Mitä mieltä ihmisestä, joka ei pysty pitämään normaalia unirytmiä?
Esim. Valvoo todella myöhään. Minulle se kertoo, että hänellä on varmasti muitakin ongelmia.
Kommentit (65)
Voit olla ap mitä mieltä haluat, mutta minulla uniongelmat alkoivat tehtyäni useita vuosia yötyötä. Nyt en enää osaa nukkua kunnolla yöllä, mutta en päivälläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on normaali unirytmi AP: n mielestä?
Menee nukkumaan n 21-23 ja herää n. 6-8. Ap
Ok, eli siis Porvoosta kirjoittelet. Nyt selvisi.
Että hänen kannattaa mahdollisuuksien mukaan hakeutua työhön joka ei ala esimerkiksi kuudelta aamulla. Riittävä uni on terveyden kannalta todella tärkeää. Oikeastaan tärkeintä jos geenejä, joihin ei voi itse vaikuttaa ei lasketa.
Itse teen 3 vuorotyötä ja aina unirytmi niin, et menen myöhään nukkumaan. Lomilla mulla kääntyy vasten tahtoani valvominen yöpainotteiseksi, joten pitää aina muistaa lomien jälkeen pyytämään ekat vuorot iltaa tai yötä, joiden jälkeen se väkisin rytmin kääntäminen vasta alkaa. Monestikkin huitelen aamuvuorot 3 tunnin unilla.
Kokee pelkoa ja/tai yksinäisyyttä. Roikkuu yleensä WhatsApissa ja Instagramissa, joissa yrittää pitää yllä keskustelua jonkun kanssa, ettei tarvitsisi olla yksin.
Usein kyvytön läheisiin ihmissuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Iltavirkkuja ei saa Suomessa kritisoida, hyvä ap.
Iltavirkkuus on ominaisuus siinä kuin vaikka silmien väri. Sitä ei valita itse. Mitä kritisoitavaa sellaisessa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräskin, joka kukkuu pitkin öitä, on lisäksi myöhästelijä, syömishäiriöinen ja liikennerikkuri. Ap
Kuulostaa pahalta! Kai olet tehnyt ilmoitusta johonkin tuollaisesta julkeasta eläjästä?!
Totta puhuen minulle ollaan sanottu, että liikennekäyttäytymisestä pitäisi ilmoittaa jonnekin. Ap
Onpa ihme yleistämistä, ap. Minulla on ihan riittävästi ongelmia pelkässä iltavirkkuudessa. Olen syönyt yli kymmenen vuotta lääkettä tukemaan nukahtamista, ilman sitä illalla ei ala väsyttää. Onneksi pystyn tekemään suurimman osan töistä etänä, joten aamulla ei tarvitse herätä ihan niin aikaisin.
Teen töitä esimiehenä ison yrityksen keskijohdossa. Työssä on valtavasti vastuuta ja päivät venyvät helposti yli kymmentuntisiksi. Työt olen aina hoitanut säntillisesti, vapaa-ajalla saatan joskus myöhästyä, jos on tullut sovittua menoa töiden jälkeen ja työpäivää ei pääsekään lopettamaan ajoissa. Tulojen puolesta kuulun ylimpään tulodesiiliin, eli siinäkin olen pärjännyt ihan hyvin. Syömishäiriöitä ei ole, olen kaikin puolin terve, hoikka ja liikunnallinen. Olen yhden kerran elämässäni saanut ylinopeussakot, mitään muuta rikollista en ole tehnyt.
Kerrotko vielä ap, mitä ongelmia minulla pitäisi olla viivästyneen unijakson lisäksi?
Vaikeasti unihäiriöisen ihmisen vanhempana ei paljon naurata. Tiesitkö, että se ns. sisäinen kello on oikeasti konkreettinen solurykelmä aivoissa ja joillakuilla se ei toimi normaalisti. Tämä on sen ihmisen vika yhtä paljon kuin haiman toimimattomuus ykköstyypin diabeetikolla. Valitettavasti melatoniinin ottaminen harvemmin auttaa unihäiriöistä samalla tavalla kuin insuliinipistos diabeetikkoa. Osa unihäiriöstä on neurologisia, elimellisiä tiloja. Ne ovat sairauksia. Mikä mahtaa olla alhaisempaa kuin kiusata sairasta? Jokainen olisi mieluummin terve ja nukkuisi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Iltavirkkuja ei saa Suomessa kritisoida, hyvä ap.
Miksi heitä pitäisi kritisoida?
Pitäisikö mielestäsi myös aamuvirkkuja kritisoida? Entä punatukkaisia ja pisamaisia? Tai vasenkätisiä?
Ketä kaikkia sinä haluaisit kritisoida?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus eksä, joka oli aamuvirkku ja lisäksi lyhytpinnainen ja ihan häiriötasoisesti houni kaapit tyhjiksi, ettei mitään vierasvaraa voinut pitää. Varmaan kaikki viat johtui aamuvirkkuudesta, eikö vain?
Niin, ap:n logiikalla tällaisia päätelmiä ilmeisesti voi tehdä. Eräs ikävämpi sukulaiseni on aamuvirkku. Heräsi jo lapsena viideltä aamulla. Kaipa tästä on päätettävä että aamuvirkkuus tarkoittaa hankalaa, arvostelevaa ja ilkeilevää luonnetta, sitä, että on aina päästävä sanomaan mielenpahoittamiseen tähdäten ilman mitään syytä jopa vieraille ihmisille. Toisaalta, ap:n aloitushan on juuri tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Kokee pelkoa ja/tai yksinäisyyttä. Roikkuu yleensä WhatsApissa ja Instagramissa, joissa yrittää pitää yllä keskustelua jonkun kanssa, ettei tarvitsisi olla yksin.
Usein kyvytön läheisiin ihmissuhteisiin.
Viikonloppuisin vielä vinoutuneempi unirytmi ja lisäksi käyttää paljon alkoholia, mutta syö huonosti/ epäterveellisesti. Lapsiviikolla joutuu vähän terästäytymään.
Olen syntynyt yöllä, ja siitä asti olen ollut iltavirkku. Minun normaali unirytmi painottuu yöaikaan. Mikä ihme siinä on ettei vielä tänäpäivänä ymmärretä iltavirkkuja, vaan painotetaan että amuvirkut on normaaleja ihmisiä ja muissa ihmisissä on jotain vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt yöllä, ja siitä asti olen ollut iltavirkku. Minun normaali unirytmi painottuu yöaikaan. Mikä ihme siinä on ettei vielä tänäpäivänä ymmärretä iltavirkkuja, vaan painotetaan että amuvirkut on normaaleja ihmisiä ja muissa ihmisissä on jotain vikaa.
Mikä tahansa syy tuntea paremmuutta kelpaa, tämäkin, jos muuta ei ole.
Ihmisten luontaiset unirytmit ovat erilaisia. Tästä eräs lääkärikin minulle puhui. Ennemmin on epänormaalia yrittää pakottaa kaikki samaan rytmiin.
Eli aloituksen kysymykseen: en ajattele mitään. Jos henkilö on elämäänsä tyytyväinen niin miksi asiasta pitäisi ajatella jotain?
Hei, täällä yksi elämässään epäonnistunut iltavirkku! Olen masentunut ja kärsin traumaperäisestä stressistä. Sen takia en useinkaan saa nukuttua normaalisti, vaan yöt on painajaisten takia katkonaisia. Liikun, meditoin ja syön terveellisesti, mutta en silti osaa nukkua kuten normaalit ihmiset, täysin kädetön tampio kun olen. Nukun sitten aamulla pidempään, jos yö on ollut kovin huono. Kun en minä tunari ole edes työkuntoinen tällä hetkellä, joten voin nukkua sen puolesta milloin pystyn.
Toivottavasti sinulle ap tuli tästä iloa ja voit tuntea itsesi hyväksi ihmiseksi! Minua voit vapaasti halveksia, minä en katsos välitä. Mutta älä ole ilkeä niille, joita se voi satuttaa.
Huomenta ap, heräsin äsken ja nyt olen aamukahvilla. Elämä on ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Onpa ihme yleistämistä, ap. Minulla on ihan riittävästi ongelmia pelkässä iltavirkkuudessa. Olen syönyt yli kymmenen vuotta lääkettä tukemaan nukahtamista, ilman sitä illalla ei ala väsyttää. Onneksi pystyn tekemään suurimman osan töistä etänä, joten aamulla ei tarvitse herätä ihan niin aikaisin.
Teen töitä esimiehenä ison yrityksen keskijohdossa. Työssä on valtavasti vastuuta ja päivät venyvät helposti yli kymmentuntisiksi. Työt olen aina hoitanut säntillisesti, vapaa-ajalla saatan joskus myöhästyä, jos on tullut sovittua menoa töiden jälkeen ja työpäivää ei pääsekään lopettamaan ajoissa. Tulojen puolesta kuulun ylimpään tulodesiiliin, eli siinäkin olen pärjännyt ihan hyvin. Syömishäiriöitä ei ole, olen kaikin puolin terve, hoikka ja liikunnallinen. Olen yhden kerran elämässäni saanut ylinopeussakot, mitään muuta rikollista en ole tehnyt.
Kerrotko vielä ap, mitä ongelmia minulla pitäisi oll
Mikä on lääkkeesi? Voitko yhtään olla ilman, esim lomajaksojen aikana? Oletko halukas edes yrittämään eroon?
kyselee nimim Aika Saman Lainen
Olen yövirkku. Ja työttömänä naisena koen turvalliseksi valvoa sudenajan yli. Luontoa mahtava seurata yöllä, ja toki kulkijoita. Minua ei ainakaan yöllä yllätetä! Ja rikolliset nimenomaan tekevät pahoja öisin kello 1-5 välillä.
Onneksi on vielä ryhmiä, joita saa vapaasti haukkua ja joihin ei tarvitse suhtautua poliitti sella korrekti tiudella niin kuin iltavirkut. Pahasti iltavirkkuna kyllä tekisi mieli perustaa jonkinlainen yhdistys ja lähteä barrikadeille. Siellähän ne muutkin nykyään.