Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koiranomistajat! Jos koiranne murisee jollekin, miten suhtaudutte ihmiseen?

Vierailija
08.12.2023 |

Otsikossa kysymys. Olen tuiki tavallinen, nelikymppinen, ihan mielestäni ystävällinen nainen. Ihan tavallisen näköinen. Ei ole mitään sairauksiakaan (tyyliin diabetesta tai syöpää) jonka koira voisi haistaa. Miksi koirat eivät pidä minusta? Olen allerginen, joten kovin läheisiä koirakontakteja minulla ei olekaan.

Mutta todella usein, kun olen vaikka kävelyllä, vastaantulevat koirat murisevat minulle. Niin käy paljon useammin kuin tutuilleni. Erityisesti talvisin hämärässä metsässä on melkein varmaa, että näin käy. On vaan melko epämukavaa, kun koira tulee metsässä vastaan - koira murisee minulle kurkullaan, haukkuu ja tempoo hihnaa, tai jotkut koirat ensin murisevat ja kun tulen lähemmäksi, alkavat uikuttaa. Omistajat toruvat hämmästyneen oloisina koiriansa, mutta vilkaisevat minua pelokkaasti ja nopeuttavat askeleitaan. Osaatteko sanoa, miksi näin käy ja mitä ajattelette, jos koiranne murisee vastaantulijalle? Suhtaudutteko automaattisesti silloin vastaantulijaan epäluuloisesti?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirani on murissut vain kerran, ja kohteena oli aivan pieni lapsi joka ei tehnyt koiralle mitään, seisoi vain paikallaan. En tietysti lapseen suhtautunut sen kummemmin kuin ennenkään.

Vierailija
42/45 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se aina naurattaa kun oma Amstaffi murisee vastaantulijoille. Saatan vielä hieman löysätä hihnaa että hän pääsee oikein kunnolla tutustumaan. Varokaa ettei vain pure! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin ihme mystifiointia koirien sielunmaisemasta. Koira vaistoaa ainoastaan omistajansa mielentilan, ei kenenkään random vastaantulijan.

Joskus jo kauempana ollessaan alkavat räksyttää ja kiskoa kaulapantaansa kieli pitkällä. Yleensä silloin hihnan toisessa päässä on joku keski-ikäinen misogynisti.

Kyllä mä uskon koiran arvioivan vastaantulijoita, ainakin jos on sen luontoinen tai taustalla sellaisia kokemuksia, että ei luota automaattisesti kaikkiin. Koirani on reagoinut poikkeuksellisella tavalla muutamiin vastaantulijoihin, joista on tullut narkkivibat tai heissä on ollut jotain muuta omituista. Ja koira on ollut varuillaan jo ennen kuin olen itse huomannut kyseistä tyyppiä, eli ei ole minusta ottanut varautunutta reaktiotaan.  

Vierailija
44/45 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos iäkkäämpi koirani murisisi jollekin, olisin varma, että tyypissä on jotain todella uhkaavaa. Jotain uhkaavaa tai epäilyttävää olisi myös, jos se jäisi tarkkailemaan ihmistä pitkään ääneti. Jos se sen sijaan riehuisi ja haukkuisi, tyypissä olisi jotain erittäin kiinnostavaa (juoksuisen nartun haju ehkä) tai se olisi koiralle tuttu, tai koiralla muuten vain hirveästi virtaa. 

Jos nuori koirani murisee, se ei tarkoita mitään siihen ihmiseen liittyvää. Jos se haukkuu ja riehuu, sekään ei tarkoita mitään. Jos se ohittaa nätisti, se sattuu olemaan hyvässä mielentilassa, lenkillä ei ole tullut aiempia hankalia tilanteita ja vastaantulija on myös neutraalissa tilassa.

Oikeasti se koira voi reagoida sinuun monesta syystä: Sille on jäänyt ns. päälle jokin edeltävä tilanne, jolloin ärsykkeeksi riittää, että joku tulee vastaan. Kohtaamispaikka voi vaikuttaa. Esim. omat koirani reagoivat herkemmin metsässä ja muissa sellaisissa paikoissa, joissa yleensä ei nähdä ketään. Tavallista hitaammin tai nopeammin liikkuvat aiheuttavat herkemmin reaktioita.

Jos haluat, ettei koirat kiinnitä sinuun huomiota, liiku rennosti ja luonnollisesti, rauhallisesti, muttei hitaasti ja jäykästi, älä pysähdy, älä kiinnitä koiraan tai omistajaan huomiota, kaarra hieman poispäin jos mahdollista, edes hartiat ja varpaat, älä puhu, hengitä syvään. Tätä nyt ei voi keneltäkään edellyttää. On koiranomistajan asia opettaa omansa. Mutta jos haluat kokeilla. Voi nimittäin olla hyödyksi itsellesikin, jos elekielessäsi on nyt jotain outoa, ilmeisesti joko epävarmaa tai uhkaavaa. Ihmisetkin sen huomaavat alitajuisesti ja se voi saattaa sinut ongelmiin tai vaaratilanteisiin ihmisten tai luonnoneläinten kanssa. 

Vierailija
45/45 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh no mun mielestä todella outoa olettaa että ihmisessä on jotain epäilyttävää jos koira haukkuu. Jotkut koirat on haukkuherkkiä ja stressaantuneita.

Muutaman kerran koira on ollut kytkettynä kaupan eteen, siinä tilassa koira on varmasti stressaantunut ja kokee uhkaa kun ei pysty liikkumaan niin kaikista ohikulkijoista.

Esim muutama päivä sitten kun tulin väsyneenä kauppaan, en nähnyt pikkukoiraa joka aloitti kauhean haukkushown kun menin lähelle hakemaan kauppakärryjä. Säikähdin kamalasti ja ihmiset tuijotti. 😂

Yleensä sen sijaan koirat juoksee jopa syliin, ihan tuntemattomat koirat.. 😊 Koirat ja lapset tykkää. Ehkä olen huomannut jos olen stressaantunut tai väsynyt, niin koirat eivät lähesty niin helposti. Mutta harvoin koirat ns hyökkäävät. Joitain koirat voivat purrakin, ihan kadulla, kertoo enempi koiran haasteista yleensä. Koira voi olla huonosti kasvatettu, traumatisoitunut tai ahdistunut jne.