Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäitiviha, onko sitä?

Vierailija
08.12.2023 |

Vai onko se vain tällä palstalla? Oletko törmännyt tosielämässä tällaiseen "dissaamiseen" mitä lapset itse hoitava äiti täällä saa? Miksi sitä ei tunnuta arvostettavan? 

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se johtuu kateellisuudesta ja on muuallakin kuin tällä palstalla. Työssäkäyvät äidit ajattelevat että kotiäiti pääsee jotenkin helpommalla. Eivät monet ajattele että sillä aikaa kun työssäkäyvien äitien lapset ovat hoidossa, kotiäiti huolehtii itse jälkikasvustaan. Jos lapsia on monta ja/tai on eritysitarvelapsia se käy ihan työstä 24/7.

Jokainen voi tehdä ihan miten itse haluaa. Kummasti on vaan esimerkiksi Nina Mikkonen hiljentynyt kotiäitiyden ihanuudesta. Silloin kun aloitti, niin oli joka mediassa paasaamassa, miten ihanaa se on ja miten kaikki muut , paitsi kotiäidit on pskoja äitejä. Nyt ei ole naisella kunnon ammattia, millä elättää itsensä, ei rahaa ja/tai aivoja opiskella uutta ammattia, ei kunnon eläkettä, pääomatuloa tai mitään. Hän oli kotiäiti, ja hoiti lapset ja sairaan miehensä ja käteen siitä jäi huono fyysinen kunto ja köyhyys.Mutta, jokainen voi tehdä, ihan miten itse haluaa.

Vierailija
22/31 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyvyys on laskussa, ihmiset eivät siis joko biologisista syistä raskaudu, eivät löydä sopivaa kumppania tai eivät vaan uskalla/jaksa/pysty toimimaan vanhempana. Tästä herää katkeruus sitten niitä kohtaan. Tai sitten oma lapsi on laitettu hoitoon ja siitä koetaan harmitusta kotona hoitavia kohtaan. On hankittu kalliit puitteet joita on sitten pakko ylläpitää tietyllä tienestillä. Tasa-arvo harha, että naisen pitäisi hoitaa maskuliininen rooli vähintään puoliksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se johtuu kateellisuudesta ja on muuallakin kuin tällä palstalla. Työssäkäyvät äidit ajattelevat että kotiäiti pääsee jotenkin helpommalla. Eivät monet ajattele että sillä aikaa kun työssäkäyvien äitien lapset ovat hoidossa, kotiäiti huolehtii itse jälkikasvustaan. Jos lapsia on monta ja/tai on eritysitarvelapsia se käy ihan työstä 24/7.

Jokainen voi tehdä ihan miten itse haluaa. Kummasti on vaan esimerkiksi Nina Mikkonen hiljentynyt kotiäitiyden ihanuudesta. Silloin kun aloitti, niin oli joka mediassa paasaamassa, miten ihanaa se on ja miten kaikki muut , paitsi kotiäidit on pskoja äitejä. Nyt ei ole naisella kunnon ammattia, millä elättää itsensä, ei rahaa ja/tai aivoja opiskella uutta ammattia, ei kunnon eläkettä, pääomatuloa tai mitään. Hän oli kotiäiti, ja hoiti lapset ja sairaan miehensä ja käteen siitä jäi huono fyysinen kunto ja köyhyys.Mutta, jokainen v

Syynähän "alamäkeen" taisi olla yllättävä sairastuminen ja omaishoitajuus. Puolison omaishoitajana toimiminen on rankka pesti vaikka ei olisi lapsiakaan, ja hänellä kuitenkin oli alaikäiset lapset vielä. Köyhyys johtuu enemmän puolison sairaudesta ja kuolemasta kuin suoraan kotiäitiydestä, väittäisin. Ehkä henkivakuutus olisi auttanut. Meillä on varauduttu, harmi ettei Nina ilmeisesti niin tehnyt. 

Vierailija
24/31 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys on laskussa, ihmiset eivät siis joko biologisista syistä raskaudu, eivät löydä sopivaa kumppania tai eivät vaan uskalla/jaksa/pysty toimimaan vanhempana. Tästä herää katkeruus sitten niitä kohtaan. Tai sitten oma lapsi on laitettu hoitoon ja siitä koetaan harmitusta kotona hoitavia kohtaan. On hankittu kalliit puitteet joita on sitten pakko ylläpitää tietyllä tienestillä. Tasa-arvo harha, että naisen pitäisi hoitaa maskuliininen rooli vähintään puoliksi.

Tätä oon miettinyt. Taas tuolla "kyllästyin passamaan perhettä" ketjussa on kymmeniä sivuja naisia, joille on tuttua se epätasa-arvoinen asetelma, että nainen tekee kaksi työtä. Kotityöt lastenhoitoineen, ja täydet tunnit palkkatyössä. Ja tätä toitotetaan tasa-arvona, kun nainen pääsee meillä töihin. aAvot, kyllä todellakin pääsee töihin. Ei työt lopu, ei. Ei edes loma-aikoina.

Ihan kuin sairas vitsi. Ja lapset tarhaan vuoden ikäisenä, nuorisolla on sukupolvi toisensa jälkeen isompia mt-ongelmia jne. Joku tässä mättää, mutta sitä ei saa sanoa ääneen, sillä tämän on opetettu olevan se Oikea Tasa-Arvon Malli. 

Vierailija
25/31 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nina Mikkosella in esim lukihäiriö ja jotain muutakin. Ei ole pystynyt opiskelemaan ja vissiin nykyään ei pysty kampaajan työtä tekemään jonkun sairauden takia. Meillä taas oppimisvaikeuksia ja ollaan sukupolvesta toiseen kotiäitejä.

Vierailija
26/31 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minä ainakin olen päässyt helpommalla kun olen voinut olla lasten kanssa kotona. Kaksi perustervettä, rauhallista ja ihanaa lasta 4.5 vuoden ikäerolla. Aivan ihanaa. Olen onnellinen ja kiitollinen. Ja paskat nakkaan muiden mielipiteistä. Omillamme tulemme toimeen joten teemme ratkaisut itse perheenä.

Vierailija
27/31 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuorin lapsi on kyllä kotihoidossa, mutta käyn välillä työpaikallani yksittäisiä päiviä tekemässä ja mies on silloin lapsen kanssa (hänellä vuorotyö niin mahdollista). Lisäksi meillä on kotona pienimuotoisesti yrittäjyyttä maanviljelyksen tiimoilta. Saan siis myös pääomatuloja. Tämä on minulla toinen kerta kun hoitovapaalla olen, mutta en viihtyisi ihan "täysin kotiäitinä" vuosia. Nostan hattua niille jotka jaksaa tehdä monta lasta pienillä ikäeroilla ja olla kotona vaikka kymmenen vuotta. Minusta ei siihen olisi :D

Siltikin vaikka en semmoinen perinteinen "kotiäiti" ole, niin saan välillä kuulla kysymyksiä että milloin lapsi menee hoitoon tai ihmettelyä miten olen pystynyt olla näin kauan pois ansiotyöstä (nyt reilu 2v). Että kaippa se nykyjään harvinaisempaa on, että lapsi on vielä yli 2 vuotiaana kotihoidossa.

Vierailija
28/31 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta kuusikymppinen enkä ole elämäni aikana tavannut kuin yhden kotiäidin. Hänen mies oli todella hyväpalkkaisessa työssä ja teki paljon ulkomaan työreissuja. 

Vierailija
29/31 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että tehdään kaksi - neljä lasta sen kolmen vuoden välein - ollen koko ajan töistä pois ja määräaikainen ei tietenkään saa vakinaista paikkaa. On rasittavaa. Varsinkin opetusalalla. Kun se vapaalla oleva palaa töihin kesäksi. 

Vierailija
30/31 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta kuusikymppinen enkä ole elämäni aikana tavannut kuin yhden kotiäidin. Hänen mies oli todella hyväpalkkaisessa työssä ja teki paljon ulkomaan työreissuja. 

Missä päin oikein asut? Tai et vaan tunne paljon ihmisiä? Minä viisikymppinen olen tuntenut useita. Oma äitini, puolisoni äiti, jotka olivat ihan kotiäitejä. Heillä puolisot tavallisessa työssä kodin ulkopuolella.

Tai maatilallisia, tyypillistä että vanhemmathan on kotona töissä tai "töissä". Eikö lasketa kotiäitiydeksi, jos lapset kuitenkin hoidetaan kotona? 

Ja nykyään tunnen joitakin, ehkä kourallisen sijaisäitejä, mutta kotiäidiksi ulkopuoliset luokittelee sillä eivät he ulkopuolisille kerro, että lapset eivät ole omia. 

Vierailija
31/31 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko kotiäitivihaa, mutta ei sitä valintaa kyllä myöskään suositella kenellekään. Tuossa just vilahti ketju, "arki yhtä suorittamista" ja ap:la oli vaikeuksia yhdistää työ ja lapsen hoito. Sanoiko kukaan siellä, että hei mites kotiäitiys, jos tuo tuntuu liian raskaalta. 

Joillekin se voisi olla ihan toimiva vaihtoehto. Voi olla esim pitkät työmatkat tms joka tekee arjesta tavanomaista raskaampaa. 

Sen 6 vuotta kunnes lapsi menee eskariin, se aika pois työelämästä ei ihan joka alalla ole mikään lopullinen niitti, vaan takaisin kelkkaan pääsee kyllä myöhemminkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä