Miksi hammaslääkäri sanoi että seuraava käynti 3v päästä? Haluaisin tarkistuttaa hampaani joka vuosi
Kun melkein 7v tauon jälkeen uskaltauduin hammaslääkärin tuoliin, haluaisin pitää tapaa yllä ja mennä joka vuosi. Ei joku hygienistin hampaanrapsuttelu ole sama kuin hammaslääkärin tarkastus. Eikö ole kaikien etu että ei pääse mitään isompaa syntymään sinne hampaisiin, mitä varmasti huonolla tuurilla kolmessa vuodessa voi käydä.
Kommentit (44)
Se on kunnallisella nykyään 3v. On jostain syystä pidennetty.
Jouduin jo puolen vuoden kuluttua tarkastuksesta menemään päivystykseen, vaikka tarkastuksessa kaikki oli kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään järkeä käydä vuosittain, jos kalusto on kunnossa. Lapset ja vanhukset vuosittain, mutta terve aikuinen harvemmin. Jokainen turha käynti tuhlaa resursseja.
Ei lapsillakaan ole vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
En ole opettajana voi ut käyttää julkisia lääkäripalveluita pariin kymmeneen vuoteen, koska joutuisin ottamaan palkatonta vapaata. Ihmettelen, miksi maksan nämä maksut, kun en saa käyttää palveluitakaan! Mistä ihmeestä valitat siis? Yksityiselle pääset nii usein kuin haluat!
Kahden ja puolen kuukauden kesäloman ja muiden koulun lomien aikana ei ehdi hoidattaa vaivoja?
Eihän kukaan sinua kiellä käymästä hammaslääkärissä vaikka puolen vuoden välein, jos käyt yksityisellä hammaslääkärissä.
Itse käyn puolentoistavuoden välein tarkastuksessa ja hammaslääkäri muistuttaa tekstiviestillä ja hintalappu on 140€.
Mutta näin ei toimi julkinen sektori, kun sen maksaa veronmaksajat ja silloin on turha vaatia, jos ei itse maksa.
Minä käyn hammaslääkärin ohjeiden mukaan kolmen vuoden välein tarkastuksessa, suuhygienisti poistaa hammaskivet 9 kuukauden välein. Käyn yksityisellä. Jos sinulla on huoli hampaistasi, eivät he varmasti hanttiin pistä vaikka tarkastuttaisit hampaasi vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin just kunnallisella korjauttamassa eroosiovaurioita hampaista ja mulle sanottin toi sama 3v suraavaan tarkastukseen. Eihän toi ole mitään muuta, kuin taas uusi säästökohde, koska ennen tarkastusten välinen suositusaika oli 2v.
Miten eroosiovaurioita korjataan?
Kävin julkisella tarkistuksessa 2021, seuraavan kerran saan mennä 2025!
Hammaskiven poiston sentään saa 2v välein...
Näin tässä "hyvinvointivaltiossa"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin just kunnallisella korjauttamassa eroosiovaurioita hampaista ja mulle sanottin toi sama 3v suraavaan tarkastukseen. Eihän toi ole mitään muuta, kuin taas uusi säästökohde, koska ennen tarkastusten välinen suositusaika oli 2v.
Paikka-aineella täytetään kuoppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikka-aineella.
Katsele niitä peilistä vaikka päivittäin, tai maksa itse yksityiselle. Älä maksata pakkomiellettäsi veronmaksajilla.
Hammaslääkäri taitaa omatoimisesti tuossa purkaa hoitojonoja. Täällä Hollannissa laittavat käynnit automaattisesti 6kk välein ellei itse pyydä harvempaa. Eli hampaat tulisi tarkastettua kuusi kertaa siinä välissä kun Suomessa ehkä saisi hommattua sen uusinta-ajan johonkin kolmen vuoden päähän.
Mitä Suomessa oikein tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan sinua kiellä käymästä hammaslääkärissä vaikka puolen vuoden välein, jos käyt yksityisellä hammaslääkärissä.
Itse käyn puolentoistavuoden välein tarkastuksessa ja hammaslääkäri muistuttaa tekstiviestillä ja hintalappu on 140€.
Mutta näin ei toimi julkinen sektori, kun sen maksaa veronmaksajat ja silloin on turha vaatia, jos ei itse maksa.
Minäpä käyn puolen vuoden välein ja maksan 66 euroa. Niin tai näin, tuo teidän systeemi ei oikein toimi sen kummemmin julkisella kuin yksityiselläkään puolella.
Olen käynyt noin 5 vuoden välein. Viimeksi oli kauhuissaan, mutta suuhun katsottua totesi, että ei oo kuin minimaalisesti hammaskiveä ja viisaudenhampaat ovat puhjenneet kunnolla. Viisaudenhampaiden kohdalla päädyttiin poistamaan kaikki, koska olivat poskissa kiinni ja poski ärtyi ruuan muhimisesta ja puhdistamisesta välillä, vaikka hampaat olivat ehjät. Puudutuksen vaikuttamista odotellessa raaputti hammaskiven pois ja totesi, että jos jatkan samaan malliin hampaiden hoitoa, voin aivan hyvin käydä harvemmin. Nyt on lipsahtanut 8 vuoteen. En napostele, juo sokeriliemiä tai skippaa hampaiden pesua ja lankausta ikinä.
Yksityisellä joo voi käydä kuinka usein lystää mutta kelakorvauksen saa hammaskaluston tarkastukseen vain joka toinen vuosi. Eli jos käyt joka vuosi niin maksat joka toisen kerran kokonaan omasta pussista.
Miten eroosiovaurioita korjataan? Luulin, ettei niitä voi korjata. Pitäis varmaan itekkin mennä, mulla on etuhampaiden kärjet aika rispaantuneet
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän ne hampaanrapsuttelijatkin nää jos hampaissa on paikkausta vaativia reikiä ja ohjaa sinut hammaslääkärille. Ainakin minut ohjasi hammaslääkärille kun huomasi alkavan lohkeaman.
Mutta saatan sä käydä yksityisellä hammaslääkärille vaikka kerran kuussa tarkastuttamassa hampaasi. Kyllä heille vähällä vaivalla saatu raha kelpaa.
Varmaan kertoo jos on jotain päälle näkyvää, mutta eivät kaikki reiät näy päälle isona vauriona. Minulla YTHS:n hammaslääkärin mielestä kaikki oli kunnossa reikiä nolla, kunnes röntgenkuvasta selvisi tyyliin puoleen väliin hammasta ulottuva reikä.
Yksityisellä voi käydä hammaslääkärin tarkastuksessa niin usein kuin itse haluaa ja pystyy maksamaan, kuten moni onkin jo sanonut. Myös röntgenkuvat saa kun pyytää ja maksaa.
Itse en ole käynyt hammaslääkärissä vuosikymmeneen
Julkisella ei resurssit riitä vuosittaisiin käynteihin. Ota aika välissä yksityiselle, jos haluat mielenrauhaa. Mikäli jotain löytyy, niin sitten jatko joko yksityisellä tai kyselet julkiselta.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri taitaa omatoimisesti tuossa purkaa hoitojonoja. Täällä Hollannissa laittavat käynnit automaattisesti 6kk välein ellei itse pyydä harvempaa. Eli hampaat tulisi tarkastettua kuusi kertaa siinä välissä kun Suomessa ehkä saisi hommattua sen uusinta-ajan johonkin kolmen vuoden päähän.
Mitä Suomessa oikein tapahtuu?
Mitäs luulisit? Uutiset löytyy netistä, ja on sulla varmaan suomalaisia tuttujakin.
Kiitos tästä tiedosta! Kysyn tätä julkiselta seuraavan kerran! Ainakaana aikaisemmin ei palveluseteli ollut vaihtoehto huonolle ajalle, vaan tarjottiin aikaa ja se kävi tai ei.