kun on haettava 4 työpaikkaa joka kuukausi,jaettava itsestään tetoja monenlaiseen firmaan,kuka takaa tietosuojan?
monella yrityksellä on tietoturva retuperällä,kuitenkin työnhakijan pitää laittaa itsestään aika paljon tietoja ja cv:tä erilaisille firmoille,kun on näitä pakkohakuja,4 joka kuukausi,onko jotain takeita että työnhakijan tiedot ovat luotettavissa "mapeissa"?jo vuoden aikana jaat itsestäsi tiedot 48 eri yritykselle,jos työttömyys jatkuu,.on ymmärrettävää että töitä haetaan,mutta tällä tavalla se ei ole paras mahdollinen tapa.
Kommentit (49)
Höpöhöpö.. Kaikki työhakemuksessa ja CVssä olevat tiedot ovat ns. julkista tietoa, eivätkä GDPRn alaista. Siinä on syynsä miksi TA ei saa kysellä tiettyjä asioita työhaastiksessa.
Firmat eivät noita säilyttele vai onko joku muka joskus saanut työpaikan jonkun vanhan hakemuksen perusteella? (siis ei headhuntattu, vaan hakenut joskus firmaan josta sitten tarjottu myöhemmin paikkaa perustuen vanhaan hakemukseen) - Avoimet hakemukset on ainakin täyttä mappi-ö kamaa.
Trolli ei tiedä, ettei ole kyse mekaanisesta neljästä hakemuspumaskasta avoimiin työpaikkoihin, vaan aktiivisuudesta työllistymisensä eteen. Se pitää osoittaa TE-toimistolle. Siinä on eri variaatioita, jotka jokainen työtön kyllä tietää.
Kaikki tuntevat apinan, mutta apina ei tunne ketään.
Eihän siihen työhakemukseen tarvitse laittaa mitään muuta kuin nimi ja sähköpostiosoite. Perusta erillinen sähköpostiosoite hakemuksia varten. Muut tiedot edellisistä työpaikoista ja koulutuksesta löytyy muutenkin yleensä esim. LinkedInistä.
Samaa olen miettinyt näin työnhakijana. Lähetät kaikki henkilötietosi jonnekin rekryfirmaan ja sen jälkeen sieltä ei kuulu mitään. Entä sitten hakuvideot? Mihin ne päätyy?
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt näin työnhakijana. Lähetät kaikki henkilötietosi jonnekin rekryfirmaan ja sen jälkeen sieltä ei kuulu mitään. Entä sitten hakuvideot? Mihin ne päätyy?
Ketä oikeasti kiinnostaa joku randontyypin hakuvideo?
Juu, usein on pakko tehdä joku uusi tili hakeakseen työtä ja yleensä sitä ei sitten saa edes itse poistettua.
Periaatteessa nuo hakemukset ja kaikki niihin liittyvät oheistarpeet pitäisi tuhota kun työpaikka on täytetty. Käytännössä ei aina mene näin. Minä olen saanut yhteydenottoja niistä firmoista, vielä vuosienkin jälkeen, joihin olen hakenut. Siis he säilyttävät jossain tietoni vastaisen varalle. Mielestäni tämä rikkoo tietosuojaa.
Sen lisäksi tietojani on myös annettu (vai kenties myyty?) puhelinmarkkinointiyrityksiin. Mitä ei myöskään saisi tehdä ilman suostumusta. Tietääkseni en ole työpaikkaa hakisessani antanut lupaan puhelinmarkkinointiin.
Vierailija kirjoitti:
OnlyFansiin tietenkin, etkö tiennyt?
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.. Kaikki työhakemuksessa ja CVssä olevat tiedot ovat ns. julkista tietoa, eivätkä GDPRn alaista. Siinä on syynsä miksi TA ei saa kysellä tiettyjä asioita työhaastiksessa.
Firmat eivät noita säilyttele vai onko joku muka joskus saanut työpaikan jonkun vanhan hakemuksen perusteella? (siis ei headhuntattu, vaan hakenut joskus firmaan josta sitten tarjottu myöhemmin paikkaa perustuen vanhaan hakemukseen) - Avoimet hakemukset on ainakin täyttä mappi-ö kamaa.
Keskiverrossa työhakemuksessa on kyllä ihan tarpeeksi tietoja identiteettivarkauteen.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siihen työhakemukseen tarvitse laittaa mitään muuta kuin nimi ja sähköpostiosoite. Perusta erillinen sähköpostiosoite hakemuksia varten. Muut tiedot edellisistä työpaikoista ja koulutuksesta löytyy muutenkin yleensä esim. LinkedInistä.
Niin jos kyse on siitä että lähetät itse CV:n ja hakemuksen. Mutta usein pitää täyttää joku sähköinen lomake, johon on pakko laittaa kaikki osoitteet ym.
Kyllä tämä on tullut monesti mieleen. Ei ole kiva jakaa omia tietojaan jatkuvasti ties minne.
Vierailija kirjoitti:
Nimet, osoitteet, sähköpostiosoitteet, yms. ovat henkilötietoja, eli GDPR:n ja muun henkilötietolainsäädännön alaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä oikeasti kiinnostaa joku randontyypin hakuvideo?
Jaa-a. Miksi identiteettivarkauksia ylipäätään tehdään joillekin randomtyypeille? Kai sitä nyt huijarikin mieluummin esittäisi kovan luokan julkkista kuin jotain nevöhööd-työnhakijaa, vai mitä?
Kysytkö tätä täysin vakavissasi? Tekoälyn aikakautena? Miksi tavallisten ihmisten henkilötiedot ja passit kiinnostavat rikollisia? Miksi ääni ja kuva voisivat kiinnostaa heitä?
Liian suuri tietoturvaongelma tässä. Samoin kuin te-tston keräämä yksityiskohtainen informaatio ihmisistä, perhesuhteita, mielialaa ja terveystietoja myöten.
En luota ohjelmiin jotka toimivat miten sattuu, jos toimivat. En luota ihmisiin, jotka eivät osaa käyttää niitä ohjelmia. En luota ihmisiin, jotka eivät käsitä tietosuojan merkitystä ja kaivelevat ihmisistä tietoa uteliaisuuttaan.
Perustelu: Asioit sitten (ainakin parissa isossa kaupungissa) te-tstossa, arvauskeskuksessa, kelassa, palkoissa missä vaan, usein sattuu että koneet/työntekijät/ohjelmat sekoilee. Usein on uutisissa että tietoja on urkittu. Joskus huomaa, että terveystietoja on katsellut joku jossain, mutta syytä siihen ei keksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei niihin anneta mitään henkilötietoja, etunimi ja sp os joka tehty työnhakua varten. Rekry/vuokrakusettajat keräävät vaan nimiä listoilleen. Mitä enemmän nimiä, niillä taas markkinoidaan palveluita firmoille.
Tämäkin on aloitus jota peukutetaan. Oli pakkotyönhausta mitä mieltä tahansa, niin jos töitä haluaa, niitä on haettava. Oli se sitten neljä kuukaudessa, enemmän tai vähemmän. Tämä kuvitteellinen tietoturvaongelmahan on, vaikka kyseessä ei olisi mikään pakkohaku.
Eli taas uusi avaus siitä, missä työttömät kerotavt, etteivät edes hae töitä. Tekosyy vain vaihtuu.
Vierailija kirjoitti:
tästä voisi helposti nostaa EU tason syytteen Suomen valtiota vastaan...
Av apina on hyvä ja nostaa. Ihan muuten tiedoksi, että jokainen työnantaja vastaa omasta tietoturvastaan, ei Suomen valtio. Mutta aluksi voitaisiin lakkauttaa koko sosiaaliturva. Sen maksamiseen kun tarvitaan paljon yksilöivämpää tietoa kuin työhakemuksen. Samoin töissä olo pitää kieltää.
tästä voisi helposti nostaa EU tason syytteen Suomen valtiota vastaan...