Köyhyyden myötä ilo katoaa elämästä
Kyllä se vaan helpottaa elämää paljon, jos rahaa on riittävästi. Kun on vuosia joutunut laskemaan jokaisen euron ja sentin, millä maksetaan laskut ja ostetaan ruokaa, se todella vetää mielen matalaksi. Mistään virkistävästä toiminnasta kuten harrastukset ja matkat ei ole voinut haaveillakaan. Vihdoin tiedän, että tulotasoni on nousemassa ensi vuoden alussa ja olen siitä niin innoissani. Tulee edes vähän pelivaraa eikä joudu enää keräämään pulloja syödäkseen.
Tukia en ole saanut näiden vuosien aikana kuin lapsilisän.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Tämän opin elämästä jo 15 vuotiaana että no money, no funny. Kaverit oli myös taiteellisia ja jatkoivat sillä tiellä. Nyt ne on katkeria kuuskymppisiä joilla ei ole mitään. Minulla on miljoona omaisuus ja teen mitä lystään. Onneksi ymmärrän vieläpä himmata enkä polta itseäni loppuun töissä. Valintojen maailma.
Kaikkihan me valittaisiin miljonäärin elämä, jos se olisi mahdollista.
Minua ei kiinnosta matkustelu eikä kalliit harrastukset. Asun yksin ja minulle riittäisi hyvin 1500 euroa kuukaudessa nettona, saisin kaikki laskut maksettua ja jäisi rahaa säästöön. Tietysti mitä enemmän voisi säästää, sitä turvallisempi olo olisi.
Minun perusturvallisuuden tunnettani ei tuhonnut varsinaisesti pelkkä köyhyys vaan se, että kaksi läheistäni kuoli lyhyen ajan sisällä, ja ainakin toisen sairaus olisi ollut hoidettavissa jos hoitoa olisi ylipäätään saanut ajoissa. Minulta on mennyt kokonaan luottamus siihen, että apua saisi jos sitä tarvitsisi. Syyllisyyttä ei tietysti kannata tuntea asiasta jolle ei mitään voi, mutta en silti voi olla ajattelematta, että olisin voinut läheiseni pelastaa jos minulla olisi ollut rahaa.
"Eli olet mätkyjen pelossa laskenut prosentin yläkanttiin. Kuten yllä jo sanottiin palataan siihen veroista uhriutumiseen kun tämän vuoden verotus valmistuu. "
Ei vaan hain sentilleen oikeat tiedot tulorekisteristä ja syötin sentilleen oikein tulevat bruttopalkat.
Vierail kiehui:
ja sitten totuus iskee naamalle kun verotuskin kiristyyy.
Köyhä ei veroista vikise. Tuloveroa koskien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja sitten totuus iskee naamalle kun verotuskin kiristyyy.
Juuri näin. Minullakin "tulot nousivat" kahdesti vuoden aikana ja nykyään nettopalkkani on pienempi kuin vuoden alussa.
Tuo nyt vaan ei voi pitää paikkaansa. Voi toki olla että maksat ennakonpidätystä enemmän, mutta nettopalkka ei voi laskea tulojen noustessa.
Tarkistan kirjanpidosta:
Helmikuun nettopalkka, maksettu 28.2. tilille 3806,99 €
Marraskuun nettopalkka, maksettu 30.11. tilille 3662,65 €.
Eli mielestäsi 3662,65 € on SUUREMPI kuin 3806,99 €.. Jep jep.
Jaa tuo summa noin kymmenellä ja mieti sitten miten elätät perhee
MIKSI se pitäisi 10 jakaa kun kaikki saavat enemmän tukia kuin 1/10 tuosta.
Onneksi voi tehdä itsariin niin olo helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi voi tehdä itsariin niin olo helpottuu.
anna mennä jossei muuta keinoo tyhmä pää sano .esim opiskelu työ????
Osalle tulee myös sosiaalisia pelkoja, koska mihinkään ei pääse käymään. Itselle ja kaverille kävi niin.
Eikä poliitikot silti suostu myöntämään että esim peruspäiväraha on liian pieni!
Pitäisi olla aterialippuja joita työttömille jaettaisiin vaikka harrastuksessa 5 kertaa käymisestä tms
Vieg ja kirjoitti:
Osalle tulee myös sosiaalisia pelkoja, koska mihinkään ei pääse käymään. Itselle ja kaverille kävi niin.
Eikä poliitikot silti suostu myöntämään että esim peruspäiväraha on liian pieni!
Pitäisi olla aterialippuja joita työttömille jaettaisiin vaikka harrastuksessa 5 kertaa käymisestä tms
Kallis asuminen on 5uomessa pahin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vieg ja kirjoitti:
Kallis asuminen on 5uomessa pahin ongelma.
no mut kotona makoilusta ei enempää makseta piste.vai olisko kiva jos sais saman ku työtä tekevät.ihme viiiitun marisijoita.mitää ei jakseta tehä mut ilmasta rahaa pitäis saaha lisää.
Koko ikäni ollut ns. materiaalisesti köyhä, mutta iloa ja hauskuutta on elämässä ollut. Aloituksen toteama ei pidä paikkaansa. Raha ei ole elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilo on vain ajatus ja ajattelu on toistaiseksi vielä ilmaista. Köyhyys on vain onnellisten ajatusten puutetta.
Ei. Köyhyys on sitä, ettei koskaan voi olla varma siitä, että selviää taloudelisesti. Että pystyy maksamaan
seuraavan kuukauden vuokran ja pakolliset laskut. Että voi ostaa talvitakin, kun vanha ei enää lämmitä tai
pesukoneen rikkinäisen tilalle. Köyhyys on sitä, että lapsi pyytä pientä summaa koulun retkeen tai muuhun
eikä sitä rahaa vain ole. Sitä, että jääkaapissa on yhteensä neljä tuotetta useammalle hengelle. Sitä, että
&nb
Minä voin toki teeskennellä, että elämä on ihanaa ja olen onnellinen ilman kaikkea sitä, mitä maailma voisi tarjota, mutta köyhänä ja sairaana jään siitä paitsi. Olisinko silloin parempi ihminen; teeskentelevänä muka-onnellisena? Valhetelijana?
Vierailija kirjoitti:
Koko ikäni ollut ns. materiaalisesti köyhä, mutta iloa ja hauskuutta on elämässä ollut. Aloituksen toteama ei pidä paikkaansa. Raha ei ole elämä.
Ei se elämä ole, mutta se on sen laatu ja suola. Taso.
Vierailija kirjoitti:
Minulla juuri toisinpäin. Rahaa on muttei se vie tyhjyyttä pois.
Itselläni tulot putosivat väliaikaisesti ja käytin rahaa ensin siihen, että latasin puhelimeen budjetointisovelluksen.
sovelluksen avulla olen säätänyt arkielämän menot todella alhaiselle tasolle. Tätä on nyt jatkunut vasta 3kk. En tiedä miten tätä jaksaisi lopun elämää. Kuitenkin huomionarvoista on se, silti olen onnistunut säästämään tämän ajanjakson aikana. Tosin vain 100 euroa säästötilille mutta en ole lopettanut säästämistä .
budjetointiappi auttaa siihen että se auttaa laskemaan ne sentit eikä siihen mene energiaa. Lisäksi se antaa positiivista palauttetta kun ei ylitä budjettia. Näen että jo nyt se 20 euroa mitä sovellus maksoi, on maksanut itsensä takaisin.
mietin käytännössä jokaisen euron käytänkö vai en ja jos käytän, mistä arjen budjetista se on pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain, jos palvoo "mammonaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain, jos palvoo "mammonaa".
Palvotko sinä köyhyyttä, kärsimystä ja puutetta? Tuota kutsutaan masokismiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilo on vain ajatus ja ajattelu on toistaiseksi vielä ilmaista. Köyhyys on vain onnellisten ajatusten puutetta.
Ei. Köyhyys on sitä, ettei koskaan voi olla varma siitä, että selviää taloudelisesti. Että pystyy maksamaan
seuraavan kuukauden vuokran ja pakolliset laskut. Että voi ostaa talvitakin, kun vanha ei enää lämmitä tai
pesukoneen rikkinäisen tilalle. Köyhyys on sitä, että lapsi pyytä pientä summaa koulun retkeen tai muuhun
eikä sitä rahaa vain ole. Sitä, että jääkaapissa on yhteensä neljä tuotetta useammalle hengelle. Sitä, että
vuosien varrella kaikki vaatteet ja kodin tavara
Ei. Kyllä köyhyys on ennenkaikkea vain ajatus josta puuttuu onni. Samoin kuin alastomuus. Kuten Jumala kysyi ihmiseltä: "Kuka sinulle ilmoitti, että olet alasti? Etkö syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?"
"Köyhät teillä on aina keskuudessanne, mutta minua teillä ei ole aina."
"Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta."
"Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu."
Minä iloitsin, kun minulle sanottiin: "Menkäämme Herran huoneeseen".
"Minun Isäni kodissa on monta huonetta,enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan."
Ja hän sanoi kyyhkysten myyjille: "Viekää pois nämä täältä. Älkää tehkö minun Isäni huonetta markkinahuoneeksi."
"Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".
Mitä ajattelit tehdä asialle? Jos vaikka menisit töihin?
Olen ilmeisesti onnellinen kun ei kiinnosta matkustelu eikä mitkään loma reisut niiden ollessa vain raskaampaa kuin kotoilu, telkkarin maisemat riittää ja on halvat harrastukset joista saa iloa. Velat kun on maksettu niin ei tarvitse kaupassa perustarvikkeissa enää centtejä laskea ja ennemmin valitsen tämän ilon kuin matkustelun sillä toki ihan kaikkeen ei olisi varaakaan. Se on valintoja ja koskaan ei ole kaikkia saanut tai voinut ahnehtia. Kun on yksi asia saavutettu niin sitten vasta seuraavaan. On tiukkojakin aikoja eletty.