Koiranomistajat! Jos koiranne murisee jollekin, miten suhtaudutte ihmiseen?
Otsikossa kysymys. Olen tuiki tavallinen, nelikymppinen, ihan mielestäni ystävällinen nainen. Ihan tavallisen näköinen. Ei ole mitään sairauksiakaan (tyyliin diabetesta tai syöpää) jonka koira voisi haistaa. Miksi koirat eivät pidä minusta? Olen allerginen, joten kovin läheisiä koirakontakteja minulla ei olekaan.
Mutta todella usein, kun olen vaikka kävelyllä, vastaantulevat koirat murisevat minulle. Niin käy paljon useammin kuin tutuilleni. Erityisesti talvisin hämärässä metsässä on melkein varmaa, että näin käy. On vaan melko epämukavaa, kun koira tulee metsässä vastaan - koira murisee minulle kurkullaan, haukkuu ja tempoo hihnaa, tai jotkut koirat ensin murisevat ja kun tulen lähemmäksi, alkavat uikuttaa. Omistajat toruvat hämmästyneen oloisina koiriansa, mutta vilkaisevat minua pelokkaasti ja nopeuttavat askeleitaan. Osaatteko sanoa, miksi näin käy ja mitä ajattelette, jos koiranne murisee vastaantulijalle? Suhtaudutteko automaattisesti silloin vastaantulijaan epäluuloisesti?
Kommentit (45)
Koirat on mukavia, mutta itsellä ei mahdollisuutta hommata ja senkin takia ettei viitseliäisyyttä riitä. Mutta tykkään kuitenkin ja täällä maaseudulla niitä riittääkin lähes joka talossa. Minua ei haittaa haukkuminen ja useasti isännät ja emännät antavatkin koirien haukkua pihoillaan ja koirien haukunta säestää maisemaa täällä pohjoisessa.
Herättääkö jokin piirre sinussa koiranomistajien epäilyksen/pelon/ärtymyksen, olet vaikka erityisen kaunis? Koirahan lukee omistajansa mielialoja ja reagoi yleensä niiden mukaisesti.
Toinen on jos olet epävarman tai pelokkaan oloinen joko koiraa tai kohtaamistilannetta kohtaan yleensä. Koira aistii sen ja monille koirille, etenkin epävarmoille, se on hälytysmerkki että vastaantulijassa saattais olla jotakin epäilyttävää.
Kolmas on kyllä sekin jos tuijotat koiria suoraan silmiin, se on yleensä eläinmaailmassa uhkaava ele, varsinkin ventovieraiden osalta.
Tänä päivänä on myös valitettavan paljon heikkohermoisia koiria, joiden psyyke ei yksinkertaisesti kestä pimeällä ohituksia, hyvä jos valoisallakaan.
On myös paljon niin epävarmoja tai osaamattomia koiran omistajia, että koirat kokevat "laumansa johtajana" velvollisuudekseen puolustaa omistajaansa vastaantulevilta esim pimeällä lenkkipolulla.
Myös sauvakävelysauvat tai heiluva kassi voi epäilyttää, joitain ehkä jopa kovasti kahiseva tuulipuku.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastaaja 6-7! Voi tietysti olla, että koira jotenkin huomaa ujouteni, koska kaikkein mieluiten kävelisin ihan omassa rauhassa ilman vastaantulijoita. Mutta en kuvittelisi, että se minusta niin selvästi paistaa läpi, olen kuitenkin asiakaspalvelutyössäkin ja perheellinen, eli olen ihmisiin tottunut. Ei ole silmälaseja, ontumista tai muuta ilmeistä. Minulla on kyllä musta talvitakki ja kaulaliina peittää leuan. Ap
Koirat haistavat ihmisten hormonit eli vaikka ujous/epävarmuus vastaantulijoita kohtaan ei näy ihmissilmälle, koirat haistavat sen kyllä.
Oma koirani saattoi haukkui ihmisille harvoin, mutta yleensä näin tapahtui jos ihminen käyttäytyi oudosti ja epäilyttävästi tai yritti jotenkin liian hyökkäävästi tulla silittämään koiraa kysymättä lupaa.
Koirat ovat myös kiinnostuneita toisten koirien kiima-ajoista ja muusta hormonitoiminnasta ja oma koirani noteerasi myös naisten kuukautiset. En tiedä mikä olisi ollut vastaantulijan reaktio, jos olisin sanonut, että koirani mukaan teillä on se aika kuusta meneillään :D (Olen itsekin nainen.)
En reagoi erityisesti, paitsi kiellän isommasta älämölöstä.
Vastaantulijan vaatteet (tummat tai liehuvat), kävelysauvat, epävarma kävely (tulkitaan helposti hyökkäysaikeiksi), pelon, stressin, vihaisuuden, alkoholin haju vaikuttaa. Lastenrattaat, pulkka, sylissä oleva lapsi, muovikassi tai sateenvarjo haukuttaa ja murisuttaa joitakin koiria. Pimeällä vastaantulevia miehiä kytätään. Omistaja saattaa kohtaamistilanteessa tiukentaa hihnaa rutiinisti, koira voi tulkita omalla tavallaan.
Omistajan tunnetila ja vaikka epävarma kävely liukkailla voi saada hermostumaan. Koira haistaa tunnetilan (omistaja miettii vaikka stressaavaa työjaveria tai ahdistelee omiaan) ja tulkitsee, että vastaantulijassa on jotain outoa. Jos omistajan epäluulo herää koiran murinan takia, koiralle on aivan päivänselvää että vastaantulija on vaarallinen.
Koira ei lue ajatuksia, se haistaa tunnetiloja. Monelle koiranomistajalle on tuttua, että koira reagoi ruuansaantiin tai uloslähtöön, vaikka se on ihmisellä vasta ajatuksen tasolla. Siis silloinkin kuin rutiineista poiketaan.
Lukuisista eri selityksistä huolimatta on tietysti mahdollista, että vastaantulija on vaarallinen ja koira haistaa sen. Ei siis varsinaisesti vaistoa.
On arvioitu, että koiran hajuaisti on jopa 100 000 kertaa herkempi kuin ihmisen. Ei mikään ihme, että koiran arvio ihmisistä kannattaa huomioida, mutta tosiaan jopa koiran mielestä hassu hattu tai tuhansia kertoja nähty muovikassi saattaa herättää epäluulon, jota omistajan reaktio voimistaa. Eli pelkkä ajatus siitä, että koira "vaistoaa" ihmisestä jotain, muuttaa omistajasta lähtevän hajusignaalin.
Jos koira murisee minulle normaalin ohituksen aikana, pidän koiran omistajaa huonona koiran kouluttajana. Koira on opetettava olemaan reagoimatta, vaikka ohikulkijoilla on kävelysauvoja, aurinkolaseja , tuulipukuja, huono ryhti, liian isot lapaset tai jos ontuu tai on juoksulenkillä. Koiran ei kuulu haukkua, murista tai tempoilla hihnassa, jos se näkee ohikulkijan. Jos koira näin kuitenkin tekee, on sen omistaja totaalisen epäonnistunut koirankouluttajana.
Vierailija kirjoitti:
Toisinaan näyttää, että koiralla on kaksitahoista viestintää, häntä heiluu, haukkuu ehkä pelokkaasti ja tulee sitten varovasti haistamaan. Voi lähestyä toista koiraakin tällä tavalla. Kun antaa haistella rauhassa ja liikkuu varovasti, voi vähitellen saada vähän silittääkin. Koiranomistajat varmaan tietää paremmin.
Minun koirani heiluttaa häntää kun metsästää hiiriä ja rottia, eli ei se aina ystävällistä ole vaan ihan innoissaan tappoaikeissa, niin kuin krokotiilin kyynel. Toki koirani reagoi jos joku tulee vastaan ja tuijottaa, silloin varoittaa ihmistä tulemasta lähemmäs. Myös monet narkit herättää varoitus vietin, vaikkei yleensä ohikulkijoista piittaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos koira murisee vieraille se pitää viedä piikille.
Suurin osa koiraroduista on jalostettu vahti- ja vartiokoiriksi. Niiden PITÄÄ murista. Lisäksi murina on koiralle luonnollinen ja normaali kommunikaatioääni.
Meillä osa asuntoalueeni koirista pelkäsi mummokärriäni. Nyt enää yksi niistä vetää kilarit sen rumistessa ohi. Jotkut koirat ovat uteliaita, jotkut säikähtävät, jotkut ärsyyntyvät, jotkut pelkäävät. Tältä mummolta löytyy ymmärrystä.
Vierailija kirjoitti:
Jos koira murisee minulle normaalin ohituksen aikana, pidän koiran omistajaa huonona koiran kouluttajana. Koira on opetettava olemaan reagoimatta, vaikka ohikulkijoilla on kävelysauvoja, aurinkolaseja , tuulipukuja, huono ryhti, liian isot lapaset tai jos ontuu tai on juoksulenkillä. Koiran ei kuulu haukkua, murista tai tempoilla hihnassa, jos se näkee ohikulkijan. Jos koira näin kuitenkin tekee, on sen omistaja totaalisen epäonnistunut koirankouluttajana.
Kyllä mä nimenomaan olen silloin onnistunut, koska koirani on pelote ukkoja vastaan. On aika moni ukko häipynyt maisemista, kun koirani on esittänyt vastalauseen liian lähelle tunkemisesta. Nimenomaan ohikulkijoista näitä läähätyspuheluita kotonaan soittavia ja vieraita naisia lenkillä lähestyviä ukkoja löytyy. On ollut kännikalaa, raksaukkoa, lenkkeilevää ukkoa ja papparaista. Se on outoa, että he eivät usko ei -sanaa minulta, mutta koiran murina, hampaan väläytys ja haukku tehoavat. Kiitos rakas koirani <3
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki osaa. Osaamattomille omistajille tulee useahkosti vastaan ihmisiä, joista koira "vaistoaa" jotain. Helposti tulee mystiikkaan taipuvaiselle sellainen tunne, että koira "tietää" että vastaantulija on pahoissa aikeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä nimenomaan olen silloin onnistunut, koska koirani on pelote ukkoja vastaan. On aika moni ukko häipynyt maisemista, kun koirani on esittänyt vastalauseen liian lähelle tunkemisesta. Nimenomaan ohikulkijoista näitä läähätyspuheluita kotonaan soittavia ja vieraita naisia lenkillä lähestyviä ukkoja löytyy. On ollut kännikalaa, raksaukkoa, lenkkeilevää ukkoa ja papparaista. Se on outoa, että he eivät usko ei -sanaa minulta, mu
Tajuatko mitä tarkoittaa normaali ohitus? Luetun ymmärtäminen?
Vierailija kirjoitti:
Minun kanssani taas koirat juttelevat, eli haukkuvat ja viestivät asioita. Se onkin mukavaa touhua, mutta jotkut omistajat eivät tätä ymmärrä vaan toruvat koiriaan haukkumisesta. Haukkuminen on koirille luontainen keino viestiä. Antaisipa omistajat koirien haukkua enemmän.
Rajansa kaikella. Naapuritalossa on saksanpaimenkoira joka räksyttää sarjatulella aina ulkona yksin ollessaan, niin paljon kuin lähtee, ja niin pitkään kunnes pääsee takaisin sisälle tai omistaja tulee ulos. Laskin joskus 220 haukahdusta minuutissa! Omistajaa itseään se ei tietenkään haittaa eikä se ymmärrä järkipuhetta. Herätyskelloa en enää tarvitse, kun louskutus alkaa siinä aamuseitsemän tienoilla 10-15 metrin päässä mun ikkunasta!
Ilmeisesti olet niin varautunut tai jännittynyt, että koirat kokevat sinut uhkaavana. Koska aggressiivinen koirahan on juuri tällainen "pingottunut" ja räjähdysaltis (esim maassa jäykkänä tuijottava koira, josta näkee että se takuu varmana hyökkää, kun ollaan kohdalla).
Koirat tulkitsevat sinut siis mahdollisesti tällaiseksi aggressiiviseksi.
Vierailija kirjoitti:
Toisinaan näyttää, että koiralla on kaksitahoista viestintää, häntä heiluu, haukkuu ehkä pelokkaasti ja tulee sitten varovasti haistamaan. Voi lähestyä toista koiraakin tällä tavalla. Kun antaa haistella rauhassa ja liikkuu varovasti, voi vähitellen saada vähän silittääkin. Koiranomistajat varmaan tietää paremmin.
Mikä tuossa oli mielestäsi kaksitahoista viestintää??
Minun koirani on varautunut vieraiden ihmisten suhteen, ja saattaa murista yllättäen sitä lähestyville vieraille ihmisille. Mitä arvaamattomampaa käytöstä ja liikettä, sitä epäluuloisempi koira on.
Ehkä sinussa on joku erikoinen ominaistuoksu tai joku muu ihmisille näkymätön tekijä, jonka koirat aistii ja tekee ne levottomiksi? Koirat tietää ihme juttuja, eikä niiden aistimaailmaa pysty ihmiset mitenkään täysin käsittämään.
Meidän koiran vahtivietti kuuluu myös matalana murinana kotona, jos kuulee jotain kummallisia ääniä ulkoa. Eli ei liity vaan ihmisiin, vaan on sellanen "nyt on ehkä jotain epäilyttävää meneillään"-juttu.
Koirien murisemisesta on täällä paljon harhaluuloja. Murinaa ei tule kieltää tai torua, se on koiran keino kommunikoida, että nyt en koe tätä tilannetta enää hyväksi. Murinan kieltämisellä ja koiran jännityksen tai pelon ignooramisella saadaan pahimmillaan koiria, jotka "varoittamatta" näykkäävät tai jopa purevat, kun kokevat pelkoa.
Koulutuksen pitäisi kohdistua ennakoivasti siihen hetkeen ja tilanteeseen ennen murinaa ja harjoitella murinaa aiheuttavia kohtaamisia niin, että koira voi luottaa omistajaansa ja tilanteen turvallisuuteen. Paljon kehuja, nameja ja positiivista vahvistamista, kun uusien tai erikoisten asioiden ohitus sujuu rennosti ja koira huomaa, että tämähän on ihan harmiton juttu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen perusteella koirat suhtautuu varautuneesti ihmiseen jota sen on vaikea lukea. Eli jos ihminen pelkäsi tai inhosi koiria niin koira kyllä aisti sen. Ja jos ihminen "veti jotain roolia"(vaikka vain iloisempaa, sosiaalisempaa tai rohkeampaa kuin oikeasti on) niin koira on myös varautunut.
En pelkää koiria onneksi. En kävelyllä tietääkseni vedä mitään rooliakaan, mutta olen kyllä aika ujo ja usein on pakko esittää sosiaalisempaa kuin on. Epämukavaa vaan, kun koiranomistajat katsovat minua kuin jotain pahan kätyriä.
Ap
Para Bellum
No koiranomistajat nyt ovat yhtä hulluja kuin ne niiden epäjumalankuvatkin siellä (liian pitkän) hihnan toisessa päässä. Ikäviä olentojahan ne ovat - sekä koiruudet että niiden omistajat - mutta emme me niitä inhoavat voi asialle ainakaan toistaiseksi muuta, kuin että siivoamme omista tuttavapiireistämme kaikki koiranomistajat pois. Tosin minun tuttavissani niitä ei ole muutenkaan juuri ollut, mutta jos Sinä tunnet niitä perrkelleitä enemmän, niin ei siinä sitten muuta kuin ettet enää pysähdy juttelemaan niiden kanssa milloinkaan ja vaihdat vaikka suuntaa niistä poispäin kun niitä tulee näköpiiriin. Tosin, aina se ei ehkä ole mahdollista, kun niitä - sekä koiruuksia että niiden omistajia - on kaikkialla ja joka paikka täynnä.
Tämä koko yhteiskunnan vallannut koiruus on näitä liian korkean elintason aiheuttamia sairauksia, ihan siinä missä esim. vyötärölihavuus tai diabeteskin. Koiruus vain sijaitsee koiranomistajan korvien välissä ja on henkinen sairaus, kun taas tuo em. diabetes on fyysinen haimasairaus.
Koiranomistajat kantavat elukoittensa bakteerikantaa ja ovat samanlaisia tauti- ynnä loispesäkkeitä kuin ne epäjumalankuvansakin, ja sekä koirat että niiden omistajat haisevat pahalle: kuinkas se muuten voisikaan olla kun ne dillet halivat ja pusivat niitä ulosteenmussuttajia.
Ihan syystäkin koira on kaiken saastaisen iljettävän ja demonisen vertauskuva kaikissa ns. kirjan uskonnoissa (juutalaisuus, kristinusko, iss - laam).
Pois pois se joka pahentaa - nimittäin elämästäsi. Ja minun. Emme tarvitse koiranomistajatuttavia mihinkään emmekä menetä niissä mitään.
Koiranomistajat ovat rosshhkaväkeä kaikki tyynni, ne joutaisivat sähkötuoliin ja nappi otsaan niille canis lupus pascannus oxennus aggressivus rabies pökäleenlykkimys ulosteenmussutus löhkäämyksille.
Minulle joskus koirat murisevat kun olen tulossa hevostallilta, ison eläimen haju ilmeisesti hämmentää. Saattaako sinussa olla joitain koiralle outoja hajuja?
Joillakin ihme mystifiointia koirien sielunmaisemasta. Koira vaistoaa ainoastaan omistajansa mielentilan, ei kenenkään random vastaantulijan.
Joskus jo kauempana ollessaan alkavat räksyttää ja kiskoa kaulapantaansa kieli pitkällä. Yleensä silloin hihnan toisessa päässä on joku keski-ikäinen misogynisti.