Opettakaa minut meikkaamaan ja kertokaa, mitä välineitä tarvitsen!
Olen pyörinyt vuosia kotona etätöissä ja lapsia hoitamassa. Nyt olisi aika lähteä taas ulkomaailmaan. Tein kokeeksi tavallisen meikkini kotona ja tulos muistutti yli-ikäistä 90-luvun teiniä, mikä taidan ollakin. Iho ei ole enää nuoruuden kimmoisa. Nyt näkyy että en oikeasti osaa meikata kunnolla. Tuotteetkin ovat vuosia vanhoja, kaikki pitää kai vaihtaa.
Opettakaa minut meikkaamaan! Mitä aineita keski-ikäinen tarvitsee ihan välttämättä? Mitä eri mahdollisia yhdistelmiä on vaikka pohjustuksen tekoon?
Yritin katsoa meikkausvideoita, mutta kaikissa on niin pitkä listä tuotteita, että ehdin tippua kärryiltä. Ilmeisesti melkein kaikki meikkausvideot on kaupallisia yhteistöitä, joissa osa tuotteista on oikeasti tarpeettomia ja mainosmielessä mukana. Ja sopiiko edes kaikki tuotteet kaikkien kanssa, kun tuskin tuolta lähimmästä kaupasta kaikkia noita suuren maailman tuotteita edes löytyy? Saa linkittää hyviä videoita myös.
Kun minä olin nuori, laitettiin ensin meikkivoide, sitten puuteria, sitten kajalia, sitten ripsiväriä ja sitten huulikiiltoa. Ehkä poskipunaa. Ei muuten näytä hyvältä, ainakaan tässä iässä.
Kommentit (73)
Itse en ole meikannut säännöllisesti varmaan viiteen vuoteen ja olen yli nelikymppinen. Kaikki meikkini ovat siis 5 v. Viimeksi meikkasin. 2,5 v sitten yo-juhliin, ja sain jollain ilveellä aikaan ihan ok lookin. Mutta minua kiinnostaisi todella ihan sama kysymys kuin ap:täkin.
Kannattaa ostaa primer ja sit beauty blenderi.
En osaa minäkään. Joskus 1990-luvun lopulla olin meikkausopetuksessa. Meikkivoidetta ja puuteria. Nykyään on kaikenmaailman primerit ja muut.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole meikannut säännöllisesti varmaan viiteen vuoteen ja olen yli nelikymppinen. Kaikki meikkini ovat siis 5 v. Viimeksi meikkasin. 2,5 v sitten yo-juhliin, ja sain jollain ilveellä aikaan ihan ok lookin. Mutta minua kiinnostaisi todella ihan sama kysymys kuin ap:täkin.
Samaa ikäluokkaa myös. Olen ollut vaikuttunut nyt vaikka Linnan juhlissa näkyneistä selvästi meikatuista eri-ikäisistä ihmisistä, joilla on freesi ja virkeä ilme selvästi hyvin tehdyn meikin ansiosta. Oma kotiversio näyttää jotenkin suttuiselta. Etenkin oman vessan peilin edestä jonnekin ulos siirryttyä naama näyttääkin yhtäkkiä linnunpelätiltä peilissä. Ihan varmaan on jotain avainjuttuja, joita en vain tiedä. Sen ainakin huomaan, että harvalla hyvin meikatulla on nykyään ihan mustaa rajausväriä. AP
Älä katso niitä videoita, joissa parikymppinen nainen meikkaa. Esim. Miia Johanssonin blogista löytyy hyviä vinkkejä "aikuisen naisen" meikkiin ja ihonhoitoon (mikä on laitettava kuntoon ihan ekana).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ikäluokkaa myös. Olen ollut vaikuttunut nyt vaikka Linnan juhlissa näkyneistä selvästi meikatuista eri-ikäisistä ihmisistä, joilla on freesi ja virkeä ilme selvästi hyvin tehdyn meikin ansiosta. Oma kotiversio näyttää jotenkin suttuiselta. Etenkin oman vessan peilin edestä jonnekin ulos siirryttyä naama näyttääkin yhtäkkiä linnunpelätiltä peilissä. Ihan varmaan on jotain avainjuttuja, joita en vain tiedä. Sen ainakin huomaan, että harvalla hyvin meikatulla on nykyään ihan mustaa rajausväriä. AP
Millään meikillä ei saa huonosti hoidettua ihoa kauniiksi, eikä pilaantuneilla meikeillä mitään naamaa.
Ennen meikkaamista pitäisi pestä iho ja laittaa kosteusvoiteet, seerumit ym mitä olet tottunut käyttämään. Kun ne ovat imeytyneet kunnolla, aloita meikkipohjan teko.
Jotkut käyttää primeria, mutta itse olen huomannut, että en tarvitse sitä kun valmistelen ihon ed. mainitulla tavalla. Meikkituotteet riippuu omasta ihosta ja mieltymyksestä. Esim itse tykkään kevyemmästä meikistä ja käytän Lumenen CC-meikkivoidetta. Meikkivoide kannattaa levittää kostealla beauty blenderillä. Tarvittaessa laittaa peitevoidetta niihin kohtiin ihossa, joiden kokee tarvitsevan enemmän peittämistä. Sitten contour stickillä kevyet varjostukset. Sen jälkeen aurinkopuuteria ja poskipunaa. Kulmiin kannattaa käyttää värillistä kulmageeliä ja kulmakynällä kevyesti täyttää mahdolliset tyhjät kohdat. Silmiin oman mieltymyksen mukaan esim luomiväri, rajauskynä, ripsiväri. Laitan vasta silmämeikin teon jälkeen silmänalusiin peitevoidetta. Siihen kannattaa käyttää vähän vaaleampaa peitevoidetta kuin oma meikkivoide on, tuo kirkkautta kasvoihin. Kannattaa rajata huulet kevyesti, huulimeikki kestää paremmin. Sitten huulikiilto tai huulipuna oman maun mukaan. Lopuksi puuteroi kasvot kevyesti. Väritön irtopuuteri on hyvä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Ennen meikkaamista pitäisi pestä iho ja laittaa kosteusvoiteet, seerumit ym mitä olet tottunut käyttämään. Kun ne ovat imeytyneet kunnolla, aloita meikkipohjan teko.
Jotkut käyttää primeria, mutta itse olen huomannut, että en tarvitse sitä kun valmistelen ihon ed. mainitulla tavalla. Meikkituotteet riippuu omasta ihosta ja mieltymyksestä. Esim itse tykkään kevyemmästä meikistä ja käytän Lumenen CC-meikkivoidetta. Meikkivoide kannattaa levittää kostealla beauty blenderillä. Tarvittaessa laittaa peitevoidetta niihin kohtiin ihossa, joiden kokee tarvitsevan enemmän peittämistä. Sitten contour stickillä kevyet varjostukset. Sen jälkeen aurinkopuuteria ja poskipunaa. Kulmiin kannattaa käyttää värillistä kulmageeliä ja kulmakynällä kevyesti täyttää mahdolliset tyhjät kohdat. Silmiin oman mieltymyksen mukaan esim luomiväri, rajauskynä, ripsiväri. Laitan vasta silmämeikin teon jälkeen silmänalusiin peitevoidetta. Siihen k
Aivan liikaa tuotteita. Jättäisin pois contourin ja aurinkopuuterin, koska ne vanhentavat ja saavat kasvot näyttämään tunkkaisilta ja pahimmassa tapauksessa näyttävät vaan likalänteiltä naamassa. Puuteria vaan t-alueelle, jos sillekään ja silmänalusten peiteaineen kanssa pitää olla todella tarkka, ei missään tapauksessa voidella koko silmänalusta vaan ihan pienen pieni määrä vain tummimpaan kohtaan, ellei halua massiivissa silmäryppyjä.
Värisävyjen kanssa pitää olla todella tarkka ja suosia neutraaleja värejä. Selvitä nyt alkuun, että sopiiko ihoosi parhaiten kylmät vai lämpimät värit. Väärillä väreillä saa itsensä näyttämään karmealta.
Kevyttä ja luonnollista siis suosittelen.
Hyvää keskustelua! Olen parissa videossa kuullut, että olisi todella tärkeää valita yhteensopiva primer ja meikkivoide (mitähän eroa noilla on?), mutta silti niilläkin videoilla nuo tuotteet on ollut ihan eri firmoista. Miten sen nyt voi sitten tietää, sopivatko ne yhteen?
Jotkut sanovat, että ehdottomasti contoureja aurinkopuuterilla/bronzerilla, jotkut sitä mieltä että ei missään nimessä vaan jollain voiteella. Jotkut sanovat, että pitää olla erikseen highlighter. Onko tämä nyt sitten sama kuin vaalea meikkivoide?
Jotkut sanovat, että pitää olla silmä-primer erikseen. Eikö se tavallinen primer siis käy silmiin?
Minulla ainakin iho on aika hyvässä kunnossa noin muuten. Toki ryppyjä on enemmän kuin nuorena, mutta epäpuhtauksia ei ole juurikaan. Mutta tuntuu, että muutaman tunnin jälkeen se meikki on kyllä kulunut ja siirtynyt uurteisiin helposti, etenkin silmien ympärillä. AP
Oma mieltymys ratkaisee. Mikäli maltillisesti laittaa contouria ja/tai aurinkopuuteria, se tuo väriä kasvoihin. Oikeassa siis olet siinä, että maltillisuus pitäisi muistaa kaikkien tuotteiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää keskustelua! Olen parissa videossa kuullut, että olisi todella tärkeää valita yhteensopiva primer ja meikkivoide (mitähän eroa noilla on?), mutta silti niilläkin videoilla nuo tuotteet on ollut ihan eri firmoista. Miten sen nyt voi sitten tietää, sopivatko ne yhteen?
Jotkut sanovat, että ehdottomasti contoureja aurinkopuuterilla/bronzerilla, jotkut sitä mieltä että ei missään nimessä vaan jollain voiteella. Jotkut sanovat, että pitää olla erikseen highlighter. Onko tämä nyt sitten sama kuin vaalea meikkivoide?
Jotkut sanovat, että pitää olla silmä-primer erikseen. Eikö se tavallinen primer siis käy silmiin?
Minulla ainakin iho on aika hyvässä kunnossa noin muuten. Toki ryppyjä on enemmän kuin nuorena, mutta epäpuhtauksia ei ole juurikaan. Mutta tuntuu, että muutaman tunnin jälkeen se meikki on kyllä kulunut ja siirtynyt uurteisiin helposti, etenkin silmien ympärillä. AP
Ei varmaan sen primerin värillä ole väliä, meikkivoide ja peitevoide pitää olla samansävyisiä, peitevoide on yleensä vaaleampi niin sillä saa peitettyä silmänaluset ja silmät tulee kauniimmin esille.
Oma vinkki on että bronzerin, eli aurinkopuuterin levittämiseen suurempi harja ja vähän tuotetta kerralla niin tulee luonnollisempi lopputulos
Vessassa ei välttämättä ole kovin hyvä meikkausvalo, vaan esim päiväsaikaan ikkunan edessä peilin kans paras
Primer= pohjustusaine. Eikä sitäkään ole pakko käyttöä.
Monissa kaupoissa, esim Kicks ja Sokos, on mahdollisuus saada opastusta meikkaamiseen. Toki siinä samalla kaupataan mukaan tuotteet. Myös monet meikkajat antavat opastusta omissa firmoissaan, tottakai rahaa vastaan. Minusta ihan hyvä idea käyttää yhden kampaamokäynnin hinta tällaiseen jos on tarvetta.
Itse hankkisin alkuun hyvän ripsivärin, kulmavärin, jonkinlaisen bb/meikkivoiteen (bb-voide on suunnilleen sama kuin kevyt meikkivoide), poskipunan ja jonkin huulituotteen. Jos on hyvin tummat silmänaluset tai näppyjä niin peitetuote näiden lisäksi. Näillä pääsee jo pitkälle. Esim. luomivärejä harvat keski-ikäiset käyttää normiarjessa.
"Ei varmaan sen primerin värillä ole väliä, meikkivoide ja peitevoide pitää olla samansävyisiä, peitevoide on yleensä vaaleampi niin sillä saa peitettyä silmänaluset ja silmät tulee kauniimmin esille."
Kyse ei ole primerin väristä vaan koostumuksesta, eli on valittava sellainen jonka perusta on sama kuin meikkivoiteen (vesi, silikoni tai öljy).
"Lähes kaikissa primereissa ja meikkivoiteissa ensimmäisenä ainesosana on vesi (water), koska muutoin tuote ei voisi olla nestemäisessä muodossa. Mutta se, mitä veden jälkeen tulee, ratkaisee. Jos seuraavien (noin neljän) ainesosien perässä on pääte -cone tai -siloxane, tuote on silikonipohjainen. Jos nämä sanat löytyvät listan puolestavälistä tai loppuosasta, tuote on vesipohjainen."
https://www.lily.fi/blogit/nude/videovinkki-5-syyta-meikkivoiteen-valum…
Aika vaikea sanoa mitään. Kokeilisin omaa naamaa mukaillen, ilman että seurais kovin tarkasti mitään ohjetta. Toki perusasiat on hyvä selvittää jostain ohjeesta, mutta ilmankin voi saada tyydyttävän lopputuloksen. Pidän sitä luovana prosessina, kuin tekis maalausta tai muuta esteettisesti miellyttävää teosta. Maalauksessakin työtä katsotaan, että mitä haluais parantaa, mikä tarvii peittämistä tai värin vahvistamista tms. Mutta se kokonaisuuden huomioiminen on tärkein
Vähemmän on enemmän. Hyvä kosteusvoide ja silmänympärysvoide.
Sitten riippuukin siitä onko ihossa typpyjä, pigmenttiläiskiä, punoitusta, hilseilyä... tarvitset ihollesi sopivan meikkivoiteen. Parhaiten se onnistuu kun menet alan liikkeeseen ja pyydät näytteitä, joista kokeilemaa löytyy oikea koostumus ja värisävy. Kerro kuitenkin mikä on ongelmasi.
Vältä kakkumaisia tuotteita, jotka kerrostuvat pieniin ryppyihin.
Ripsiväri sen mukaan mitä sillä haluat tehdä pidentää, kihartaa, tuuheuttaa vai kaikkia. Tässäkin alan liike on paras paikka.
Poskipuna ja huulipuna voivat nykyään olla jopa sama tuote.
Unohda highlighterit, cotourit, kimalteet, kiilteet, bronzerit ja kaikki sellainen mikä kasautuu pieniin ryppyihin ja korostaa niitä.
Joskus on sellaisia meikkaustapahtumia, niissä voi saada meikin, kun ostaa jonkun tuotteen. Näistä saa hyviä vinkkejä omaan ehostukseen.
Ensin hionta, sitten pölynpoisto, sitten pohjamaali ja lopuksi pintamaali sekä glitteriä koristeeksi oikeisiin kohtiin.
Onpa hyviä vinkkejä! Nyt on useammassa viestissä mainittu hyvä kosteusvoide pohjaksi. Mikä sitten on meikkimielessä tällainen? Joskus koetin meikkivoiteen alle apteekin Hydralania, mutta en muista pysyikö yhtään paremmin.
Maalisuti ja miranolia. Tulee kaunis nainen.