Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä ihmisestä, joka ei pysty pitämään normaalia unirytmiä?

Vierailija
03.12.2023 |

Esim. Valvoo todella myöhään. Minulle se kertoo, että hänellä on varmasti muitakin ongelmia.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on normaali unirytmi? Poikani käy yötöissä maanantaista perjantaihin klo 22.00-05.30. Mitä minun pitäisi hänestä ajatella?

Vierailija
42/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkut olivat muinoin hyödyllisiä. Sen takia varmaan erilaisia unirytmejä on kehittynyt. Jonkun piti pitää tulta yllä ja vahtia nukkuvia petojen varalta. Yökukkujia avostettiin samoin kuin niitä jotka lähtivät auringon noustessa metsälle. Harmi, että tämä jäänne menneisyydestä nähdään nykyään vikana.

Valitettavasti asialle ei mitään mahda. Olen kituuttanut iltavirkkuuteni kanssa kouluajoista lähtien. Kaikki poppakonstit on kokeiltu ja ärsyttää ihmiset jotka sanovat, että kyllä sen rytmin voi kääntää. Heräät vaan pari kertaa aikaisemmin ja menet vastaavasti illalla ajoissa nukkumaan. Yli 30 vuotta yrittänyt eikä ainakaan vielä ole onnistunut. Ehkä en ole yrittänyt tarpeeksi pitkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette ihmisestä, joka haukkuu toisten unirytmiä? Esim. tekee siitä aloituksia av:lle. Minulle se kertoo, että hänellä on varmasti muitakin ongelmia. 

Vierailija
44/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yövirkku. Ja työttömänä naisena koen turvalliseksi valvoa sudenajan yli. Luontoa mahtava seurata yöllä, ja toki kulkijoita. Minua ei ainakaan yöllä yllätetä! Ja rikolliset nimenomaan tekevät pahoja öisin kello 1-5 välillä. 

Tämä oli mielenkiintoinen kommentti. Agraariselta ajalta, jolloin jo tehtiin päiväkirjamerkintöjä yms tiedetään, että päivän raskaiden töiden jälkeen ihmiset menivät aikaisin nukkumaan, mutta oli aika normi, että keskellä yötä valvottiin suden hetken tienoilla 2-4 tuntia, jopa siten, että saatettiin käydä naapuritalossa visiitillä, tai nyt ainakin muuten verkkaisesti kodin askareita tehden. Ja sitten levättiin siis nukuttiin hieman lisää, ja uutta päivää kohti peltotöihin. Ja mikäs tässä. Luomurytmi jos mikä.

Vierailija
45/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräskin, joka kukkuu pitkin öitä, on lisäksi myöhästelijä, syömishäiriöinen ja liikennerikkuri. Ap

Tiedätkös kun jos on viivästynyt uni/vuorokausirytmi tai on luonnostaan iltavirkku niin sille ei mahda mitään. Suomalainen agraarisneuroottinen yhteiskunta tykkää mollata meitä iltavirkkuja. Kyllä kun on pakko elää pimeässä ja lasten koulut alkaa kello kahdeksan niin väkisin herääminen ei vointia paranna. Yhtä paljon auttaa käskeä iltavirkkua mennä ajoissa nukkumaan kun pitää aamuvirkkua väkisin hereillä iltaisin. Sama kun käsket masentunutta ryhdistäytymään tai ottamaan itseään niskasta kiinni tai sanot Jepelle että älä vain juo. Että pientä rajaa tuohon ylemmyydentunteeseen!

Vierailija
46/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen menossa kohta nukkumaan; menethän sinäkin, ap, ettei vain tule valvottua liian myöhään! 🤗

Vierailija
47/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans iltavirkku. Jonkin verran oon itseäni asiasta syyllistänyt, että kyllähän se olis loogista ihmisolennolla auringonvalon aikaan olla hereillä ja pirteimmillään, mutta jostain syystä se ei onnistu. Mulla itsestään tuleva rytmi on siinä 2-5 aikaan nukkumaan ja 11-14 aikaan ylös.

Yks ilta kokeilin mennä kymmenen jälkeen nukkumaan. Olin herännyt aika aikaisin ja halusin toimia niinkuin "normi ihmisten kuuluu". Kun sain vihdoin unta, niin nukuin todella kevyesti ja jatkuvasti heräillen seitsemään asti. Kokeilin hieman hereilläoloa, mutta päähän sattui. Takaisin sänkyyn ja sitten nukuinkin sikeästi kolme tuntia

Vierailija
48/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en pysty, olen yrittänyt ensin yhdeksän vuotta peruskoulussa sitten työelämässä, ei onnistunut. Kyllä minulla on ongelmia levottomat jalat ja nivelrikkoa. Vuorokausirytmini ei ikinä ole sopeutunut aamuelämään, ei edes alle kouluikäisenä 

Levottomiin jalkoihin auttaa Magnesium.

Vierailija
49/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä!

Olen myös luova ihminen, taiteilija. Hiukan Adhd. Iltavirkku. Tykkään tehdä iltavuoroja, ja yötkin menee. Aina illalla skarppi ajattelija. Rakastan Suomen kesäöitä. Voin helposti valvoa kesäyön läpi, vaikka olen vanha ihminen. Nukahdan helposti, ei uniongelmia, olen aina voinut nukkua missä tahansa. En myöhästele. Enkä ole mikään laitapuolen kulkija, vaan ihan kunnon kansalainen.

Inhoan aamufasisteja. Toivottavasti joutuvat kuoleman jälkeen helvettiin, jossa heitä valvotetaan vuorokausitolkulla putkeen, niin tietävät sitten, miltä aikaiset aamuheräämiset tuntuvat meistä iltavirkuista.

Vierailija
50/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltavirkut olivat muinoin hyödyllisiä. Sen takia varmaan erilaisia unirytmejä on kehittynyt. Jonkun piti pitää tulta yllä ja vahtia nukkuvia petojen varalta. Yökukkujia avostettiin samoin kuin niitä jotka lähtivät auringon noustessa metsälle. Harmi, että tämä jäänne menneisyydestä nähdään nykyään vikana.

Valitettavasti asialle ei mitään mahda. Olen kituuttanut iltavirkkuuteni kanssa kouluajoista lähtien. Kaikki poppakonstit on kokeiltu ja ärsyttää ihmiset jotka sanovat, että kyllä sen rytmin voi kääntää. Heräät vaan pari kertaa aikaisemmin ja menet vastaavasti illalla ajoissa nukkumaan. Yli 30 vuotta yrittänyt eikä ainakaan vielä ole onnistunut. Ehkä en ole yrittänyt tarpeeksi pitkään. 

Sama täällä. Tosin olen yrittänyt tuplakauan. Vaikka menin kahdeksaksi kouluun koko syyslukukauden, se aamuherääminen oli joka aamu vaikeaa, ja lauantaisin lipsahdin helposti kymmeneen nukkujaksi heti ekalla yrittämällä. Tosin jaksoin katsoa telkkarista myöhäiset ohjelmat, jos tulee jotain hyvää. Nyt on vuorotyö, niin voin elää kuten haluan.

Vierailija
51/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yö on parasta aikaa. Saa olla rauhassa.

Vierailija
52/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole aamu- tai iltavirkku, vaan aamutottuja. Eli totun helposti heräämään tiettyyn aikaan, kaksi kolme herätystä samaan aikaan, enkä tarvitse enää herätyskelloa, oli sitten vuorokauden aika mikä tahansa. Kääntöpuolena on vain se, että sisäinen kelloni ei ole 24 tuntia, vaan varmaan lähemmäs 26. Ongelma vain on se nukkumaanmeno, ei väsytä vielä saamaan aikaan mitä edellisenä iltana. Siksi nukkuminen kääntyy aina vähitellen eteenpäin. Jossain vaiheessa univelkaa on kertynyt ja nukun yöllä liian vähän kun herään edelleen samaan aikaan, jolloin sitten saan taas seuraavana iltana aikaisemmin unta ja saan käännettyä nukahtamista aiemmaksi. Nyt kun olen sairaslomalla ja ei tarvitse herätä aamulla tiettyyn aikaan, niin rytmi on kääntynyt pikku hiljaa myöhemmäksi ja myöhemmäksi. Tänään sain unta aamu 6 ja heräsin 11, niin toivottavasti tänä iltana saisi jo paljon aiemmin unta.

Vierailija
53/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivänselvää.

Ihminen haluaa olla "poissa", paeta elämää ja tietoisuutta.

Ahdistus. Pelko. Pakokauhu.

On päättänyt elää, vaikka lähes mahdotonta.

Saa kysyä, jos kiinnostaa.

Vierailija
54/65 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkuilla on useammin etäpäiviä, olen huomannut. Eivät ole vielä tavattavissa 8.00. Muille tulee stressiä ja ylimääräistä odottamista. 

Vierailija
55/65 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en pysty, olen yrittänyt ensin yhdeksän vuotta peruskoulussa sitten työelämässä, ei onnistunut. Kyllä minulla on ongelmia levottomat jalat ja nivelrikkoa. Vuorokausirytmini ei ikinä ole sopeutunut aamuelämään, ei edes alle kouluikäisenä 

Levottomiin jalkoihin auttaa Magnesium.

Eipä auta,kokeilin tabletteja sekä voidetta,lääkitys auttaa.

Vierailija
56/65 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten määritellä normaali unirytmi? Kolmivuorolaisen unirytmi on vuosikymmeniä erilainen kuin leipurilla tai aamupostinkantajalla. Radiossa kerrottiin että 1700-luvulla maataloissa noustiin ylös aamulla klo 2, nukkumaan mentiin illalla klo 19. 

Vierailija
57/65 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Suomen olosuhteissa ja säässä se voi olla sellaista. Erilaiset elämän olosuhteet myös ihmisillä ja kokemukset. Joillakin jetlag, se voi tulla myös kun on kipeänä tai vuodenaika.

Vierailija
58/65 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000010013407.html

Harrastatko sinäkin kostovalvomista? Tästä nukkumaan menemisen viivyttely kertoo

Vierailija
59/65 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen illan torkku, aamuvirkku. En kertakaikkiaan pysy hereillä kymmenen jälkeen, ei tule mitään. Mutta ymmärrän, että on toisenlaisia rytmejä ja tapoja. Mikä on normaalia, sen yleensä määrittää enemmistö. Oikeasti ei ole olemassa mitään normaalia rytmiä, on vain erilaisia luontaisia rytmejä. 

Ongelmia syntyy vain silloin kun asioita jää hoitamatta tai oma rytmi haittaa omaa tai läheisten elämää. 

Vierailija
60/65 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukhdin eilen klo 24 ja heräsin klo 4. Jos olisin mennyt nukkumaan klo 21, olisin herännyt 01 yöllä. Nukkuisin mielelläni enemmän kerrallaan mutta ei vainnpysty

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi