Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos aloitan työt ja rahaa jää ylimääräistä enkä tykkää shoppailla koska olen minimalisti? Niin mihin ne rahat laittaa?

Vierailija
13.12.2023 |

Säästäkään en halua

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan kannata alkaa tienaamaan, ettei suotta hukkuisi rahaan. Suomessa kun noin äärimmäisen helposti käy progressiivisen verotuksen ansiosta. Varmaan parempi loisia tuilla. Että voi todistaa sossulle tilien olevan tyhjänä. Se on se elämän tarkoitus. 

Vierailija
22/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväntekeväisyyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas mun kulut: asumiseen 1400/kk. Ruokaan perheelle n. 900. Muihin laskuihin ja omiin ja lasten kuluihin tai ostoksiin n. 400€. Arvioita. Enpä ole tarkkaan seurannut. 

Vierailija
24/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Öö mitä sun laskut sisältää jos saan tiedustella? Paljon esim. asumiskuluihin menee?"

No, jos elää toimeentulotuella on vähän niin kuin pakko pitää kuukauden elinkustannukset alle tonnissa. Näin sivusta huomiona.

Sinulla menee ainakin hurjasti rahaa autoiluun.

Vierailija
25/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalistikin joutuu hankkimaan huonekaluja ja vaatteita joskus. Eli ostat parasta mitä saat, vaikka jotain pallotuoleja tai Pantoneita. Ja parhaat nahkakengät ja villakangastakit. Sulla varmaan on jo, mutta joutuu nekin joskus uusimaan.

Ja ruokaan saa helposti menemään. Ja kampaajalle ja botoxeihin ja hyviin luontaistuotteisiin.

Ja voihan sen uuden sängynkin joskus hankkia.

Vierailija
26/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina vähentänyt työntekoa, kun siihen on ollut varaa. Nykyään 40%.

Niin minäkin, jotta voi keskittyä musiikkiin ja esiintymiseen. Levysoppari on ja levykin on.

28h/viikko

Vierailija
27/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin tyhmä pitää olla, jos ei halua säästää. Ei nimittäin ole minimalistillekaan jääkaapit jne. ikuisia. 

No vuokralaiselle on, koska kuuluu vuokranantajan kustantaa.

Mutta vaikeaa on sitten muiden yllättävien isompien menojen takia mitä saattaa tulla telkkarit huonekalut jne...

Säästäminen ei niin välttämätöntä jos luottoa voi ottaa. 

Vierailija
28/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ne itsellesi tarpeettomat rahat vaikka mulle - tai sille naapurissasi asuvalle mummolle, jonka asumistukirahat edellinen hallitus lähetti Brysselin kautta italialaisten ikkunaremontteihin ja Pimeimpään Afrikkaan gebardisuikille ja heimosotureille!

Vierailija
29/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin taitaa olla jonkin sortin mielisairaus mikä täällä suomessa ja muissa slaavimaissa on hyvinni yleistä. Lääkäriinkään ei pääse joten ulos pakkaseen ja kiikkuun niinkuin me muutkin.

Vierailija
30/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin tyhmä pitää olla, jos ei halua säästää. Ei nimittäin ole minimalistillekaan jääkaapit jne. ikuisia. 

Mutta vaikeaa on sitten muiden yllättävien isompien menojen takia mitä saattaa tulla telkkarit huonekalut jne...

Vain todella tyhmä ihminen ostaa asioita lainalla, jos on mahdollista säästää ja ostaa säästöillä. 

Vierailija
31/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on erittäin mukava olla siinä kohtaa, kun terveys isommin pettää tai joutuu työttömäksi tms. 

Vierailija
32/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oon säästänyt. Nyt on 60 000 säästössä. En pidä itseäni minimalistina, ei vaan ikinä tee mieli ostella mitään. Ei kiinnosta pätkääkään mitkään merkkilaukut ym vaan kotisohva paras. Työ imee niin tehokkaasti mehut, etten vapaa-ajalla edes jaksaisi shoppailla/tehdä mitään kallista.

Oon aatellu et saa sitä olla pahan päivän varaa. Ei tästä elämästä ikinä tiedä. Työelämää vielä 25 vuotta edessä, vaikka en jaksaisi enää päivääkään. Jos irtisanon itseni niin pärjään kyllä. 

Kannattaisiko tuon säästämisen sijaan tehdä lyhennettyä työaikaa? Vois jäädä jaksamista muuhunkin kuin työhön. Siinähän se elämä muuten kuluu sivussa. 

Vierailija
33/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen sitten osa-aikaista työtä jos se raha minimalistille riittää. 

Vierailija
34/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse säästän ja sijoitan. Sitten on millä ostaa kun on pakko joskus ostaa joku isompikin juttu. Tai vähennän töitä, otan palkatonta vapaata, ehkä jopa lopputilin ja elelen säästöillä/sijoituksilla.

Vierailija
35/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä ole vuokralaisellekaan ilmaisia. Maksat moninkertaisesti jääkaapin hinnan vuokrassasi. 

Vierailija
36/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoita? Mulla menee kiinteisiin kuluihin (sisältäen ruuan ja laskut) noin tonni kuussa, sen ylijäävän pari-kolme tonnia sijoitan. En halua ostella mitään turhaa ja harrastukset on suht halpoja, mutta rahojen makuuttaminen tilillä olisi typerää, niin siksi teen näin. Aina välillä voi sitten hankkia jotain kalliimpaa, oli se sitten auto, mökki, taidetta jne.

Öö mitä sun laskut sisältää jos saan tiedustella? Paljon esim. asumiskuluihin menee?

Tässä mun kulut. Asuminen 200€ ruokaan perheelle ja itselle n. 500€. Autovakuutukset ja bensa 700€. Muut laskut n. 100€.Muut säästöön sitten, joista sitten käytän johonkin kivaan perheelle. Satunnaiset ostot n. 50/kk itselle tai lapsille jotain.

Netto n. 2500/kk.

Sulla autot ja polttoaine vie hurjan ison siivun. Mulla osuus asuntolainan ja remonttilainan lyhennyksestä on vähän alle 600 euroa tällä hetkellä, päälle kaukolämmön ja sähkön (plus vesi, jätemaksut) kuluista puolet, niistä tulee luokkaa 100-150 euroa kuussa. Auton vakuutuksia ja dieselveroa menee vain kesäkuukausilta jolloin ajan työajoa, talvella auto on pääosin seisonnassa, jolloin bensaankaan ei mene erityisemmin rahaa. Kotivakuutukset ei montaa kymppiä ole kuukausitasolla, ruuasta oma osuus on n. 200 euroa kuussa plus kauppojen kotiinkuljetuksiin muutama kymppi. Puhelin ja netti on työnantajan laskuun. En laske sijoitusasuntojen lainanlyhennyksiä ym. kuluja näihin, ne menee asuntojen vuokrasta.

Kaksi työssäkäyvää aikuista, ei lapsia.

Vierailija
37/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna ne itsellesi tarpeettomat rahat vaikka mulle - tai sille naapurissasi asuvalle mummolle, jonka asumistukirahat edellinen hallitus lähetti Brysselin kautta italialaisten ikkunaremontteihin ja Pimeimpään Afrikkaan gebardisuikille ja heimosotureille!

Mitä teki muut hallitukset? Et tiedä? Ainiin. Et ole edes kiinnostunut politiikasta, levität vain hyödyllisenä idioottina valheita joiden alullepanijoita vitutti että ministereinä oli naisia jonka olisi pitänyt olla nyrkin ja hellan välissä.

Vierailija
38/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vissiin pankkiirin lapsi menossa pankkiin töihin? Meillä normaalituloisilla ei työssäkäynti mahdollista shoppailua.

Kaikki toki shoppailee mutta maan tapa onkin elää velaksi.

Vierailija
39/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet vissiin pankkiirin lapsi menossa pankkiin töihin? Meillä normaalituloisilla ei työssäkäynti mahdollista shoppailua.

Kaikki toki shoppailee mutta maan tapa onkin elää velaksi.

Jaa. Kyllä minulla jää rahaa shoppailuun noin pari tonnia kuussa. En toki sitä shoppailuun käytä, vaan laitan poikimaan. Enkä ole töissä pankissa. 

Vierailija
40/43 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitoin säästötilille ja parin vuoden töiden jälkeen olikin jo asunnon käsiraha kasassa. Parin vuoden lainanmaksun jälkeen oli jo varaa taloon ja omaan pihaan.

Nyt kiitän nuorempaa itseäni joka jaksoi kituuttaa ekat vuodet. Paljon kivempi nauttia palkasta nyt asumisasioita tai jotain asp-säästämisiä ei tarvitse enää miettiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi