Mitä kieliä haluaisit osata, jos pitäisi valita 6-7 kieltä?
Yritän opetella osaamieni kielien lisäksi espanjaa, venäjää, saksaa ja ranskaa tai portugalia. Kuulostaa paljolta, mutta haluan työskennellä kansainvälisesti joten alkeetkin auttavat jos tulee muutto. Venäjästä nyt tuskin on muuton kannalta hyötyä, mutta muuten.
Mitä kieliä sinä haluaisit osata?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan usko, että tältä palstalta löytyy näin kielitaitoisia ihmisiä - ainakaan kovin syvällisestä taidosta ei voi olla kysymys.
Mitä enemmän osaa, sotä nöyremmäksi tulee.
Heti perään pahoittelen, kyse olikin niistä kuelistä, mitä vastaajat haluaisivat oppia.
Vierailija kirjoitti:
Pystyttekö lukemaan romaaneja kyseisellä kielellä, seuraamaan tv-uutisia, ilmaisemaan itseänne niin kirjallisesti kuin suullisesti?
Englanniksi pystyn tekemään jotakuinkin saman kuin Suomeksikin. En täydelllisesti, mutta riittävän hyvin. Romaanit yms. olen lukenut englanniksi jostain 90-luvun alkpuolelta lähtien. Ainoa muu osaamani vieras kieli on japani, pärjään sillä päivittäisissä asioissa ja juttelen niitä näitä ystävieni kanssa. TV:n seuraaminenkin onnistuu suht. hyvin. Myönnän, että romaaneja en vielä pysty täysin lukemaan. Ruotsia ja saksaa on toki tullut joskus opiskeltua, mutta en osaa niistä enää kuin muutaman hassun sanan.
Kiinaa ja venäjää en halua edes opetella, ei kiinnosta diktatuurimaiden kulttuurit ja kielet.
Englanti, ruotsi, saksa, espanja, italia, Japani, Ranska.
Täydennyksenä ylläolevaan kun unohdin mainita, mitä haluaisin oppia. Iirin kieltä (tai jotain muuta kelttiläistä kieltä) ja latinaa.
Suomi, englanti, ranska, saksa, arabia, jonkun sortin kiina.
Puhun 5 kieltä mutta tahtoisin opetella lisää. Viittomakielikin olisi hyvä opetella.
Osaan suomea, englantia, ruotsia, venäjää, ranskaa. Espanja voisi olla hyödyllistä opetella ja portugalia huvin vuoksi.
Saksaa en koskaan koulussa lukenut, vaan otin silloin tilalle venäjän, joka nyt on kielenä hyödytön. En aio enää koskaan ylittää itärajaa ja jos sieltä tänne tulee turisteja, sanon etten ymmärrä, sorry.
Latinaa, hepreaa, kreikkaa, englantia, saksaa, venäjää, ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin osata kitaran kuutta kieltä soittaa enkä vain suutani.
-
Ei se o nii vaikeeta, soittaa niitä yksinkertasia (power chord/voima sointuja) tai yhen sormen kolmisointuja(vai mitä ne on?). Sit vaan vaikka youtubesta musaa ja komppaat musiikin mukana : ) yllättävän hauskaa...
Ja ne ns kuuluisat kitaristit soittaa joskus yllättävän simppeleitä sointuja, pääsee helpomalla
Kun mikään ei enää innosta ni sit mä soittelen Dua Lipan kanssa xD
Nii kieliä?
-Lingua damore
-Eestin kieli , se on niin lähellä mut kaukana suomenkielestä et aivot menee solmuun
-Parempi ruotsi ehkä sittenkin...(työn alla, vaik ei sitä 'pakolla' opi)
-Ranska (en kyllä tiedä miksi?)
-Saksa, ei koulussa oikeen se kolmas kieli eli saksa jääny päähän...
-Kiina tai Japani tai ehkäpä portugali tai Espanja ??
Ranskaa, japania, sindaria, viittomakieltä, ruotsia paremmin ja quenyaa.
Osaan suomea, ruotsia, saksaa, ranskaa ja englantia. Olen unohtanut paljon enkä enää kertaa, koska kuolen kuitenkin pian.
Haluaisin oppia romanien kieltä, tanskaa, norjaa, islantia, espanjaa ja italiaa.
Ei ikinä r y s s ä nkieltä.
Onpa täällä todellisia kielten taitajia! 5-7 vieraan kielen taito ...tuosta vaan !?
Vierailija kirjoitti:
Osaan suomea, ruotsia, saksaa, ranskaa ja englantia. Olen unohtanut paljon enkä enää kertaa, koska kuolen kuitenkin pian.
Haluaisin oppia romanien kieltä, tanskaa, norjaa, islantia, espanjaa ja italiaa.
Ei ikinä r y s s ä nkieltä.
..
Ja tietenkin haluaisin oppia veljeskansamme kieltä, jonka kieli on sukulaiskielemme: viroa.
-sama
Minulla on tosi hyvä espanjan sanavarasto ja lukutaito. Mietin pitäisikö pyrkiä syventämään sitä parempaan puhumiseen ja kirjoittamiseen vai alkaisinko opetella ranskaa, joka kiinnostaisi tavallaan enemmän tällä hetkellä. Uskon että minulla olisi 3000 sanan sanavarasto ja kirjojen lukemisen aloittamiseen riittävä kieliopin tuntemus 3-4 kuukaudessa jos panostaisin pari tuntia viikossa (15-30 min kerrallaan) oppikirjojen teksteihin syventymiseen ja erityisesti kuuntelemiseen. Sitten pitäisi aloittaa kirjojen tankkaamisesta sujuvaan lukemiseen johtava urakka. Pitäisi olla aika helppokin nakki kun on espanja pohjalla🤔
Muuten olen tyytyväinen siihen että osaan myös suomea, ruotsia ja englantia. Ruotsia tosin en puhu mutta luen ja ymmärrän hyvin. Kokeilin kerran miten nopeasti saisin elvytettyä kyvyn lukea saksaa ja taisi käydä niin, että toisen kirjan alkupuolella tankkaaminen loppui ja aloin nähdä lauseet suoraan lauseina. Sanavarastoni ei ole saksassa kuitenkaan kehittynyt koska minua ei ole kiinnostanut alkaa lukea enempää saksaksi kuin ne pari kirjaa joilla kokeilin. Luin koulussa lyhyen saksan.
Suomi, englanti, italia, espanja, ranska saksa. Siinäpä ne.
Vierailija kirjoitti:
Jotain retromaanista kieltä.
Yritän kuvitella mielessäni, millainen on retromaaninen :D
ruotsi, englanti, saksa, ranska, italia, espanja, japani olisi minun lista.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä todellisia kielten taitajia! 5-7 vieraan kielen taito ...tuosta vaan !?
Lue, mitä haluaisit oppia??
Suomen ja englannin lisäksi ruotsia ja espanjaa kuin myös Italiaa