Opettakaa minut meikkaamaan ja kertokaa, mitä välineitä tarvitsen!
Olen pyörinyt vuosia kotona etätöissä ja lapsia hoitamassa. Nyt olisi aika lähteä taas ulkomaailmaan. Tein kokeeksi tavallisen meikkini kotona ja tulos muistutti yli-ikäistä 90-luvun teiniä, mikä taidan ollakin. Iho ei ole enää nuoruuden kimmoisa. Nyt näkyy että en oikeasti osaa meikata kunnolla. Tuotteetkin ovat vuosia vanhoja, kaikki pitää kai vaihtaa.
Opettakaa minut meikkaamaan! Mitä aineita keski-ikäinen tarvitsee ihan välttämättä? Mitä eri mahdollisia yhdistelmiä on vaikka pohjustuksen tekoon?
Yritin katsoa meikkausvideoita, mutta kaikissa on niin pitkä listä tuotteita, että ehdin tippua kärryiltä. Ilmeisesti melkein kaikki meikkausvideot on kaupallisia yhteistöitä, joissa osa tuotteista on oikeasti tarpeettomia ja mainosmielessä mukana. Ja sopiiko edes kaikki tuotteet kaikkien kanssa, kun tuskin tuolta lähimmästä kaupasta kaikkia noita suuren maailman tuotteita edes löytyy? Saa linkittää hyviä videoita myös.
Kun minä olin nuori, laitettiin ensin meikkivoide, sitten puuteria, sitten kajalia, sitten ripsiväriä ja sitten huulikiiltoa. Ehkä poskipunaa. Ei muuten näytä hyvältä, ainakaan tässä iässä.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Mitä te ajattelette, jos on kerran olemassa vesi-, silikoni- ja öljypohjaisia phjusteita ja meikkivoiteita, niin miten niiden väliltä kannattaa valita?
Riippuu ihotyypistä ja siitä millaista lopputulosta toivoo.
Vierailija kirjoitti:
Opin juuri tuolta Miia Johanssonin blogista uutena, että hyvä ihonpuhdistus ei itse asiassa tarkoitakaan pesua geelillä ja sitten kosteusvoidetta. Hän sanoo, että yksi tyypillisimmistä virheistä on pestä liian voimakkaalla pesuaineella ja sitten lisätä kiristäviin kasvoihin kosteusvoide. Juuri näinhän minäkin olen tehnyt. En arjessa (siksi minulla varmaan onkin vielä ihan hyvä iho), mutta silloin kun olisi aikomuksena meikata.
Siis jatkossa puhdistus jollain öljyllä. Käykö myös kookosöljy tuohon, vai pitääkö välttämättä olla jotain kosmetiikkaöljyä?
Mitä te ajattelette, jos on kerran olemassa vesi-, silikoni- ja öljypohjaisia phjusteita ja meikkivoiteita, niin miten niiden väliltä kannattaa valita?
Ei kannata käyttää ihon puhdistukseen kookosöljyä, vaan iholta helposti huuhtoutuvaa puhdistusöljyä, kuten vaikkapa Djusie-merkin öljy, jota monet kehuvat. Eli öljyä sivellään illalla suoraan kuiville kasvoille pari minuuttia, sen jälkeen voi halutessaan sivellä siihen päälle vielä puhdistusmaitoa pari minuuttia, sitten huuhdellaan haalealla vedellä.
Kun iho on kuivattu, sitä pitää kosteuttaa kosteuttavalla kasvovedellä. Whamisan Deep Rich Toner on hyvä. Sitä taputellaan iholle muutama pisara kerrallaan useita kerroksia. Siihen päälle Whamisan Water Cream ja joku hyvä kasvoöljy (Djusie, Whamisa).
Aamulla ihoa ei tarvitse pestä eikä puhdistaa öljyllä, riittää että pyyhkii ihon misellivedellä (Madara, Mossa) ja sitten taas taputtelee kasvovettä ja laittaa kosteusvoidetta, ja öljyä jos katsoo tarpeelliseksi. Misellivesi ei saa olla liian pesevä.
Itse käytän vain luonnonkosmetiikkaa, jossa silikoneja ei käytetä. Silikoni on iholle täysin hyödytön aine. Yleensä meikkivoiteissa ja pohjustustuotteissa on sekä vettä että öljyjä, ja mukana on siksi myös emulgaattori, jotta ne sekoittuvat toisiinsa.
Linkatut videot olivat havainnollisia, myös tuon Miia Johanssonin. Huvittaa vain vähän tällaista maallikkoa, että kun puhutaan helposta ja simppelistä meikistä, silti tarvitaan vähintää 20 eri purkkia. :D Ja nehän tietysti maksavat kymmeniä euroja jokainen.
Kävin ostamassa ihon pohjustukseen kasan tuotteita, ja videoiden mukaan kokeilemalla sain aikaan mielestäni hyvinkin kauniin ja elävän näköisen pohjan, sellaisen modernin kuin toivoinkin. Sitten yritin meikata silmät, ja meni todella pahasti pieleen. Toki minulla oli kokkareisia vanhoja pikimustia kyniä käytössä, mutta silti hirveä suttuinen lopputulos.
Olisiki silmämeikkiin vinkkejä? AP
Ohis: en uskalla edes arvata, miten vanha esim. meikkipussini vanhin huulipuna on. 10 v??
T. Keski-ikäinen
Mitä suotta alkaa enää koko hommaan ja kulkee sen näköisenä kun on. Minä olin helpottunut kun luovuin pakkeleista kokonaan +40v, enkä laittanut kuin harvoin ja ne maalit pilaantuivat. Rahaa jää muuhun hyödyllisempään. Silmätkin alkoivat ärsyyntymään kemikaaleista. Käytän vain apteekin perusvoiteita ja kasvovettä jotta iho pysyy hyvänä. Se jokapäiväinen meikin poisto rasitti ihan kamalasti ja kuivatti.
Suosittelen edellä mainittua meikkiopastuksessa käymistä. Siellä ammattilainen valitsee juuri sinulle sopivat tuotteet ja sävyt, ja antaa vinkkejä mahdollisten ongelmien, kuten esim. rasvoittuvan ihon hoitoon.
Meikit kehittyvät koko ajan ja uusia tuotteita tulee markkinoille. Esim. meikkivoiteissa on nykyään enemmän erilaisia pohjakoostumuksia kuin ennen, eli löytyy paremmin keski-ikäiselle sopivia kuin ennen. Näissä ammattilaisella on ajantasainen tieto. Säästät aikaa ja rahaa, kun et itse osta tuotteita vain nettivideoiden tai lehtijuttujen perusteella.
Sanoisin, että älä meikkaa vanhoilla tuotteillasi, ne saattavat olla jo pilaantuneita. Kävin itse alkuvuodesta meikkiopastuksessa, ja sain hyvät neuvot arkimeikin tekoon. Ostetuista tuotteista sai myös alennusta. Ihan halpaa huvia tuo ei tietysti ollut, ostin lähes kaikki arkimeikkituotteet kerralla ja kosteusvoiteen. Toisaalta, koska tapaan työssäni paljon ihmisiä, mielestäni panostus kannatti, koska tiedän nyt näyttäväni huolitellulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.byrdie.com/does-coconut-oil-clog-pores
Tuolta lisää siitä, kannattaako kookosöljyä käyttää kasvojen iholle. Siis ei.
Tuossahan sanottiin, että jos ei oo aknetaipuvainen, niin kookosöljyllä voi olla hyödyllisiä kosteuttavia vaikutuksia. Itse olen satunnaisessa käytössä kokenut hyötyjä, mutten haittoja.
Tuossa kans sanottiin, että herkän ihon meikinpoistoon voi olla hyvä. Tämän mainitsen sillä, kun tuolla ylempänä joku mietti voiko sitä käyttää meikinpoistoon.
No juu, kunhan laittaa varauksella ja tiedostaa. Itselläni on normaali/hieman kuiva sekaiho, ei koskaan aknea ja harvoin näppyjä JOS hoidan huolellisesti, mutta iho on silti tosi herkkä tukkeumille. Eli vältän kaikkia tukkivia tuotteita kuin ruttoa. Jos ei ole lainkaan herkkä niille niin sitten varmaan ainakin luonnollinen ja mieto tuote.
Vierailija kirjoitti:
Mitä suotta alkaa enää koko hommaan ja kulkee sen näköisenä kun on. Minä olin helpottunut kun luovuin pakkeleista kokonaan +40v, enkä laittanut kuin harvoin ja ne maalit pilaantuivat. Rahaa jää muuhun hyödyllisempään. Silmätkin alkoivat ärsyyntymään kemikaaleista. Käytän vain apteekin perusvoiteita ja kasvovettä jotta iho pysyy hyvänä. Se jokapäiväinen meikin poisto rasitti ihan kamalasti ja kuivatti.
En ole vuosikymmeniin puhdistanut meikkiä vesijohtovedellä. Ennen micellivesiaikaa käytin puhdistusmaitoa ja kasvovettä. Kun Micellair Water -tuotteet ilmestyivät kauppoihin, aloin käyttää niitä. Otan puhtaan vanulapun ja puhdistan ihon kunnes siihen ei jää meikkiä. Tämän jälkeen laitan seerumin ja yövoiteen. Ihoni on aina ollut herkkä, kuiva ja punoittava ja en uskalla edes ajatella, miltä näyttäisin, jos olisin käyttänyt kraanavettä meikinpuhdistukseen. Meikkaan edelleen lähes joka päivä, olen aina tykännyt meikata, en koe meikkaamista rasitteeksi.
Tämä on mukava, asiallinen ketju. Täytyy tutustua linkattuihin videoihin. N56
Vierailija kirjoitti:
Linkatut videot olivat havainnollisia, myös tuon Miia Johanssonin. Huvittaa vain vähän tällaista maallikkoa, että kun puhutaan helposta ja simppelistä meikistä, silti tarvitaan vähintää 20 eri purkkia. :D Ja nehän tietysti maksavat kymmeniä euroja jokainen.
Kävin ostamassa ihon pohjustukseen kasan tuotteita, ja videoiden mukaan kokeilemalla sain aikaan mielestäni hyvinkin kauniin ja elävän näköisen pohjan, sellaisen modernin kuin toivoinkin. Sitten yritin meikata silmät, ja meni todella pahasti pieleen. Toki minulla oli kokkareisia vanhoja pikimustia kyniä käytössä, mutta silti hirveä suttuinen lopputulos.
Olisiki silmämeikkiin vinkkejä? AP
Luomet vaatii yleensä kevyen puuteroinnin aluksi, muuten leviää meikki. Yläluomi lähinnä, alaluomi voi kuivua siitä.
Usein laitan arjessa melko tummaa, omaan väritykseen sopivaa luomiväriä rajaukseksi aivan ripsien tyveen ja häivytän varjostukseksi ulkonurkkaan napakalla pienellä siveltimellä. Sisäkulmaan voi sopia hitunen highlighteria, kokeilemalla selviää, tai voit jättää sen puuteroinnille. Sitten vaan hitunen ripsiväriä, monille riittää yläripset. Juhlissa ja jos on aikaa käytän nestemäistä eyelineria yläluomella, mutta sen terävyys vaatii jotenkin tarkempaa laittamista koko muulta meikiltä että näyttää freesiltä, eli usein en jaksa.
Riippuu paljon silmiesi mallista ja suhteesta muihin piirteisiin, mikä näyttää hyvältä. Joku ihan edullinen paletti sopii kyllä tai jos on varaa niin mikä vaan, sitten ainakin tuollainen rajaussivellin on tarpeen ja ehkä pari luomivärisivellintä lisäksi. Niistä vaahtomuovisista en tykkää lainkaan, en käyttäisi.
Paljon vähemmällä pääsee ainakin arkisin, miksi pitäisi aina tehdä ammattimaisen vakavasti kaikenmaailman pohjustuksineen ja contour voiteineen?
Aamulla laitan kosteusvoidetta ja uloslähtiessäni meikkaan.
Ensin kasvoille Lumenen CC-voidetta, mikä tasoittaa ihan kivasti, sen kummempaa meikkivoidetta en tarvitse. Vähän raikkautta poskipunalla, sekin Lumenea, voidemainen puikko levittyy hyvin. Luomille kevyesti kahta nudesävyä, keskelle vaaleampaa ja silmäkulmiin vähän tummempaa. Hyvin erottelevaa, vedenkestävää ripsiväriä, huulten rajaus Catricen edullisella kestävällä rajauskynällä ja lopuksi, ohutta kestävää huuliväriä, ei tarvitse päivän aikana edes lisäillä kun pysyy hyvin. Arkimeikiksi riittää hyvin, on huoliteltu olo, muttei mikään sotamaalaus.
Ei mene montaa minuuttia tähän.
Ihan hyviä, edullisia meikkituotteita saa marketeistakin, esim. Catrice ja K-supermarketeissa on nyt edullinen, laadukas Hypoallergic sarja.
Lumenen puhdistusöljyllä iltaisin meikit pois.
Muu ihonhoito sitten erikseen.
En tiedä sitten, oliko meikkivoide ennen rasvaisempaa, vai mistä moinen yhdistelmä, meikkivoide ja puuteri! Siihen totuin minäkin nuorena.
Havahduin eräissä ylioppilasjuhlissa, kun näin ikäiseni naisen, joka ei arkena koskaan meikkaa, meikanneen. Meikki vanhensi häntä hirveästi! Oli laittanut juurikin meikkivoidetta JA puuteria. Naama näytti kuivalta savinaamiolta, joka halkeilee ryppyjen kohdalta, niin että ne oikein korostuvat. Meikkivoiteen sävy oli tietysti kuoleman värinen, ihan kuten itsellänikin on ollut.
En ole vielä lukenut muiden vinkkejä, mutta kiinnostuksella aion lukea joka ikisen viestin. Oma vinkkini on joka tapauksessa: enemmän kosteutusta, vähemmän peittävyyttä. Olen tykännyt BB-voiteista, mutta ne on pääosin poistuneet monesta sarjasta. Värillinen päivävoide lienee sama asia. Dr Hauschalla on hyvä sellainen, todella paksu ja jopa tahmea. Sekoitan siihen aavistuksen meikkivoidetta, hieman vaalempaa kuin päivävoide, jota on vain yksi sävy. Levitän sen ja annan imeytyä. Iho kiiltää, mutta eipä näytä ainakaan elottomalta. Hieman irtopuuteria voi taputella sinne tänne, mutta toisaalta pieni kiilto ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä sitten, oliko meikkivoide ennen rasvaisempaa, vai mistä moinen yhdistelmä, meikkivoide ja puuteri! Siihen totuin minäkin nuorena.
Havahduin eräissä ylioppilasjuhlissa, kun näin ikäiseni naisen, joka ei arkena koskaan meikkaa, meikanneen. Meikki vanhensi häntä hirveästi! Oli laittanut juurikin meikkivoidetta JA puuteria. Naama näytti kuivalta savinaamiolta, joka halkeilee ryppyjen kohdalta, niin että ne oikein korostuvat. Meikkivoiteen sävy oli tietysti kuoleman värinen, ihan kuten itsellänikin on ollut.
En ole vielä lukenut muiden vinkkejä, mutta kiinnostuksella aion lukea joka ikisen viestin. Oma vinkkini on joka tapauksessa: enemmän kosteutusta, vähemmän peittävyyttä. Olen tykännyt BB-voiteista, mutta ne on pääosin poistuneet monesta sarjasta. Värillinen päivävoide lienee sama asia. Dr Hauschalla on hyvä sellainen, todella paksu ja jopa tahmea. Sekoitan siihen aavistuksen meikkivoidetta, hieman vaalempaa kuin päivävoide,
Just näin! En käsitä, toimiko tuo meikkivoide+puuteri kombona koko kasvoilla oikeasti joskus. Suurin huoli oli vain että onko kaulan ja meikin raja häivytetty. Minusta ei paljon meikattuja kuvia takavuosilta ole, mutta nykyään näyttää tasan halkeilevalta vahanukelta.
Hiljaa hyvä tulee. Aloittaisin uudelleen meikkaamisen lisäämällä max yhden uuden tuotteen per viikko. Esim. viikko 1: ripsiväri. Viikko 2: ripsiväri ja värillinen huulivoide. Viikko 3: ripsari, huulivoide, BB-voide. Tai mikä sitten itsestä tuntuu tärkeältä korostaa (tai piilottaa) kasvoissa. Tämä siis arkimeikkiin, johonkin juhlaan ehtii meikata vaikka tunnin ja häivytellä rajoja, lisätä kerroksia. Aikaisin aamulla ei vaan jaksa pelata jonkun highlighter/poskipuna/bronzer paletin ja sutien kanssa. Noi Linnan juhlien meikit ei varmaan syntyneet eteisessä viidessä minuutissa.
Tärkeintä muistaa että meikkaaminen on taitolaji siinä kuin muutkin. Ja joskus tulee tehtyä hutiostoksia vaikka kuinka lukisi tuotearvosteluja ja katsoisi videoita. Itselläni on rasvainen iho, ja monet tuotteet jotka on huippusuosittuja kuivaihoisten keskuudessa ei vaan toimi. Samoiten puuteri jota ei suositella "vanhalle iholle" on minulle tärkeä jotta meikki kestää. Kokeilemalla löytää ne omalle naamalle parhaat tuotteet ja tavat.