Kokemuksia raskausdiabeteksesta?
Kuulisin mielelläni kokemuksia raskausdiabeteksesta ja siitä, miten sen hoitoa on toteutettu. Itselläni siis se tilanne, että neuvolan ohjeistukset herättävät lähinnä hämmennystä, epätietoisuutta ja ristiriitaisia tunteita. Asun Pirkanmaalla ja mietityttää, onko hoitokäytänteissä sairaanhoitopiireittäin paljonkin eroa.
Minulla todettiin radi rv 25 sokerirasituksessa, vahva sukurasite taustalla. Tehtiin neuvolan ohjeistuksella kotiseuranta, jolloin piti kuuden päivän ajan mitata sokerit kolme kertaa päivässä (aamupaasto, aamupalan jälkeen ja pääaterian eli lounaan tai päivällisen jälkeen). Päätin heti alussa pelata varman päälle, joten jätin herkut ja vaaleat höttöhiilarit kokonaan pois, lisäsin kasviksia, hyviä rasvoja ja proteiinia. Hiilarit täysjyvästä sekä marjoista ja sitrushedelmistä kohtuullisina määrin kerrallaan. Mielestäni kolme kertaa päivässä tuntui todella pieneltä mittausmäärältä, varsinkin kun juuri välipalat ovat minulla niitä, jotka sisältävät esimerkiksi hedelmää, joten loogisesti ajattelin, että näitä on hyvä myös seurata. Ei tullut ylityksiä tuon tarkastelujakson aikana, joten sain ohjeeksi ruokavaliohoidon. Painotettiin "syömään normaalia kotiruokaa ja nauttimaan myös herkuista ja testailemaan rohkeasti mikä toimii itsellä". Kotimittauksen sai lopettaa, mikä tuntui mielestäni oudolta, joten pyysin ja sain mittausvälineet kotiin vapaaehtoista seurantaa varten.
Nyt on rv30 ja olen noudattanut omaa ruokavaliotani sekä mitannut vapaaehtoisesti sokereita reilun kuukauden verran. Olen tykännyt mitata sokerit päivittäin kaikilta aterioilta, koska kertyvä data toimivasta ruokavaliosta on lohduttavaa ja rutiini on mielestäni vaivaton. Noudattamalla ruokavaliota ylityksiä ei tule. Olen neuvolan kehotuksesta teistaillut muutamia kertoja yksittäisiä juttuja, ja tällöin arvot ovat aina nousseet. Kourallisesta karkkia arvot nousivat taivaisiin. Ruisleipä yhdessä perunaa sisältävän kalakeiton kanssa nosti arvoja. On ilmiselvää, että elimistöni ei kestä tällä hetkellä sokeria eikä liian isoa hiilihydraattiannosta kerralla.
Nyt sitten eilen oli neuvola ja terveydenhoitaja oli huolissaan siitä, että noudatan ruokavaliota liian tiukkaan, kun en herkuttele. Mittaaminen on kuulemma myös "mennyt yli", ja minun ei kuulemma pitäisi enää mitata ollenkaan kuin vasta seuraavalla kuuden päivän seurantajaksolla (joka on vasta 5 viikkoa ennen laskettua aikaa). Enhän minä ilman mittaamista esim. tietäisi, etten voi syödä keittoa ja leipää samalla aterialla. Jos söisin neuvolan kehottamaan "normaaliin tapaan" eli tähän tyyliin että keiton kanssa otetaan leipä, arvonihan olisivat jatkuvasti koholla. Lisäksi minun pitäisi kuulemma reippaasti herkutella ainakin kerran viikossa, vaikka se nostaakin reippaasti arvoja. Kysyin, etteikö tällä tosiaan ole merkitystä vauvan kasvun ja terveyden sekä oman sokeritasapainoni hyvänä pysymisen kannalta. Kuulemma ei minkäänlaista vaikutusta säännöllisillä ylityksillä ei ole, jos niitä sattuu esim yksi-kaksi viikkoon. Tärkeintä on kuulemma "armollisuus itseään kohtaan". Eikä terkka kehottanut siis tyyliin yhden suklaapatukan syömiseen, vaan kehotti hakemaan kunnolla pizzaa ja karkkia viikonlopun kunniaksi. :O
Olenko ymmärtänyt jotain perustavanlaatuisesti väärin, kun olen ajatellut, että näitä ylityksiä tulisi nimenomaan välttää ja pyrkiä noudattamaan tiukkaa ruokavaliota, ettei vauva kasva liian isoksi? Ohjeet tuntuvat hämmentävältä ja myös se, että tuli kielto mittailla mitään. Omaan ruokasuhteeseenkin tämä kaikki ristiriitaisuus vaikuttaa väkisinkin negatiivisesti, kun ei tiedä, mitä uskoa ja poteako syyllisyyttä herkuttelusta vai ei... Kertokaa muut kokemuksia, miten teitä on ohjeistettu esim. herkuttelun suhteen?
Kommentit (38)
No onko se sitten niin vaikeaa vain olla ilman niitä herkkuja? Tekee varmaan hyvää sinulle, kerta olet tuohon sairastunutkin. Painoakin varmaan pitäisi pudottaa.
Vierailija kirjoitti:
No onko se sitten niin vaikeaa vain olla ilman niitä herkkuja? Tekee varmaan hyvää sinulle, kerta olet tuohon sairastunutkin. Painoakin varmaan pitäisi pudottaa.
Kiitos kommentistasi, mutta olen normaalipainoinen ja urheilullinen ja raskausdiabetes ei tule herkkuja syömällä. Normaali sokeriaineenvaihdunta pystyy käsittelemään herkut normaalisti. Ja jos sinua kiinnostaa, niin olen tiukan ruokavalion myötä laihtunut ja tästä olivat myös neuvolassa huolissaan. Painoin ennen raskautta 65 kg, sitten putosi alun pahoinvoinnin takia 62kg, palasi toisella kolmanneksella 67kg ja nyt tippunut rv30 66kg. Painan siis viimeisellä kolmanneksella kilon enemmän kuin ennen raskautta. En tarvitse laihdutusvinkkejä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentistasi, mutta olen normaalipainoinen ja urheilullinen ja raskausdiabetes ei tule herkkuja syömällä. Normaali sokeriaineenvaihdunta pystyy käsittelemään herkut normaalisti. Ja jos sinua kiinnostaa, niin olen tiukan ruokavalion myötä laihtunut ja tästä olivat myös neuvolassa huolissaan. Painoin ennen raskautta 65 kg, sitten putosi alun pahoinvoinnin takia 62kg, palasi toisella kolmanneksella 67kg ja nyt tippunut rv30 66kg. Painan siis viimeisellä kolmanneksella kilon enemmän kuin ennen raskautta. En tarvitse laihdutusvinkkejä.
Ap
Tilanteesi kuulostaa painoa myöten hyvin samanlaiselta kuin omani oli. Minulla mittailu meni jotenkin "yli" ja aloin stressaamaan asiasta. Jostain syystä olin ymmärtänyt, että ylityksiä ei saa ollenkaan tulla (ja oliko niin, että jos tietty määrä ylityksiä tulee, niin tablettiahoito aloitetaan?). En herkutellut, koska en pystynyt sokeriarvojen nousun vuoksi. Mitään erityistä vinkkiä en osaa antaa, mutta syö sillä tavalla, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Ja huolehdi riittävästi rasvan saannista, koska silloin sokerit ei välttämättä nouse niin korkeaksi tai nopeasti. Tsemppiä!
No en nyt ihan ymmärrä miksi niitä herkkuja pitää väkisin syödä jos kerran nostaa arvoja. Mulla oli insuliinihoitoinen, pärjäsin pienimmällä annoksella koko raskauden. Mittasin arvoja sen 5xpäivä aina viikko kerrallaan, välissä taukoja. Itse pystyin syömään muuten mitä vaan, mutta riisi ja vehnä piti lopettaa kun ne nosti arvoja niin paljon. Toki hoitajat neuvoivat syömään terveellisesti, mutta samalla rennosti. Kuulemma jotkut stressaa ja uskaltaa syödä pelkkää kurkkua joka ei sekään ole tietty hyvä sitten.
Mulla on kokemus 3:sta radista. Kerron tässä ensimmäisestä.
Pääsin sokerirasituskokeeseen jossain puolivälissä raskautta ja paasto oli ok, mutta kaksi seuraavaa arvoa reilusti kohollaan. Seuraavassa vaiheessa olin aamusta (paastoten yön) sairaalassa ja söin sairaalan tarjoamat ruoat koko päivän. Sokeriarvoja mitattiin heti aamusta ja ennen jokaista ateriaa ja niiden jälkeen (muistaakseni 2 h:n arvo). Noista arvoista lääkäri totesi että pitää aloittaa insuliini. Illalla minua opetetiin pistämään insuliini ja yöksi jäin tarkkailuun. Jatkossa pistin kahta eri insuliinia päivittäin ennen aterioita ja pitkäaikaista iltaisin raskauden loppuun. Otin myös verensokeriarvomittaukset alussa monta kertaa päivässä ja myöhemmin kun oli hoitotasapaino ok, harvemmin. Jatkotarkkailu suoritettiin neuvolassa käynnin yhteydessä. Toisissa raskauksissa sain heti insuliinit.
Minulla oli myös sukurasite ja olen myöhemmin sairastunut diabetekseen. Nykyään eniten päänvaivaa on tuottanut paastoverensokeriarvo ja olen tablettimuotoisella hoidolla (2 eri valmistetta).
Vierailija kirjoitti:
No en nyt ihan ymmärrä miksi niitä herkkuja pitää väkisin syödä jos kerran nostaa arvoja. Mulla oli insuliinihoitoinen, pärjäsin pienimmällä annoksella koko raskauden. Mittasin arvoja sen 5xpäivä aina viikko kerrallaan, välissä taukoja. Itse pystyin syömään muuten mitä vaan, mutta riisi ja vehnä piti lopettaa kun ne nosti arvoja niin paljon. Toki hoitajat neuvoivat syömään terveellisesti, mutta samalla rennosti. Kuulemma jotkut stressaa ja uskaltaa syödä pelkkää kurkkua joka ei sekään ole tietty hyvä sitten.
Tottahan ne "herkut" on syötävä, koska neuvolantäti käskee :)
Vierailija kirjoitti:
No ei niitä pidäkään väkisin syödä, kyse on siitä että uskaltaako noihin neuvolan ohjeisiin luottaa ja elää välillä normaalimmin potematta syyllisyyttä. Tietenkin noudatan ruokavaliota, mutta kyllä mielestäni terve ruokasuhde on muutakin kuin omien tupperwarekippojen raahaamista kanasalaatteineen kaikkialle. Nytkin on tulossa joulu ja mietin, kuinka paha on mennä joulunviettoon syömään normaalisti ja olla raahaamatta omia kippoja mukana. Neuvolan mukaan itsestäänselvää että syön jouluna mitä mieli tekee. Itse haluaisin lähinnä tietää, kuinka usein toistuvat ylitykset ihan oikeasti alkavat aiheuttaa makrosomiaa.
Ap
Mulla myös muistissa tää Pirhan melko tulkinnanvarainen ohjeistus ruokavaliohoitoiselle radille :D Itse sain siis diagnoosin rajalla olevasta paastoarvosta, mutta mulla mitkään herkut ei nostaneet arvoja yhtään, joten söin tosi normaalisti ja rennosti. Kotimittauksissa en saanut ikinä arvoja yli. Mustakin vain noi 2 6pv mittausjaksoa koko aikana tuntui tosi vähältä, niin pyysin silloin myös mittarit kotiin vapaaehtoista mittailua varten. Mutta en kyllä jaksanut mittailla kuin testimielessä, kun ylityksiä ei kerran tullut.
Mutta on kyllä muakin mietityttänyt toi, että jos kaikki sairaanhoitopiirin ruokavaliohoitoiset radilaiset noudattaa tota niiden antamaa suositusta, että normaalia kotiruokaa ja herkkuja silloin tällöin, ja vain 2 mittausjaksoa eikä niilläkään päivän kaikkia aterioita. Jos aamupaasto, aamupala ja lounas olis ok ja vetäis iltapalaksi vaikka pizzan niin sitähän ei tarvis tohon merkitä. Kyllähän tohon musta jää tosi iso virhemarginaali ja mahdollisuus että joillain vois olla arvot päin peetä ties kuinka pitkään :D Käsittääkseni esim. HUSin alueella tämä menee jotenkin eri tavalla?
Osaako joku kertoa, miten esim. HUSin alueella toteutetaan ruokavaliohoitoista radia? Mittaillaanko siellä säännöllisesti vai onko myös vain nuo kaksi kuuden päivän jaksoa? Pirhalla ei myöskään tehdä lähetettä minnekään TAYSin diabetespolille, ennen kuin ylityksiä tulee toistuvasti tietty määrä, vaan seuranta tapahtuu neuvolassa.
Jos sinun on helppo olla syömättä herkkuja, niin ei niitä tietenkään kannata syödä. Terveydenhoitohenkilökunta on vain nykyisin tajunnut, että ei kannata antaa niin tiukkoja ohjeita, että suurin osa ohjeiden saajista ei pysty niitä noudattamaan, vaan sortuu mässäilemään mitä sattuu. Eikä liiallinen stressaaminenkaan ole hyväksi.
Sinuna pitäytyisin muuten siinä ruokavaliossa, jolla mittaustesi mukaan sokeriarvot pysyvät kurissa, mutta löysäisin joulun ja uudenvuoden pyhinä.
Mulla seurattiin Taysissa ja niissä viesteissä oli kanssa tuota kommenttia, että ota vähän rennommin välillä, vaikka mulla ei edes lähtenyt ihan noin lapasesta kuin sulla :D Neuvolassa sanoivat hoidoksi että "koita nyt vähän kattoo mitä syöt", mutta mun tapauksessa piti kyllä katsoa vähän enemmänkin, kun pizzaa meni ennen viikoittain jne. Eli kai ne yrittää löytää tasapainon siihen, että ruokavalio olisi ok, ja äiti ei stressaisi liikaa.
Ola vauvani syntyi täysiaikaisena ja painoi alle kolme kiloa, eli kai minä tein jotain oikeinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuon takia varmaan katsovat sinulla menneen yli tuon tarkkailusi takia. Normaalipainoisena pitäisi painon nousta raskauden myötä. Ei kymmeniä kiloja, mutta enemmän kuin sinulla on noussut. Tuohan tarkoittaa, että olet laihtunut. Laihduttamistahan ei suositella.
Mulla oli myös ruokavaliohoitoinen, jossa vain herkut ja runsaat hiilarit nosti arvoja, ja muistan hyvin nuo ristiriitaiset ohjeet. "Muista että joskus saa herkutella", "ylitykset silloin tällöin ei haittaa". Kyllä minä ainakin kaipasin konkretiaa siitä, mikä on "joskus" ja mikä on "silloin tällöin" ja onko olemassa jokin maaginen raja, jonka jälkeen vauva alkaa kasvaa viisikiloiseksi. Hämmensi myös se, kuinka joillakin oli hyvin tiukka insuliinihoitoinen ja sitten itsellä ohjeet oli niin sinnepäin kuin olla ja voi. Kehotettiin syömään 80/20 periaatteella, mikä on ihan normaalisti annettava ravitsemusohjeistus. Tuntui hankalalta sisäistää, voiko se tosiaan koskea minua, jolla on sokeriaineenvaihdunnan häiriö, joka voi vaikuttaa toisen ihmisen terveyteen. Samaan aikaan luin kauhulla netistä makrosomiasta.
Ja kun joku kysyi että mikä pakko niitä herkkuja on syödä, niin pointti ei mielestäni ole se, vaan miten löytää terveellinen tasapaino. Itse otin myös alussa hyvin tiukan linjan ja en syönyt herkkuja ollenkaan. Eihän se pidemmän päälle ole hyväksi, että ruokavalio on niin rajoitettu ja kaikki ajatukset pyörii ruuan ja mittaamisen ympärillä. Tästä neuvolassa myös huolestuttiin ja käskettiin löysäämään ja ottamaan rennommin.
Itselleni tuli sitten lopulta syömishäiriötyyppistä käyttäytymistä ja ruokasuhde häiriintyi ihan kunnolla viimeisellä kolmanneksella :( Kun oli pitkään ylirajoittanut ja sitten käskettiin hölläämään, sain herkkujen kanssa kunnon ahmimiskohtauksia ja syyllisyys ja stressi vauvan koosta oli valtava. Vauva syntyi normaalikokoisena, mutta meni synnytyksen jälkeen kyllä pitkään, että ajatukset ruokaa kohtaan normalisoituivat. Tätä puolta ei monesti radin hoidossa huomioida, että epätietoisuus ja ristiriitaiset ohjeet voivat jättää liian paljon tulkinnanvaraa niille, joilla on syömishäiriöalttiutta. "Rennosti ottaminen" jättää liian paljon oman harkinnan varaan ja lipsumisista alkaa tuntea syyllisyyttä. Tästä seuraa taas ylirajoittamista ja lisää repsahduksia. Kierre on valmis.
Helsingissä olen ja ei kukaan kehota herkuttelemaan vaikka on mainittu että se on kohtuudella sallittua. Kuulostaa siltä, että rivien välistä epäilevät syömishäiriötä. Itse tiedät totuuden, toimi sen mukaan AP.
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös muistissa tää Pirhan melko tulkinnanvarainen ohjeistus ruokavaliohoitoiselle radille :D Itse sain siis diagnoosin rajalla olevasta paastoarvosta, mutta mulla mitkään herkut ei nostaneet arvoja yhtään, joten söin tosi normaalisti ja rennosti. Kotimittauksissa en saanut ikinä arvoja yli. Mustakin vain noi 2 6pv mittausjaksoa koko aikana tuntui tosi vähältä, niin pyysin silloin myös mittarit kotiin vapaaehtoista mittailua varten. Mutta en kyllä jaksanut mittailla kuin testimielessä, kun ylityksiä ei kerran tullut.
Mutta on kyllä muakin mietityttänyt toi, että jos kaikki sairaanhoitopiirin ruokavaliohoitoiset radilaiset noudattaa tota niiden antamaa suositusta, että normaalia kotiruokaa ja herkkuja silloin tällöin, ja vain 2 mittausjaksoa eikä niilläkään päivän kaikkia aterioita. Jos aamupaasto, aamupala ja lounas olis ok ja vetäis iltapalaksi vaikka pizzan niin sitähän ei tarvis tohon merkitä. Kyllähän tohon musta jää tosi
Mulla ainakin se aamupaasto nousi heti jos illalla yritti repsahdella. Sitä aamupaastoa taisin itse seuratakin koko raskauden ajan. En muista oliko ohje vai oma ajatus. Sehän on nimenomaan sellainen suuntaa antava, että mihin ne arvot on ylipäätään menossa.
Olen herkutellut joka päivä taateleilla kohtuudella ja muuten jättänyt herkuttelut satunnaisiin juhliin.
Kun niitä juhlia sattui useammat samalla lyhyelle jaksolle, alkoi vauvan paino nousta. Veikkaisin että n. kerran viikkoon juhlissa kohtuullinen herkuttelu on ok. Täällä HUS:in alueella jossain lippulappusessa tai sivustolla oli kyllä selkeät ohjeet siihenkin, mikä on se virallinen sallittu määrä herkkuja radin aikana. Tottakai jos huomaa että ohje ei päde omaan tilanteeseen vaan arvot nousevat, kannattaa noudattaa tiukempaa linjaa.
Vinkkinä: taatelit ovat yllättävän toimiva nami radin kanssa, esimerkiksi jälkkärinä suorastaan hyväksi jos ei syö liikaa. (6 kpl pientä taatelia päivässä tai 3 kpl suurta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuon takia varmaan katsovat sinulla menneen yli tuon tarkkailusi takia. Normaalipainoisena pitäisi paino
En laihduta tarkoituksella, syön sen mitä sokerit kestää :( Mun ruokavalio on seuraavanlainen:
Aamupala: 1 ruisleipä puolikkaalla avokadolla ja kananmunalla (arvot ei kestä syödä kahta leipää kerralla)
Lounas: jotain proteiinia esim jauhelihaa, kalaa tai kanaa, täysjyväriisiä, lautasella puolet kasviksia
Välipala: kreikkalaista jogurttia tai maitorahkaa vadelmilla ja pähkinöillä
Päivällinen: proteiinipitoinen salaatti (esim. tofu-feta) avokadolla ja oliiviöljyllä, 1 ruisleipä
Iltapala: 1 ruisleipä parilla valkuaisella ja kasviksilla, sitrushedelmä
Eli mielestäni hyvin monipuolista ja kaloripitoistakin. Paljon rasvaa ja proteiinia hiilareita unohtamatta. Ruisleipääkin olen mahduttanut kolme viipaletta päivään(ohje peräti 4-6), vaikka arvot antaa periksi syödä vain yhden kerrallaan ja yhdessä riisin kanssa ei yhtään. En tiedä, miten lisäisin energiansaantia, kun isommat annoskoot ja herkut räjäyttää arvot taivaisiin. Lisäksi liikuntana pitkät kävelylenkit päivittäin. Riittääkö tämä määrä ravintoa sikiölle vai pitäisikö saada lisää kaloreita sokereiden nousun uhallakin? Sf-mitta menee keskikäyrällä.
Ap
Näkyykö tämä video julkisesti? Aiheena herkuttelu:
Mulla oli aikanaan tablettihoitoinen, ja ruokavalio oli kyllä tiukka. Mutta johtuikohan siitä, että arvot (itselläni aamupaastot) eivät pysyneet ruokavaliota noudattamalla kunnossa, joten jouduttiin turvautumaan lisäksi lääkitykseen. Silloin ainakin ohjeena oli, että herkkuja saa syödä kohtuullisesti, mutta se tarkoitti just jotain pientä marjarahkaa aterian päätteeksi.