Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon pienet lapset saavat nykyään käyttää älylaitteita?

Vierailija
06.12.2023 |

Siis mitä pidetään ns. tavanomaisena? Minulla on 2,5-vuotias lapsi mutta lähipiirissä ei ole muita perheellisiä, joten seuraan tätä aihetta sivusta muita tarkkaillen. Omani saa pelata tabletilla Elmo-peliä 10 minuuttia kerrallaan 1-2krt viikossa ja muuten ei laitteita käytä. Näyttää siltä, että usein ihan alle 2-vuotiaallakin on puhelin kädessä vaikka metrossa. Onko se nykypäivänä normi vai paheksutaanko sitä?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset on 8 ja 4, 8-vuotiaalla on älypuhelin, jonka ruutuaika on rajoitettu tuntiin päivässä. Familylinkin avulla valvotaan sovelluksia, ei mobiilidataa, youtubesta näkyy vain Kids-versio, pelit vaatii aikuisen hyväksynnän jne... Katsoo kyllä telkkaria, pelaa tabletilla tai tietokoneellakin silloin tällöin. Ruutuaika varmaan max pari tuntia päivässä, tosin en tiedä, kuinka paljon katsoo telkkaa ennen kouluunlähtöä kympin aamuisin. 

Nuorempi käyttää tablettia ja katselee telkkaria. On päiväkodissa täyttä päivää, joten hänen ruutuaikaansa on helpompi valvoa, ehkä tunnin illassa ja viikonloppuisin enemmän. Tabletilla pelailee pääasiassa Pikku kakkosen eskaria, Buu klubbenia, Pikku kakkosta. Ihan järkeviä pelejä mielestäni, oppii kirjaimia, englantia, koodausta niistä.

Mies on innokas pelaaja ja hänellä on ehkä löysemmät rajat pelaamisen suhteen. Tai minä se ainakin useammin kehotan lopettamaan. 

Vierailija
42/55 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintoloissa olen nähnyt kun syöttötuolissa istuva pieni lapsi katsoo ipadia koko kahden tunnin ajan. Vanhemmat seurustelevat keskenään, lapsi tuijottaa eteensä, liikkumatta, ottamatta kontaktia.   Olihan järkyttävää katsottavaa.  

Varmaan moni järkyttyi, kun meidän pienet lapset katsoivat iPadia häissä. Mutta luota nyt vain: vielä enemmän olisivat järkyttyneet jos he olisivat juosseet ympäriinsä.

iPadin ja ympäriinsä juoksemisen lisäksi ei ole muita vaihtoehtoja? Kyllä ne lapset oppii olemaan nätisti paikallaan, vaikka olisi vähän tylsää, jos ei anneta aina sitä laitetta heti käteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintoloissa olen nähnyt kun syöttötuolissa istuva pieni lapsi katsoo ipadia koko kahden tunnin ajan. Vanhemmat seurustelevat keskenään, lapsi tuijottaa eteensä, liikkumatta, ottamatta kontaktia.   Olihan järkyttävää katsottavaa.  

Varmaan moni järkyttyi, kun meidän pienet lapset katsoivat iPadia häissä. Mutta luota nyt vain: vielä enemmän olisivat järkyttyneet jos he olisivat juosseet ympäriinsä.

iPadin ja ympäriinsä juoksemisen lisäksi ei ole muita vaihtoehtoja? Kyllä ne lapset oppii olemaan nätisti paikallaan, vaikka olisi vähän tylsää, jos ei anneta aina sitä laitetta heti käteen. 

Lapsistamme vilkkain oli noiden häiden aikaan noin kaksivuotias. Kyllähän hänkin oppi olemaan nätisti paikallaan, mutta siihen meni vuosia, ja valitettavasti häät sattuivat olemaan juuri silloin. 

Usko tai älä, lapsi kasvoi oikein fiksuksi koululaiseksi ja taitavaksi lukijaksi. Virtaa on edelleen paljon, mutta sehän on myöhemmällä iällä hieno asia. Eli ei mennyt rikki lapsi vaikka katsoi häissä padia.

Vierailija
44/55 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme kasvattaneet lapsemme ennen digiaikaa. Lapset opetettiin pienestä pitäen ravintolassa tai juhlissa istumaan aloillaan. Juokseminen, kävely esim salissa oli ehdottomasti kielletty , . Samoin konserteissa. Vaati meiltä vanhemmilta puhumista , selittämistä, keskittymistä lapseen. Kasvattamista.oppivat , ja oli kiva pitää heitä mukana tilaisuuksissa. Nyt aikuisina käyvät mielellään esim konserteissa, eli ei jäänyt traumoja. Vanhemmat nykyään haluavat päästä helpolla ja jättää kasvattamisen muille tahoille.

Vierailija
45/55 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti satunnaiset älylaitteilut häissä tai muissa hankalissa tilanteissa mitään tee, yleisesti näkee tosi pienilläkin älylaitteita mutta eihän se yksittäisen perheen käytöstä mitään kerro. Joten, jos on tiedossa liian älylaitteiden käytön haitat, voi huoletta omalla tyylillään kukainenkin hoitaa asiansa. Julkisissa tiloissa aina joku paheksuu jotain lapsiperheiden olemisessa jokatapauksessa. 

Vierailija
46/55 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme kasvattaneet lapsemme ennen digiaikaa. Lapset opetettiin pienestä pitäen ravintolassa tai juhlissa istumaan aloillaan. Juokseminen, kävely esim salissa oli ehdottomasti kielletty , . Samoin konserteissa. Vaati meiltä vanhemmilta puhumista , selittämistä, keskittymistä lapseen. Kasvattamista.oppivat , ja oli kiva pitää heitä mukana tilaisuuksissa. Nyt aikuisina käyvät mielellään esim konse

Kiva. Meidänkin lapsemme nauttivat kovasti ravintoloissa käymisestä ja konserteista, ja näin joulun alla niitä onkin paljon. Teinit myös hankkivat rahaa soittamalla itse. Eli ihan hyviä lapsia kasvaa, vaikkei vielä parivuotiaana osaisikaan istua häissä tuntikausia nätisti.

- Se, jota kommentoit.

Vierailija
47/55 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on 1v, 4v ja 6v.

Lasten älylaitteiden käyttöä ei ole rajoitettu mitenkään, koska ei ole ollut tarvetta. Vanhimmat lapset osaa itse esimerkiksi soittaa videopuhelun isovanhemmille, vanhin tykkää ottaa kuvia ja molemmat käyttää puhelinta myös ohjelmien ja videoiden katseluun. Puhelin on hyvä viihdyke myös esimerkiksi silloin kun sattuu joku odottamaton viivytys tai muuten ollaan pitkällä matkalla.

Minusta lasten älylaitteiden käyttö itsessään ei ole mikään ongelma. Lapset tekee paljon muitakin, vaikka siitä satunnaisesti ratikkamatkustajasta saattoi näyttääkin siltä, että lapsi katsoi puhelimesta jotain koko, huih, 30 min ratikkamatkan ajan.

Vierailija
48/55 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aika tarkka ruutuajasta, ja täytyy sanoa että vähän kiehautti kun kuulin että päiväkoti oli hankkinut padit. Nykyään kuulemma nukkarisatukin kuunnellaan niiltä. Lisäksi pelaavat kirjainpelejä.

Tämä on sellaista ruutuaikaa, jota vanhemmat eivät voi kontrolloida. Ja se liittyy juuri niihin tilanteisiin, joissa voitaisiin ihan hyvin kuunnella aikuisen lukemaa satua tai pelata lasten lautapelejä.

Vierailija
49/55 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aika tarkka ruutuajasta, ja täytyy sanoa että vähän kiehautti kun kuulin että päiväkoti oli hankkinut padit. Nykyään kuulemma nukkarisatukin kuunnellaan niiltä. Lisäksi pelaavat kirjainpelejä.

Tämä on sellaista ruutuaikaa, jota vanhemmat eivät voi kontrolloida. Ja se liittyy juuri niihin tilanteisiin, joissa voitaisiin ihan hyvin kuunnella aikuisen lukemaa satua tai pelata lasten lautapelejä.

Nukkarisatu kuunnellaan yleensä yhdestä padista ja ääni tulee sieltä tai kaiuttimesta. Ei ne lapset niilla padeilla nukkarissa ole.

Vierailija
50/55 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukkarisatu kuunnellaan yleensä yhdestä padista ja ääni tulee sieltä tai kaiuttimesta. Ei ne lapset niilla padeilla nukkarissa ole.

Ja seuraavaksi laitetaan robotti valvomaan lapsia?

Vierailija
51/55 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin useamman lapsen vanhempana, jonka lapset lopettivat päiväunet jo parivuotiaana, mutta ovat pakkomaanneet vielä eskarissakin, tulee vähän sellainen olo että lapset ovat päiväkodissa lähinnä tiellä.

Vierailija
52/55 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5v kattoo pikku kakkosen ja viikonlopun aamujen lastenohjelmat.

Vierailija
53/55 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin useamman lapsen vanhempana, jonka lapset lopettivat päiväunet jo parivuotiaana, mutta ovat pakkomaanneet vielä eskarissakin, tulee vähän sellainen olo että lapset ovat päiväkodissa lähinnä tiellä.

Siellä lepohetkellä ei ole kenenkään pakko nukkua, mutta muille nukkuville pitää antaa rauha nukkua.

Vierailija
54/55 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle 6 v ei tarvi pelAta pelejä, luetaan mahdollisimman paljon selvää suomenkieltä. Ulkoilua, päiväkodissa , ihmiset on työssä, sitten kun ikää tulee niin tietty aika jolloin saa käyttää jtain hilavitkutinta, vanhemmat määrää. 

Vierailija
55/55 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä puhelimessa niin rassaa?

Miksei kauhistella sitä että lapset on nykyään vaipoissa jopa 3-vuotiaiksi? Sillä on paljon suurempi vaikutus lapsen elämään kuin sillä katseleeko lapsi jotain vaikka sitten puhelimelta vai ei.

Huvuttavinta on, että usein sitä että lapsi käyttää älylaitetta, paheksuu eniten ne vanhemmat, joiden omat lapset istui tattien lailla tv:n edessä ja videoita katsellen. Ei se puhelin sen kummempi viihdyke ole.

Se siinä rassaa että aivot mätänee ja motoriikka jää kehittymättä, kun vain kököttää hiljaa liikkumatta kännykkä kädessä, jotkut jopa kellon ympärystän putkeen useana päivänä viikossa. 

Sitten on kultakalan keskittymiskyky ja eläkeläisen fysiikka jo peruskoulussa. 

Miten se eroaa 80- ja 90-luvusta, jolloin oli ihan nor

eipä ollut tv lapsena koska ei näkynyt Lapissa, ulkoiltiin paljon, hiihdettiin, mummola lähellä, kesät uitiin, marjoja poimittiin, urheiltiin kentällä, nyt on tietokone, älykännykkä, kirjat jääneet vähemmälle :))))