Mies usein kun lapsen kanssa pitäisi harrastaa "ei hänen nuoruudessa vanhemmat osallistuneet"
Meillä siis yksi lapsi. Mies usein tokaisee kun mennään esim.harrastuksen peli reissuille tai tänään lapsen toiveesta lähti luistelemaan että "ei meidän nuoruudessa vanhemmat olleet mukana vaan luistelemaan jätettiin kavereiden kanssa". Onko teillä tai lapsen isällä tällaisia ajatuksia? Olenko jotenkin liian jäykkä kun ajattelen että lapsen kanssa kuuluu olla ja samalla lapsi mielestäni näkee että vanhempi haluaa viettää aikaa ja on kiinnostunut hänen kiinnostuksen kohteistaan. Miehen isä ei ole hänen kanssaan viettänyt aikaa ja tuntuu että on tullut kieroutunut ajatus siitä millaisen isän kuuluu olla. Lapsi ei paljoa isänsä kanssa touhua vaan usein se olen minä.
Kommentit (68)
Silloin "ennenvanhaan" oli niitä kavereita pihoilla ja luistelukentillä, nykyään kun on vähemmän lapsia ja mahdollisesti asutaan kaukana ei ne lapset samalla lailla spontaanisti kokoonnu ulos leikkimään. Kyllä minun lapsuudessa 80- ja 90-luvulla vanhemmat ja isovanhemmat saattoi olla mukana viemässä harrastuksiin ja luistelemaan, eivät välttämättä itse osallistuneet, mutta seisoivat jossain lähettyvillä kuitenkin. Ei niin paljon enään kun tuli ikää ja osasi itse liikkua harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ja eikö niin, että kun keskustelitte näistä asioista ennen lapsen tekoa, mies oli aivan samaa mieltä kuin sinäkin?
Oikeesti haistakaa v i ttu tällaisten kommenoijat.
Eli sanot että NAISEN pitäisi ennen lapsen tekoa tietää tarkkaan, miten mies tulee lapsen kanssa toimimaan, koska NAINEN on vastuussa itsestään ja myöa miehestään, jolla ei ole aivoja, ei tahdonvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
No siinähän miehesi on oikeassa, että ei meidän nuoruudessa todellakaan vanhemmat lasten kanssa leikkineet. Mutta onko se oikea kasvatuskeino, siitähän teidän olisi pitänyt keskustella jo paljon aiemmin.
Äläpä yleistä, kyllä minun vanhemmat harrasti meidän kanssa. Isä varsinkin.
Jopa mun vaari (syntynyt 20-luvulla) tykkäsi leikkiä lasten kanssa ja järjestää kaikkea, joten ei se nyt ihan niinkään mene ettei miehet "ennen vanhaan" osallistuneet lasten kanssa olemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja eikö niin, että kun keskustelitte näistä asioista ennen lapsen tekoa, mies oli aivan samaa mieltä kuin sinäkin?
Turha viisastella, kukaan ei huomaa osaa joka asiaa erikseen sopia seurusteluvaiheessa. Silloin on kumpikin voinut olla sitä mieltä, että ei ikinä lasta. Ihminen muuttuu ei se pysy ikuisesti samanlaisena, kuin esim on seurusteluaikana ollut.
Onko lapsella joku kehitysvamma autismi yms. jos ei itsekseen pysty harrastamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuossa jotain totuuden häivää ettei isien ennen odotettu olevan leikkikerhon "tätejä". Epäilemättä nykyään vaaditaan tuotakin kaiken muun lisäksi. Aniharva mies on oikeasti kiinnostunut "kotileikeistä".
Pitäis olla, jos sen perheen ja lapsia hankkii. Jos ei "kotileikki"(joka on kaikkea muuta, kuin leikkiä) kiinnosta, sopii jäädä poikamieheksi.
Luuletko, että naisia niin kovasti aina innostaa "leikkiä" sitä kotia, mutta se on pakko, jos on siihen hommaan ryhtynyt. Mielellä kuuluu olla ihan samanlailla vastuu lapsen kasvattamisesta, kuin naisellakin.
Täälläkin aina kiljutaan, että miksi NAISET kasvattaa lapsista sellaisia tai tälläisiä. No miehet kasvattamaan, niin pojasta polvi paranee ja kasvattamista ei todellakaan ole se, että lapsi laitetaan kasvamaan yksin ja huolehtimaan kaikesta yksin 5 vuotiaasta ylöspäin.
Lapsi ta
Koska me naiset kasvatetaan niitä lapsia ei oman lapsen kasvatusta voi ulkoistaa kenellekään. Ja ennen kuin kukaan sanoo että miestenkin pitää, niin kysyn vain että jos lapsesi on hukkumassa veteen niin etkö mene pelastamaan kun eihän mieskään mene ?
Vierailija kirjoitti:
On tuossa jotain totuuden häivää ettei isien ennen odotettu olevan leikkikerhon "tätejä". Epäilemättä nykyään vaaditaan tuotakin kaiken muun lisäksi. Aniharva mies on oikeasti kiinnostunut "kotileikeistä".
Älä hanki lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäis olla, jos sen perheen ja lapsia hankkii. Jos ei "kotileikki"(joka on kaikkea muuta, kuin leikkiä) kiinnosta, sopii jäädä poikamieheksi.
Luuletko, että naisia niin kovasti aina innostaa "leikkiä" sitä kotia, mutta se on pakko, jos on siihen hommaan ryhtynyt. Mielellä kuuluu olla ihan samanlailla vastuu lapsen kasvattamisesta, kuin naisellakin.
Täälläkin aina kiljutaan, että miksi NAISET kasvattaa lapsista sellaisia tai tälläisiä. No miehet kasvattamaan, niin pojasta polvi paranee ja kasvattamista ei todellakaan ole se, että lapsi laitetaan kasvamaan yksin ja huolehtimaan kaikesta yksin 5 vuotiaasta ylöspäin.
Lapsi ta
Koska me naiset kasvatetaan niitä lapsia
ja ennen kuin kukaan sanoo että miestenkin pitää, niin kysyn että jätätkö lapsesi veteen hukkumaan etkä mene pelastamaan kun mieskään ei mene ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sanot että NAISEN pitäisi ennen lapsen tekoa tietää tarkkaan, miten mies tulee lapsen kanssa toimimaan, koska NAINEN on vastuussa itsestään ja myöa miehestään, jolla ei ole aivoja, ei tahdonvoimaa.
Ei, vaan on vastuussa lapsestaan. Ja siitä ettei tee lasta typerille miehille
Ei ole ihme ettei lapsilla ole oma-aloitteisuutta kun kaikki syötetään kädestä pitäen. Kyllä lapset osaa vieläkin leikkiä ja harrastaa keskenään. Vanhemmat huolehtii siitä että puitteet ovat kunnossa. Harrastukset ym. leikit lapset hoitaa keskenään.
Pienen lapsen kanssa on varmaan hyvä touhuta ja harrastaa jonkin verran, mutta lapsen pitää oppia myös itsenäiseksi jossain vaiheessa, joten tässäkin liika on liikaa. Lapsen pitää myös oppia ettei kaikki hänen tekemisensä aina hirveästi kiinnosta kaikkia, ei aina välttämättä edes omia vanhempia ka se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan nainen ei tee lasta miehelle. Lapsi tehdään ja kasvatetaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme ettei lapsilla ole oma-aloitteisuutta kun kaikki syötetään kädestä pitäen. Kyllä lapset osaa vieläkin leikkiä ja harrastaa keskenään. Vanhemmat huolehtii siitä että puitteet ovat kunnossa. Harrastukset ym. leikit lapset hoitaa keskenään.
Mun vanhemmat vei luistelemaan, hiihtämään, isän kanssa käytiin paljon mm. laskettelemassa ja retkeilemässä. Äiti kuljetti ja tarpeen mukaan osallistui harrastuksiin (esim partion varainkeruujuttuihin). Vanhemmat oli kiinnostuneita ja kannustavia. Minusta kasvoi terveen itsetunnon omaava, pärjäävä nainen. Kaveripiirissä on paljon niitä, joitten vanhemmat ei olleet osallistuvia ja kiinnostuneita, ja heillä on paljon enemmän haasteita esim. itsetunnon ja jaksamisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan nainen ei tee lasta miehelle. Lapsi tehdään ja kasvatetaan yhdessä.
No jos sitä ei itselle tehdä, eikä mielestäsi miehellekin niin kenelle sitten? Yhteiskunnalle elätiksi?
Olen nelikymppinen ja ei minunkaan vanhemmat juuri koskaan osallistuneet mihinkään, tuskin edes tulivat katsomaan mitään koulun näytelmiä. Mutta minulla oli onneksi vanhempia sisaruksia jotka ottivat mukaan moneen paikkaan ja mummo joka vei luistelemaan. Eli en kyllä vanhempana jättäytyisi pois noista sillä tekosyyllä että ei minunkaan vanhemmat...se nyt vaan olisi outoa ja katkeraa käytöstä, enkä sietäisi sitä mieheltänikään.
Kaksi eri asiaa: mielestäni lapselle on vain hyväksi että aikuinen ei ole koko ajan hengittämässä niskaan. En näe mitään ongelmaa siinä että luistelee yksin, enemmänkin normaali/positiivinen asia.
Aivan toinen asia on se, jos ei halua viettää lapsensa kanssa ollenkaan aikaa, ei missään muodossa. Sellaisesta miehestä eroaisin, sillä hän olisi melkeinpä ihmishirviö. Parempi että lapsi ajattelisin etäisyyden johtuvan erosta.
No siis olen oikeastaan vähän sun miehen puolella tässä. Tai siis en meidän perheessä ainakaan missään futistreeneissä käydä katselemassa, mutta tietysti kisoja katsotaan säännöllisen epäsäännöllisesti.
Sama ei mullekaan-asenne leviää kaikkeen, ihmiset tekee päätelmiä vain oman kokemuksen pohjalta: Ei ulkona voi olla kylmä kun ei MINUA palele tai opiskelu on turhaa kun minua ei kiinnosta.
Isäni jäi leskeksi 34 vuotiaana 3 alle 11 vuotiaan tyttären kanssa. Niin vain kuskasi meitä uimahalliin uimaan ja oli mukana harrastuksissa.
Isäni on syntynyt 40-luvulla, hän kannusti meitä lapsia ja oli kiinnostunut siitä mitä meille kuuluu. Ei perhe ole mitään kotileikkiä.