Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joululaatikoiden tekeminen

Vierailija
09.12.2023 |

Olin pudota penkiltä, kun luin yhden julkkiksen ideoita valmiiden joululaatikoiden tuunaamisesta oman näköiseksi. Miksi ei niitä laatikoita voi tehdä ihan itse? En koe hirveän vaikeaksi juuresten keittelyä, soseuttamista jne.  

Oonko mä jotenkin vanhanaikainen, kun teen laatikot itse? Olen tehnyt siitä asti, kun vietin ekat joulut poissa vanhempieni luota. Nykyään vietetään joulut nyyttärimeiningillä eli jokainen tuo osan yhteiseen pöytään ja kaikki pääsee vähemmällä vaivalla.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee vain yksi pieni laatikko jokaista sorttia joten ostan valmiina, lanttulaatikkoon lorautan hieman kermaa.

Pitäisikö mun alapeukuttajien mielestä tehdä tuo minimäärä itse?

Vierailija
22/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan valmiina muut paitsi punajuuri-homejuustolaatikon teen ite.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee vain yksi pieni laatikko jokaista sorttia joten ostan valmiina, lanttulaatikkoon lorautan hieman kermaa.

Sitä varten on olemassa PIENIÄ uunivuokia!

Vierailija
24/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanttulaatikko nyt ainakin on helppo tehdä ja 100% parempaa itse tehtynä. Keitetään pehmäksi, soseutetaan ja sekoitetaan mausteet ym. sekaan 2 h uunissa  niin thats it. Ei kyllä vie suuria aikoja.  Aiemmin ostin laatikot valmiina mutta tehtyäni kerran en osta enää koska on ihan erimakuista kuin tehdasvalmisteinen ja on kyllä hyvää. Kyllä kait ne porkkanatkin kiehuu itsekseen kypsiksi samaan tapaan, helppo sekin , riisipuuroa sekaan.

Vierailija
25/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni pikkujouluna (la) vartti kun kuorin pari pientä lanttua ja 4 porkkanaa. Keitin ne ja soseutin. Heitin terassille jäåhtymään. Keittoaikana taisin pestä vessan ja laitaa pyykkiä tai sitten vaan palstailin.

Mies teki su-aamuna pikkujoulun riisipuuron. Iltapäivästä sotkin puuroa porkkanasoseeseen ja maustoin molemmat soseet. Jaoin massat kahtia, toinen puoli uuniin possufileen kanssa ja toinen joulua odottamaan pakastimeen. Meniköhän toinen vartti, mutta samalla tuli tehtyä sunnuntain päivällinen. Jouluna menee 5 min kun kaataa mössöt uunivuokaan ja työntää uuniin.

Ei tuo nyt kovin vaativalle tunnu.

Vierailija
26/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina laittanut joulun itse, lasten ollessa koululaisia olin yksinhuoltaja, kertaakaan ei itkettänyt, ei väsyttänyt, mutta minä en yrittänytkään tehdä kaikkea yhtenä iltana, paskastin on keksitty. Mutta toki jos elää kuten luuseri, niin mikäs siinä. Laatua ei niin saa, mutta kyllä kai sellainen persuääliöille kelpaa ja riittää. 

Ite oot paskastin. 

Vierailija
27/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko jokin luuseri, kun teen laatikot valmiista soseesta?! Maku on mainio ja ovat helppotekoisia. 

Olet luuseri. Maku ei ole muuten sama valmiista soseesta tehdyssä kuin alusta asti tehdyssä laatikossa, huomasin joskus.

Itse olet luuseri. Makuasioista ei kiistellä, eivät kaikki tykkää samoista asioista.-eri

Vierailija
28/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enköhän tuon jo tähän ikään 65 v. tiedä, ostaisin puolikkaan lantun, muutaman porkkanan ja perunan, just joo.

Sinä voit tehdä vaikka desin jokaista sorttia, minä en tee.

Vierailija
29/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lanttulaatikko nyt ainakin on helppo tehdä ja 100% parempaa itse tehtynä. Keitetään pehmäksi, soseutetaan ja sekoitetaan mausteet ym. sekaan 2 h uunissa  niin thats it. Ei kyllä vie suuria aikoja.  Aiemmin ostin laatikot valmiina mutta tehtyäni kerran en osta enää koska on ihan erimakuista kuin tehdasvalmisteinen ja on kyllä hyvää. Kyllä kait ne porkkanatkin kiehuu itsekseen kypsiksi samaan tapaan, helppo sekin , riisipuuroa sekaan.

On helppoa ja hyvää mutta vain itselleni en rupea yhtä pientä lanttu-ja porkkanalaatikkoa tekemään.

Vierailija
30/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin 2kg pussit juureksia meidän pieniin 3 hengen laatikoihin. 1,5 kg joka sorttia käytetään ihan muuhun. Ja juurekset säilyykiin kevääseen.

Enköhän tuon jo tähän ikään 65 v. tiedä, ostaisin puolikkaan lantun, muutaman porkkanan ja perunan, just joo.

Sinä voit tehdä vaikka desin jokaista sorttia, minä en tee.

Vierailija
31/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kotona ei pidetä eineksistä eikä oikeastaan edes lämmitetyistä. Siksi laatikot valmistetaan vasta aattona tuoreista aineksista. Joulurauhan julistamisen aikaan ovat uunissa kypsymässä. 

Ei siinä kovin paljon aikaa mene varsinkaan valmiista soseista valmistettuina, vaikka meillä syödään niitä aika paljon.

Mistä saat tuoretta lanttua tai perunaa jouluksi? Tuotatko niitä itse jostain ulkomailta vai kuinka?

Meillä ainakin juurekset nostetaan maasta jo varhain syksyllä ja sen jälkeen ne vanhenevat kellarissa. Minun ymmärrykseni mukaan tuore ja raaka tarkoittavat aivan eri asioita. Hyvää Joulua Sinullekin!

Vierailija
32/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On helppoa ja hyvää mutta vain itselleni en rupea yhtä pientä lanttu-ja porkkanalaatikkoa tekemään.

Mä laitan ne samaan vuokaan. Joskus olen rajannut foliopalalla, mutta useimmiten raja-alueen sekoittuminen ei haittaa.

Vierailija
33/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isolle sakille tekisin itse mutta ei kahdelle kannata niin vähäistä määrää. Tykkään voi napeilla tuunata kaupan laatikot.

Vierailija
34/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin tehtiin itse, mutta aina jäivät syömättä, kun muut ruuat maistuivat paremmilta. Nykyään ostetaan ne pienet valmislaatikot  joukkoon sekoitetaan kermatilkka, koristellaan haarukalla, päälle voinokareet ja hetkeksi kuumaan uuniin.  

Vierailija
35/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko jokin luuseri, kun teen laatikot valmiista soseesta?! Maku on mainio ja ovat helppotekoisia. 

Ei joulusta kuulu päästä helpolla. Väsymyksen kyynelillä maustetut jouluruoat ovat sitä parhautta!

No siitä vaan! Itsellä rasittava työ ja en todellakaan jaksa stressata vielä joulusta! Vetäkää sitten se kruunu päähänne jouluna! 

Vierailija
36/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teurastan itse takapihalla kasvatetun joulupossun ja kasvatan riisit kasvihuoneessani. Lsnttuja ja porkkanoita on maakellari täynnä. Nih! 

Vierailija
37/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Täällä ei kuule saa päästä yhtään helpolla, prkele! 

Vierailija
38/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teurastan itse takapihalla kasvatetun joulupossun ja kasvatan riisit kasvihuoneessani. Lsnttuja ja porkkanoita on maakellari täynnä. Nih! 

Punaviiniä varten rypäleet ovat kypsyneet sitten omalla viinitilalla ja koko perhe kävi ne polkemassa aikoja sitten.. Kypsyi viinikellarissammme sitten 150 v vanhoissa tammitynnyreissä ennen pullotusta. 

Vierailija
39/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemisessä et ole vanhanaikainen, mutta siinä, että teet itse tekemisestä numeron olet kyllä .

Vierailija
40/45 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa ruokakaupoissa on jo vuosikausia einesten ja valmisruokien myynti kasvanut. Jouluruokia tuskin on myynnissä huvikseen, vaan kyllä niillä on kova menekki. Sinkkutalouksia on muuten jo miljoinan ihmisen verran Suomessa. Ruokamainosten runsaat sukujoulupöydät ovat olleet ja ovat fiktiota enemmistölle suomalaisia.