Diagnoosi Asperger-syndroomasta tms. autismin kirjosta aikuiselle, miten?
Olen aikuinen 38-vuotias nainen. Uskon, että olen koko ikäni kuulunut autismin kirjoon. Nettitestit antavat minulle tulokset, että suurella todennäköisyydellä kuulun autismin kirjoon tms. vastauksia. Mietin, olisiko minulle apua siitä, että asia tutkittaisiin ja saisin diagnoosin, jos minulla on Asperger tai kuulun muuhun autismin kirjoon. Koen, että olen joutunut "maskaamaan" käytöstäni paljon lapsesta asti. Onko tähän diagnosointiin mitään mahdollisuuksia julkisen terveydenhuollon kautta? Yksityisiin tutkimuksiin ei ole varaa.
Kommentit (45)
Diagnoosin jälkeen ei välttämättä saa mm. kotivakuutusta, henkivakuutusta jne.
Työhöntuloarkastuksessa lääkäri voi määritellä terveytesi työhön sopimatomaksi.
Asperger ja autismi nähdään pysyväisluonteisena. Kun kerran olet autisti, niin sitten olet. Jos naisella on autismidiagnoosi, puututaanko siihen esim. äitiys- ja lastenneuvolassa ja tulee lastensuojeluasiakkuus, jos on raskaana tai pienen lapsen äiti? En ihmettelisi. Vaikea ja raskas systeemi meillä.
T. Asperger-lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Miten se voi kotivakuutukseen vaikuttaa? 😮
Vierailija kirjoitti:
Asperger ja autismi nähdään pysyväisluonteisena. Kun kerran olet autisti, niin sitten olet. Jos naisella on autismidiagnoosi, puututaanko siihen esim. äitiys- ja lastenneuvolassa ja tulee lastensuojeluasiakkuus, jos on raskaana tai pienen lapsen äiti? En ihmettelisi. Vaikea ja raskas systeemi meillä.
T. Asperger-lapsen äiti
Eihän nyt hyvänen aika vanhemman autismin kirjon diagnoosi ole mikään peruste lastensuojelun asiakkuudelle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos katsotaan terveydentila onnettomuus alttiiksi.
Mm. ADHD-diagnoosin omaavilta on hylätty kotivakuutushakemuksia.
Epilepsiaa sairastava puolisoni ei saanut henkivakuutusta.
Haepa siinä lainaa jne...
Työpaikan saaminen voi olla vaikeaa, kun on diagnoosi. Toisaalta armeijasta voi saada vapautuksen varmaankin.
T. Asperger-lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä mitään hyötyä hakea diagnoosia jos suoriudut töistä ja kouluista.
Jos esim. koulunkäynnissä on ongelmia, niin sitten tuen tarve saadaan räätälöityä paremmin.
Geeninsä on hyvä tuntea. Etenkin, jos vielä hankkii lapsia.
No, mitä väliä? Aspergeritkin voi pärjätä elämässä ihan hyvin.
Kaikilla ei ole vaikeuksia koulussa. Jotku on jopa todella lahjakkaita jossain.
Itsetuntemuksen kannalta ihan valtavasti väliä. Kyllä siinä mullistuu oikeestaan ihan kaikki, kun tajuaa jotain niin valtavaa ja perustavanlaatuista itsestään (ja muista ihmisistä. Ennenhän luulin muidenkin kokevan maailman samankaltaisesti kuin minä).
Samaa mieltä, mutta todennäköisesti julkisella puolella ei ole tähän resursseja, jos ei ole haittaa toimintakyvylle.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan saaminen voi olla vaikeaa, kun on diagnoosi. Toisaalta armeijasta voi saada vapautuksen varmaankin.
T. Asperger-lapsen äiti
Eihän sitä diagnoosia tarvii työnantajalle kertoa?
Ei oo mun miehellä ainakaan vaikuttanut töiden saantiin.
Siis miten autismin kirjoon kuuluminen voisi vaikuttaa henki- ja kotivakuutuksen saamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Luottotiedot vakuutusyhtiö saa tarkistuttaa mutta ei diagnooseja, eikä mikään diagnoosi kotivakuutukseen kuulukaan. Mitä ihmettä?
Ja missä työssä lievä autismi olisi haitaksi? Sillä ap:n tapauksessa se olisi lievä, kun ap on elämässään tähänkin asti pärjännyt.
Diagnoosin voi saada, jos oireet merkittävästi haittaavat arkea, eli rohkeasti ap tutkimaan - todennäköisesti et saa diagnoosia jos arkesi sujuu, mutta saat selville että sinulla ehkä todentotta on näitä piirteitä. Ehkä se itsetuntemukseen auttaa.
"Niin, PDA-piirteistä autismia ei ymmärretä eikä haluta ymmärtää. Kaikki johtuu VAIN ja ainoastaan huonosta vanhemmuudesta hoitavan tahon mielestä. Tarvitsee ihan toisenlaista kohtelua kuin autistit normaalisti. Toki jokainen on omanlaisensa."
Joo tämän ymmärtämättömyyden olen kyllä huomannut. Ja vanhempien syyttelyn.
Alan tosin sinänsä olla sitä mieltä, että kaikki lapset kaipais enemmänkin sellaista kohtelua, kuin PDA-lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa absurdia ja väärin. Ei kai toi nyt kovin yleistä kuitenkaan ole, kun kyllä kaikilla mun neurokirjavilla tutuilla ihan normaalit kotivakuutukset on.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten autismin kirjoon kuuluminen voisi vaikuttaa henki- ja kotivakuutuksen saamiseen?
Miten se diagnoosi edes kotivakuutuksen tietoihin päätyisi?
Vierailija kirjoitti:
T. Asperger-lapsen äiti
Kehitysvamma, masentuneisuus, näistä ainakin tulee lasu-ilmoitus neuvolasta. Asperger/autismi? Jos kykenee normaaliin vuorovaikutukseen (jonka näkee siinä vastaanotolla) niin tuskin se vaikuttaa? Nepsypiirteet sinällään (on sitten minkä lajin nepsy tahansa) eivät tee kykenemättömäksi vanhemmuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä vakuutusyhtiö saa tietää henkilön terveystietoja? Henkivakuutuksen kohdalla tajuan, että tiedot on annettava, kun jokuhan voi yrittää ottaa vakuutusta kun saanut syöpädiagnoosin tms. Mutta muut vakuutukset?
Vierailija kirjoitti:
T. Asperger-lapsen äiti
Työnantajalle ei kuulu diagnoosit. Ei myöskään jos jää saikulle, ei kuulu pomolle syyt. Vielä vähemmän jossain työnhakuvaiheessa.
En ainakaan toistaiseksi ole kuullut kenenkään katuvan aikuisiällä diagnoosin saamista.
Niin, PDA-piirteistä autismia ei ymmärretä eikä haluta ymmärtää. Kaikki johtuu VAIN ja ainoastaan huonosta vanhemmuudesta hoitavan tahon mielestä. Tarvitsee ihan toisenlaista kohtelua kuin autistit normaalisti. Toki jokainen on omanlaisensa.