Joululaatikoiden tekeminen
Olin pudota penkiltä, kun luin yhden julkkiksen ideoita valmiiden joululaatikoiden tuunaamisesta oman näköiseksi. Miksi ei niitä laatikoita voi tehdä ihan itse? En koe hirveän vaikeaksi juuresten keittelyä, soseuttamista jne.
Oonko mä jotenkin vanhanaikainen, kun teen laatikot itse? Olen tehnyt siitä asti, kun vietin ekat joulut poissa vanhempieni luota. Nykyään vietetään joulut nyyttärimeiningillä eli jokainen tuo osan yhteiseen pöytään ja kaikki pääsee vähemmällä vaivalla.
Kommentit (45)
Sataviiskytkaks kertaa helpompaa ostaa valmis laatikko. Mulla kun nitä menee vain se yksi 400 g porkkanalaatikko per joulu.
Meillä menee porkkana- ja lanttulaatikkoa sen verran vähän, että en viitsi niitä tehdä, kaupan valmiit rasiat riittää. Joulupöytään teen ihan riittävän määrän montaa sorttia lasimestarinsillistä rosolliin ja imellettyyn perunalaatikkoon.
Meillä kotona ei pidetä eineksistä eikä oikeastaan edes lämmitetyistä. Siksi laatikot valmistetaan vasta aattona tuoreista aineksista. Joulurauhan julistamisen aikaan ovat uunissa kypsymässä.
Ei siinä kovin paljon aikaa mene varsinkaan valmiista soseista valmistettuina, vaikka meillä syödään niitä aika paljon.
Miksi jonkun julkkiksen tapa tuunata valmislaatikoita tekisi sinun tavastasi tehdä laatikot kokonaan itse vanhanaikaisen? Tai miksi se, että joku toimii eri tavalla kuin sinä, tekisi hänen tavastaan jotenkin väärän? Ihmisten tilanteet vaihtelevat, ja tapa tehdä jouluvalmisteluja sen mukaan.
Meillä menee vain yksi pieni laatikko jokaista sorttia joten ostan valmiina, lanttulaatikkoon lorautan hieman kermaa.
Vierailija kirjoitti:
Sataviiskytkaks kertaa helpompaa ostaa valmis laatikko. Mulla kun nitä menee vain se yksi 400 g porkkanalaatikko per joulu.
Selityksen makua sinulta sekä minulta joka käy ulkona syömässä valmiin joulukattauksen. AP:n kaltainen intopiukee vihaa meidän kaltaisiamme sydämensä kyllyydestä ja toivoo että mörökölli meidät vieköön.
Hyvää (!) joulua kaikesta huolimatta.
Olen tehnyt pari kertaa lanttulaatikon alusta alkaen itse, ja kyllä siinä lanttujen kuorimisessa, paloittelussa, keittämisessä ja soseuttamisessa oli minusta aika iso työ. Kun valmiit lanttusoseet tulivat kauppoihin, siirryin käyttämään niitä enkä huomannut lanttulaatikon maussa mitään eroa. Miksi en helpottaisi omaa työtäni käyttämällä valmista sosetta?
Ap kertoi myös, että heillä jouluateria on nyyttäriperiaatteella. Onkin ihan eri juttu, jos yhden valmistettavaksi tulee 2-3 ruokalajia kuin silloin, kun yksi tekee käytännössä kaiken.
Valmiiden laatikoiden tuunaaminen sopii heille.
Valmistan laatikot itse. Vältän teollisuuden suosimia aineksia kuten rypsiöljyä, sokeria ja siirappia. Porkkanalaatiossa liikaa riisiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät pidä kokkaamisesta. Ei tulisi mieleenkään käyttää aikaa joululaatikoiden tekemiseen, kun ne saa hankittua aika edullisesti kaupasta, ja maailmasta löytyy niin paljon kivempaa puuhaa
Kokkaamista se tuunaaminenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät pidä kokkaamisesta. Ei tulisi mieleenkään käyttää aikaa joululaatikoiden tekemiseen, kun ne saa hankittua aika edullisesti kaupasta, ja maailmasta löytyy niin paljon kivempaa puuhaa
Kuten Tiktokissa ja Instagramissa roikkuminen?
Nämä samat julkkikset kuitenkin laittavat joulupöydän täyteen kaikkea itse tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitäpä sitä elämän tärkeimmistä asioista tykkäämään.
Olenko jokin luuseri, kun teen laatikot valmiista soseesta?! Maku on mainio ja ovat helppotekoisia.
Vierailija kirjoitti:
Olenko jokin luuseri, kun teen laatikot valmiista soseesta?! Maku on mainio ja ovat helppotekoisia.
Ei joulusta kuulu päästä helpolla. Väsymyksen kyynelillä maustetut jouluruoat ovat sitä parhautta!
Vierailija kirjoitti:
Olet luuseri. Maku ei ole muuten sama valmiista soseesta tehdyssä kuin alusta asti tehdyssä laatikossa, huomasin joskus.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt pari kertaa lanttulaatikon alusta alkaen itse, ja kyllä siinä lanttujen kuorimisessa, paloittelussa, keittämisessä ja soseuttamisessa oli minusta aika iso työ. Kun valmiit lanttusoseet tulivat kauppoihin, siirryin käyttämään niitä enkä huomannut lanttulaatikon maussa mitään eroa. Miksi en helpottaisi omaa työtäni käyttämällä valmista sosetta?
Ap kertoi myös, että heillä jouluateria on nyyttäriperiaatteella. Onkin ihan eri juttu, jos yhden valmistettavaksi tulee 2-3 ruokalajia kuin silloin, kun yksi tekee käytännössä kaiken.
Olet helkkarin huono kokki jos kaupan lanttulaatikko on samanlaista kuin itse tehty. Hyi hitto, miten vähään ihmiset tyytyvät, sitä kaupan sontaa en syöttäisi edes sialle. Noh, kaltaisillesi kaikki on vaan sitä, että kunhan vähällä pääsee, laadulla ei niin väliä. Olet taatusti persu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei joulusta kuulu päästä helpolla. Väsymyksen kyynelillä maustetut jouluruoat ovat sitä parhautta!
Olen aina laittanut joulun itse, lasten ollessa koululaisia olin yksinhuoltaja, kertaakaan ei itkettänyt, ei väsyttänyt, mutta minä en yrittänytkään tehdä kaikkea yhtenä iltana, paskastin on keksitty. Mutta toki jos elää kuten luuseri, niin mikäs siinä. Laatua ei niin saa, mutta kyllä kai sellainen persuääliöille kelpaa ja riittää.
Että ihan olit pudota penkiltä! Herttileijaa sentään!
Valmistaudupa nyt putoamaan vaikka pilvenpiirtäjästä:
minä en vietä joulua ollenkaan! En tee laatikoita, enkä tuunaa! Enkä paista kinkkua, enkä osta lahjoja, enkä lähetä kortteja! Nih!
Mitä luulet, osaako kaikki kokata. Ja ennen kaikkea, onko julkkiksella _aikaa_ siihen?