Miten voi olla niin vaikeaa olla kohtelias ja asiallinen?
Minä olen niin kyllästynyt kaikkiin asiakaspalvelijoihin puhelimessa kun aina saa kohteliasta kettuilua, tai ihan suoraa kettuilua ja tiuskimista, joka paikassa. Siis sellaista ihan överi kohteliasta josta kyllä tyhmäkin tajuaa että kettuillaan ja työkaverin kanssa samalla naureskellaan asiakkaalle. Miksi on niin vaikeaa olla kohtelias ja asiallinen? Jos on väsynyt ihmisiin ja asiakaspalveluun, miksi ei voi vain vaihtaa työpaikkaa? Asiakaspalvelijalle maksetaan palkkaa HYVÄSTÄ asiakaspalvelusta, ei asiakkaiden karkottamisesta. Miksi kaikkia puheluita ei nauhoiteta ja seurata palvelun tasoa? Voisi monen yrittäjän silmät aueta. Tuskin olen ainoa jonka kohdalle näitä sattuu? Ja kyllä, itse käyttäydyn asiallisesti, aina ja joka kerta.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä vaan ole tuollaiseen törmännyt. Ehkä vika on vaan sinussa, jos kerta usein olet tuota kohdannut. Ainoa yhteinen nimittäjähän noissa tapauksissa olet ollut sinä itse.
Mitä vikaa on ystävällisessä asiallisessa puheessa?
Älä edes enään yritä tätä tapaa, te esitätte monet hyvin paljon ja sen erottaa luonnollisesti kohteliaasta ihmisestä hyvin moni. Olet hyvin aggressiivisen oloinen ja vain kyselet kysymyksiä. Olet varmasti ilkeä. Hyvät ihmisetkin kysyvät mutta myös vastaavat sekä tulevat vastaan. Nähkää tämäkin tyyli.
No eihän kenenkään hermot loputtomiin kestä asiatonta kohtelua. Tänään taas sain huonoa palvelua ja siksi nyt ärtyneenä aloituksen tein. Ei tämä mieliala ole jatkuvaa. Ihan asiallisesti asi
Oletko leipääntynyt työhösi? Siltikään ei ole oikein missään tilanteessa olla epäasiallinen.
Olen 52v. enkä edes muista koska olisin Suomessa saanut tympeää palvelua vittuilusta puhumattakaan. Käytännössä aina on palveltu ihan asiallisesti.
Joko tylyys on omassa päässäsi tai sitten olet itse erittäin hankala ihminen. Tai molempia.
Vierailija kirjoitti:
Minun sisäinen kettuilijani herää henkiin joka kerta, kun asiakkaalle on jo selitetty myymälässä, että ei, tämä reklamaatio ei ole aiheellinen, koska tuote on rikkoutunut tavalla, joka ei tuotetta oikein käytettynä ole mahdollista. Tai yritetään palauttaa kodinkone, jota on käytetty. En nyt erittele tämän enempää, minkälaisia tapauksia on uralla ollut, mutta yhteistä näille, jotka sitten soittavat vielä perään ja alkavat vaatia rahoja takaisin on se, että hyvitystä halutaan hinnalla millä hyvänsä, asteittain huononevalla käytöksellä. Tarpeen vaatiessa kirjoitetaan haukkumakirje esihenkilölle ja ollaan pöyristyneitä, mutta se oma käytös on aina niin mallikelpoista. Sitten ihmetellään, että menikö tämä nyt minun tappiokseni, ikäänkuin asiakkailla olisi mahdollisuus tuoda takaisin kaikki ostoksensa.Ei ole.
Olen aina asiallinen ja ystävällinen, ja selitän, miksi tällä kertaa ei rahojen palautus onnistu. Useimmat kyllä ym
En ole koskaan elämässäni haistatellut enkä huutaen vaatinut mitään hyvityksiä itselleni. Osaan ottaa huomioon miten tuotteita käytän ja jos on oma vika, en edes kehtaa reklamoida. Reklamoin vain asiasta ja asiallisesti, yleensä kun on veloitettu eri summa kuin on sovittu tai ilmoitettu, tai jokin palvelu ei toimi seitsemännenkään korjauspyynnön jälkeen. Tai jos jokin luvattu erittäin tärkeä asia jää tekemättä ja se vaikuttaa moneen muuhun asiaan. Minä ymmärrän ihmisten kiireen työpaikoilla ja ymmärrän unohduksen mutta ei minulle tarvitse kettuilla kun pyydän korjaamaan virheen. Olen ollut vuosikausia asiakaspalvelussa töissä ja koskaan ei ole tarvinnut "herättää sisäistä vittuilijaa" vaikka asiakas olisikin huutanut. Jämäkkä olen ollut ja selittänyt asiat ja jokainen huutaja on lopulta ymmärtänyt asian. Paitsi eräs pahasti mt ongelmainen. Jos missään tilanteessa joutuu turvautumaan kettuiluun, on väärässä työssä.
Et ole ainoa. Tunnistan kuvalemasi joidenkin asiakaspalvelijoiden ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä vaan ole tuollaiseen törmännyt. Ehkä vika on vaan sinussa, jos kerta usein olet tuota kohdannut. Ainoa yhteinen nimittäjähän noissa tapauksissa olet ollut sinä itse.
Mitä vikaa on ystävällisessä asiallisessa puheessa?
Älä edes enään yritä tätä tapaa, te esitätte monet hyvin paljon ja sen erottaa luonnollisesti kohteliaasta ihmisestä hyvin moni. Olet hyvin aggressiivisen oloinen ja vain kyselet kysymyksiä. Olet varmasti ilkeä. Hyvät ihmisetkin kysyvät mutta myös vastaavat sekä tulevat vastaan. Nähkää tämäkin tyyli.
No eihän kenenkään hermot loputtomiin kestä asiatonta kohtelua. Tänään taas sain huonoa palvelua ja siksi nyt ärtyneenä aloituksen tein. Ei
En minä ole töissä vaan asiakkaana soitin ja sain taas kettuilua.
Vierailija kirjoitti:
Olen 52v. enkä edes muista koska olisin Suomessa saanut tympeää palvelua vittuilusta puhumattakaan. Käytännössä aina on palveltu ihan asiallisesti.
Joko tylyys on omassa päässäsi tai sitten olet itse erittäin hankala ihminen. Tai molempia.
En ole itse tyly eikä päässäni ole mitään vikaa, tunnistan kyllä ylikohteliaan palvelun kettuiluksi. Minulle ei oltu tylyjä vaan ihan överi kohteliaita naureskellen eli kettuilivat.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainoa. Tunnistan kuvalemasi joidenkin asiakaspalvelijoiden ongelman.
Yleensä aina saman talon ongelma. Muualta saman alan yrityksestä voi saada hyvääkin palvelua mutta kun ei aina ole vaihtoehtoja.
En tiedä kun ei kiinnosta vastailla puhelinmyyjille, tai jos vastaan niin lyön suoraan luurin korvaan. Ei ole tähän mennessä toista kertaa soittaneet perään.
Vierailija kirjoitti:
mistä olet saanut käsityksen, että asiakaspalvelijoille maksetaan KOHTELIAASTA JA ASIALLISESTA palvelusta. monessa huonolaatuisia tuotteita myyvässä yrityksessä asiakaspalvelu on tarkoituksella vittumaista, että yritys säästää takuukuluissa, kun ihmiset eivät jaksa toimia huonon asiakaspalvelun kanssa.
Minusta se nyt vaan on perusvaatimus että ollaan toisillemme kohteliaita ja asiallisia. Eihän huonoa palvelua saanut takaisin tule rahojensa kanssa, paitsi jos ei ole vaihtoehtoja. Kuka hölmö nyt perustaa yrityksen palvellakseen huonosti asiakkaitaan? Konkurssi tulee hyvin äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kun ei kiinnosta vastailla puhelinmyyjille, tai jos vastaan niin lyön suoraan luurin korvaan. Ei ole tähän mennessä toista kertaa soittaneet perään.
Minulle ei puhelinmyyjät koskaan soita, on esto päällä. Heistä ei nyt ollut kyse.
Vierailija kirjoitti:
Tai asiakaspalvelutilanne sen jälkeen kun yritys on mokannut.
Vierailija kirjoitti:
En itse ole tuollaiseen törmännyt. Toisaalta en roikukaan joka päivä puhelimessa kiinni kerjäämässä sossulta rahaa.
Sossusta ei nyt ollut kyse tässäkään tapauksessa :D Rahaa löytyy kyllä omiin tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse tyly eikä päässäni ole mitään vikaa, tunnistan kyllä ylikohteliaan palvelun kettuiluksi. Minulle ei oltu tylyjä vaan ihan överi kohteliaita naureskellen eli kettuilivat.
Et kai vaan ylitulkitse kohteluaisuutta kettuiluksi.
Oman kokemuksen mukaan kohteliaisuudella saa takaisin kohteliaisuutta. Hankalakin asia hoituu yleensä hyvin, kun vain itse asiakkaana esitän asiani kohteliaasti ja selkeästi. Onnistui jopa Kelan puhelinpalvelussa. Ja olen ollut myös siellä toisessa päässä, vastaamassa ja soittamassa asiakkaalle, joten tiedän jotain puhelintyöstä myös siltä toiselta kantilta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä selität?
Just sitä mitä aloitukseen kirjoitin. Lue ajatuksen kanssa.
Aspana ollessani yksi mukavimmista asioista oli piilovittuilu asiakkaalle,sai aina piristystä muuten niin tylsiin päiviin.Joo tiedän en sopinut ollenkaan semmoiseen työhön siksi vaihdoinkin muihin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai vaan ylitulkitse kohteluaisuutta kettuiluksi.
Oman kokemuksen mukaan kohteliaisuudella saa takaisin kohteliaisuutta. Hankalakin asia hoituu yleensä hyvin, kun vain itse asiakkaana esitän asiani kohteliaasti ja selkeästi. Onnistui jopa Kelan puhelinpalvelussa. Ja olen ollut myös siellä toisessa päässä, vastaamassa ja soittamassa asiakkaalle, joten tiedän jotain puhelintyöstä myös siltä toiselta kantilta.
Kuten aloituksessa totesin kyseessä oli ihan överi kohteliaisuus, taustalla kuului työkaverin naureskelua eli ihan selkeä kettuilu kyseessä. Ei voi mitenkään tulkita muuten. Ja kuten moneen kertaan olen todennut, olen aina asiallinen ja pyydän kohteliaasti "voisiko?, ehtisikö? " jne.
Voisitteko kertoa, missä yrityksissä asiakaspalvelijat vittuilevat?
Puhelintyötä tehdään monessa paikka avokonttoreissa. Taustalta voi kuulua naureskelua ilman, että se liittyy mitenkään sinuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun sisäinen kettuilijani herää henkiin joka kerta, kun asiakkaalle on jo selitetty myymälässä, että ei, tämä reklamaatio ei ole aiheellinen, koska tuote on rikkoutunut tavalla, joka ei tuotetta oikein käytettynä ole mahdollista. Tai yritetään palauttaa kodinkone, jota on käytetty. En nyt erittele tämän enempää, minkälaisia tapauksia on uralla ollut, mutta yhteistä näille, jotka sitten soittavat vielä perään ja alkavat vaatia rahoja takaisin on se, että hyvitystä halutaan hinnalla millä hyvänsä, asteittain huononevalla käytöksellä. Tarpeen vaatiessa kirjoitetaan haukkumakirje esihenkilölle ja ollaan pöyristyneitä, mutta se oma käytös on aina niin mallikelpoista. Sitten ihmetellään, että menikö tämä nyt minun tappiokseni, ikäänkuin asiakkailla olisi mahdollisuus tuoda takaisin kaikki ostoksensa.Ei ole.
Olen aina asiallinen ja ystävällinen, ja selitän, miksi tällä ke
Ei kannata aina hokea tuota, että jos et siedä sitä, tätä, tai tuota, olet väärässä työssä. Se aspa on ihminen, siinä missä asiakaskin, eikä hänen tarvitse ottaa vastaan mitä tahansa. Ei kenekään tarvitse. Minä en siedä kiroilua, huutamista, tönimistä enkä mitään alapääjuttuja työssäni, ja voin kertoa, että niitä on riittänyt. Koronan myötä ennen "vain" huonokäytöksisten vakioasiakkaiden käytös muuttui ihan mahdottomaksi. Tämä kaikki pitää vaan nöyränä niellä hymyillen -mantra taitaakin olla kaikkien entisten aspojen aikaansaama ilmiö. Niin monesti on nimittäin kuultu tuo, että minäkin olen asiakaspalvelussa, joten MINÄ kyllä tiedän, miten teillä toimitaan.
Toivottavasti ymmärrät asian positiivisuuden. :)