Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorten yksinäisyys, mitä ihmettä asialle voi tehdä?

Vierailija
06.12.2023 |

On selvää, että yksinäisyys tekee pelkästään haittaa mielenterveydelle silloin kun se ei ole oma valinta. Mutta onko se oma valinta, jos ei saa patistettua nuorta lähtemään sinne, missä muita (nuoria) voi tavata? Ihmettelen tätä omien nuorteni vuoksi. Pelaaminen verkossa, some, kotona puuhastelu tuntuu heistä turvalliselle ja useimmiten "riittävällekin". Mutta kun itse on nuorena - ja nuorena aikuisena - elänyt hyvinkin sosiaalista ja menevää elämää, nykyisen nuorison elämäntapa tuntuu hurjalle.

Ja koska yksinäisyys tuntuu olevan ongelma laajemminkin lähes kaiken ikäisten keskuudessa, niin mitä ihmettä sille voi tehdä? Jos yksilöllä ei ole siihen ratkaisua, pitääkö yhteiskunnalla olla?

Etätyöt ja etäopiskelut eivät auta asiaa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan välittäviä aikuisia. Kun minä olin nuori oli esim teetupia, johon nuoret sai mennä kaduilla notkumisen sijaan. 

Vierailija
2/16 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene itse sinne ulos. Sun lapset elää sitä arkea, josta sinä luet iltapäivälehdistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene itse sinne ulos. Sun lapset elää sitä arkea, josta sinä luet iltapäivälehdistä. 

Eli mitä?

Vierailija
4/16 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tällä tarkoitetaan? Kiusaamista? Pelkoa yhteiskuntarauhan puolesta? Roadmaneja?

Mitä asialle voi tehdä, jos kyse on jostain isosta kaikkiin vaikuttavasta kollektiivisesta ahdistuksesta?

-ap

Vierailija
5/16 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älylaitteet on kaiken alku ja juuri. Jos niitä ei olisi, ei olisi myöskään somea. Kotona olisi tylsää, joten nuoret alkaisivat taas hakeutua ulos ja oikeaan maailmaan oikeiden ihmisten pariin sieltä virtuaalielämästään. Olen jo ainakin kymmenen vuotta ollut sitä mieltä, että somen käyttö maksulliseksi, jolloin useimmilla ei olisi mahdollisuutta tuijottaa ruutua 24/7.

Vierailija
6/16 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs annoit äpäröillesi älypuhelimet. Olet tässä syyllinen, itse kasvatit lapsesi tuolla tavalla.

Vierailija
7/16 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palataan aikaan lankapuhelimet. 

Vierailija
8/16 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yksinäisyydestä jankataan? Ettekö te tajua että mitä jos ihmiset suomessa haluaa olla yksin?

Vierailija
9/16 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tällä palstalla kannata kysellä. Täällä päivystävät kaikki antisosiaaliset yksineläjät, jotka nauravat yksinäisille. 

Vierailija
10/16 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä tällä palstalla kannata kysellä. Täällä päivystävät kaikki antisosiaaliset yksineläjät, jotka nauravat yksinäisille. 

Tarkoitin siis, että nauravat niille, jotka kärsivät yksinäisyydestä. 

Vierailija
11/16 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yksinäisyydestä jankataan? Ettekö te tajua että mitä jos ihmiset suomessa haluaa olla yksin?

Siinä taas yksi tollo ei tajua, että kaikki ihmiset eivät halua olla yksinäisiä. Tämä aloitus koskee heitä, ei sinua tai muita yksin viihtyviä. Tekeekö itsekkyys ja ihmisviha tosiaankin liian tyhmäksi tajuamaan näiden asioiden eron?

Vierailija
12/16 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas yksi tollo ei tajua, että kaikki ihmiset eivät halua olla yksinäisiä. Tämä aloitus koskee heitä, ei sinua tai muita yksin viihtyviä. Tekeekö itsekkyys ja ihmisviha tosiaankin liian tyhmäksi tajuamaan näiden asioiden eron?

Sinun yksinäisyys johtuu sinun luonteesta. 

Ei kukaan halua olla ihmisen kanssa joka haukkuu muita tolloiksi.

13/16 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuoresi sitten kertonut tuntevansa itsensä yksinäiseksi? Kuinka hyvin olet perillä siitä, miten paljon hänellä on kavereita siellä pelimaailmassa? Mun esikoiseni löysi pelimaailmasta itselleen aviopuolisonkin, 10 000 kilometrin päästä. Pelikaverit ovat yleensä ympäri maailmaa ja maantieteellinen etäisyys tekee sen, että ei voida livenä tavata. Varsinkaan, jos vanhemmat eivät anna rahaa matkoihin. 

Mulle tuli mieleen, että ehkä ne nuoret, joita tuolla kaduilla ja kauppakeskuksissa tulee porukoissa vastaan, eivät ole sillä tavalla "samanhenkisiä" kuin omat nuoresi ovat. Moni nuori ei siellä tietenkään notku vaan kavereita on harrastuksissa. Kaikki eivät kuitenkaan välitä joukkuelajeista, joissa olisi kavereita. En välittänyt itsekään teininä 1970-luvulla enkä myöskään välittänyt pussikaljoittelusta. Viihdyin siis jo teininä oikein hyvin itseksenikin. Toki muutama kaveri oli, mutta ei satojen tai tuhansien kilometrien päässä. 

Pelaamisesta kiinnostunutta nuorta voisi kiinnostaa erilaiset pelitapahtumat, joita käsittääkseni taas järjestetään pandemian aiheuttaman tauon jälkeen. Roolipelitapahtumat (esim Ropecon) tai muita pelitapahtumia (esim Assembly Winter ja Assembly Summer). Jos nuorella on pelikavereita Suomessakin, voisi vaikka ehdottaa kavereilleen osallistumista porukalla. 

Vierailija
14/16 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö koulussa ohjata tyttöjä juttelemaan myös niille kilteimmille pojille?

Vierailija
15/16 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä se tyhmä taidat olla kun kärsit yksinäisyydestä ja et osaa edes kavereita hommata vaikka asia on todella YKSINKERTAISTA! Taidat olla ihan mätä personallisuus kun sinua kanssa kukaan ei halua viettää aikaa. Onneksi yksinäisyys tappaa sinua hitaasti, kuin polttaisit 15 tupakkaa päivässä. Sinulle oikein, itsekäs m*lkku

Vierailija
16/16 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pöö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan