Opettakaa minut meikkaamaan ja kertokaa, mitä välineitä tarvitsen!
Olen pyörinyt vuosia kotona etätöissä ja lapsia hoitamassa. Nyt olisi aika lähteä taas ulkomaailmaan. Tein kokeeksi tavallisen meikkini kotona ja tulos muistutti yli-ikäistä 90-luvun teiniä, mikä taidan ollakin. Iho ei ole enää nuoruuden kimmoisa. Nyt näkyy että en oikeasti osaa meikata kunnolla. Tuotteetkin ovat vuosia vanhoja, kaikki pitää kai vaihtaa.
Opettakaa minut meikkaamaan! Mitä aineita keski-ikäinen tarvitsee ihan välttämättä? Mitä eri mahdollisia yhdistelmiä on vaikka pohjustuksen tekoon?
Yritin katsoa meikkausvideoita, mutta kaikissa on niin pitkä listä tuotteita, että ehdin tippua kärryiltä. Ilmeisesti melkein kaikki meikkausvideot on kaupallisia yhteistöitä, joissa osa tuotteista on oikeasti tarpeettomia ja mainosmielessä mukana. Ja sopiiko edes kaikki tuotteet kaikkien kanssa, kun tuskin tuolta lähimmästä kaupasta kaikkia noita suuren maailman tuotteita edes löytyy? Saa linkittää hyviä videoita myös.
Kun minä olin nuori, laitettiin ensin meikkivoide, sitten puuteria, sitten kajalia, sitten ripsiväriä ja sitten huulikiiltoa. Ehkä poskipunaa. Ei muuten näytä hyvältä, ainakaan tässä iässä.
Kommentit (73)
Jos olet huono tai aloitteleva meikkaaja, unohda contour, aurinkopuuteri, highlighter ja nestemäinen eyeliner toistaiseksi. Ja kimalteet myös. Huulipunan kanssa olisin myös tarkkana, jos et osaa pysyä rajojen sisällä tai rajauksesi ovat aaltoviivaa. Huulikiilto on turvallisempi alussa.
Hanki ensinnäkin hyvät siveltimet. Real Techniques -setit sopivat pienelle budjetille.
Lisäksi tarvitset meikinpohjustusaineen eli primerin, meikkivoiteen, peitevoiteen, puuterin, poskipunan.
Kulmakarvoihin kulmakynä tai siveltimellä levitettävä kulmaväri ja kulmageeli.
Poskipuna oman sävyn mukaan. Jos olet viileä tyyppi, ota vaalea pinkki tai vadelmanpunainen. Jos lämmin tyyppi, ota koralliin tai oranssiin vivahtava poskipuna.
Silmiä varten tarvitset ripsientaivuttimen, ripsivärin (musta tai tummanruskea), luomivärinpohjustusvoiteen ja perusluomiväripaletin, jossa on ruskeita, beigejä ja harmaita sävyjä. Valitse lämpimiä tai viileitä sävyjä oman värityyppisi mukaan. Lisäksi olisi hyvä olla harmaa tai ruskea rajauskynä (musta on liian kova sävy monille suomalaisille ja etenkin vanhemmille ihmisille). Toisaalta luomivärillä ja ohuella siveltimelläkin voi tehdä rajauksia, joten kynä ei ole pakollinen.
Huulimeikkiä varten aluksi huulikiiltoja ja omaa väriä lähellä olevia rajauskyniä pari. Oikea sävy on tärkeä! Jos olet lämmin tyyppi, suosi lämpimiä punaisen sävyjä. Jos olet viileä, suosi viileitä sävyjä. Muuten näytät helposti suttuiselta tai meikki hyppää liiaksi silmille. Ruskeat ja nudet huulipunat ovat olleet trendikkäitä jo pitkään, samoin violettiin ja viininpunaiseen vivahtavia sävyjä näkee paljon, mutta suosittelen aloittamaan sävyistä, jotka ovat lähellä huulten luonnollista väriä.
Pari videota yleisistä meikkimokista eli ÄLÄ tee näin:
Ihan liikaa aineita ja vaiheita suurimmalla osalla neuvoista!
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhempi on, sitä enemmän tarvitsee aineita ja sitä enemmän meikki vaatii vaivannäköä. Muuten lopputulos on puolivillainen tai vain korostaa virheitä ja ikääntymisen merkkejä.
Jos nyt haluaa rajata tuotteet aivan pakollisiin, niin meikkivoide, puuteri, poskipuna, huulikiilto, ripsiväri ja kulmakynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhempi on, sitä enemmän tarvitsee aineita ja sitä enemmän meikki vaatii vaivannäköä. Muuten lopputulos on puolivillainen tai vain korostaa virheitä ja ikääntymisen merkkejä.
Jos nyt haluaa rajata tuotteet aivan pakollisiin, niin meikkivoide, puuteri, poskipuna, huulikiilto, ripsiväri ja kulmakynä.
Minusta asia on toisinpäin. Ainakin itsellä on ikääntymisen myötä tuotteet vaan vähentyneet, kevyt meikki näyttää paljon nuorekkaammalta ja raikkaammalta kuin täyteen pakkeloitu naama ja esim. Smoky eye -silmämeikki.
Kaikki ylimääräiset kerrokset kertyy juonteisiin ennen pitkää primerista huolimatta (tai jopa sen takia!). Suosittelen testaamaan toimiiko meikkivoide yksinään ennen kuin ryntää primer-ostoksille. Kauneimman ihon saa minusta luonnonkosmetiikan meikkivoiteilla (esim. Madara skin equal tai skinonym) ja muutenkin voidemaisilla tuotteilla. Puuteria en itse käytä ollenkaan vaan painelen kasvoja puuteripaperilla, kun kiiltoa alkaa esiintyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta asia on toisinpäin. Ainakin itsellä on ikääntymisen myötä tuotteet vaan vähentyneet, kevyt meikki näyttää paljon nuorekkaammalta ja raikkaammalta kuin täyteen pakkeloitu naama ja esim. Smoky eye -silmämeikki.
Kaikki ylimääräiset kerrokset kertyy juonteisiin ennen pitkää primerista huolimatta (tai jopa sen takia!). Suosittelen testaamaan toimiiko meikkivoide yksinään ennen kuin ryntää primer-ostoks
Täysin samaa mieltä! Mä nykyään lähinnä vaan peitän ongelmakohdat ja heleytän ihoa. Mitä vähemmän meikkiä, sen parempi!
Riippuu ihan siitä mikä on aloittajan toivoma lopputulos meikille. Haluaako luonnollista vai vähän näyttävämpää. Ei ikä ole este opetella vaikka sitä contourin tai eyelinerin käyttöä.
Ette vain osaa, jos meikki kertyy juonteisiin tai jos iholla on paksu pakkelipinta. Eikä enemmän meikkiä tarkoita myöskään mustaa luomiväriä...
Tällä videolla on hyvin selitetty, miksi vanhemmat naiset tarvitsevat nimenomaan enemmän meikkiä, eivät vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä mikä on aloittajan toivoma lopputulos meikille. Haluaako luonnollista vai vähän näyttävämpää. Ei ikä ole este opetella vaikka sitä contourin tai eyelinerin käyttöä.
Ei olekaan ikä mikään este, mutta on helpompaa ja järkevämpää keskittyä aluksi perusasioihin ja opetella ne kunnolla kuin ruveta heti käyttämään nestemäistä eyelineria tai tekemään varjostuksia tai jotain villejä luomivärikokeiluja. Tarkoituksena varmaan kuitenkin on myös näyttää hyvältä, ei sottaiselta pelleltä.
Vierailija kirjoitti:
Ette vain osaa, jos meikki kertyy juonteisiin tai jos iholla on paksu pakkelipinta. Eikä enemmän meikkiä tarkoita myöskään mustaa luomiväriä...
Tällä videolla on hyvin selitetty, miksi vanhemmat naiset tarvitsevat nimenomaan enemmän meikkiä, eivät vähemmän.
Osaan. Omaan silmään "kunnon meikki" ei näytä ikääntyvällä iholla hyvältä kenelläkään luonnonvalossa ja keskusteluetäisyydeltä tarkasteltuna. Tuossakin videossa on kova valaistus.
Mulle on ainakin käynyt niin, että meikkiä on pitänyt iän myötä huomattavasti keventää, että näyttää hyvältä. Panostan ihonhoitoon, joten pohjameikkinä toimii riittävän notkea peitevoide silmänalusiin, nenänpieliin ja mahdollisesti punoittaviin kohtiin tai näppyihin, levitän taputtelemalla sen huomaamattomaksi ja puuteroin hyvin ohuesti vain tarvittavat kohdat. Meikkivoidetta tai contouria en käytä koskaan. Iho näyttää raikkaammalta ilman.
Täydennän kulmat kynällä ja joskus geelillä. Laitan kevyen silmänrajauksen ja ripsaria. Omiin väriin sopii musta, mutta jos olet vaalea tai ihonsävy lämmin niin kokeile ruskeaa. Yleensä koko homma on tässä. Välillä käytän huulipunaa tai luomivärejä jos jostain syystä huvittaa.
Esim Ali Andrea antaa tubessa hyviä vinkkejä myös iäkkäämmän meikkiin. Kaikki ei sovi kaikille, omat piirteet ja värit ja persoona ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikkivoide tai poskipuna ei ole millään tavalla pakollisia. Huulikiilto kuluu heti. Ja ne enemmät aineet nimenomaan korostaa ikää. Tunkkainen paksu kerros meikkiä vanhentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen meikkaamista pitäisi pestä iho ja laittaa kosteusvoiteet, seerumit ym mitä olet tottunut käyttämään. Kun ne ovat imeytyneet kunnolla, aloita meikkipohjan teko.
Jotkut käyttää primeria, mutta itse olen huomannut, että en tarvitse sitä kun valmistelen ihon ed. mainitulla tavalla. Meikkituotteet riippuu omasta ihosta ja mieltymyksestä. Esim itse tykkään kevyemmästä meikistä ja käytän Lumenen CC-meikkivoidetta. Meikkivoide kannattaa levittää kostealla beauty blenderillä. Tarvittaessa laittaa peitevoidetta niihin kohtiin ihossa, joiden kokee tarvitsevan enemmän peittämistä. Sitten contour stickillä kevyet varjostukset. Sen jälkeen aurinkopuuteria ja poskipunaa. Kulmiin kannattaa käyttää värillistä kulmageeliä ja kulmakynällä kevyesti täyttää mahdolliset tyhjät kohdat. Silmiin oman mieltymyksen mukaan esim luomiväri, rajauskynä, ripsiväri. Laitan vasta silmämeikin
Mä aloin tekemään niin, että sekoitan hieman kevyttä BB-voidetta (Misshan perfect cover on oma suosikki) silmänympärysvoiteeseen (joko 50/50 tai hieman vähemmän) ja taputtelen sen silmänympärysiholle. Ei ole ollenkaan niin ryppyinen jälki. Päivän mittaan saatan taputella silmien alle hieman lisää silmänympärysvoidetta jos tuntuu että kaipaa lisää kosteutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan ikä mikään este, mutta on helpompaa ja järkevämpää keskittyä aluksi perusasioihin ja opetella ne kunnolla kuin ruveta heti käyttämään nestemäistä eyelineria tai tekemään varjostuksia tai jotain villejä luomivärikokeiluja. Tarkoituksena varmaan kuitenkin on myös näyttää hyvältä, ei sottaiselta pelleltä.
Harjoitus tekee mestarin! Ei kai kukaan sottaisena pellenä lähde kaupungille. Kai sitä voi ihan kotonakin harjoitella.
Tee sellainen meikki, jossa tunnet olosi itsevarmaksi ja kauniiksi. Se ei ole välttämättä se oppikirjan mukainen meikki.
Youtubesta löytyy varmasti kymmeniätuhansia tunteja meikkitutoriaaleja, myös vanhemmalle kohderyhmälle. Ali Andreea on hyvä, kuten myös HotandFlashy. Vanhemmalle väelle sanoisin, että less is more ja vältä kovia rajauksia sekä mustaa. Kannattaa panostaa enemmän ihon kuntoon ja kosteutukseen kuin meikin peittävyyteen. Joku käski unohtaa aurinkopuuterin, olen täysin eri mieltä ja koen sen jopa kätevämmäksi ja tärkeämmäksi kuin poskipunan. Vaaleaihoisen kannattaa vain ostaa tarpeeksi vaalea, että lopputulos on luonnollinen ja huomaamaton. Eyelinerien ja muiden rajauskynien sijasta itse käytän nykyään tummaa (en mustaa) luomiväriä ja pieniä siveltimiä. Ripsivärin olen vaihtanut mustasta tummaan ruskeaan. Kulmameikkiin suosittelen ensiksi kulmien värjäystä. Sen jälkeen kulmakynällä voi "paikata" harvat kohdat ja lopuksi vahalla ryhtiä ja tuuheutta.
Tutustu Miia Johanssonin (taitaa olla Ezen nykyään mutta kuitenkin) blogiin, ja jos englanti taipuu Wayne Gossilla on erittäin hyviä videoita youtubessa. Paljon riippuu siitä onko ihossasi ongelmaa. Mutta tuo Miian blogi on tosiaan erittäin hyvä. Välineiden ja tuotteiden viidakkohan on ihan mieletön, itse olen yrityksen ja erehdysten, lukemattomien tuotearvostelujen ja kokemusten lukemisten ja katsomisten myötä löytänyt viimein omat luottotuotteet. 🙂
No mä oon 47 ja parin viime vuoden aikana opetellut meikkaamaan "nykytyyliin".
Panostan ihan perusihohoitoon. Kosteuttava suihke +päivävoide, joskus seerumia ja naamioita.
Aamulla pistän kasvoihin peitevoidetta ongelmakohtiin ja sellaisia kirkastavia tippoja silmien alle, poskipäihin ja leukaan. Puuteroi nenän ja posket ja kiinnitän miekin kiinnitussuihkeella. Kulmat värjäytän ja muotoilutan säännöllisesti. Niille ei siis tarvitse tehdä mitään, mutta joskus huolittelen kulmageelillä ja täyttämällä kulmakynällä aukkopaikat. Ripsiväriä käytän myös säännöllisen epäsäännöllisesti.