HS: "Eniten liikkuvat vanhenevat nopeammin kuin muut"
https://www.hs.fi/tiede/art-2000010028669.html
Uusi tutkimus totesi saman, mistä olen aina kertonut omana havaintonani täällä ja saanut runsaasti alapeukkuja. Esimerkiksi himourheilijamiehet näyttävät jo nelikymppisinä helposti jopa 20 vuotta vanhemmilta, koska rasvattomuus ja aurinko. Naisissa, jopa kaunottarissa sama ilmiö.
Monille liikunta on addiktio, liikunta on myös tutkitusti terveysriski. Sen sijaan normaalipaino, kasvisvoittoinen ruokavalio ja runsas arkiliikunta pitävät terveenä ja ikäistään nuoremman näköisenä. Tämä näkyy aivan arkihavaintojenkin tasolla. Esimerkiksi runsaasti arkiliikuntaa harrastavat, lähes kasvissyöjävanhempani ja heidän kaverinsa ovat joihinkin ikätovereihinsa verrattuna jopa 15-20 vuotta nuoremman näköisiä. Ja suurin osa heidän ikätovereistaan on jo kuollut.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut paljon liikkuvat näyttävät ikäistään vanhemmilta, koska kehon rasvaprosentti on niin alhainen. Kun ei ole pehmeyttä kasvoissa se vaikuttaa tietenkin.
Kyllä ylipainoinen nuorikin näyttää 20 v vanhemmalta. Olen itse hämmästynyt kun olen kuullut joidenkin oikean iän, luullen heitä 5-kymppisiksi, ylipainoiset
Ketiapiini tekee mut vanhemman näköiseksi ja lihottaa myös. Nuori voi siis vain vetää sitä, kun ei ole muuta vaihtoehtoa koska lääkäri ei tykkää mistään muusta kuin ketiapiinista.
On jo pari vuosikymmentä ollut kuumaa tavaraa ihmisten lääkitsemisessä.
Vierailija kirjoitti:
Sydän voi löydä vain tietyn määrän. Jos eläisit muuten 100-vuotiaaksi, mutta sykkeesi nousisi 50-vuotiaana 160 lyöntiin lopun iäksi 60 lyönnin sijasta, elämäsi lyhenisi lähes 20 vuotta.
Paljon liikkuvilla on alhainen leposyke.
No oon miettinyt tuota jo pitkään. Elimistölle liikunta on stressi, elimistö ei erittele sitä mistä se stressi tulee. Ja pitkäaikainen voimakas stressitila tottakai kuluttaa.
Eri asia on kevyt liikunta hyvällä fiiliksellä kun ammattimainen raskas treeni joka päivä, tottakai. Kaikenlainen stressi vanhentaa. Myös rakastuminen ym on voimakas kokemus elimistölle ja esim erotessa voi monella tulla terveysongelmia koska stressi on niin suuri.
Tottakai entisaikaan ihmiset liikkui, joskus "liikaakin" koska vaihtoehtoja ei ollut. Nyt liikutaan liian vähän koska ihminen on itse kehittänyt laitteet ym jotka mahdollistaa sen ettei tarvitse liikkua.
Lääketieteessä on paljon semmoisia tutkimuksia, joissa on ihan oikeaa dataa korrelaatiosta, mutta kausaliteetti on repäisty ihan hatusta. Voi johtua siitä, että lääkäreillä ura vaatii julkaisuja, ja korrelaatiota on paljon helpompi tutkia kuin kausaliteettia. On siis lääkärinä kannattavampaa tehdä viisi korrelaatiotutkimusta, joihin heittää raflaavaa spekulaatiota kausaliteetista kuin käyttää sama aika yhteen oikeasti järkevään ja laadukkaaseen tutkimukseen.
Tässähän tutkija olikin matemaatikko eikä lääkäri.
Ilmiö on aika vakava. Mietitään vaikka polvivaivoja. Monessa tutkimuksessa on todettu, että paljon kävelevillä ei ole polvivaivoja eikä ylipainoa. No tästä voi joku urpo johtaa suosituksen, että lihavan polvivaivaisen pitää vaan kävellä enemmän. Vaikka oikeasti polvivaiva estää kävelemistä ja kun ei voi liikkua, tuppaa lihomaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Itse lopetin raskaan liikunnan noin 30 vuotiaana koska olin lukenut jostain vähän samantyylistä juttua. Vain sellaista hyvin kevyttä liikuntaa ja hiukan lihaskuntoilua
Jaa, olen taas lukenut, että vanhemmiten etenkin lihaskuntoa kannattaa treenata enemmän ja kunnon vastuksella. Kolmekymmentä on aivan liian nuori ikä höllentää liikunnassa, päin vastoin pitäisi lisätä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ammattilaisurheilijatkin näyttävät jo 30v iässä aika vanhoilta. Esim eräs nainen joka lopetti uransa 32 vuotiaana, voisi ulkonäön perusteella olla 40v.
Mielummin hyvä kunto kuin pullanaama vanhana.
Kohtuus kaikessa. On olemassa myös välimuoto.
Vierailija kirjoitti:
Sydän voi löydä vain tietyn määrän. Jos eläisit muuten 100-vuotiaaksi, mutta sykkeesi nousisi 50-vuotiaana 160 lyöntiin lopun iäksi 60 lyönnin sijasta, elämäsi lyhenisi lähes 20 vuotta.
Sydän on lihas, ja se toimii kun sen kunnosta huolehditaan. Ihan kuten muutkin lihakset. Ei ole olemassa mitään vakio-lyöntimäärää jonka täyteen tultua sydän automaattisesti pysähtyisi. Kohtuullinen liikunta ja muuten terveet elämäntavat ovat parasta sydämelle, kuten muullekin keholle. Henkistä hyvinvointia unohtamatta.
Vierailija kirjoitti:
"Yksikin alkoholiannos on terveysriski. Alkoholilla voimakas yhteys syöpään. Sen kannalta ei ole turvallista määrää."
Kyllä, mutta tuolta kannalta tarkasteltuna yksikin liikuntaan liittyvä ponnistelu tai yksittäin virhesuoritus on terveysriski, koska voi johtaa pysyvään vammautumiseen tai sydänperäiseen äkkikuolemaan. Myös yksikin annos kynttilänsavua on syöpäriski. Autolla ei kannata ikinä ajaa tai olla kyydissä jne.
Elämä on riskialtista, kyse on lähinnä niistä asioista, jotka tuovat hyvän elämänlaadun mielihyvän kautta aiheuttamatta liiallisia terveysriskejä, joita kuintekin on lähes kaikessa. Kaikki itse asiassa on melko vaarallista. Liian pelokas elämäkin on vaarallista. Ap
Hemmetin tutkimukset, eihän tästä ole kuin 5 vuotta kun tutkijat ja lääkärit suositteli viinilasillista per päivä jos haluaa pysyä terveenä. Vääristä tutkimustuloksista pitäisi saada sakkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon liikkuvilla on alhainen leposyke.
Mutta jos olisit Forest Gump, niin nitkahtaisit parikymmentä vuotta nuorempana kuin muuten.
Vierailija kirjoitti:
Lääketieteessä on paljon semmoisia tutkimuksia, joissa on ihan oikeaa dataa korrelaatiosta, mutta kausaliteetti on repäisty ihan hatusta. Voi johtua siitä, että lääkäreillä ura vaatii julkaisuja, ja korrelaatiota on paljon helpompi tutkia kuin kausaliteettia. On siis lääkärinä kannattavampaa tehdä viisi korrelaatiotutkimusta, joihin heittää raflaavaa spekulaatiota kausaliteetista kuin käyttää sama aika yhteen oikeasti järkevään ja laadukkaaseen tutkimukseen.
Tässähän tutkija olikin matemaatikko eikä lääkäri.
Ilmiö on aika vakava. Mietitään vaikka polvivaivoja. Monessa tutkimuksessa on todettu, että paljon kävelevillä ei ole polvivaivoja eikä ylipainoa. No tästä voi joku urpo johtaa suosituksen, että lihavan polvivaivaisen pitää vaan kävellä enemmän. Vaikka oikeasti polvivaiva estää kävelemistä ja kun ei voi liikkua, tuppaa lihomaan.
Tästä voi myös vetää johtopäätöksen, että lihavan polvivaivaisen pitää laihduttaa, jotta polviin ei kohdistu jatkossa niin paljon rasitusta. Sitten voi sitä kävelyäkin lisätä kun polvet kantaa pienentyneen kuorman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yksikin alkoholiannos on terveysriski. Alkoholilla voimakas yhteys syöpään. Sen kannalta ei ole turvallista määrää."
Kyllä, mutta tuolta kannalta tarkasteltuna yksikin liikuntaan liittyvä ponnistelu tai yksittäin virhesuoritus on terveysriski, koska voi johtaa pysyvään vammautumiseen tai sydänperäiseen äkkikuolemaan. Myös yksikin annos kynttilänsavua on syöpäriski. Autolla ei kannata ikinä ajaa tai olla kyydissä jne.
Elämä on riskialtista, kyse on lähinnä niistä asioista, jotka tuovat hyvän elämänlaadun mielihyvän kautta aiheuttamatta liiallisia terveysriskejä, joita kuintekin on lähes kaikessa. Kaikki itse asiassa on melko vaarallista. Liian pelokas elämäkin on vaarallista. Ap
Hemmetin tutkimukset, eihän tästä ole kuin 5 vuotta kun tutkijat ja lääkärit suositteli viinilasillista per päivä jos haluaa pysyä terv
Tiede perustuu toistettaviin tutkimuksiin. Yhdellä yksittäisellä tutkimuksella ei ole juuri merkitystä.
Kasvot voivat näyttää vanhemmalta kuin ikä olettaisi, mutta kroppa on sitten kuin nuorella. Mieluummin niin päin.
Mitä tekemistä yksittäiseen ääriliikuntasuoritukseen liittyvällä äkkikuolemalla on vanhenemisnopeuden kanssa? Millä tavoin sen himoliikkujan keho vanhenee peruskuntoilijaa nopeammin, jos harvinaista äkkikuolemaa ei tapahdu??
Kiitos ap hyvästä aloituksesta. Keskustelimme eilen aktiivisesti liikkuvan ystäväni kanssa tästä jutusta. Hän, fiksuna, akateemisesti koulutettuna henkilönä oli sitä mieltä, että lukematta p*skaa. Tästä huomaa, kuinka tunteella ohjautuvia älykkäätkin ihmiset loppuviimein ovat. Kun tutkimustulos ei tue omaa ajatusmaailmaa, on vika tutkimuksessa.
Itselleni tulokset eivät myöskään tulleet yllätyksenä. Olen itse liikkunut aina paljon, mutta kolmikymppisenä ns. läikkyi yli, kun en tajunnut rajun treenin vaativan palautumista, johon täysiaikainen työ ja gradun kirjoittaminen ohessa eivät antaneet mahdollisuutta.
Monet helpottavat psyykkistä stressiään himoliikunnalla tajuamatta, että kova treeni myös aiheuttaa stressiä. Keholla on rajansa. Itse sain ylikuormitustilassa ensimmäiset otsaryppyni. Sittemmin hellitin, ja nyt 10 vuotta myöhemmin elämän kohtuukäyttäjänä tuo ryppy on edelleen ainoani.
Ylenpalttinen suorittaminen ja kontrollointi lisää stressiä, ja nimenomaan stressi vanhentaa ja sairastuttaa. Siksi kohtuukäyttäjät ovat abdolutisteja terveempiä: heillä on joustavampi suhde elämään ja vähemmän pyrkimystä hallita sitä. Alkoholi itsesaään tuskin muuttuu terveelliseksi, vaikka tutkimusasetelmaa miten päin kääntelisi.
Korrelaation sekoittaminen kausaliteettiin pysyy virheenä, vaikka sitä toistaisi kuinka. Ei toistettavuus takaa mitään tai auta mitään, jos peruslogiikka on pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Kilpikonna liikkuu vähän ja hitaasti ja siksi voi siis elää yli 100 vuotiaaksi. Orava menee kuin pyörremyrsky ja elää muutaman vuoden.
Viikon kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Monet ammattilaisurheilijatkin näyttävät jo 30v iässä aika vanhoilta. Esim eräs nainen joka lopetti uransa 32 vuotiaana, voisi ulkonäön perusteella olla 40v.
Lotta Harala vanheni mielestäni yhtäkkiä aika huomattavasti.