Onko epäkohteliasta lähteä pois, kun puolison sukulaisia tulee käymään?
Mitä mieltä? Lapsia haluavat tulla katsomaan. Tulen kyllä toimeen sukulaisten kanssa, mutta en viihdy ja tuntuu typerältä kun viipyvät monta tuntia ja haluaisin vaan pois tilanteesta. Onko epäkohteliasta jos alan viettää sen ajan muualla, menen vaikka lenkille tai ostoksille? Näkisin heitä silti jokatapauksessa useita kertoja vuodessa. Puoliso näkee minun vanhempiani noin kaksi kertaa vuodessa, kun ei usein jaksa lähteä mukaan kun käyn siellä lasten kanssa kerran kuussa.
Kommentit (63)
No joskus vain on tällaisia tilanteita, niille ei voi mitään. Esim. itse en jaksa mieheni tiettyjä sukulaisia, ovat todella vaativia. Haluavat aina että koko suku kokoontuu mieheni vanhempien luona jouluna (eivät siis kutsu sukua vieraisille omaan kotiinsa vaan olettavat että muut järjestävät koko jutun). Jos näin ei tehdä, he suuttuvat. Jos taas joku ei ole paikalla, he ottavat nokkiinsa. Olen silti ollut menemättä näihin tapahtumiin, viime jouluna olin sopivasti koronassa. Sama pariskunta on terrorisoinut myös juhannuksen vieton kutsumalla itsensä mieheni vanhemmille. Kukaan ei uskalla sanoa vastaan. Mielestäni ihan järjetöntä.
Ap tässä. Kyse on nyt siitä, että nämä sukulaiset voivat tulla meille moneksi tunniksi istumaan vaikka joka toinen viikonloppu. Mulle olisi ok tavata esimerkiksi parin kuukauden välein ja se olisi ihan mukavaakin. Pitäisikö mun siis vaan "kestää" tämä muiden valitsema kyläilytahti? Sukulaiset haluaa nähdä meidän lapsia ja se on mulle ok, itse en haluaisi nähdä noin usein. Miehelle on "ihan sama" näkeekö omia sukulaisiaan, ei ole sillä tavalla sukurakas, mutta on toki tyytyväinen kun lapsille on viihdykettä niin ei tarvitse itse vaivautua!
Ap toi on sulle loistavaa oma-aikaa. Ja sitä sun appikset varmaan haluavat sulle antaakin. Lähde tekeen omia juttuja. Appikset viihdyttää miestä ja lapsia sillä välin. Ihan hölmöö kaikkien olis istuu sisällä tuo aika joka toinen viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Kyse on nyt siitä, että nämä sukulaiset voivat tulla meille moneksi tunniksi istumaan vaikka joka toinen viikonloppu. Mulle olisi ok tavata esimerkiksi parin kuukauden välein ja se olisi ihan mukavaakin. Pitäisikö mun siis vaan "kestää" tämä muiden valitsema kyläilytahti? Sukulaiset haluaa nähdä meidän lapsia ja se on mulle ok, itse en haluaisi nähdä noin usein. Miehelle on "ihan sama" näkeekö omia sukulaisiaan, ei ole sillä tavalla sukurakas, mutta on toki tyytyväinen kun lapsille on viihdykettä niin ei tarvitse itse vaivautua!
No miksi et aloitukseen laitatnut, että he käyvät tyyliin joka toinen viikko teillä? Kirjoitit vaan, että useita kertoja vuodessa ja mulle se tarkoittaisi jotain 5-6 kertaa vaikka vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Eihän ne sinun sukulaisiasi ole. Mies hoitakoon omansa.
Joo ja lapsille opetetaan pienestä pitäen kuinka tässä ollaan kahdesta eri suvusta ja ei siedetä toisiamme?
Miten niin? En minä sanonut, ettei ne lapset sinne jäisi. Nehän on kyllä heidän sukulaisiaan, vaikkeivät ap:n sukulaisia olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja lapsille opetetaan pienestä pitäen kuinka tässä ollaan kahdesta eri suvusta ja ei siedetä toisiamme?
Miten niin? En minä sanonut, ettei ne lapset sinne jäisi. Nehän on kyllä heidän sukulaisiaan, vaikkeivät ap:n sukulaisia olekaan.
No onhan se outoa, jos äiti aina häipyy, kun isän sukua tulee kylään. Kyllä minä lapsena olisin sitä ihmetellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi et aloitukseen laitatnut, että he käyvät tyyliin joka toinen viikko teillä? Kirjoitit vaan, että useita kertoja vuodessa ja mulle se tarkoittaisi jotain 5-6 kertaa vaikka vuodessa.
Lue aloitus uudelleen. Kirjoitin, että näkisin heitä silti joka tapauksessa useita kertoja vuodessa. Vaikka skippaisin suuren osan vierailuista. Eli tuo tarkoittamani parin kuukauden välein olisin itse valmis näkemään. Ap
En lähtisi kotoa pois, mutta vähentäisin vierailuja sinne anoppilaan päin. Eikö mies voi lasten kanssa käydä siellä anoppilassa sen sijaan, että he tulevat teille kylään? Puhu miehesi kanssa asioiden uudelleen järjestelystä.
Pikkulapsiperheessä sukulaiset, ainakin lasten mummit ja papat, ymmärtänevät, että se vierailuaika on oiva tilaisuus toiselle vanhemmalle ottaa vähän omaa aikaa. Meillä ainakaan isovanhemmat eivät tule passattavaksi vaan leikkimään lasten kanssa ja silloin on puolisollakin kevyempää olla lasten kanssa. Näin itse olen tehnyt usein ja samalla isovanhemmat saa enemmän tilaa seurustella lapsenlasten kanssa, kun lapset eivät hae niin paljon huomiota minulta. Ja näin silloin kun kyse ihan tavallisesta vierailusta. En tietenkään häippäse jos jotkut juhlat tms enkä joka kerta.
Otat vieraat vastaan miehesi kanssa ja jonkin kuluttua lähdet lenkille tai asioille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se outoa, jos äiti aina häipyy, kun isän sukua tulee kylään. Kyllä minä lapsena olisin sitä ihmetellyt.
Eikö se ole outoa, että isä ei ikinä jaksa lähteä äidin sukulaisilla käymään muun perheen mukana?
Vierailija kirjoitti:
No jos he teillä jatkuvasti käyvät, niin mitä ihmettelemistä tässä sitten on? Ihan normaalia, ettei sitten aina ole siellä kotona vaan viikonloppuisin voi olla muutakin ohjelmaa. Eikö miehesi tee mitään viikonloppuisin, jos on aikaa vieraille noin paljonkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole outoa, että isä ei ikinä jaksa lähteä äidin sukulaisilla käymään muun perheen mukana?
No ei minusta. Ei koko perheen tarvitse aina yhdessä reissata. Me käytiin äidin kanssa sukuloimassa ilman isää, mutta ei isä kotoa lähtenyt pois, kun meille tuli vieraita vaan hän oli hyvin vieraanvarainen.
Mä en pidä puolisoni suvusta, ovat niin erilaisia kun itse. Siksi yleens lähden aina pois.
Jos pois lähtöön liittyy mielenosoitusta, niin on huonoa käytöstä. Noin muuten meillä ainakin eletään normaalia elämää ja isovanhemmat sopii ensisijaisesti oman lapsen kanssa kyläilyistä pl. joulu tai jokin erityinen kutsutilaisuus. Tapaan siis mieheni vanhempia, kun se sopii omiin aikatauluihin tai olen tapaamisesta erikseen sopinut. Pidän appivanhemmistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus, on.
No eikä ole. Ne puolison sukulaisethan tulee sitä puolisoa katsomaan. Tai lapsia.
Jos minun vävyni lähtisivät tarkoituksellisesti pois aina kun tullaan käymään, niin kyllähän se ikävältä tuntuisi. Toisaalta en kyllä todellakaan oleta , että sen takia pitäisi perua jotain jo sovittuja menoja. Minä pidän vävyistäni ja toivon että näen heitäkin silloin tällöin.
Jos vertaa tätä ketjua niihin ketjuihin, joissa puhutaan ikääntyvien vanhempien hoitamisesta, niin onpa eri ääni kellossa. Nykytrendien mukaan kumpikin puoliso ilmeisesti erikseen hoitaa ikääntyvät vanhempansa, mutta molempien puolisoiden pitäisi silti olla paikalla silloin kun kaikki on vielä hyvin ja isovanhemmat tulevat kyläilemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä jaksa kylästellä, mutta kyllä meille voi tulla kylään.
Minä tapaan vapaa-ajallani tasan niitä ihmisiä, joita haluan.
Eipä voisi vähempää kiinnostaa, pitääkö joku tätä epäkohteliaana vai ei. :D