Vuokrani nousee tammikuussa 60€ ja korotuksen jälkeen vuokra on 850€/kk ja...
Vuokrani nousee tammikuussa 60€ ja korotuksen jälkeen vuokra on 850€/kk ja... Kela painostaa muuttamaan halvempaan mutta kun ei löydy halvempaa...
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Ja minkä verran joudut ITSE maksamaan 850€ arvoisesta asunnostasi ja mikä on valtion,eli kelan asuntosi vuokrasta maksama osuus? Vuokra sinulle on korotuksen jälkeen noin max 200euroa joka lasketaan sinulle menoksi toimeentulotuessasi, joten valtio maksaa myös SINUN osuutesi vuokrasta. KÄYTÄNNÖSSÄ SINÄ ET MAKSA SENTIN KOLIKKOA ASUMISESTASI ITSE! ET EDES SÄHKÖ TAIKKA VESILASKUA! MITÄ HITTOA SINÄ ULISET????
Siis kenelle sähkö ja vesi on ilmaista? Minä saan minimieläkkeen enkä ole eläkkeelle pääsyn jälkeen saanut senttiäkään toimeentulotukea. En sähkölaskuihin, lääkkeisiin tai silmälaseihinkaan. Kielteinen päätös on tullut JOKA IKINEN KERTA. Minulle ei edes hyväksytä menoksi mitään muuta kuin vuokra. Ei edes sähköä. Ja mikä tuo on että max 200e vuokraa pitäisi itse maksaa, minun pitää maksaa 300e. Niin että mitä se sinä uliset?
Täällä taas jotkut rääpii päätänsä näsäviisastellen kuinka kannattaisi ostaa se oma, kun on niin i*dioottimaista maksaa vuokraa. Miksi se on niin h*elvetin vaikeaa sisäistää, että kaikki ei saa lainaa! Itse olen matalapalkkainen yksineläjä, jolle ei matalien tulojen takia asuntolainaa anneta. Toki jotkut naiset ottaa miehen jolla on lompakko kunnossa, jotta saavat keskiluokkaisen kulissin. Mutta moni tällainen nainen ei kuitenkaan yksin saisi asuntolainaa, vaan miehen tulot mahdollistavat sen. Sitten vielä on pokkaa ivailla meille itsenäisille naisille, jotka uskaltavat elää omannäköistä elämää.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan asuu vuokralla. En ymmärrä. Vaikka tämän palstan väittelyjen perusteellahan vuokra-asujilla on jäätävät sijoitukset ja rahaa jää paljon omistusasujaa enemmän muuhunkin elämiseen.
Jos ei ole lapsia eikä halua omaisuuttaan muille jättää niin ei ole mitään järkeä asuntoja ostaa.
Minä vaan olen ostellut asuntoja yhden toisensa jälkeen, en siis sijoitusasuntoja vaan sellaisia joissa itse asun. Nyt asun jo 15 v. ok-talossa, velaton. En vaan viitsi vuokria maksella. Perillisiä ei ole mutta mitä sekin minua kiinnostaa, teen testamentin jollekin tai sitten en. Haudan takaa ei paljon kiinnosta kuinka omaisuuden käy eli nyt ja tässä tällä hetkellä pitää elää mukavasti ja olla rahaa muuhunkiin kuin vuokraan ja vastikkeeseen. Ai että vihaan noita vastikkeita siksi en ole kerrostalossa asunut ikinä. Vastikehan on melkein sama kuin vuokranmaksaminen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas jotkut rääpii päätänsä näsäviisastellen kuinka kannattaisi ostaa se oma, kun on niin i*dioottimaista maksaa vuokraa. Miksi se on niin h*elvetin vaikeaa sisäistää, että kaikki ei saa lainaa! Itse olen matalapalkkainen yksineläjä, jolle ei matalien tulojen takia asuntolainaa anneta. Toki jotkut naiset ottaa miehen jolla on lompakko kunnossa, jotta saavat keskiluokkaisen kulissin. Mutta moni tällainen nainen ei kuitenkaan yksin saisi asuntolainaa, vaan miehen tulot mahdollistavat sen. Sitten vielä on pokkaa ivailla meille itsenäisille naisille, jotka uskaltavat elää omannäköistä elämää.
Otat nyt ehkä vähän liian henkilökohtaisesti nämä viestit. Juuri sinunlaisille nämä edulliset kaupungin vuokra-asunnot pitäisi olla tarkoitettu. Ei lusmuille, jotka kittaa vaan kaljaa ja valittaa kuinka kela ei maksa enää liian suurta asuntoa. Lopulta nekin vuokraan tarkoitetut rahat menee johonkin muuhun, vaikka ripsienpidennyksiin. Eikö olisi kivempi, että sinullekin löytyisi valikoimaa eikä tarvitsisi ottaa sitä mörskää vastaan joka sattuu olemaan ainoa vaihtoehto?
Jotain tälle hulluudelle on tehtävä ja ihmisten opittava pitämään huolta itse siitä, että on katto pään päällä. Ihan kuten muuallakin maailmassa. Varmaan sinustakin olisi mukavaa, että palkastasi jäisi käteen jotain ja ehkä joku päivä olisi säästössä jo sen verran, että itsenäisenä naisena voisit ostaa sen ihan oman pirtin.
Todella kiittämätöntä porukkaa löytyy täältä Suomesta, tarjotaan katto pään päälle, ruokaa ja vaatteita, terveydenhuolto, opiskelumahdollisuudet käytännössä rajattomat, kun muuhun maailmaan vertaa ja silti valitetaan ja vaaditaan enemmän, vaikka ei itse laita tikkuakaan ristiin sen eteen, että tekisi jotain tuottavaa. Vaikka ei löytäisikään sellaista työtä mistä tienaa minimissään sen neljä tonnia niin kaikella työnteolla on merkitystä. Jos jokainen tekisi edes jotain, saataisiin tämäkin maa nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kaikki vuokrat nousevat. Mistähän niitä kohtuuhintaisia asuntoja löytyy?
Ei mistään, mutta just se kokkare sano siellä kyselytunnilla, että kun leikataan kaikkea, niin tietenkin myös vuokrat halpenee. En tiedä mistä hän tollasen keksi vai ajatteliko vain ääneen omia tyhjiä ajatuksia ymmärtämättä mitä edes ajatteli. Noilla on ihme ajattelumaailma, että leikkaan, niin joku halventaa hintoja ja noi uskoo itse tollaseen. Sitten ne puhuu jostain 300e asunnoista. Ne asunnot mätiä purkutuomion kohta saavat asunnot jossai, missä ei ole edes enää kyläkauppaa tai työtä nyt ollenkaan. Noi tollaset 300e asunnot esim helsngissä on noita kaupungin asuntoja mihin laitetaa juopot ketkä ei hallitse omaa elämää ja siellä käy sossunaiset kyselemässä vointeja. Niihin ei ole tavallisella ihmisellä mitään asiaa. LApsuudenkaveri asuu tollasessa 350e asunnossa keskellä helsinkiä ja se vaati sen 25 vuoden juopottelun ja siellä käy sossut kattelemassa vointia ja makselee laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin niin kovin suomalaista ja äärettömän tyhmää, että sen sijaan, että puututtaisiin törkeisiin asumiskustannuksiin, kiusataankin köyhempiä. Maan asuntopolitiikka epäonnistuu totaalisesti vuosikymmenestä toiseen ja kansa viihdyttää itseään pilkkaamalla ihmisiä, joilla ei ole enää varaa kattoon pään päällä ja yhteiskunta joutuu kustantamaan siitä yhä enemmän. Ihan hölmöläisten menoa.
No, ne törkeät asumiskustannukset ja vuokrat laskee, kun asumistukijärjestelmä tervehtyy ja henkilöt joilla ei ole tarkoituskaan työllistyä muuttavat isommista kasvukeskuksista sinne missä vuokrat ovat edullisia. Samalla tervehtyy ne muuttotappiokunnat, jos sinne muuttaa ihmisiä.
Itä-Saksasta haettiin peruskoulu ja terveyskeskus. Miksei haettu myös malli vuokrakasarmeille. Niitä riitti siellä ja halpaa oli asuminen. Näitä työttömille, kyllä Suomessa tilaa tommosillekin on. Länsi-Saksassa jo mietitään, että olisiko paras ottaa itäpuolen vuokrakasarmeista mallia ja rakentaa halvalla vuokrakasarmeja kun 400 tuhatta asuntoa pitäisi saada äkkiä pystyyn. Nimenomaan edullisia asuntoja työttömille ja muille lusmuille.
Vierailija kirjoitti:
Totta tuokin. Toki itse täällä satakunnassa asuvana pienipalkkausena kaupan kassana, vuositulot noin 23000€ ostin juuri nyt joulukuun alussa ihanan rivitalopäätyasunnon. Tai muutin siis nyt 1.12. Ja on nyt oma varaava takka ja ihana isohko sauna. Ja omaa pihaakin on. Maksoi 79 000€. On ensi asuntoni. Yksin ostin. Ja yksin asun. Ja lainan pankista sain.
Ap asuu siis kaksiossa, Helsingissä 850 euron tasoisia vuokria on kaksioissa mm. Töölössä.
Hän voi ottaa toiseen huoneeseen kämppiksen ja puolittaa asumiskustannukset, tai muuttaa yksiöön, joissa vuokra on halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Markkinat määrää, sen mukaan elätte.
Jos haluatte parempaa, tehkää jotain toisin kuin mitä nyt teette.Älkää odottako, että jotain tippuisi taivaasta.
Näin yksinkertaista elämä on. Vaan ei vasemmistolle.
Joopa joo. Sopii sitten toivoa, ettei pääosa suomalaisista ole kohta tuon oman määritelmäsi mukaan vasemmistoa.
Metsään voi aina muuttaa se varmasti halvin asumismuoto. Kela varmasti hyväksyy tämän asumismuodon.
Naurattaa ja tunnen salaa hyvää mieltä joiden vuokra nousee reilusti. Hih Hih Hihittelen sohvalla ja välillä kiljahtelen ilosta. Minulla nousi vuokra 2,75€ joten nautin omassa osake kaksiossa joka muuten velaton.
Asun 387 euron asunnossa satakunnassa ja kela sanoi että inun pitää muuttaa halvempaan. Tää on halvin asunto mitä on koko läänissä.
Meillä nousee asumisoikeusasunnossa 65 eurolla vastike. Tosi kova korotus, kun joinakin vuosina vastike on jopa laskenut. Vesimaksu sentään pysyi samana kuin mitä se on ollut jo useamman vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Maallakin toimii nettiyhteydet, voi hakea etätyötä tai sitten jotain paikallista siivous tms. työtä. Elämä on ehkä yksinkertaisempaa, mutta rauhallisempaa. Meidänkin pikkukylässä on vuokralla hyväkuntoisia rt-kaksioita omalla pihalla+saunalla 63 neliötä hintaan 300 euroa kuussa. Tervetuloa keski-Suomeen. Muuallakin voi elää.
Siivoajien palkat 1000 e brutto/kk
Kyllä sillä maksaisi tuon vuokran. Tai jos sossupummina niin halvempi yhteiskunnalle.
Mutta tilannehan on täysin sama plus joutuu kuitenkin menee sossun luukulle.
Oletko miettinyt kuinka paljon enemmän
Yksinkertaista matematiikkaa: Jos yksilö saa tukia esim. 2000€/kk se tekee 66,66 euroa/pv
Vanki maksaa yhteiskunnalle n. 200€/pv se tekee kuukaudessa 6000€.
Kumman hintalapun haluat maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin vaihto tai töihin meno edessä. Ei mun tehtäväni veronmaksajana ole maksaa sun luksus luukustasi.
Työnteko ei ratkaise köyhyyttä. Tulot voi olla tasan samat.
Paikkakunnan vaihto ei muuta mitään kela maksaa tietyn prosentin vuokrasta.
Tulla logiikalla kaikkien kannattaa olla työttömiä. Muuta mulle vierashuoneeseen asumaan, niin tiedän edes ketä joudun keskipalkallani elättämään.
Alat pikku hiljaa ymmärtää miksi on niin paljon työttömiä ja halpatyövoimaa. Myy talosi hyväntekeväisyyteen ja ala köyhäksi niin ehkä elämä antaa elämän nöyryyttä ja sitä kautta hieman viisautta.
Vierailija kirjoitti:
"Niinkö meinaat? Jostain Espoon iso omenan vierestä varkauden lähiöön on parempi esim. palveluiden osalta?"
Tämä. Kuvastaa erittäin hyvä etelässä asuvien ylimielistä suhtautumista muualla asuviin.
Siellä Varkaudessakin osa elää varsin tyytyväisenä. Mitä hemmetin palveluita pitää ihmisellä olla?? Nykyään ei vaan riitä että perusasiat on elämässä tarjolla.
Annoin tuon esimerkkinä koska olen asunut varkauden lähiössä ja nyt espoossa. Tervetuloa käymään vaikka meidän lääkärissä🤦🤦🤦😅😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset asu OKT:ssa? Vuokra 0 euroa, eikä taatusti tule korotuksia!
No kyll tulee korotuksia jos ei vuokraan niin asumiskustannuksiin, vuoden 2024 alussa nousevat ainakin: kaukolämpö, vesi, kiinteistövero, tontinvuokra, jäte,hulevesi, talvikunnossapito, sähkönsiirto (?)...onhan näitä nousevia kustannuksia myös omassa okt:ssa.
Asumme omistamassamme omakotitalossa, joten ei vuokraa, ei kaukolämpöä, ei vesimaksua, ei tonttivuokraa kun oma tontti, ei jätevesimaksuja kun oma imeytyskenttä, talvikunnossapito omilla koneilla. Kiinteistövero ainoa, joka nousee ja jonka joudumme maksamaan kahdesta talosta.
Nämä ihmiset ovat niin vieraantuneet todellisuudesta ja reaali elämästä koska ovat ikänsä saaneet asua valtion piikkiin il
Riikka herää kun rikollisuus kasvaa 200%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainana korko nousi 400€/kk enkä valita. Vähän huvittaa asumismenoihin valitus 60€/kk noususta.
Työttömälle tuo 60€ iso raha, sillä ostaa jo 2 viikon ruoat.
ap
Jos työtön elää kuukauden 120 ruokaostoksilla, niin on hämmentävää, miksi hän pistää 850 euroa asunnon vuokraan! Itse olisin tuossa vaiheessa jo aikoja sitten katsellut halvempaa asuntoa tarvittaessamvaikka paikkakuntaa vaihtamalla!
Sitten hänellä olisi 400 euroa asunnon vuokraan ja 120 euroa kuukauden ruoka ostoksiin. Mikä muuttui? noh paikkakunta.
No, se oli jo
Minä ainakin selviän kun isossa omenassa on prisma ja lidl. tietenkin jos haluaa tarttua lillukan varsiin ja tarkkoihin summiin niin esitä nyt joku kunta ja ihan asunto ilman vuokravakuutta niin otetaan se kela laskuri esiin ja aletaan haihattellee oikein kunnolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainana korko nousi 400€/kk enkä valita. Vähän huvittaa asumismenoihin valitus 60€/kk noususta.
Työttömälle tuo 60€ iso raha, sillä ostaa jo 2 viikon ruoat.
ap
Jos työtön elää kuukauden 120 ruokaostoksilla, niin on hämmentävää, miksi hän pistää 850 euroa asunnon vuokraan! Itse olisin tuossa vaiheessa jo aikoja sitten katsellut halvempaa asuntoa tarvittaessamvaikka paikkakuntaa vaihtamalla!
Sitten hänellä olisi 400 euroa asunnon vuokraan ja 120 euroa kuukauden ruoka ostoksiin. Mikä muuttui? noh paikkakunta.
No, se oli jo
Joo samaa sanottiin kun ASUIN SIELLÄ VARKAUDESSA! Tilanne oli täysin sama tulot suhteessa menoihin. Tästä lisää kelan sivuilta.
Millaista työtä sinulla on tarjolla?
Jos muuta ei olisi ja olisin työtön, perustaisin siivousfirman jonnekin muualle kuin pääkaupunkiseudulle. Pari siivoojaa palkkaisin ja 40-50 km säteellä siivottaisiin kaikkien asunnot kelle palvelut kelpaa. Kyllä siitä enempi jäisi kuin tonni palkaksi.