Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistisairaita halutaan palauttaa kotihoitoon

Vierailija
08.12.2023 |

Tuhoon tuomittu ajatus siirtää muistisairaita ympärivuorokautisesta palveluasumisesta kotihoitoon. 

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4d4e5920-ecac-413d-8ad3-97ac2ebff…

Kommentit (207)

Vierailija
181/207 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun läheiselle muistisairaalle olisi ollut toiveiden täyttymys. Kaipasi kotiin, eikä siis esim. lapsuuskotiin vaan viimeiseen omaan kotiinsa.

Vierailija
182/207 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ikinä! Kuka vastaa siitä että joku mummo tai pappa haahuilee puoli pukeissa,ilman ulkovaatteita, pahimmillaan ilman kotiavainta -30 asteen pakkasessa??? Ja eksyy eikä yhtään muista tai tiedä missä asuu,! Vähän väärässä paikassa säästetään 

Ja vaikka se vanhus vielä löytäisi takaisin omalle pihalleen, hän tuskin tunnistaa taloaan hämärässä ja kylmettyneenä, vaikka edellisenä päivänä vielä olisi tunnistanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun läheiselle muistisairaalle olisi ollut toiveiden täyttymys. Kaipasi kotiin, eikä siis esim. lapsuuskotiin vaan viimeiseen omaan kotiinsa.

Mä uskon, että aika monelle suomalaiselle oma koti on se kaikista rakkain paikka. Varsinkin, jos siinä kodissa on asunut kauan ja kotiiin liittyy paljon muistoja. Jos kotona on ollut enemmän tilaa kuin se 15-25 m2, niin todennäköisesti tunnearvoltaan tärkeitä tavaroitakin on jo enemmän kuin mitä johonkin palvelutalon tai hoivakodin asuntoon mahtuu.

Muistan kauan sitten, kun olin Myyrmäkihallin suurkirpputorilla. Siellä oli vanha nainen mun ikäiseni tyttären kanssa. Vanhus oli muuttamassa palvelutaloon ja sen vuoksi myymässä omaisuuttaan. Katselin hänen myynnissä olevia tavaroitaan. Monissa niistä keittiötavaroissa oli takana kaiverrus. Ihastuin muutamaan esineeseen, joista toinen oli keittokauha. Takana kaiverrettuna päivämäärä ja nimikirjaimet. Tämä vanhus kertoi, että se kauha oli hänen ja edesmenneen miehensä häälahja. Ostin sen kauan, koska rakastan vanhoja esineitä, joilla on historia. Kun kerroin vanhukselle, että tämä soppakauha tulee olemaan joka ainoa itsenäisyyspäivä meidän suvun illallispöydässä, vanhus purskahti itkuun. Oli onnellinen siitä, että hänen häälahjansa saa uuden elämän toisessa suvussa, jossa vanhoja juttuja arvostetaan. Eikä tehdä niistä riipuksia tai korvakoruja. 

Mä toivon, että kumpikaan vanhemmistani ei joudu mihinkään vanhushautomoon odottamaan kuolemaansa. Kosk akumpikaan heistä ei sitä halua. He vaan nyt näyttävät elävän niin vanhoiksi, että mä en välttämättä pysty hoitamaan heitä loppuun asti. On ihan mahdollista, että mun e4lämäni päättyy ennenkuin heidän. Ja jos niin käy, KUKAAN meidän suvussa ei ole valmis astumaan mun saappaisiini. Jos mua ei olisi, molemmat vanhempani olisivat jo jossain hoivakodissa. Ja todennäköisesti molemmat olisivat jo kuolleet, koska jos olisivat jo aikoinaan joutuneet erilaisten sairauksiensa vuoksi nk kuntoutusosastoille, eivät olisi koskaan kuntoutuneet. Tätä kirjoittaessani tajusin, että on itseasiassa vain ja ainostaan omaa syytäni, että vanhempani ovat vieläkin hengissä. Jos olisin antanut sote-puolen hoitaa, molemmat olisivat jo mullan alla. Nyt niillä ei vieläkään käy edes kotihoito, vaimma mutsi on jo lähempänä sataa kuin yhdeksääkymmentä ja faija tulee hyvää vauhtia perässä.

Onhan tämä välillä ihan saakelin raskasta ja ärsyttävää, mutta sitten ehkä kuitenkin parempi näin. Kun aikoinaan kasarilla olin vanhainkodissa sairaanhoitajana, jo silloin päätin, että niin kauan, kun mussa henki pihisee, mun äitiä ja isää ei laitoksiin laiteta.

Vierailija
184/207 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Tilannehan ei kuitenkaan ole millään tavalla yllättävä. Jo silloin, kun mä 1980-luvun puolivälissä opiskelin sairaanhoitajaksi, tämän tilanteen tiedettiin olevan edessä, jos mitään ei tehdä. Eikä mitään tehty. Ei tehty, vaikka ne nyt hoivaa tarvitsevat olivat ihan itse vuosikymmeniä päättämässä, mitä pitäisi tehdä. 

Työskentelen raskaassa konepajateollisuudessa ja meillä kauhisteltiin samaan aikaan, miten työelämässä pärjätään kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle.

Sitten näytti joku keksineen, että jaetaan eläkkeelle jäävän työt jo töissä oleville. Seuraavaksi ihmetellään miten ihmiset väsyvät töissä sairaslomakuntoon. Venyä ei voi loputtomiin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilannehan ei kuitenkaan ole millään tavalla yllättävä. Jo silloin, kun mä 1980-luvun puolivälissä opiskelin sairaanhoitajaksi, tämän tilanteen tiedettiin olevan edessä, jos mitään ei tehdä. Eikä mitään tehty. Ei tehty, vaikka ne nyt hoivaa tarvitsevat olivat ihan itse vuosikymmeniä päättämässä, mitä pitäisi tehdä. 

Työskentelen raskaassa konepajateollisuudessa ja meillä kauhisteltiin samaan aikaan, miten työelämässä pärjätään kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle.

Sitten näytti joku keksineen, että jaetaan eläkkeelle jäävän työt jo töissä oleville. Seuraavaksi ihmetellään miten ihmiset väsyvät töissä sairaslomakuntoon. Venyä ei voi loputtomiin.

Sama se on kaikkialla. Ja sitten vielä erityisesti hoitoalalla ihmetellään, että miten ne jäljelle jääneet eivät jaksakaan hoitaa yhä suurempaa määrää hoidettavia. Että miten se jo vuosikausia halveksitttu lähihoitaja (siis joka on niin luuseri,ettei siitä ollut edes sairaanhoitajaksi saatika lääkäriksi), ei haluakaan vaihtaa sun tai mun mutsille tai faijalle vaippaa. Vaikka lopetin terveyssyistä sairaanhoitajan hommat jo viime vuosituhannella, olen silti koko ajan seurannut sote-alan tilannettta. Ja myös sitä, miten sote-alan työntekijöihin suhtaudutaan. Mun mielestä jokainen, joka on yhdenkään kerran sanonut edes yhden halveksivan sanan lähihoitajista, voi oikein hyvin hoitaa koko oman sukunsa vanhemmat ihan itse ja ilman yhteiskunnan apuja. 

Tälläkin palstalla tosi usein huudetaan, että ei hoitajille enempää liksaa. No hoitakaa ne omat vanhempanne ja aikanaan itsenne ihan itse. Hittoako valitatte, jos hoitoa ei saa. Tai sitten maksatte sen, että saa. Rahalla saa ja hevosella pääsee.

Vierailija
186/207 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset eli bensarahat ja linja-autorahat omaisilta.

Se tarkoittaa, että valtio hoitaa eläkeläiset. 

wittusä oletkusipää. Mitähän sulla on mielessä vuosien päästä, kun asiat ovat menneet eteenpäin eivätkä asumistuet ja muut yhteiskunnan maksamat tuet ole päivän lööpeissä. Eipä sulla mitään, sulla vaan ei ole mitään.

Miltä tuntuu olla riippuvainen toisten ihmisten rahoista? Muiden ihmisten. Onko sulla niihin mielestäsi oikeus? Onhan sulla, niinhän sut on kasvatettu. Monennettako sukupolvea syrjäytyneitä edustat? Niin, eihän mua kiinnosta. Sun kaltaiset ihmiset vaan eivät kiinnosta, muttakusipää sä siitä huolimatta olet.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset eli bensarahat ja linja-autorahat omaisilta.

wittusä oletkusipää. Mitähän sulla on mielessä vuosien päästä, kun asiat ovat menneet eteenpäin eivätkä asumistuet ja muut yhteiskunnan maksamat tuet ole päivän lööpeissä. Eipä sulla mitään, sulla vaan ei ole mitään.

Miltä tuntuu olla riippuvainen toisten ihmisten rahoista? Muiden ihmisten. Onko sulla niihin mielestäsi oikeus? Onhan sulla, niinhän sut on kasvatettu. Monennettako sukupolvea syrjäytyneitä edustat? Niin, eihän mua kiinnosta. Sun kaltaiset ihmiset vaan eivät kiinnosta, muttakusipää sä siitä huolimatta olet.

Sinähän onneksi  hoidatkin omat vanhempasi ihan itse. Tai maksat jollekin, joka suostuu heitä hoitamaan. Ja sitten aikakaan maksat sille jollekin, joka suostuu sua hoitamaan. Onneksi olet rikas ja sulla on aina varaa maksaa kaikesta. 

Vierailija
188/207 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän onneksi  hoidatkin oma

Muuttaako asumistuen leikkaaminen oleellisestikin kyseessä olevaa asiaa?

Vierailija
189/207 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä muistisairaat muistavat lajitella jätteensä kun nyt tuli tuo biojätekeräyskin ja muita uusia säännöksiä ja velvoitteita, moni on tottunut 50-luvulta lapsuudesta asti tekemään asiat tietyllä tavalla niin ei varmasti ole helppoa muuttaa tapojaan jos muistikin toimii vain 5-10 minuuttia?

Vierailija
190/207 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä voi ostaa ovihäkyttimiä tai gps rannekkeen? Veikkaan että ihan itse joudutaan hoitamaan meidän lähivuosina ikääntyvät vanhemmat. Huolehtikaas myös, että hellassa on ajastin ja kuntoon palohälyttimet. 

Vierailija
191/207 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama se on kaikkialla. Ja sitten vielä erityisesti hoitoalalla ihmetellään, että miten ne jäl

Ja sote alueen johdolla n 200 000 e vuosipalkka ja kokouspalkkioita saattaa tulla jopa 10 000 vuodessa päälle. Ja kukaan ei ssno mitään...oon seurannut eräön sote johtajan elämää, etätöi mökillä tai maaseutuasunnolla, paljon harrastuksia ja kulttuuria.ei tarvi tehdä vuorotyötö tai herätä 5.40 aamuisin ja juosta bussipysäkille.ehtii sisustamaan kotia ja tekemään pintaremppaa mökille... noi sote johtajat elää ihan omassa kuplassa ja me maksetaan niiden esteratsut ja 5x bemarimaasturit.

Vierailija
192/207 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama se on kaikkialla. Ja sitten vielä erityisesti hoitoalalla ihmetellään, että miten ne jäl

Vierailija
193/207 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittava san tuo kotihoito. Hoito, sitähän ei ole. Käydään vaan heittämässä sapuska ovelle. Vanhus sitten syö sen jos muistaa.

Mutta ymmärrän että jos ja kun hallitus vie rahat nii ei ne hoitolaitokset ilman sitä pysy pystyssä.

Ateriapalvelu ja kotihoito on eri asia. Kotihoito on todellakin pelkkää hoitotyötä. Kodinhoitajia ei ole enää ysärin jälkeen ollut, mutta siivouspalveluja voi kyllä yksityisesti ostaa. 

Vierailija
194/207 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaahan se on tälleen kerrostalossa asuvana käydä vapaapäivänään ovella 450 kertaa päivässä kun muistisairas naapuri tulee kysymään onko päivä vai yö. Omaisia ei hänellä ole yhtäkään, kotihoito käy monta kertaa päivässä, mutta ei hekään voi yhtä vanhusta koko ajan valvoa. Kotihoidon hoitajat surevat sitä että vanhus ei ole päässyt hoitokotiin vaikka haettu kuulemma on moneen kertaan. Paikkoja vaan ei ole koska hoitajia ei ole. Lukemattomat huoli-ilmoitukset ei johda muuhun kuin niiden kuittaamiseen käsiteltynä. Ambulanssia on turha pelkkien muistiongelmien takia näille soitella, eivät vie päivystykseen.

Vierailija
195/207 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut ensimmäistä kertaa seurata muistisairautta sivusta puolison perheen kautta. Se kotihoito oli todella rankkaa niin omaisille kuin vaikkapa naapureillekin. Siellä se muistisairas soitteli keskellä yötä naapureiden ovikelloja ja selitti kotona olevista varkaista. Kotihoito oli täysin kädetön. Jos muistisairas ei päästänyt sisään, niin olivat vain, että ei voi minkään. Välillä oma lapsi ei uskaltanut mennä väkivallan uhan takia oman vanhempansa luo. Onneksi muistisairas sai intervallihoitopaikan ja sieltä saman tien ottivat sisään kokonaan. Taantui kyllä hoidossa kuukaudessa lähes vihannekseksi. 

Yhtä asiaa en tästä usko. Kotihoitajilla on avaimet muistisairaan asuntoon. Tämä on fakta.

T.hoitsu

Vierailija
196/207 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

safkaa ja shamanismia blokkaaja on hyvä kirjoittaja ,tykkään et tullut vauvalle hyviä kommentoijia. nämä asiat on tärkeitä asioita.

en tiedä onko suomessa saatavilla? mutta on olemassa muovilätkiä jotka toimii seurantalaitteena. en tiedä valmistajan nimeä. ehkä muistisairaan takintaskuun kenkiin tms. juttuihin voisi sen kytkeä. englannissa mustasukkaiset aviomiehet käyttänyt lätkiä, näitä vaimon seurantaan ja tullut oikeusjuttuja.surveilance tag tms. nimellä etsiä.

naapureillle nämä sairaat on kauhun paikka.tuttavan asunnon naapurille tuli vakava vesivahinko, kun joutui asuun liian sairaana yksin,vaikka olisi tarvinnut tukiasumista.tulipalot,vesivahingot ja inhimillinen kärsimys on seurusta koko kerrostalolle ja rivitalolle.myös se maksaa,eli säästöä ei tule kokonisuudessa.hölmölä perinnesatujen,jutut peittoineen, kuvaa kyllä suomea hyvin.

Vierailija
197/207 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittava san tuo kotihoito. Hoito, sitähän ei ole. Käydään vaan heittämässä sapuska ovelle. Vanhus sitten syö sen jos muistaa.

Mutta ymmärrän että jos ja kun hallitus vie rahat nii ei ne hoitolaitokset ilman sitä pysy pystyssä.

Samat ajatukset sanasta kotihoito, sinä ehdit sanoa sen ensin. Ja ei ne kotihoitajatkaan aina edes muista käydä vaikka olisi sovittu. Muistisairas unohdetaan. 

Ap

Kannattaa muistaa, että ongelma on valtaosin järjestelmässä, ei kotihoidon työntekijöissä. 20 vuotta sitten kotihoito oli paljon paremmalla mallilla.

Vierailija
198/207 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni työikäinen on poltettu loppuun,nivelet ja luut kulunut puhki. särkylääkkeiden avuilla käyvät töissä. sitten pitäisi vielä hoitaa koko suku. ei tule onnistumaan. me olemme ylikorkeat verot maksaneet.on tullut aika selvittää, ketä ne rahat on vienyt ja selvittää veroparatiisisaarten tilit.

suomessa olis tarpeen pesänselvitys ja puhdistus. moni poliitikko,kunnanpamppu,sairaaloiden hallituksen johtaja ja firmat jotka kytkyssä valtion tai kuntien kanssa,on piilottanut omaisuutensa ulkomaille. tropiikin villa on olemassa ja siellä käydään viettämässä laatuaikaa.poissa veronmaksajien tutkasta,kotimaassa esitetään vaatimatonta ja kitistään köyhimpiä säästötlkoisiin.suomen köyhät on jo ryöstetty ja ryöstö alkaa näkyä jo keskiluokan elämässä.

rehellisten ihmisten on mentävä kunnanvaltuustoihin.kaikkiin säätiöihin,hallituksiin.firmoihin yms.yhteiskunnalliseen elämään ja tutkittava, kaikki kirjanpito ,kamman kanssa.

esim. suomen puolueet miehittti kaikki yhdistykset ja yhteisöt, ihan puolueen ohjeilla ,jotta saatiin kaapattua kaikki omalle puolueelle, myös rahavarat. vasemmisto ja demariaktiivi on muistelmissaan ,kertonut tästä ihan avoimesti.kirjan nimeä en muista, mutta oli mainostettu elämänkertä lehdissä.koko suomi on kaapattu rahankiertoon ja kiskontaan.siihen pitäisi tulla stoppi.

rukoillaan rikosten paljastumista ja rehellisten hyvien poliitikkojen tulemista.ollaan me kansalaisetkin oltu tyydytty kivoihin vaivattomiin palveluihin ja jätetty oikeuden valvonta ja seuranta laimin.

itsekkin oon jättäny oman kunnan touhujen seurannan, muille.tekisi mieli vaatia pääsyä kirjanpitoon ja arkistoihin.missä on kunnan rahat? meiltä lopetettiin ilta ja yöpäivystys.lopetetaan syrjäseutujen hammashoitolat.mielenterveyshoidon osasto on ilmotettu lopetettavan lähiaikoina. jne. suuret firmat meidän kunnassa tahkoo kuitenkin miljoonatuloksia ja osa ihmisistä on rikkainpien verolistoilla ja sit ei muka verokertymää ole?ei ole todellista...

Vierailija
199/207 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat ajatukset sanasta kotihoito, sinä ehdit sanoa sen ensin. Ja ei ne kotihoitajatkaan aina edes muista käydä vaikka olisi sovittu. Muistisairas unohdetaan. 

Ap

Kannattaa muistaa, että ongelma on valtaosin järjestelmässä, ei kotihoidon työntekijöissä. 20 vuotta sitten kotihoito oli paljon paremmalla mallilla.

Ilman muuta, jäi tarkentamatta tuo. Näin itsekin ajattelen.

Ap

Vierailija
200/207 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavaahan se on tälleen kerrostalossa asuvana käydä vapaapäivänään ovella 450 kertaa päivässä kun muistisairas naapuri tulee kysymään onko päivä vai yö. Omaisia ei hänellä ole yhtäkään, kotihoito käy monta kertaa päivässä, mutta ei hekään voi yhtä vanhusta koko ajan valvoa. Kotihoidon hoitajat surevat sitä että vanhus ei ole päässyt hoitokotiin vaikka haettu kuulemma on moneen kertaan. Paikkoja vaan ei ole koska hoitajia ei ole. Lukemattomat huoli-ilmoitukset ei johda muuhun kuin niiden kuittaamiseen käsiteltynä. Ambulanssia on turha pelkkien muistiongelmien takia näille soitella, eivät vie päivystykseen.

Tämähän se on. Käytännössä mikään ei auta. Kotirauhanhäirinnästä on turha syyttää syyntakeetonta, ja hoitokotiin ei pääse. Pahimmillaan koko taloyhtiö on helisemässä vuosia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan