Minne muutat kun asumistuki pienenee?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan johonkin yksiöön on varaa kahden lapsen kanssa sitten.. oikeasti pienestä koulunkäynnin ohjaajan palkasta ei ole varaa maksaa kovinkaan montaa sataa vuokraa.. tällä hetkellä kolmio 720e, on jo melkeen puolet mun nettopalkasta.. yksiön saisi tästä lähettyviltä 400-500e..
Jos Kela maksaa elarit niin ne nousee noin 10e per lapsi ( ihme että näin kävi) ja yksinhuoltajakorotus nousee myös muistaakseni.
Ei maksa Kela elareita. Lasten isä maksaa yhteensä 200€/kk, koska laskelmien mukaan minulla on prosentuaalisesti isompi elatuskyky kuin isällä. Eli kela ei maksa loppuosaa, koska isällä olisi maksukykyä enemmänkin. Lastenvalvojalla tehty sopimus ja varmistettu, oikein kuulemma menee.. yh korotus taitaa olla 10€/lapsi.
Siis miksi ihmeessä olet suostunyt noin pieniin elareihin? Käytittekö lastenvalvojalla virallista oikeusministeriön elatusapulaskuria?
Ymmärrätkö, että elarit ovat sinun ja miehesi välinen sopimus, lastenvalvojalla ei ole mitään muuta virkaa, kuin lyödä leima sopimukseenne. Toki lastenvalvoja voi antaa suuntaa antavia neuvoja, mutta loppukädessä te itse päätätte, mitkä on elarit. Suomessa on sopimusvapaus. Jos lastenvalvojalla ette pääse yhteisymmärrykseen elareiden suuruudesta, menette oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan johonkin yksiöön on varaa kahden lapsen kanssa sitten.. oikeasti pienestä koulunkäynnin ohjaajan palkasta ei ole varaa maksaa kovinkaan montaa sataa vuokraa.. tällä hetkellä kolmio 720e, on jo melkeen puolet mun nettopalkasta.. yksiön saisi tästä lähettyviltä 400-500e..
Voi herranen aika ihmiset. Asumistukesi laskee noin 10% ei se mihinkään poistu. Sinulla on kaksi lasta joten luultavammin ei tapahdu kuin muutaman euron notkahdus jos sitäkään koska liikkumavaraa on niin paljon.
Isoimman loven tähän kai tekee ansiotulo vähennyksen poisto. Eli tuloja lasketaan 300€ enemmän, omavastuu nousee jo tuon takia + siihen tehtävät korotuksen muutenkin. Sitten ihan asumistuen vähennys 80%-> 75%. Kyl
Siellä on ensi vuoden laskuri jo verottajalla mistä näkee ensi vuoden veronsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asut, kun noin halvalla vuokraat kolmiota?
Oulusta saa tuolla rahalla kolmioita, aika moneltakin alueelta. Ennen tätä asuin kolmiossa 645€/kk. Oli toki 10m2 pienempi kuin tämä nykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin muutan minnekään. Katsotaan nyt millaisena se laki tulee ulos ja kuinka kela suhtautuu asiaan. Perustuslakivaliokunnallakin on varmasti asiaan sanottavaa sikäli kun paikkakunnalta ei löydy asumistuen kriteerit täyttävää asuntoa. Ihmistä ei noin vain voida pakottaa muuttamaan valtion toimesta minnekään.
Tuo lakiehdotushan on jo mennyt perustuslakivaliokunnasta läpi. Vai olenko ymmärtänyt väärin? Milestäni se hyväksyttiin juuri hiljattain siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Kela maksaa elarit niin ne nousee noin 10e per lapsi ( ihme että näin kävi) ja yksinhuoltajakorotus nousee myös muistaakseni.
Ei maksa Kela elareita. Lasten isä maksaa yhteensä 200€/kk, koska laskelmien mukaan minulla on prosentuaalisesti isompi elatuskyky kuin isällä. Eli kela ei maksa loppuosaa, koska isällä olisi maksukykyä enemmänkin. Lastenvalvojalla tehty sopimus ja varmistettu, oikein kuulemma menee.. yh korotus taitaa olla 10€/lapsi.
Ihan laskurin mukaan lastenvalvoja laski. Minun osuuteni lasten elatuksesta on 70% ja isän 30%. Ei suostunut sitä mihinkään muuttamaan, joten tuon kummempaa sopimusta en saa. Kävin siis uudestaankin lastenvalvojan luona ja se selitti tuon, että minulla on suhteessa suurempi elatuskyky, joten isän ei tarvitse maksaa enempää koska minun tulot korvaa sen. Vaikka isällä siis olisi elatuskykyä enemmän. Siksi myöskään kela ei maksa mitään, eikä isä tietenkään maksa enempää kuin on pakko, koska on mulkku.
Kesärantaan, niin kuin teki Orpo. Tai unohtaa koko jutun.
Orpo nosti omistamaansa asuntoon k.edustajan asumistukea yli puoli vuotta 500€/kk eli n. 3000€, kunnes media huomautti, kun unohti olevansa pääministeri ja asuikin Kesärannassa. Näin voi käydä myös kansalaisille.
Vai eikö asumistukileikkaukset koske ministereitä ja kansanedustajia?
Vierailija kirjoitti:
Verotuksen piti keventyä pienituloisilla...joopa joo kunnat nostivat veroprosenttia ja sinne hukkui se persujen lupaus. Elinkustannukset nousseet tuhottomasti joten jostain 0,5% veronkevennyksestä ei mitään apua. Äärioikeisto pissasi pienituloisten muroihin oikein kunnolla.
Niinpä. Minulla nousi 0.5% verotus juuri tästä syystä kun kuntien verotus nousi. Katsoin että viereisen kunnan ensi vuoden budjetti on ylijäämäinen ja nyt teki verotuksellisen kaulan omaani. Veroprosenttini pysyisi siellä ennallaan. Saattaapi olla, että tässä saavat uuden asukkaan. Siellä on kaikki palvelutkin mitä me käytetään, joten en näe syytä miksi maksan täällä korkeampaa verotusta, että pieni porukka saa rakentaa itselleen urheiluhalleja ja lämmittää niitä, luonnollisesti tappiota tulee taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin muutan minnekään. Katsotaan nyt millaisena se laki tulee ulos ja kuinka kela suhtautuu asiaan. Perustuslakivaliokunnallakin on varmasti asiaan sanottavaa sikäli kun paikkakunnalta ei löydy asumistuen kriteerit täyttävää asuntoa. Ihmistä ei noin vain voida pakottaa muuttamaan valtion toimesta minnekään.
Tuo lakiehdotushan on jo mennyt perustuslakivaliokunnasta läpi. Vai olenko ymmärtänyt väärin? Milestäni se hyväksyttiin juuri hiljattain siellä.
Joo, hyväksyttiin juuri siksi kun hallituspuolueet torppasivat kokonaisvaikutusten arvioinnin. Ihan sokkkona mennään ideologia edellä. Kasaantuvia seurauksia aletaan nähdä parin vuoden sisään.
Vierailija kirjoitti:
Espoossa on melkein yhtä edullista.
En yhtään mihinkään. Asun omakotitalossa ja tiukkaa tekee kun olen opintovapaalla. Saan aikuiskoulutustukea ja opintolainaa. Asumistukea en saa senttiäkään. En ole edes hakenut sitä koska tiedän etten sitä saisi.
Mitä enempi kakun jakajia sen pienempiä siivuja.
Omalla kohdalla ei vaikuta mitään, kun viimeksi sain asumistukea hetken aikaa v 1996. Enemmän huolettaa nuori, joka on vielä opiskelija. Muistutimme, että kertoo kotona, jos käy taloudellisesti tiukaksi eläminen, mutta ei kuulemma ole apu tarpeen, eikä ole tarpeen etsiä halvempaa vuokra-asuntoa. Hän tekee osa-aikaisesti töitä opiskelun ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä voi oikeus asialle tehdä, jos lava on laskureiden kanssa laskenut sen olevan noin? Vanhempien keskinäinen elatuskyky, minulla 70% ja isällä 30%.. en kyllä tajua tätä kun minulla on paljon pienempi palkkakin, mutta tosi pienet menot.. mutta tämä siis varmistettu toistamiseen lavalla ja niin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen pakotetaan ulos asunnosta poliisin toimesta jos vuokrarahat eivät siirry asunnon omistajan pankkitilille. Poliisi on töissä valtiolla. Tietenkin siinä kestää oma aikansa kun oikeuslaitos, joka on osa valtiota, antaa ensin häädön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoossa on melkein yhtä edullista.
Lisään että riippuu vuokrayhtiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulusta saa tuolla rahalla kolmioita, aika moneltakin alueelta. Ennen tätä asuin kolmiossa 645€/kk. Oli toki 10m2 pienempi kuin tämä nykyinen.
Jos kolmion vuokra 645€/kk, niin taloyhtiössä ei juuri ole remontteja tehty.
Tuosta summasta jo hoitovastike on yli 400€/kk, päälle huoneiston koneet ja laitteet, remontit, sekä taloyhtiön rempat päälle. Tai sitten vuokranantaja maksaa kuluja omasta pussistaan.
Ja hoitokulut ovat usein korkeimmat juuri syrjäseudulla ja maaseudulla ja pienissä kaupungissa, kun välimatkat pitkät esim. sähkön siirto, netti, jätehuolto jne.
Asun maalla ja täällä sähkö maksaa kolminkertaisesti, kuin yliopisto kaupunkikodissa, samoin vesi ja jo pelkkä netti 59€/kk, kun kaupunkiasunnossa 5€/kk.
Helsingin korkeat vuokrat selittyy maapohjalla, mutta ylläpitokustannukset alhaisemmat, kun välimatkat lyhyet.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään mihinkään. Asun omakotitalossa ja tiukkaa tekee kun olen opintovapaalla. Saan aikuiskoulutustukea ja opintolainaa. Asumistukea en saa senttiäkään. En ole edes hakenut sitä koska tiedän etten sitä saisi.
Eikös aikuiskoulutustuki lopu myös?
Meillä vaikuttaa tuo, että toimeentulotuesta ei enää makseta koko vuokraa. Siis sitä ylimenevää osaa. Emme muuta yhtään mihinkään vaan jätämme lähes kaiken muun paitsi vuokranmaksun ja puhelinlaskut. Emme osta enää HSL:n kausilippuja, Emme museokortteja, ruokamenot todella minimiin, vaatteita ei tietenkään voi ostaa, mutta emmehän niitä tarvitsekaan, kun pysymme täällä lähiössämme. Aikuisia lapsiamme emme tapaa kuin silloin jos ehtivät käydä meillä. Vuosikymmeniä kävimme töissä, mutta nyt meidän on aika pelastaa Suomi. Ja kun emme enää 58 ja 60 vuotiaita kelpaa töihin, pelastetaan sitten säästämällä Kai tässä jokin järki on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maksa Kela elareita. Lasten isä maksaa yhteensä 200€/kk, koska laskelmien mukaan minulla on prosentuaalisesti isompi elatuskyky kuin isällä. Eli kela ei maksa loppuosaa, koska isällä olisi maksukykyä enemmänkin. Lastenvalvojalla tehty sopimus ja varmistettu, oikein kuulemma menee.. yh korotus t
Ja minulle lastenvalvoja sanoi, ettei tarvitse minun tietojani mihinkään koska niillä ei ole vaikutusta siihen miten elatuskyky lasketaan. Tiedän kyllä, että nämä riippuu täysin lastenvalvojasta. Olen itsekin ollut etänä ja toinen lastenvalvoja laski elatuskykyä 1600e bruttotuloilla minulle 600e/kk lapsista ja piti vielä maksaa 200e tapaamiskulut per kerta päälle. Ja toinen sitten laski elatuskyvyksi nolla euroa. Joillekin lastenvalvoville ei ole tärkeää se, että onko vanhemmalla varaa enää elareiden jälkeen nähdä lapsiaan ja toisille sitten taas on tärkeää, että se etä voi pitää luonaan ja tavata lapsiaan.