Opettakaa minut meikkaamaan ja kertokaa, mitä välineitä tarvitsen!
Olen pyörinyt vuosia kotona etätöissä ja lapsia hoitamassa. Nyt olisi aika lähteä taas ulkomaailmaan. Tein kokeeksi tavallisen meikkini kotona ja tulos muistutti yli-ikäistä 90-luvun teiniä, mikä taidan ollakin. Iho ei ole enää nuoruuden kimmoisa. Nyt näkyy että en oikeasti osaa meikata kunnolla. Tuotteetkin ovat vuosia vanhoja, kaikki pitää kai vaihtaa.
Opettakaa minut meikkaamaan! Mitä aineita keski-ikäinen tarvitsee ihan välttämättä? Mitä eri mahdollisia yhdistelmiä on vaikka pohjustuksen tekoon?
Yritin katsoa meikkausvideoita, mutta kaikissa on niin pitkä listä tuotteita, että ehdin tippua kärryiltä. Ilmeisesti melkein kaikki meikkausvideot on kaupallisia yhteistöitä, joissa osa tuotteista on oikeasti tarpeettomia ja mainosmielessä mukana. Ja sopiiko edes kaikki tuotteet kaikkien kanssa, kun tuskin tuolta lähimmästä kaupasta kaikkia noita suuren maailman tuotteita edes löytyy? Saa linkittää hyviä videoita myös.
Kun minä olin nuori, laitettiin ensin meikkivoide, sitten puuteria, sitten kajalia, sitten ripsiväriä ja sitten huulikiiltoa. Ehkä poskipunaa. Ei muuten näytä hyvältä, ainakaan tässä iässä.
Kommentit (73)
Kertoisitko tarkemmin, minkälaista lopputulosta toivot? Miksi haluat meikata? Haluatko näyttää pirteämmältä/muodikkaammalta/gootilta/20-vuotiaalta tiktokkaajalta? Vai onko joku ongelmakohta? Et todennäköisesti tarvitse läheskään kaikkea täällä listattua. Minä tykkään kovasti meikata ja käytän vähän eri tyyliä joka päivä. Kiireisenä en montaa tuotetta kerrallaan.
Oma värityksesi ja ihon kunto ja tyyppi vaikuttavat paljon. Itse näytän ihan ruumiilta aurinkopuuterin ja nudehuulipunan kanssa, moni muu näyttää todella hyvältä.
Vaihe vaiheelta miten itse tekisin:
1. Ihonhoito miten ikinä sen teetkään
2. Pohjustusvoide, jos meikin on tarkoitus kestää pitkään. En yleensä käytä. Luomille on oma erillinen pohjustustuote, samoista syistä kuin erilliset silmänympärysvoiteetkin
3. Värin korjaus tarvittaessa: punaista peiteväriä silmän alusiin (minulla todella tummat silmäpussit), varo käyttämästä liikaa ja vihreää voidetta nenän pieliin jne. (minulla myös roscaseaa punertamassa). Jos ihosi on suhtkoht tasasävyinen, tuskin tarvitset kumpaakaan
4. Meikkivoidetta/BB-voidetta. Ei tarvitse laittaa koko naamaan, eikä välttämättä ollenkaan. Tärkeintä löytää itselle sopiva sävy (vaalea/tumma, lämmin/kylmä) ja voit tarvita kesällä toisen ja talvella toisen
5. Peiteväriä lähinnä silmänalusiin. Ei liikaa, ettei keräänny ryppyihin, tasoittava pohjustusvoide voi muuten auttaa tässä. Itse suosin mahdollisimman saman sävyistä kuin meikkivoide
6. Vähän kulmakynää jos haluaa
7. Juhlavassa meikissä luomiväriä; helpoin on liukuva sävy nudeilla, vaalea kohti sisäkulmaa ja runsas blendaus. Kimalle juhlavampaa
8. Ripsiväriä. Rajauksen skippaisin ensi alkuun kokonaan, koska se vaatii vähän enemmän osaamista. Sitten kun on harjoitellut, niin vain yläluomeen. Toinen vaihtoehto on kokeilla irtoripsiä; joissain kaupoissa on tosi luonnollisiakin, ja niitä voi keventää leikkaamalla niinkuin parturit hiuksia (jos ymmärrätte sen hapsutustyylin)
9. Huuliin jotain. Kannattaa kokeilla lip staineja tai huulitusseja, ne on yleensä aloittelijaystävällisempiä. Huulten rajauksessa väritön kynä on hyvä. Kannattaa testata, kuinka mikäkin huulipuna kestää ihan kotona, osaa ajautuu herkästi juonteisiin. Täysmatta nestehuulipuna voi olla hankala saada onnistumaan, ja voi näyttää vanhentavalta
10. Halutessasi poskipunaa (ainakin minulla poskien roscasea-punoitus kuultaa aina hiukan läpi, joten yleensä en itse laita). Ei missään nimessä liikaa tai liian tummaa.
11. Halutessasi valokynää eli highlighteriä poskipään korkeimmalle kohdalle, amorinkaareen ja kulmakarvan alle. Contouria en itse lähtisi tässä tilanteessa kokeilemaan
12. Jos ihosi on kovin rasvainen, puuteria tarvittaviin kohtiin. Ei tarvitse koko naamaa, ja väritön puuteri paras
Poimi yllä olevista itsellesi vain tarpeelliset kohdat. Esim. arkimeikkiin riittää minulla 1+3+5+8+9.
Yleinen huomio: itse levitän voidemaiset tuotteet beauty blenderillä (kostutettu, jotta ei ime tuotetta), mutta sormet, siveltimet tms.toimivat ihan yhtä hyvin. Laita ensin kaikki voidemaiset, sitten puuterimaiset (eli puuterimaisen poskipunan jälkeen ei enää peitevoidetta). Muuten iho näyttää helposti paljon vanhemmalta.
Aloita pienesti, harjoittele, kyllä se siitä luonnistuu :)
Vierailija kirjoitti:
Vaihe vaiheelta miten itse tekisin:
1. Ihonhoito miten ikinä sen teetkään
2. Pohjustusvoide, jos meikin on tarkoitus kestää pitkään. En yleensä käytä. Luomille on oma erillinen pohjustustuote, samoista syistä kuin erilliset silmänympärysvoiteetkin
3. Värin korjaus tarvittaessa: punaista peiteväriä silmän alusiin (minulla todella tummat silmäpussit), varo käyttämästä liikaa ja vihreää voidetta nenän pieliin jne. (minulla myös roscaseaa punertamassa). Jos ihosi on suhtkoht tasasävyinen, tuskin tarvitset kumpaakaan
4. Meikkivoidetta/BB-voidetta. Ei tarvitse laittaa koko naamaan, eikä välttämättä ollenkaan. Tärkeintä löytää itselle sopiva sävy (vaalea/tumma, lämmin/kylmä) ja voit tarvita kesällä toisen ja talvella toisen
5. Peiteväriä lähinnä silmänalusiin. Ei liikaa, ettei keräänny ryppyihin, tasoittava pohjustusvoide voi muuten auttaa tässä. Itse suosin mahdollisimman saman sävyistä
Loistavaa, superkiitokset! Tästä sain käsitystä, että millä kombolla voisin lähteä kokeilemaan. Nuorena en varmaan opetellut kunnolla meikkaamista, koska iho oli luonnostaan kuulas eikä meikki ehkä tuonut niin paljon lisää. Vieläkin minulla on suhteellisen tasainen iho eikä tummia silmänaluksia, mutta silmät ovat jotenkin uponneet kasvoihin ja pienentyneet, mistä tulee väsynyt ilme. Nyt jos yritän meikata niitä esiin, vaikutelma riitelee ei-enää-niin-kuulaan ihon kanssa.
Enkä enää näytä huolitellulta pelkkien hiusten laittamisella. Juhlavammat korutkin kaipaisivat parikseen jotain.
laatua kehiin, akat, ei mitään huherruksia enää,
meikkasit sitte ittes tai muitten vuoksi.
muista kulmakarvat. ne on tärkeimmät top 3
Facebookissa on ByRaili, siellä Raili Hulkkonen neuvoo, hänellä myös meikkivideoita.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko tarkemmin, minkälaista lopputulosta toivot? Miksi haluat meikata? Haluatko näyttää pirteämmältä/muodikkaammalta/gootilta/20-vuotiaalta tiktokkaajalta? Vai onko joku ongelmakohta? Et todennäköisesti tarvitse läheskään kaikkea täällä listattua. Minä tykkään kovasti meikata ja käytän vähän eri tyyliä joka päivä. Kiireisenä en montaa tuotetta kerrallaan.
Oma värityksesi ja ihon kunto ja tyyppi vaikuttavat paljon. Itse näytän ihan ruumiilta aurinkopuuterin ja nudehuulipunan kanssa, moni muu näyttää todella hyvältä.
Minulla alkaa kasvot helposti punertua ja kiiltää. Jos vaikka nousen portaat takki päällä, hillitty asiallinen look on takuulla historiaa. Haluaisin osata tehdä sellaisen meikin, että pysyisin edustuskelpoisena vähän paremmin.
Sitten myös silmät on jääneet vähän varjoon iän myötä, ja katsetta haluaisin meikillä avata.
Jos haen tuolta Linnan juhlista verrokkeja, niin pääjuhlassa oli mielestäni kauniita meikkejä esim. ex-pääministerillä ja monilla muilla. Omilla vanhoilla konsteillani taas syntyy enemmän jatkojen esiintyjillä nähdyn tyylinen vahanaamiomainen ilme, ja se ei oikein miellytä.
Ei puuteria. Ei mitään paksuja meikkituotteita. Omalle iholle sopivat tehotipat, jotka eivät ärsytä. Samoin voide päiväksi, siinä voi olla pieni aurinkosuojakerroin myös talvella. Ei paksuja meikkivoiteita. Iho ei tarvitse välttämättä mitään meikkivoidetta. Jos niin kosteuttavaa kuultavaa, myös esim. bb- voide. Jos poskipunaa niin aavistus. Silmien aluset ei tarvitse mitään. Luonnollinen ihon raikkaus pitää näkyä. Ihoa ei saa peittää. Vaan aavistuksen tasoittaa, korostaa. Silmämeikki oman maun mukaan. Samoin huulipuna.
Punottavaa ihoa ei saa puhdistaa voimakkailla tuotteilla, vaan hyvin kevyesti ja hyvin pieni määrä puhdistusainetta. Punottava tarvitsee kosteusvoidetta. Yöksi myös kookosöljy on hyvä. Ihan vaikka kaupan Urtekräm luomukookosöljy tms. Punottava iho tatvitsee päivävoiteeseen aina, myös talvella pienen aurinkosuojan. Kannattaa katsoa, että tuote sisältää suojakertoimen. Ei ole varsinainen airinkovoide. Sk pitää olla. Iho ei ala punottaa liikkuessa ja ulkona.
Hyvä kosteusvoide on sellainen, joka on riittävä mutta ei liian tuhti omalle iholle. Meikki kestää paremmin, kun voide ei sisällä silikonia. itse en jaksa enää meikkivoiteilla pelata vaan olen siirtynyt ajat sitten meikkipuuteriin. Silmän alusiin minimaaliset tiplut peitevoidetta tummimpaan kohtaan ja levitys taputellen sormen päällä. Eikä ihan silmän alle, vaan siihen kohtaan, jossa se kuoppa on, niin peitevoide ei korosta ryppyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen meikkaamista pitäisi pestä iho ja laittaa kosteusvoiteet, seerumit ym mitä olet tottunut käyttämään. Kun ne ovat imeytyneet kunnolla, aloita meikkipohjan teko.
Jotkut käyttää primeria, mutta itse olen huomannut, että en tarvitse sitä kun valmistelen ihon ed. mainitulla tavalla. Meikkituotteet riippuu omasta ihosta ja mieltymyksestä. Esim itse tykkään kevyemmästä meikistä ja käytän Lumenen CC-meikkivoidetta. Meikkivoide kannattaa levittää kostealla beauty blenderillä. Tarvittaessa laittaa peitevoidetta niihin kohtiin ihossa, joiden kokee tarvitsevan enemmän peittämistä. Sitten contour stickillä kevyet varjostukset. Sen jälkeen aurinkopuuteria ja poskipunaa. Kulmiin kannattaa käyttää värillistä kulmageeliä ja kulmakynällä kevyesti täyttää mahdolliset tyhjät kohdat. Silmiin oman mieltymyksen mukaan esim luomiväri, rajauskynä, ripsiväri. Laitan vasta silmämeikin
Täysin samaa mieltä. Keski-ikäinen iho näyttää sitä paremmalta, mitä vähemmän tarvitsee paklata.
Minulle lähes tärkeintä on happokuorinta ja kosteutus.
Arkena korjaan hieman silmänalusten väriä ja rajaan huulet ulkopuolelta korjauskynällä tai ihonvärisellä rajauskynällä.
Luomiin vähän hohdetta, hyvin pysyvä ripsari ja itselle sopiva nude poski- ja huulipuna. Arkeen ei tarvitse muuta! Ja huomaan, että juhliinkin on parempi jättää look mieluummin kevyeksi kuin vetää yli.
Vaaleat silmänrajauskynät näyttävät minulla nykyään paremmilta kuin tummat. Kosteutus varsinkin talvisaikaan on tärkeämpää kuin mikään meikki, paperinen silmänympärysiho näyttää kymmenen vuotta vanhemmalta kuin hyvin kosteutettu.
N44
Puuteria ei kannata käyttää. Aurinkosuojakertoimen sisältävää voidetta tulee aina ympäri vuoden ulkona. Myös talvella ja pilvisellä säällä. Iho pysyy tasaisen värisenä ja ei ala punoittaa. Yöksi voi laittaa kevyesti kasvoöljyäkin. Kookosöljy on hyvä. Liika peseminen ja puhdistaminen ärsyttävät ja saavat ihon punottavaksi. Samoin jos ei ole voiteessa suojakerrointa. Facebookissa ByRaili, hyviä ohjeita ja vinkkejä, videoita.
Opin juuri tuolta Miia Johanssonin blogista uutena, että hyvä ihonpuhdistus ei itse asiassa tarkoitakaan pesua geelillä ja sitten kosteusvoidetta. Hän sanoo, että yksi tyypillisimmistä virheistä on pestä liian voimakkaalla pesuaineella ja sitten lisätä kiristäviin kasvoihin kosteusvoide. Juuri näinhän minäkin olen tehnyt. En arjessa (siksi minulla varmaan onkin vielä ihan hyvä iho), mutta silloin kun olisi aikomuksena meikata.
Siis jatkossa puhdistus jollain öljyllä. Käykö myös kookosöljy tuohon, vai pitääkö välttämättä olla jotain kosmetiikkaöljyä?
Mitä te ajattelette, jos on kerran olemassa vesi-, silikoni- ja öljypohjaisia phjusteita ja meikkivoiteita, niin miten niiden väliltä kannattaa valita?
Älkää hyvät ihmiset lutratko kookosöljyä kasvoille! Se on aivan järkyttävän komedogeenistä, niitä näppyjä saatte katsella pitkään!
https://www.byrdie.com/does-coconut-oil-clog-pores
Tuolta lisää siitä, kannattaako kookosöljyä käyttää kasvojen iholle. Siis ei.
Oon tehnyt niin, että oon saattanu lantrata meikkivoidetta jollain toisella voiteella, niinkö rasvalla esim. Tälleen siitä saa kevyemmän
Aiheesta voisi kysyä neuvoja Tytti Yli-Viikarilta, joka katsoi tarpeelliseksi hankkia meikkausopastusta valtion kustannuksella. Eikös hän näytä sen opastuksen jälkeen melkein prinsessalta?
Vierailija kirjoitti:
https://www.byrdie.com/does-coconut-oil-clog-pores
Tuolta lisää siitä, kannattaako kookosöljyä käyttää kasvojen iholle. Siis ei.
Tuossahan sanottiin, että jos ei oo aknetaipuvainen, niin kookosöljyllä voi olla hyödyllisiä kosteuttavia vaikutuksia. Itse olen satunnaisessa käytössä kokenut hyötyjä, mutten haittoja.
Tuossa kans sanottiin, että herkän ihon meikinpoistoon voi olla hyvä. Tämän mainitsen sillä, kun tuolla ylempänä joku mietti voiko sitä käyttää meikinpoistoon.
Vierailija kirjoitti:
Oon tehnyt niin, että oon saattanu lantrata meikkivoidetta jollain toisella voiteella, niinkö rasvalla esim. Tälleen siitä saa kevyemmän
Joo toi on hyvä kikka, mutta arpapeliä meneekö voide ja meikkivoide nätisti sekaisin vai hylkiikö jotkut aineet toisiaan jolloin ei levity nätisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo toi on hyvä kikka, mutta arpapeliä meneekö voide ja meikkivoide nätisti sekaisin vai hylkiikö jotkut aineet toisiaan jolloin ei levity nätisti.
Se on helppoa selvittää tekemällä pienen kokeilusekoituksen
Omasta mielestäni meikkivoide on tärkeä, sillä keski-iässä on tärkeää tasoittaa ihon väriä ja blurrata ihon pikku virheitä. Iho muuttuu monesti kirjavammaksi vanhemmiten. Minäkin suosittelen Madaran Skin Equal -värivoidetta. Sen lisäksi pidän tärkeänä peitevoidetta silmänalusille ja lisäpeitoksi näpyille sun muille läiskille.
Poskipuna on myös ehdottoman tärkeä, sillä korostetaan poskien pyöreyttä ja kasvojen muotoa. Poskipuna laitetaan poskien korkeimmalle kohdalle, jopa aika lähelle nenää ja silmiä. Vanhemmiten kannattaa meikkaamisessa tuoda esiin kasvojen täyteläisyyttä. Sekä myös ihon hehkua ja mehukkuutta, siksi puuteria kannattaa käyttää niin vähän kuin mahdollista ja vain kasvojen keskiosiin. Tai vielä parempi, jos sitä ei tarvitse ollenkaan.
Hehkun saamiseksi kannattaa harkita jossain vaiheessa myös highlighteriä. Madaralla hyvät tipat siihenkin. Meikkivideoista näkee mihin sitä laitetaan. Ali Andrean videoista tykkään minäkin.
Peiteainetta laitetaan hyvin maltillisesti silmien alle, kuten myös puuteria, sillä paksu pakkeli silmien alla vain korostaa ryppyjä.
Lisäksi kulmien muotoilu esim. kulmakynällä, silmänrajaus ainakin yläluomella (ettei ripsien väliin jää aukkoja, itse laitan niin paljon ripsiväriä, ettei ole tarpeen rajata erikseen) ripsiväri ja huulikiilto. Sekä auringonsuoja-aine. Primeri voisi auttaa siihen, ettei värivoide kerääntyisi ryppyihin.