Pisa -Vanhempien koulutus, ammatti ja kodin varallisuus olivat kaikissa maissa yhteydessä oppilaiden osaamiseen
Suomessa sosioekonomiselta taustaltaan ylimmän neljänneksen oppilaiden pistemäärä oli matematiikassa 529 ja alimman neljänneksen keskiarvo 446 pistettä.
Se tarkoittaa sitä, että varakkaiden akateemisten kotien lapset ovat edelleen maailman huipputasolla. Kymmenen parhaan joukossa. Mutta köyhien ja kouluttamattomien vanhempien lapset ovat heikompia kuin turkkilaiset, vietnamilaiset tai bruneilaiset lapset. Miksi?
Kommentit (9)
geenit lataa aseen ja ympäristö painaa liipasinta....
No se ei nyt ole mikään ihme jos vietnamilaiset pärjää paremmin matetiikassa, onhan heillä selvästi korkeampi äo kuin kantasuomalaisilla keskimäärin. Sitten taas se että esim. köyhemmissä Turkissa ja Vetnamissa alemman elintason lapset pärjää suhteessa paremmin kuin Suomessa kertoo yhteiskunnan eriarvoistumisesta karua kieltä.
Koko ajan mennään huonompaan suuntaan. Monelle vähäosaiselle lapselle se koulu voi olla ainoita turvallisia tiloja opiskella. Nyt sieltäkin viedään seinät ja tilalle tulee näiden raketti-insinöörien äänekkäitä luentoja ja digitalisaatiota jo valmiiksi ylivirittyneille aivoille. Ei käy kateeksi nykypäivän lapsia.
Huostaanotto köyhien lapsille ja valtio kasvattaa niinkö?
Fiksut vanhemmat vahtii että lapset oppii
Myös duunarivanhemmat voivat olla sivistyneitä.
Nyt tosin työväen opistoista leikataan. Pysy tietämättönä duunari, juo viinaa.
Mites nämä rahakkaat jotka maksaa opinahjoille että oma kullanmuru pääsee sisään? Mitä julkimot jenkeissä edellä, sitä täällä kohta perässä.
Turha väittää että opettaja kohtelee samoin kunnanvaltuutetun ja siivoojan lasta.
Vierailija kirjoitti:
Mites nämä rahakkaat jotka maksaa opinahjoille että oma kullanmuru pääsee sisään? Mitä julkimot jenkeissä edellä, sitä täällä kohta perässä.
Turha väittää että opettaja kohtelee samoin kunnanvaltuutetun ja siivoojan lasta.
Miksi opettaja kohtelisi jotenkin eri tavalla lasta, jonka vanhemmat (tai vanhempi) on kunnanvaltuutettu ja siivooja?
No hei mietihän nyt vähän omilla aivoillasi! Millaisista oloista tulee joku sekä köyhä että kouluttamaton? On mennyt lisääntymään, sen sijaan että nuorena aikuisena olisi itse kouluttautunut ja jättänyt perheen perustamisen myöhemmäksi.
Koulut eivät - edes Pohjoismaissa - tasaa sitä eroa, joka kotoa tulee, erilaisten sosiaalitaustojen mukana. Tulee aina olemaan vanhempia, jotka haluavat olla läksynteossa mukana tai ainakin tarkistaa ne, pitävät tärkeänä hyvän kielen puhumista lapselle, iltasadun lukemista, kirjastossa käyntiä, ruutuajan rajoitusta, ulkoilua, pelien pelaamista yhdessä, terveellistä ruokaa j.n.e. ja jos heillä on vielä lisäksi varaa käydä museoissa, kaupunkiretkillä, lomamatkoilla lastenkin kanssa, niin hienosti menee.
Ja sitten ovat ne, jotka eivät tällaisten asioiden tärkeyttä ymmärrä, kun kokemus puuttuu.