Kun toinen näyttää sinulle puhelimestaan kuvan lapsestaan/kumppanistaan, mitä siinä tilanteessa kuuluu sanoa?
Olen joutunut jokusen kerran tilanteisiin, joissa työkaveri/uusi tuttavuus/kuka nyt ikinä hyvänsä esittelee puhelimestaan kuvaa esim. lapsestaan tai kumppanistaan (nämä kohteet taitavat olla ne yleisimmät) niin mitä niissä tilanteissa tulisi sanoa? Kehua että onpa nätti lapsi/kaunis tai komea kumppani sinulla? Hakevatko nämä kuvien esittelijät siis toiselta juuri sitä ulkonäön hehkuttamista vai mikä siinä on se idea? Vai kuuluisiko siinä todeta, että "voi miten ihanaa että sinulla on lapsi/kumppani"?
En koskaan itse tee tuollaista, joten siksi olen niin pihalla, miten tuollaisessa tilanteessa tulisi toimia.
Aina kun olen tilanteissa ollut, olen vain kommentoinut "okei" ja nyökännyt "hyväksyvästi" 😄 Mietin että onko tuo heidän silmissään epäkohteliasta, jos hakivat kehuja enkä minä niitä sitten kehunutkaan.
Valaiskaa minua!
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä ikinä näyttänyt puhelimestani kuvaa aviomiehestäni yhtään kenellekään. Ihan älytön ajatus. Miksi ihmeessä niin tekisin?
Sen sijaan kissoistani näyttelen kuvia jokaiselle joka millään lailla ilmaisee että kiinnostaa. Siihen oikea reaktio on tietysti "Aww, kyllä se on ihana!".
Kissojen ja koirien näyttäjät on ihan oma lukunsa, eikä yksi kuva riitä vaan pitää näyttää Mauku tai Turre eri asennoissa, eri maisemissa, ja voi kun suloisesti tässäkin retkottaa pöydän päällä!
Minä esitän kiinnostunutta kohteliaisuuden nimissä, mutta pliis, älä silti näytä enempää kuin 20 kuvaa!
Kannattaa kaivaa vastaiskuksi puhelimestaan kuvat saamistaan jättihauista, moottoripyörästään ja pari terassikuvaa bonuksena. Katsotaan kummalla riittää kuvia enemmän!
Puolison ulkonäköä en kommentoisi, jos lapsessa joku selkeä näyttäjältä periytynyt piirre voisin sen sanoa, "teillä on samanlaiset nenät" tyyliin.
Jos jotain kokiksin tarvetta sanoa kysyisin jotain yleistä näytetystä, esim. millä luokalla, millä alalla töissä, mitä harrastaa, mistä kotosin (osa kysymyksistä koskee vain lasta ja osa vain puolisoa, älykkäät osaa itse päätellä asian).
Vierailija kirjoitti:
Kumppanista sanon "Kiva" ja lapsesta "Voi kun söpö" jos on söpö, jos taas ei mielestäni niin sanon vain "Oi". Tämä on tuntunut riittävän :)
Miksi alapeukut, mitä vikaa?
"Ooooii, tosi kiva kuva. Ootte kuvassa niin iloisia, onnellisia, jne".... Näin sanotaan, vaikka rääpäleet olisivat takkupäisiä peikkolapsia ja ukko Ryysyrannan Jooseppi. NiiN!
Vierailija kirjoitti:
Yleensä jos lapsi kyseessä niin kysyn että minkäs ikäinen hän olikaan/hänkös on nyt päiväkodissa/ekaluokan aloittanut jne. yrittäen muistella mitä kuvan näyttäjä on aiemmin maininnut, ettei ulkonäköä tarvitse kommentoida. Potulta näyttää kuitenkin. Lemmikkiä voin kehua söpöksi. En kyllä jaksaisi kenenkään kuvia katsella, mutta sovun ja yhteishengen nimissä teeskenneltävä kiinnostunutta.
Ois kiva nähdä kuvan näyttäjän ilmeet kun täräyttäs vaikka ukkosa kuvasta et söpö....
Tai toisaalta jos laukasis, et ai kauhee....
Ja häipyis läpällä paikalta.
Jos sanoo vaan, että voi kun kiva kuva? Persoonatonta mutta positiivista.
Vierailija kirjoitti:
Jotain on ihmisessä pielessä, jos hän esittelee puhelimestaan jotain puolisonsa kuvaa!
Tää oli aidosti kiinnostavin kommentti jonka tähän sain. Pystytkö valaisemaan, mitä se pielessä oleva voisi tällaisessa ihmisessä olla?
Ap
Ihan jees kuva, itse olisin rajannut tuon hieman eri tavalla. Suoran salaman käyttö latistaa, mutta kyllä tuosta näkee mitä se esittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä jos lapsi kyseessä niin kysyn että minkäs ikäinen hän olikaan/hänkös on nyt päiväkodissa/ekaluokan aloittanut jne. yrittäen muistella mitä kuvan näyttäjä on aiemmin maininnut, ettei ulkonäköä tarvitse kommentoida. Potulta näyttää kuitenkin. Lemmikkiä voin kehua söpöksi. En kyllä jaksaisi kenenkään kuvia katsella, mutta sovun ja yhteishengen nimissä teeskenneltävä kiinnostunutta.
Ois kiva nähdä kuvan näyttäjän ilmeet kun täräyttäs vaikka ukkosa kuvasta et söpö....
Tai toisaalta jos laukasis, et ai kauhee....
Ja häipyis läpällä paikalta.
Miehen kuvalle voisi myös heittää, onko tuolla kaksosveli, koska mä olen pannut sitä yhden baari-illan jälkeen?!
Vierailija kirjoitti:
Aika heikolla tolalla on nykyään ihmisten sosiaaliset taidot, kun pitää tälläistä kysyä, vai oliko tämä ns. humble brag?
Tällä palstalla on ylikansoitus autisteja.
Aivan varmasti on nykyihmisillä sosiaalisissa taidoissa parantamisen varaa, mutta on kyllä melko huonolla tolalla myös nykyihmisten itsetunto jos egoa täytyy pönkittää esittelemällä kuvia ns. saavutuksistaan. Muistelen että olihan joskus kauan kauan sitten ihmisillä valokuva albumeita joita JOTKUT esittelivät vierailleen kotonaan, mutta että jos ne valokuva albumit olisi vielä raahattu joka paikkaan mukaan jotta voi aina tarvittaessa kaivaa ne esiin ja näyttää muille että kattokaa nyt mitä kaikkea mun elämässä on!
Heh.. koominen ajatus, eikä yhtään narsistinen... Tällaista ei onneksi koskaan tule tapahtumaan!
Mä oon nähnyt ton äijän, oltiin eilen Tinderi treffeillä! Muahhahahahaaaa! :DD
Kuvien esittelijät ovat sosiaalisesti kömpelöitä eikä heillä ole tilannetajua. Mitä he olettavat muiden sanovan kuvista, joissa on ventovieraita lapsia, miehiä ja eläimiä? Kohteliaisuuden vuoksi useimmat yrittävät sanoa jotain myönteistä, mutta kiusallista se on silti. Jo se, että puheenaiheet pyörivät vain oman jälkikasvun tai lemmikkien ympärillä, antaa itsekeskeisen kuvan ihmisestä, saati kuvien esittely.
Ihan äitinsä näköinen lapsi! Mutta muuten terve?
Tuo on niin kiusallista, itsekin törmännyt samaan.
Minusta lemmikit on yleensä söpöjä, ja niistä pystyn jotain kivaa sanomaan. Lapset taas ei juuri koskaan. Korkeintaan saan yleensä sanottua jotain että onpas ne jo isoja tai onpas pieniä vielä.
Kumppanin esittely on kyllä kaikkein kauheinta.
Mitä siihen kuuluu sanoa? Panisin?
Onko ap kenties autisti?🙂 Mietitkö myös miten toimia jos joku näyttää kuvan vaikka lomareissultaan tai mökin maalatusta terassista?
En halua palkita kuviensa tyrkyttäjää kommentoimalla antamalla hänelle odottamaansa ihailua. Nopea "hmm joo" ja huomion kohdistaminen muualle, aiheen vaihto. Jos niitä kuvia ryhtyy kehumaan, ensi kerralla joutuu katsomaan tuplasti enemmän.
Tapasin miespuolisen tuttavani, jota en ollut nähnyt koronan takia lähes pariin vuoteen. Hän esitteli heti kättelyssä veljensä lapsen kuvia. Minua huvitti tilanne, sillä olisin mieluummin kuullut, mitä hänelle kuuluu kuin jollekin ventovieraalle ipanalle. Olisi pitänyt itse varmaan esitellä kuvia vanhemmistani ja tarkkailla hänen reaktiotaan.
Toisten kissakuvia jaksaisin katsoa loputtomiin ja silläpä pyydänkin näyttämään, jos tulee puheeksi.
Jotain on ihmisessä pielessä, jos hän esittelee puhelimestaan jotain puolisonsa kuvaa!
Jos on just syntynyt ensimmäinen lapsi, niin sitten ymmärtää jos vanhempi innoissaan hänen kuvansa kuvan näyttää. Tai jos on henkilö, joka tuntee ne lapset, mutta ei ole pitkään aikaan nähnyt, niin hänelle voi ehkä näyttää, että näin isoiksi he ovat kasvaneet.