Moni mies ihannoi 50-60-luvun kotirouvia
Naisilla ei oikein ollut muita vaihtoehtoja kuin huolia vanhempiensa hyväksymä varoissaan oleva mies. Avioliiton ulkopuolella syntyneet lapset päätyi joko köyhyysloukkuun tai orpokotiin. Tuon ajan "kilttimies" oli kuitenkin kaikkea muuta paitsi ihana.
https://daily.jstor.org/what-really-made-1950s-housewives-so-miserable/
Kommentit (64)
Kotiäideistä tuli ainakin mun suvussa komentelevia kyyliä, jotka sitten itkivät vanhana kun ei kukaan käy kylässä/katsomassa. Eläke ihan olematon ja tunne siitä, että elämä on mennyt toisia passatessa. Ei ihme, että kotiäitien tyttäret kouluttautuivat ja menivät töihin. Oma raha on ehkä mahtavin asia elämässä, sen tietää kun on nähnyt miten äiti joutui pyytämään kaikki rahat isältä.
Aina haikaillaan sellaista elämää, josta ei ole omakohtaista kokemusta.
Ei Suomessa nykyään monellakaan ole semmoinen palkka että sillä voisi kaksi ihmistä kunnolla elättää.
Sellaisia on ollut lähinnä amerikkalaisissa elokuvissa. Tietysti tuolloin oli vielä paljon maatiloja Suomessa, joissa molemmat sukupuolet olivat tilallaan töissä.
Oliko karjanhoito, kasvimaat ja peltotyöt naisellisia? Sitähän suurin osa naisväestöstä teki.
Vierailija kirjoitti:
Oliko niitä edes silloin? Maanviljelijöitä suurin osa ja emäntä teki raskaat työt.
Niinpä. Ei ollut. Kaupungeissa naiset tekivät raskasta tehdastyötä. Miehet eivät ole milloinkaan olleet yksin perheen elättäjiä.
Eivät edes silloin kun miehet toimivat vielä naisen holhoojana. Silloinkin mies varasti ensin naisen omaisuuden omiin nimiinsä ja sitten piti naista loppuelämän palkattomassa pakkotyössä. Käytännössä orjana.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole käytännössä sotien jälkeen ollut tuollaisia jenkkityylisiä kotirouvia eli jos haluat tästä keskustella mene joko
1) jenkkiläiselle keskustelupalstalle noiden linkkiesi kanssa analysoimaan
tai
b) etsi suomalaisen naisen arkea 50-60-luvulla tutkineita tutkimuksia argumenttiesi tueksi
kiitos
Ei ehkä ole ollut kovin yleistä, mutta kyllä minun molemmat isoäitini olivat kotirouvia. Toisen perheessä oli jopa palvelusväkenä sisäkköä, lastenhoitajaa ja puutarhuria, toisen edusti ei ihan niin varakasta sivistyneistöä. Molemmat olivat opiskelleet hyvän perheen tytöille sopivan tutkinnon, toinen yliopistossa, mutta jäivät avioiduttuaan pitämään huolta kodista ja perheestä. Päiväohjelmaan kuuluu mm. paljon hyväntekeväisyyttä eri järjestöissä, joten toimettomina eivät todellakaan olleet.
Tiesitkö ap että jenkkilässä kotirouvat olivat niin onnettomia ja turhautuneita, että heitä jouduttiin taltuttamaan huumeilla ja lobotomialla että pysyivät miesten hallinnassa?
Vierailija kirjoitti:
No miksi ei ihailisi? Olivat normaalipainoisia, pukeutuivat kuin naiset, käyttäytyivät kuin naiset ja hoiti naisille kuuluvat hommat ilman eri sanomista. Niistä näki ja ne tunnisti naisiksi jo kaukaa, kuten luonnollista onkin.
Miehillä oli puku ja hattu ja he olivat hoikkia ja siistejä ja ansaitsivat perheen elannon, maksoivat lastenhoitajan ja kotiapulaisen palkan. Missä ovat nykyään tällaiset miehet?
Tulitko ajatelleeksi, että nuo linkit eivät sovellu Suomen oloihin? Ei Suomessa ollut siihen aikaan montakaan orpokotia, enkä minä isättömänä lapsena mihinkään erityiseen köyhyysloukkuun joutunut.
Silti pakkoavioliitto-käsite tunnettiin Suomessakin. Äitini meni naimisiin eikä saanut useampia aviottomia lapsia minun lisäkseni. Tätini sen sijaan kasvatti ainoan au-lapsensa yksinään elänee naimattomana mutta ei parittomana koko ikänsä.
Kotirouvia sanan varsinaisessa merkityksessä oli varsin vähän, kotiäitejä enemmän. Tuon ajan "kilttimies" oli usein sotaveteraani tai parasta nuoruutta tai lapsuutta sota-aikana elänyt ja traumoja saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän he ihannoi. Samalla unohtavat 100% elatusvastuun näistä rouvista.
Just näin on. Eipä ole montaa suomalaista miestä joka pystyy vaimonsa ja lapsensa elättämään kotirouvaleikissä.
Aasiasta ja Venäjältä näitä "kotirouvia" tuodaan ja he saavat palkkansa Kelan työttömyyspäivärahana veronmaksajien kustantamana, miehen palkka ei siihen riitä että tuontinaisensa elättäisi.
Ei ihan näin. Näissä ulkomaan rouvissa on se ero suomalaisiin rouviin, että yleisesti he ovat työteliäämpiä kuin suomalaiset rouvat. Ensimmäisen työpaikan löydettyään heitä ei työttömänä näe. Tuossa naapurissani on yksi sellainen; perustanut 2 ravintolaa, muutama kasvihuone, marjabusiness pyörii jne.
Ei se onnistu löhöämällä sohvalla ylipainoisena puhelin kädessä.
Vieläkö hän on vapaalla jalalla, koska hänen harrastamansa työvoimanhankinta on Suomessa laiton?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän lisäksi moni mies haluaa, että nainen maksaa puolet kaikista kuluista, kuten 300 000€:n asunnosta, vastikkeesta, ruuista, autosta yms.
Erossahan ne naiselle yleensä jääkin.
Mikä on ihan oikein, kun ne kerran itse maksaakin.
Vai pitäiskö miehen saada elatus, lapset, talo ja autot ihan vaan siks ku miehellä on p i p p eli ja on ollut työttömänä kotona pelaamassa pleikkaria 20-vuotta?!
Niinhän se nykyään useimmiten on.
Joo töitä tekee ne ahkerat itätuonnit. Yleensä vielä sitä samaa vanhinta, mitä tekivät kotimaassaan ennen kuin löysivät kyllin hölmön miehen rahoittamaan sukunsa elämää.
Kyllä minulle kelpaisi söpö pikkurouva odottamassa kotona martinin kanssa sukkanauhat kireällä...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle kelpaisi söpö pikkurouva odottamassa kotona martinin kanssa sukkanauhat kireällä...
Mutta mitään et maksa? Kun sitten pitää elättää koko perhe, ilman mitään tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän he ihannoi. Samalla unohtavat 100% elatusvastuun näistä rouvista.
Just näin on. Eipä ole montaa suomalaista miestä joka pystyy vaimonsa ja lapsensa elättämään kotirouvaleikissä.
Aasiasta ja Venäjältä näitä "kotirouvia" tuodaan ja he saavat palkkansa Kelan työttömyyspäivärahana veronmaksajien kustantamana, miehen palkka ei siihen riitä että tuontinaisensa elättäisi.
Ei ihan näin. Näissä ulkomaan rouvissa on se ero suomalaisiin rouviin, että yleisesti he ovat työteliäämpiä kuin suomalaiset rouvat. Ensimmäisen työpaikan löydettyään heitä ei työttömänä näe. Tuossa naapurissani on yksi sellainen; perustanut 2 ravintolaa, muutama kasvihuone, marjabusiness pyörii jne.
Ei se onnistu löhöämällä sohvalla ylipainoisena puhelin kädessä.
Takuulla ukon painostuksesta. Itaroitsee yli tarpeen, kun on saanut huijattua maahan. Pitäähän rakkaus todistaa, siis sen toisen.
Miehenä näin "landella" asuvalla, ei ole naista mitä alistaa ja hakata? Isoissa kaupungin betonilähiöissä on varmaan mukava asua ja siellä ei esiinny naisten väheksyntää tai väkivaltaa? Vain me yksinäiset peräkammarin pojat hakataan naisia? Joku rockabilly kaunotar vetäisi ap:tä niin pataan, etten miehenä kestäisi edes katsella:D
Ihannoin itse 90 luvun naista. Tasa-arvoista menoa mutta ymmärretään että mies on mies ja nainen on nainen. Molemmat erilaisia ja niin se tulee aina olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitään et maksa? Kun sitten pitää elättää koko perhe, ilman mitään tukia.
Totta kai minä maksan nytkin kaiken, mutta mitään martineita tai sukkanauhoja - erouhkauksia ja vattuilua...
Täytyyhän miehellä jokin harrastus olla. Pysyy puuhakkaana ja pitää leikekirjaa parhaista kotirouvista 60-luvulla.
Peukku sille
Suurin osa väestöstä asui maaseudulla ja kaupungeissakin suurin osa naisista kävi töissä. Ei suomea voi verrata jenkkien 50-luvun kotirouvayhteiskuntaan. Suomi oli hyvin köyhä sotien jälkeen, elettiin pula-aikaa.