Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun ei tule maalla lenkkeiltyä kovin paljon

Vierailija
03.12.2023 |

Lenkkeily on vähentynyt huomattavasti kun muutin keskustan tuntumasta syvälle maaseudulle. Ulkona omalla pihalla tulee toki oltua joo, mutta sellainen oikea tehokas kävely on vähentynyt. Täällä on vaihtoehtona vain tuo yksi suora kylätie, sitä nyt veivata edestakaisin! Ja vielä pimeässä kun autot liukastelee metrin päästä ohi, ei kiitos. No onhan jotain metsäpolkuja, mutta nekin saattaa jatkua kilometritolkulla suoraan sinne syvälle metsään. Harvoilla onnekkailla on täällä jotain järkeviä lenkkejä kodin lähellä mitä voisi kiertää. Kaupungissa on kyllä mukavia lenkkipolkuja ja useita vaihtoehtoja, maisemat vaihtuu eikä tarvitse vaan mennä yhteen suuntaan ja kääntyä takaisin. Joskus vastaantulijat ärsytti kun tuntui ettei ole rauhaa, mutta kyllä mä niitä valmiita pururatoja kaipaan. Muilla samoja kokemuksia? 

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidänkin mökkitien varressa on maalaistaloja ja muutama metsäautotiekin lähistöltä löytyy. Mutta näin talviaikaan ainoastaan tämä mökkitie aurataan, ei ole lenkille vaihtoehtoreittejä. Ja me muuten ollaan ainoat jotka kävellään tiellä. Maatalon emäntä sanoikin, ettei hän voi lenkkeillä, luulevat laiskaksi, jos on aikaa lähteä lenkille. 

Olen tuo eläkeläinen joka kirjoitin lenkkeilystä, olen entinen maatalon emäntä ja kävelen kaverin joka on edelleen maatilan emäntä eikä kukaan hauku laiskoiksi vaikka kulutamme päivittäin tunti - kaksi lenkillä.

Vaikka joku niin ajattelisikin niin ajatelkoon.

Vierailija
42/59 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen maalla innostunut lenkkeilemään paljon enemmän kuin kaupungissa, ei siellä kerrostalojen keskellä autojen pakokaasuissa tehnyt mieli olla. Ihanaa kun pääsee raikkaaseen ilmaan ja luonnonrauhaan heti omalta kotipihalta.

Missä lenkkeilet?

Onko muuta kuin tienreunaa? Metsä tietty, mutta siellä ei ole esteetöntä.

Pieniä hiekkateitä ja polkuja. Niitä riittää ristiin rastiin ja saa olla ihan rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen maalla innostunut lenkkeilemään paljon enemmän kuin kaupungissa, ei siellä kerrostalojen keskellä autojen pakokaasuissa tehnyt mieli olla. Ihanaa kun pääsee raikkaaseen ilmaan ja luonnonrauhaan heti omalta kotipihalta.

Missä lenkkeilet?

Pieniä hiekkateitä ja polkuja. Niitä riittää ristiin rastiin ja saa olla ihan rauhassa.

Onko ne aurattu talvella? Onko ne valaistu? Työpäivän jälkeen on ainoa mahdollisuus lähteä lenkille.

Vierailija
44/59 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tulee täällä ydinkeskustassa päivittäin 5-10km kävelyä jo siitä että käyn kaupoissa.

Yhdessä kaupassa on yhtä, toisessa toista ja kolmannessa kolmatta.

Vierailija
45/59 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maalta ja lenkkeillään erään maatalon emännän kanssa.

Lenkin jälkeen on aina tarjolla lämmin suihku ja siellä kiihkeä persepano!

t. maatalon isäntä

Vierailija
46/59 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut lapsuuteni syrjäseudulla ja mitähän siitä aikuisena tulisi, jos muuttaisin itsekseni syrjään asumaan. Olisin liian "hieno" asumaan metsän keskellä ja selviytymään siellä. Ehkä joku keskusta-alue maaseutupaikkakunnalla vielä menettelisi, kunhan löytyisi edes kuntosali. Enkä ole edes mikään nirso, koulutettu nainen, vaan ammattikoulussa opiskeleva nainen, jota ei hevilläkään saa ulkotöihin tai ulkoliikuntaa harrastamaan lukuun ottamatta uintia.

No en asu keskellä ei mitään eli ihan taajama-alueella asun, mutta kun olen asunut suurimman osan elämästä kaupungissa, niin suoraan sanoen ei oikein suju täällä maalla. Luonnonrauhassa viihdyn kuten olen aina elämässä viihtynyt, rakastan kaikkea vihreää ympärillä ja maaseudun hiljaisuutta. Muuten ei vaan taivu paikallisten tavoille, ei mahda mitään. Minun elämäni j

Vaihda tekstissä maaseutu ja kaupunki päittäin ja huomaat, ettei mitään ylimielisyyttä siinä ole, vain hänen oma kokemuksensa.

t. Eri

Vierailija
47/59 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lenkkeilet?

Onko ne aurattu talvella? Onko ne valaistu? Työpäivän jälkeen on ainoa mahdollisuus lähteä lenkille.

On on..taloja parin kilsan välein ja pimiää on ku Vapun päässä.

Vierailija
48/59 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut lapsuuteni syrjäseudulla ja mitähän siitä aikuisena tulisi, jos muuttaisin itsekseni syrjään asumaan. Olisin liian "hieno" asumaan metsän keskellä ja selviytymään siellä. Ehkä joku keskusta-alue maaseutupaikkakunnalla vielä menettelisi, kunhan löytyisi edes kuntosali. Enkä ole edes mikään nirso, koulutettu nainen, vaan ammattikoulussa opiskeleva nainen, jota ei hevilläkään saa ulkotöihin tai ulkoliikuntaa harrastamaan lukuun ottamatta uintia.

No en asu keskellä ei mitään eli ihan taajama-alueella asun, mutta kun olen asunut suurimman osan elämästä kaupungissa, niin suoraan sanoen ei oikein suju täällä maalla. Luonnonrauhassa viihdyn kuten olen aina elämässä viihtynyt, rakastan kaikkea vihreää ympärillä ja maaseudun hiljaisuutta. Muuten ei vaan taivu paikall

Vierailija
49/59 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin koiran nyt kun asun hyvien lenkkipolkujen lähellä. Edellisessä paikkaa olisi myös pitänyt kävellä suoraa tietä edestakaisin niin en käynyt edes kävelyllä. 

Vierailija
50/59 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en asu keskellä ei mitään eli ihan taajama-alueella asun, mutta kun olen asunut suurimman osan elämästä kaupungissa, niin suoraan sanoen ei oikein suju täällä maalla. Luonnonrauhassa viihdyn kuten olen aina elämässä viihtynyt, rakastan kaikkea vihreää ympärillä ja maaseudun hiljaisuutta. Muuten ei vaan taivu paikallisten tavoille, ei mahda mitään. Minun elämäni j

Maalla tunnistetaan, kaupungissa on yksi mlnista tuntemattomista.

makuasia kummasra pitää.

t. Eri

Vierailija
51/59 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkilaisjuntit täällä taas ulisemassa kun äly ei riitä mihinkään.

Vierailija
52/59 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lenkkeilet?

Talvella käytän niitä jotka on aurattu. Valaistuksen saa otsalampulla.

Vierailija
53/59 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä tulee täällä ydinkeskustassa päivittäin 5-10km kävelyä jo siitä että käyn kaupoissa.

Yhdessä kaupassa on yhtä, toisessa toista ja kolmannessa kolmatta.

Tuo ei ihan vastaa minun käsitystäni siitä että käy lenkillä rauhoittumassa ja rentoutumassa yksin omien ajatustensa kanssa.

Vierailija
54/59 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman huomaan aina mökillä. Vaihtoehtona hullunpäiväisten kuskien armoilla tien pieltä kävellä tai kulkea metsässä. Talvella ihan mahdottomia kumpikin. Välillä lähden kylän keskustaan, kun sinne on tehty ulkoilureitit kunnolla. 

Miten kovasti liikennöidyillä paikoilla teidän mökit oikein on? Yleensä tuollaisilla syrjäisillä hiekkateillä ei törmää yhteenkään autoon.

Eihän siellä kukaan oleta että tiellä olisi muita, kävelyteitä ei ole jotta talvella kuljet siinä ajoradalla ja jos mutkan takaa joku ajaa pimeässä päälle niin ei ole ajajan syy. Jalan tai polkupyörällä liikkuvista ei pahemmin piitata maaseudulla.

Jännä kun minä taas olen huomannut, että täällä pikkutaajaman keskustassa joka ainoa auto pysähtyy suojatielle antamaan tietä jalankulkijalle. Kaupungissa sen sijaan saa usein odottaa kymmenenkin minuuttia ensimmäistä.

Vierailija
55/59 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidänkin mökkitien varressa on maalaistaloja ja muutama metsäautotiekin lähistöltä löytyy. Mutta näin talviaikaan ainoastaan tämä mökkitie aurataan, ei ole lenkille vaihtoehtoreittejä. Ja me muuten ollaan ainoat jotka kävellään tiellä. Maatalon emäntä sanoikin, ettei hän voi lenkkeillä, luulevat laiskaksi, jos on aikaa lähteä lenkille. 

Äh, en tajua tätä ongelmaa. Kun vaikka sillä metsäautotiellä kävelee kerta toisensa jälkeen, sinne tulee lumeen hyvä polku ja tadaa, on vaihtoehtoreittejä. Hyvät kengät jalkaan ja selitykset hiiteen.

Vierailija
56/59 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lenkkeilet?

Miksi pitäisi olla aurattu ja valaistu? Kävele päivittäin niin tulee hyvä polku. Otsalamppu päähän jos et muuten uskalla. Äh. Muuta kaupunkiin.

Vierailija
57/59 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta juoksumatto. Nykyään saa hyviä ihan edullisesti.👍

Vierailija
58/59 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maalla tunnistetaan, kaupungissa on yksi mlnista tuntemattomista."

Minä en touhua mitään sellaista, miksi pitäisi pysyä tunnistamattomana. Ei haittaa yhtään, että naapurit tunnistaa ja minä tunnistan heidät.

Vierailija
59/59 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en asu keskellä ei mitään eli ihan taajama-alueella asun, mutta kun olen asunut suurimman osan elämästä kaupungissa, niin suoraan sanoen ei oikein suju täällä maalla. Luonnonrauhassa viihdyn kuten olen aina elämässä viihtynyt, rakastan kaikkea vihreää ympärillä ja maaseudun hiljaisuutta. Muuten ei vaan taivu paikall

Ja ihminen voidaan tuntea huonolla tavalla, vaikkei olisi mitään pahaa tehnyt kenellekään. Riittää, kun yksi alkaa juoruamaan tietämättä paremmin koko asiasta, niin koko koulu tietää ja sitä on sitten "likainen" muiden silmissä. Tämä on minun kokemus syrjäseudulla asumisesta, ihan kuin olisi tullut syylliseksi koko tapauksen jälkeen. Juuri se sai minut muuttamaan 16 vuotta täytettyäni kaupungille aloitettuani opiskelut ja nyt olen töissä. Ainakin saan olla täysin tuntematon täällä. Turha olisi ollut muuttaa naapuripaikkakunnille aloittaen uusi peruskoulu, koska eiköhän joku paikallisista sieltä joitain tietänyt (mm. serkkuja, puolituttuja, tuttuja) ja näin sana olisi kiertänyt uudellekin paikkakunnalle. Uskaltaisin vähintään harkita muuttoa jollekin toiselle pienelle paikkakunnalle, jossa ei ehkä kukaan tuntisi minua vielä, niin voin aloittaa puhtaalta pöydältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän