Mitä kieliä haluaisit osata, jos pitäisi valita 6-7 kieltä?
Yritän opetella osaamieni kielien lisäksi espanjaa, venäjää, saksaa ja ranskaa tai portugalia. Kuulostaa paljolta, mutta haluan työskennellä kansainvälisesti joten alkeetkin auttavat jos tulee muutto. Venäjästä nyt tuskin on muuton kannalta hyötyä, mutta muuten.
Mitä kieliä sinä haluaisit osata?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Enpä juuri mitään, koska ei minulla ole mitään sanottavaa edes suomen kielellä.
Sama vika täällä. Olisi periaatteessa kiva osata puhua niitä yhdeksää kieltä, joita osaan jo lukea enemmän tai vähemmän hyvin ja joista viisi on sen verran hallussa, että pystyisin kirjoittamaan suht laatuunkäypää tekstiä asianomaisen kielen yksikielisen sanakirjan avulla. Jos matkustelisin ulkomailla, paikallisia kiinnostaisi vain nyhtää rahani mahdollisimman vähällä vaivalla, siihen riittää elekieli ilman ajan haaskaamista jonninjoutavuuksieni kuuntelemiseen. Itsekseen puhumista edes harjoituksen vuoksi puolestaan pidettäisiin hieman omituisena.
Olettaen että olen suomalainen tässäkin skenaariossa:
suomi
englanti
ranska
saksa
espanja
italia
arabia
(bonus: venäjä)
Espanja, Italia, Kreikka, Arabia, Heprea, Saksa.
Osaan; Suomi, Ruotsi, Englanti. Saksaa osaan tosi huonosti/ vähän.
Suomi englanti arabia japani kiina espanja/ranska venäjä
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan usko, että tältä palstalta löytyy näin kielitaitoisia ihmisiä - ainakaan kovin syvällisestä taidosta ei voi olla kysymys.
Mitä enemmän osaa, sotä nöyremmäksi tulee.
Riittää kun arjesta ja normikeskustelusta selviää. Ei kukaan vaadi natiivitasoa.
Ei moni suomalainen osaa suomeakaan kunnolla:)
Oma lista suomen lisäksi: ruotsi, englanti, saksa, italia. Ranskaa ja espanjaa haluaisin osata enemmän kuin nykyiset muutamat fraasit.
Suomi, englanti, ruotsi, saksa, espanja, ranska ja italia. Eksoottisemmat jätän suosiolla muille.
Kaksi viimeistä ovat aivan alkeiden tasolla, muut hallussa, juuri tuossa järjestyksessä vahvimmasta vähemmän vahvaan.
suomi, ruotsi, englanti, ranska, italia, kreikka, saksa, espanja
Suomi, ruotsi, englanti, saksa, italia, espanja, japani
Nykyisten lisäksi olis kiva osata venäjää, arabiaa ja kiinaa. Jotain koodauskieliä myös
Kiina, venäjä, heprea, kreikka, arabia, ranska, espanja
Enpä juuri mitään, koska ei minulla ole mitään sanottavaa edes suomen kielellä.