Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: unisex-vessat eivät sovi kaikille, koska joissain uskonnoissa vessojen on oltava sukupuolitettuja

Vierailija
05.12.2023 |

Muunsukupuolisilla ja eri kulttuuri- ja perinnetaustoista tulevilla on vessatarpeita ja toiveita, joita ei osata ottaa huomioon julkisten vessojen sunnittelussa.

https://yle.fi/a/74-20063005

"Laura Musta toimii erikoissuunnittelijana THL:n maahanmuuttø- ja kulttuurinen ominaisuus -tiimissä. Hän kertoo vessa-asioiden olevan joissain kulttuureissa epäpuhtaita, kiellettyjä ja siten häpeällisiä.

Ei ole soveliasta, että joku huomaa sinun menevän vessaan. On ongelmallista, jos vessa on näkyvällä paikalla."

Kommentit (169)

Vierailija
1/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli muslímeísta on yhden kerran jotain hyötyä, kun heidän mielistelemisekseen tätä WC-hulluutta ei voida viedä täysimääräisesti läpi? 

Vierailija
2/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tehtäisiin sellainen periaatepäätös, että me ei lähdetä mihinkään mukaan mihin kuuluu mielikuvitusolennot. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi taivahan vallat onko paskalla käynti joissakin uskonnoissa häpeä?! Wtf? Miksi sellaisia kulttuureja asustaa Suomessa, miksi eivät poistu sinne mistä tulivatkin. Suomalaiset menevät vessaan silloin kun on hätä eivätkä häpeä sitä.

Vierailija
4/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan siis huomioon johonkin uskontoon sisältyvät käsitykset muttei unisex-vessoja vastustavien ihmisten mielipiteitä asiasta sinänsä?

Vaikka on uskonnonvapaus.

Olen itse noita yhteisvessoja vastaan kyllä, mutta ihmettelen, että tarvitaan uskonto, ennen kuin asia otetaan vakavasti.

Vierailija
5/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaan siis huomioon johonkin uskontoon sisältyvät käsitykset muttei unisex-vessoja vastustavien ihmisten mielipiteitä asiasta sinänsä?

Olen itse noita yhteisvessoja vastaan kyllä, mutta ihmettelen, että tarvitaan uskonto, ennen kuin asia otetaan vakavasti.

Tätä tulin sanomaan. Juuri näin.

Vierailija
6/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän mu sul maan ien toiveita täytyy kunnioittaa ja suorastaan totella. Kantisten toiveilla ei luonnollisesti mitään väliä vihervasureille.

Vierailija
7/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Islam. Ei siis mikä tahansa uskonto. Muslimeja on täällä niin paljon että niiden takia keskustellaan. Niin kuin joku sanoi kerrankin hyötyä niistä. 

Vierailija
8/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös voisi mennä aavikolle tai metsään kuten kotimaissaankin kun on vessoja vain miehille ?

Vierailija
9/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten voidaan palata normikäytäntöihin vessoissa, koska m u s l i meil le unisexit eivät käy. Muussa tapauksessa ei onnistuisi tämä lainkaan. Kantisten kuuluu vain maksaa kaikki viulut, muuta virkaa heillä ei ole tässä sydeemissä.

Vierailija
10/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Islam. Ei siis mikä tahansa uskonto. Muslimeja on täällä niin paljon että niiden takia keskustellaan. Niin kuin joku sanoi kerrankin hyötyä niistä. 

Älkäähän vielä innostuko, kaikille uskonnoille on ehdottomasti saatava omat vessansa.

Vierailija
11/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen väite. Miksei siinä kerrottu lainkaan, miten joku uskonto perustelee sukupuolitettujen vessojen tarpeellisuuden? Pisuaarit voi tietysti olla ehdoton ei, mutta entä sellaiset unisex-vessat joissa on pelkkiä koppeja? Vähän epäilen, että joku on vetänyt mutkia liian suoriksi eikä uskonto estä ketään asioimasta unisex-kopissa, vaikka se tuntuisikin ikävältä.

Vierailija
12/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se koppi siitä sukupuolitu, kun sinne menee jonkin lukuisista sukupuolista edustaja? Kehitetään vaikka sellainen WC-kyltti, johon kopissa olija voi itse vaihtaa haluamansa sukupuolen: 🚹🚺🚻🦇🐄

Vierailija
13/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän kerrankin näitä muu-uskoisia. Tervettä järkeä.

Vierailija
14/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ne nykyään toimii jos niille on häpeällistä jos joku näkee niiden menevän vessaan. Levittävätkö naiset vain jalkansa kaavun alla ja antavat nesteen tulla? Kätevää vaikka puistossa.

Vierailija
15/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itselle on töissä tuottanut päänvaivaa nämä unisex vessat ja pukutilat. Olen miesvaltaisella alalla ja siinä yhteisessä tilassa on lähes poikkeuksetta miehiä. Eipä paljoa huvita edes huulipunaa lisäillä. Lisäksi tuntuu edelleen todella oudolta esim. päättyneen kokouksen jälkeen kävellä miesten perässä samasta ovesta vessaan. Mutta samapa kai se on minun mielipiteestäni, kun kuul valtavirtaan. 100 kollegalta tiettävästi kaikki tuntee itsensä joko mieheksi tai naiseksi, mutta näillä mennään.

Vierailija
16/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vessat on niin sotkuisia että en käy niissä. 

Vierailija
17/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko ketään joka pitää unisex-vessoja hyvänä juttuna? Etkö? En minäkään, sillä heitä ei todellisuudessa ole olemassakaan. Edes se kenen takia tuollaiset aikoinaan suunniteltiin, niin hekään eivät pidä niitä hyvänä juttuna.

Vierailija
18/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän mu sul maan ien toiveita täytyy kunnioittaa ja suorastaan totella. Kantisten toiveilla ei luonnollisesti mitään väliä vihervasureille.

Missähän pisteessä víhervasurít joutuvat valitsemaan mädätyksén ja islamísaatíon suosímisen välillä? 

Vierailija
19/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli muslímeísta on yhden kerran jotain hyötyä, kun heidän mielistelemisekseen tätä WC-hulluutta ei voida viedä täysimääräisesti läpi? 

Nyt ollaan kyllä jännän äärellä kumpaa lemmikkiä kumarretaan tasa-arvosuunnittelussa rapsuttamaan.

Vai vaaditaanko muslimeille oma wc-alue tarkkoine piirrustuksineen?

No Mekkaan päin ei sovi pyllistää. Se pitää ottaa huomioon.

Vierailija
20/169 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnetko ketään joka pitää unisex-vessoja hyvänä juttuna? Etkö? En minäkään, sillä heitä ei todellisuudessa ole olemassakaan. Edes se kenen takia tuollaiset aikoinaan suunniteltiin, niin hekään eivät pidä niitä hyvänä juttuna.

Nämä mariveitolat..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä