Opettajan ihmetys: Kenenkään lapsen perheessä ei noudateta ikärajoja!
Kyse 10-vuotiaista. Muutama saa katsoa k18-leffoja, suurin osa k15, osa k13 ja pieni osa k11. Miksi ihmeessä, selittäkää vanhemmat!!
Kommentit (79)
katsoa vaikka on K-18, James Bondeja ja Indiana Jones elokuvia saa katsoa, muistelen että omassa lapsuudessani ei kyseisille ohjelmille edes ollut mitää ikärajoja...
Mutta tiedän etteivät kaikki vanhemmat kyllä noudata.Meillä oli just 9v:n 10-vuotiaita kavereita kylässä ja olivat saadeen katsoa Paranormal Activityn (kauhuelokuva K15). No en tietenkään voi tietää ovatko jutut vain lasten puheita, mutta...
Ihmettelen todella vanhempia jotka eivät noudata ikärajoja. Leffojen ikärajoille on olemassa syynsä! Miksi ei voi odottaa siihen asti että lapsi on sopivan ikäinen katsomaan elokuvaa?
Hirveää piittaamattomuutta antaa lapsen katsoa jotain hänelle sopimatonta.
Ja jotkut siis antavat 9-vuotiaiden katsoa niitä?? Huhhuh.
Muuten haluan kommentoida että jotain järjenkäyttöä noihin leffojen valintoihinkin, sillä onhan niissä ihan eri syyt miksi ne ovat kiellettyjä tietyn ikäisiltä. Mielestäni on eri asia antaa lapsen katsoa k15 elokuvaa joka on kauhuelokuva/väkivaltainen elokuva kuin jotain k15 elokuvaa joka on siksi kielletty nuoremmilta koska siinä on esimerkiksi joku yksi seksikohtaus.
Ja btw, Paavo Pesusieni ei ole lapsille suunnattu. Kuten ei ole myöskään esim. Simpsonit, Pasila ym piirretyt.
tunnilla leffan Saw.... mun mielestä K18 tai ainakin K15. Yksikään ei siis tänä vuonna ole täyttänyt viittätöista :O
Laittoi siis sen pyörimään ja painui itse perähuoneeseen virittelemään kitaroita. Mä en muutenkaan kattonu niihin aikoihin paljon elokuvia, ja oli ihan kammottavaa. Yritin olla katsomatta, suurimman osan tunnista vietin pää käsien välissä pulpetilla, mutta silti näin vielä vuosien päästäkin painajaisia ko. leffasta. Joskus aikuisena sitten kun asiasta kerroin, valistettiin että se on todellakin K18. Ja me oltiin siis 13-14 -vuotiaita. Tosin opettaja ei ollut pätevä vaan sijainen, mutta silti uskomattoman ammattitaidotonta toimintaa...
netistä sitten kun lapset nukkuvat?
Meillä katsotaan hyvin harvoin lasten kanssa uutisia.
tunnilla leffan Saw.... mun mielestä K18 tai ainakin K15. Yksikään ei siis tänä vuonna ole täyttänyt viittätöista :O
Laittoi siis sen pyörimään ja painui itse perähuoneeseen virittelemään kitaroita. Mä en muutenkaan kattonu niihin aikoihin paljon elokuvia, ja oli ihan kammottavaa. Yritin olla katsomatta, suurimman osan tunnista vietin pää käsien välissä pulpetilla, mutta silti näin vielä vuosien päästäkin painajaisia ko. leffasta. Joskus aikuisena sitten kun asiasta kerroin, valistettiin että se on todellakin K18. Ja me oltiin siis 13-14 -vuotiaita. Tosin opettaja ei ollut pätevä vaan sijainen, mutta silti uskomattoman ammattitaidotonta toimintaa...
soitti meille yläasteella jonkun ohjelman, jossa oli rokkibiisejä soitettu väärinpäin ja sieltä kuulemma paljastui jotain kammottavia sanoituksia suoraan paholaiselta. Se ahdisti minua kovasti silloin, enkä vieläkään ajattele, että se olisi paras tapa evankelioida 13-15 -vuotiaita herkässä iässä olevia teinejä. Uskovainen olen itsekin.
Toki on järki mukana, kaikki K-luokitukset ei ole ihan kohillaan noissa lasten leffoissa.
Kumma juttu kyllä on tämä nykymeno, pelit ja leffat muuttuu päivä päivältä raaemmaksi ja väkivaltaisimmaksi ja samaan aikaan lasta saa hädin tuskin edes komentaa?
Ja sitten ihmetellään, kun koulukiusausta on rajumpaakin mallia ja huorittelua ja vituttelua koulun aikuisiakin kohtaan, mutta kun ei, ei ole opettajillakaan enää minkäänlaista kuritusvaltaa; saako ne edes ääntään korottaa/laittaa jälki-istuntoon? Tai yhtään mitään...
Olin kauhuissani kun uusin GTA ilmestyi (tästä siis aikaa) ja isät siellä (joitakin äitejäkin!) jonottivat alaikäiselleen kyseistä K18-peliä, taitaa olla vaan aikuisten laikuudesta kyse, pysyypähän mukula pois jaloita ja saa aikuiset olla rauhassa. Jos viitsisi mammat edes pelin kantta vilkaista niin näkisivät, että ikäraja tulee ihan aiheesta; väkivaltaisuus, kielenkäyttä, seksi ja huumeet taisi mm. olla mainuttuna tämän pelin ikäluokittelun yhteydessä.
mutta meillä ei katsota tasan tarkkaan sellaisia ohjelmia, joihin ikä ei riitä. Ei myöskään pelata pelejä, joihin ikä ei riitä.
Olen perehtynyt opintojeni kautta siihen kuinka pelottavaa tv:n katselu voi lapsille olla. Ja tämä koskee myös niitä ohjelmia, jotka saattavat olla sallittuja kaikille. Siksi niiden pienimpien kanssa kannattaisi aina katsella yhdessä tv:tä ja dvd:tä eikä jättää lasta yksin katsomaan.
Silti 5-vuotias oli ensimmäisenä neuvolassa (teki tehtäviä alkuun terkan kanssa ilman minua) sanonut, että sai katsoa aikuisten elokuvaa eilen.
Todellisuudessa katsoi elokuvan Muumi ja punainen pyrstötähti.
Että ehkä niitä lasten juttuja ei kannata aina ihan uskoakaan. Ryhmäpaineessa tulee muutenkin sellainen olo helposti, että olen ihan urpo jos en saa katsoa ja muut katsovat. Lapin lisää niin sanotusti.
minä taas olen huomannut, että nuorten vanhempien lapset saa katsoa ja pelata ihan isompien pelejä ja leffoja!
mutta meidän 3 ja 5 vuotiaat lapset katsovat joitakin K7 elokuvia. Ihan siitä syystä, että minusta niissä on menty metsään kun ikärajoja on luokiteltu. On joitain K# piirrettyjö joita en taas anna kummankaan katsoa kun niissä on melkoista väkivaltaa. Näissä käytän siis omaa järkeä. Muutamassa piirretyssä on joku yksi pelottavampi kohta, niin hyppäämme se ylitse, mutta muuten saavan katsoa kun ei piirretyssä muuten mitään pahaa ole.
Tietokone pelejä emme taas pelaa ollenkaan ja yritänkin pitää asian sellaisena aina. Tai ainakin mahd pitkään. Ehkä noi K18 elokuvat on kuitenkin sellaisia, että niitä ei pitäisi katsoa ennen kun on todellakin aikuinen.
mutta meidän 3 ja 5 vuotiaat lapset katsovat joitakin K7 elokuvia. Ihan siitä syystä, että minusta niissä on menty metsään kun ikärajoja on luokiteltu. On joitain K# piirrettyjö joita en taas anna kummankaan katsoa kun niissä on melkoista väkivaltaa. Näissä käytän siis omaa järkeä. Muutamassa piirretyssä on joku yksi pelottavampi kohta, niin hyppäämme se ylitse, mutta muuten saavan katsoa kun ei piirretyssä muuten mitään pahaa ole. Tietokone pelejä emme taas pelaa ollenkaan ja yritänkin pitää asian sellaisena aina. Tai ainakin mahd pitkään. Ehkä noi K18 elokuvat on kuitenkin sellaisia, että niitä ei pitäisi katsoa ennen kun on todellakin aikuinen.
tai sitten meidän nicopetteri on niin kypsä ikäisekseen. Selityksiä kyllä riittää niiltä vanhemmilta, jotka eivät viitsi/jaksa/halua laittaa rajoja lapsille.
mutta nyt lipsuin sen verran, että saivat katsoa yhden Indiana Jonesin päivällä nauhoitettuna. Ikärajaa ei ollut ohjelmatiedoissa enkä tullut sitä tarkistaneeksi. Toista eivät nyt saa katsoa, kun tiedän että on k-15.
Kyse on siis 10v ja 11v. Ja olin kyllä itsekin paikalla.
Meidän esikoinen sai katsoa Harry Potterit vähän etukäteen, kun oli lukenut ensin kirjat.
soitti meille yläasteella jonkun ohjelman, jossa oli rokkibiisejä soitettu väärinpäin ja sieltä kuulemma paljastui jotain kammottavia sanoituksia suoraan paholaiselta. Se ahdisti minua kovasti silloin, enkä vieläkään ajattele, että se olisi paras tapa evankelioida 13-15 -vuotiaita herkässä iässä olevia teinejä. Uskovainen olen itsekin.
Todella vastuutonta ja kammottavaa. :(
Silti 5-vuotias oli ensimmäisenä neuvolassa (teki tehtäviä alkuun terkan kanssa ilman minua) sanonut, että sai katsoa aikuisten elokuvaa eilen.
Todellisuudessa katsoi elokuvan Muumi ja punainen pyrstötähti.
Että ehkä niitä lasten juttuja ei kannata aina ihan uskoakaan. Ryhmäpaineessa tulee muutenkin sellainen olo helposti, että olen ihan urpo jos en saa katsoa ja muut katsovat. Lapin lisää niin sanotusti.
kaikenmaailman pahiksista ja taistelujutuista, miten hän on kotona katsonut sitä ja tätä... Tuli ilmi sitten kun luettiin ls-raporttia (oli siis tarhassa "virikelapsena" ls-perustein, myöhemmin diagnosoitiin adhd) että hoitajat oli tätä keskenään kummastelleet. Eivät sit meille olleet mitään sanoneet. Ja siis poika EI TODELLAKAAN katsonut MITÄÄN taistelujuttuja kotona, ei prätkähiiriä tai TNMT:ta tai spidermania tai muutakaan, vaan tyyliin muumeja, puuha-peteä ja tuomas veturia. Mielikuvitus vaan oli niin hyvä, että tätsät uskoi kympillä kun poika selitti miten veri lentää ja päät irtoaa...
Itse mittelen voimiani kotona 16-vuotiaan esikoisen kanssa k-18-peleistä, joita 9-10-vuotiaat oppilaani pelaavat.
että jos elokuvaa tai tv-sarjaa ei haluta tarkastuttaa kun se tulee Suomen markkinoille myyntiin, se saa automaattisesti lätkän K-18. Tarkastuttaminen on kallista, joten pitkät sarjat saattaa jäädä siksi tarkastuttamatta. Esimerkkinä dvd:nä myyntiin tullut ihana sarja Pieni talo preerialla on kaupassa K-18, vaikka telkusta sitä sai perheen pienimmätkin katsoa. Tästä oli vastikään juttua Hesarissa.
Että joskus sitä järkeä voi käyttää ja antaa lapsen katsoa sitä muka K-18 dvd:tä :-).
kun seuraan lasten kavereita. En ole mikään kasvatusalan ammattilainen, mutta huomaan kyllä selvästi että elokuvista ovat saaneet vaikutteita. Ikävä juttu.