ihmisen itsensä maksettavaksi jää sitten asioita, joita Suomessa saa niiden "verojen" kautta (vaikkapa eläke).
Euroopassa on maita, joissa verotulot muodostuu pääasiassa yritysten maksamista veroista, Suomessa ei tällaista massatuloa ole, kun ei ole esimerkiksi kaikkien mahdollisten pankkien pääkonttoreita kuten Luxemburgissa (siellä on siis monen kansainvälisen pankin pääkonttori tai ainakin Euroopan pääkonttori, mutta joka ikisen pankin joku toimipiste). Sveitsi samoin saa tulot pankkiensa kautta (niiden pääkonttorit ei oo siis Luxemburgissa).
Vierailija kirjoitti:
Mun vuositulot on noin 75 000 ja sillä on veroprosentti 30. Mutta siihenhän vaikuttaa asuinkuntakin. Kauniaisissa se olisi kai paljon pienempi. Meidän kunnallisveroprosentti on lähemmäs 9.
Missä asut, muutan heti sinne täältä Kauniaisista kun täällä kunnallisvero% on 17?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asut, muutan heti sinne täältä Kauniaisista kun täällä kunnallisvero% on 17?
Ajattelet ehkä aikaa ennen sote-uudistusta. Silloin täällä oli 21.
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisveroasteseen kuuluvat myös kulutusverot, alv, polttoaineverot, kiinteistövero, sähkövero, veroluontoiset maksut.. Maailman huippua ollaan
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun katsoo perheellistä palkansaajaa niin monissa maissa mm. Saksa, verot laskee reilusti; selvästi yli 10%.
Saksassa maksaisit lisäksi 14,6% palkastasi pakollista sairausvakuutusta. Sekä työttömyys- että eläkevakuutusta, joiden osuus on Saksassa isompi kuin Suomessa ja verotuksen pienempi. Saksassakin saa maksaa kirkollisveroa.
Nopeasti laskettuna 58 000 bruttopalkasta jäisi käteen Saksassa 36 400 ja Suomessa 37 300. Tosielämässä se ei ole noin yksinkertaista veroluokkineen ja -vähennyksineen eikä täällä Saksassa siksi puhutakaan veroprosentista.
Suomessa verotuksen lapsivähennys ei tarkoita mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miten tää uskottavuus melkein sadantonnin vuosi tuloista karsiutuu heti siihen, ettei henkilö tiedä edes kunnallisverotuksen prosentteja edes jotenkin sinnepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisveroasteseen kuuluvat myös kulutusverot, alv, polttoaineverot, kiinteistövero, sähkövero, veroluontoiset maksut.. Maailman huippua ollaan
Tässä nyt kuitenkin puhuttiin palkasta, ei elämästä yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tää uskottavuus melkein sadantonnin vuosi tuloista karsiutuu heti siihen, ettei henkilö tiedä edes kunnallisverotuksen prosentteja edes jotenkin sinnepäin.
75 on vielä kaukana sadasta tonnista ja mä olenkin humanisti. Mutta onko sultakin jäänyt sote-uudistus huomaamatta?
Palkansaajat maksavat enemmän veroja kuin rikkaat pääomatulojen saajat, koska oikeistohallitukset ovat näin halunneet. Lisäksi kokoomus on koko ajan ajanut verotusta enemmän välillisiin veroihin. Tätä kannattaa myös oikealle siirtynyt persut. Eli maksat korkeita veroja kaikesta mitä kulutat. Ei siinä paljon palkasta enää käteen jää.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010056167.html