Mun ei tule maalla lenkkeiltyä kovin paljon
Lenkkeily on vähentynyt huomattavasti kun muutin keskustan tuntumasta syvälle maaseudulle. Ulkona omalla pihalla tulee toki oltua joo, mutta sellainen oikea tehokas kävely on vähentynyt. Täällä on vaihtoehtona vain tuo yksi suora kylätie, sitä nyt veivata edestakaisin! Ja vielä pimeässä kun autot liukastelee metrin päästä ohi, ei kiitos. No onhan jotain metsäpolkuja, mutta nekin saattaa jatkua kilometritolkulla suoraan sinne syvälle metsään. Harvoilla onnekkailla on täällä jotain järkeviä lenkkejä kodin lähellä mitä voisi kiertää. Kaupungissa on kyllä mukavia lenkkipolkuja ja useita vaihtoehtoja, maisemat vaihtuu eikä tarvitse vaan mennä yhteen suuntaan ja kääntyä takaisin. Joskus vastaantulijat ärsytti kun tuntui ettei ole rauhaa, mutta kyllä mä niitä valmiita pururatoja kaipaan. Muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (59)
Itse asun paikallistien varrella josta pääsee 4-5 reittiä eri pituisia lenkkejä eri suuntiin, on tasaista ja mäkistä reittiä.
Yleensä lenkkeilen 5-12 km pituisia matkoja mielialan mukaan.
Olen eläkkeellä joten pääsen valoisaan aikaan koska katuvalojen ei ole.
Kävelen kaverin kanssa joten tunti kaksi sujuu rattoisasti jutellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut lapsuuteni syrjäseudulla ja mitähän siitä aikuisena tulisi, jos muuttaisin itsekseni syrjään asumaan. Olisin liian "hieno" asumaan metsän keskellä ja selviytymään siellä. Ehkä joku keskusta-alue maaseutupaikkakunnalla vielä menettelisi, kunhan löytyisi edes kuntosali. Enkä ole edes mikään nirso, koulutettu nainen, vaan ammattikoulussa opiskeleva nainen, jota ei hevilläkään saa ulkotöihin tai ulkoliikuntaa harrastamaan lukuun ottamatta uintia.
No en asu keskellä ei mitään eli ihan taajama-alueella asun, mutta kun olen asunut suurimman osan elämästä kaupungissa, niin suoraan sanoen ei oikein suju täällä maalla. Luonnonrauhassa viihdyn kuten olen aina elämässä viihtynyt, rakastan kaikkea vihreää ympärillä ja maaseudun hiljaisuutta. Muuten ei vaan taivu paikallisten tavoille, ei mahda mitään. Minun elämäni ja tapani ovat normaaleja kaupungissa, ei täällä.
Ylimielisyys paistaa tekstistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen maalla innostunut lenkkeilemään paljon enemmän kuin kaupungissa, ei siellä kerrostalojen keskellä autojen pakokaasuissa tehnyt mieli olla. Ihanaa kun pääsee raikkaaseen ilmaan ja luonnonrauhaan heti omalta kotipihalta.
Ei pidä lenkkeillä siellä kerrostalojen keskellä, vaan pururadoilla kuten ap mainitsi. Helsingin keskuspuisto on täynnä hienoja valaistuja reittejä ulkoilijoille.
No on maallakin pururatoja, ne ei vaan välttämättä lähde siitä kotipihasta. Kuten ei kaupungissakaan.
Joo, autojen seassa ei ole kiva lenkkeillä. Itselläni näin maalaisena hyvä tilanne, kun kesäkuukausina (huhti-loka) pääsee pururadalle lenkille, talvella siellä on hiihtoladut, eikä asiaa sinne ole ilman suksia. Talveksi olen suunnitellut hieman erikoisen metsätielenkin, käyn esimerkiksi kääntymässä melkein yhden kesämökin pihassa, että saan lenkkiin tarvittava pituutta 🤣 onneksi naapurit ymmärtävät harrastukseni. Osan lenkistä teen metsässä, umpihangessa, ja se vasta sykettä nostava pätkä onkin! Varsinkin, kun lunta on maaliskuuhun mennessä kertynyt aika tavalla.... Sitten on ihanaa kun tulee kevät, ja pääsee taas helpolle pururadalle heittämään pitkää lenkkiä.
Eli kehoitan tutustumaan lähimaastoon kesällä, ja miettimään, missä viitsisi talvella tarpoa suht helppokulkuisesti. Ja tulee sinne umpihankeenkin polku, kun usein tamppaa saman lenkin 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman huomaan aina mökillä. Vaihtoehtona hullunpäiväisten kuskien armoilla tien pieltä kävellä tai kulkea metsässä. Talvella ihan mahdottomia kumpikin. Välillä lähden kylän keskustaan, kun sinne on tehty ulkoilureitit kunnolla.
Miten kovasti liikennöidyillä paikoilla teidän mökit oikein on? Yleensä tuollaisilla syrjäisillä hiekkateillä ei törmää yhteenkään autoon.
Eihän siellä kukaan oleta että tiellä olisi muita, kävelyteitä ei ole jotta talvella kuljet siinä ajoradalla ja jos mutkan takaa joku ajaa pimeässä päälle niin ei ole ajajan syy. Jalan tai polkupyörällä liikkuvista ei pahemmin piitata maaseudulla.
Ei jumankekka että menee jutut nyt pikkasen yli! 😂 Ensinnäkin, se on sinun velvollisuutesi näkyä sille autoilijalle ja pysyä pois keskeltä tietä. Minä kävelen tien reunassa, mulla on otsalamppu päässä ja hyvät heijastinliivit. Mun kaksi koiraa kävelee vieressä ojan puolella, niillä on molemmilla hyvät heijastinliivit ja lisäksi kaulapannassa värikkäät avaimenperävalot keikkumassa. Naapurit on nimenomaan kehuneet miten hyvin meidät näkee jo kauas, ja vaaratilanteita ei ole ollut ainuttakaan kertaa 14 vuoden aikana. Kerran pysähtyi yksi ventovieras herrakin nimenomaan kiittämään että on kunnon heijastimet! Toisin kuin eräillä. Ja herää kysymys, onko ne eräät sitten sinunkaltaisia.
Toisekseen, kukaan ei halua tuomiota itselleen jalankulkijan teilaamisesta, joten höpöhöpö ettei heistä piitattaisi. Voi jessus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman huomaan aina mökillä. Vaihtoehtona hullunpäiväisten kuskien armoilla tien pieltä kävellä tai kulkea metsässä. Talvella ihan mahdottomia kumpikin. Välillä lähden kylän keskustaan, kun sinne on tehty ulkoilureitit kunnolla.
Miten kovasti liikennöidyillä paikoilla teidän mökit oikein on? Yleensä tuollaisilla syrjäisillä hiekkateillä ei törmää yhteenkään autoon.
Eihän siellä kukaan oleta että tiellä olisi muita, kävelyteitä ei ole jotta talvella kuljet siinä ajoradalla ja jos mutkan takaa joku ajaa pimeässä päälle niin ei ole ajajan syy. Jalan tai polkupyörällä liikkuvista ei pahemmin piitata maaseudulla.
No höpö höpö. Juuri menin kävelylenkillä pienen matkan maantien reunaa ja jokainen auto ohitti minut täysin toisesta laidasta ajaen. Kunnon heijastinliivit päälle niin ei kukaan aja sinun yli.
Vierailija kirjoitti:
Joo, autojen seassa ei ole kiva lenkkeillä. Itselläni näin maalaisena hyvä tilanne, kun kesäkuukausina (huhti-loka) pääsee pururadalle lenkille, talvella siellä on hiihtoladut, eikä asiaa sinne ole ilman suksia. Talveksi olen suunnitellut hieman erikoisen metsätielenkin, käyn esimerkiksi kääntymässä melkein yhden kesämökin pihassa, että saan lenkkiin tarvittava pituutta 🤣 onneksi naapurit ymmärtävät harrastukseni. Osan lenkistä teen metsässä, umpihangessa, ja se vasta sykettä nostava pätkä onkin! Varsinkin, kun lunta on maaliskuuhun mennessä kertynyt aika tavalla.... Sitten on ihanaa kun tulee kevät, ja pääsee taas helpolle pururadalle heittämään pitkää lenkkiä.
Eli kehoitan tutustumaan lähimaastoon kesällä, ja miettimään, missä viitsisi talvella tarpoa suht helppokulkuisesti. Ja tulee sinne umpihankeenkin polku, kun usein tamppaa saman lenkin 😅
Kannattaa hommata lumikengät, niillä pääsee umpihangessakin hyvin eteenpäin ja samalla polku tamppautuu tehokkaammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut lapsuuteni syrjäseudulla ja mitähän siitä aikuisena tulisi, jos muuttaisin itsekseni syrjään asumaan. Olisin liian "hieno" asumaan metsän keskellä ja selviytymään siellä. Ehkä joku keskusta-alue maaseutupaikkakunnalla vielä menettelisi, kunhan löytyisi edes kuntosali. Enkä ole edes mikään nirso, koulutettu nainen, vaan ammattikoulussa opiskeleva nainen, jota ei hevilläkään saa ulkotöihin tai ulkoliikuntaa harrastamaan lukuun ottamatta uintia.
No en asu keskellä ei mitään eli ihan taajama-alueella asun, mutta kun olen asunut suurimman osan elämästä kaupungissa, niin suoraan sanoen ei oikein suju täällä maalla. Luonnonrauhassa viihdyn kuten olen aina elämässä viihtynyt, rakastan kaikkea vihreää ympärillä ja maaseudun hiljaisuutta. Muuten ei vaan taivu paikallisten tavoille, ei mahda mitään. Minun elämäni ja tapani ovat normaaleja kaupungissa, ei täällä.
No nyt kiinnostuin siitä että mitä ne sinun epänormaalit tapasi ja elämäsi oikein pitävät sisällään? Itsestä kun tuntuu että maalla saa paljon vapaammin olla oma itsensä ja voi esimerkiksi mennä rönttövaatteissa ilman meikkiä ruokakauppaan ilman että kukaan katsoo kieroon.
Vierailija kirjoitti:
Maalla noita sekopääkuskeja riittää. Tuttu tie on mukamas lupa kaahata.
Meidänkin mökkitien varressa on maalaistaloja ja muutama metsäautotiekin lähistöltä löytyy. Mutta näin talviaikaan ainoastaan tämä mökkitie aurataan, ei ole lenkille vaihtoehtoreittejä. Ja me muuten ollaan ainoat jotka kävellään tiellä. Maatalon emäntä sanoikin, ettei hän voi lenkkeillä, luulevat laiskaksi, jos on aikaa lähteä lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jumankekka että menee jutut nyt pikkasen yli! 😂 Ensinnäkin, se on sinun velvollisuutesi näkyä s
Asiaa. Olen tämän kirjoittajan kanssa samaa mieltä, itsekin niin autoilija kuin lenkkeilijä. Heijastimia ei voi olla liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen maalla innostunut lenkkeilemään paljon enemmän kuin kaupungissa, ei siellä kerrostalojen keskellä autojen pakokaasuissa tehnyt mieli olla. Ihanaa kun pääsee raikkaaseen ilmaan ja luonnonrauhaan heti omalta kotipihalta.
Tää on kyllä niin täyttä kukkua. Siellähän menet sen kävelytien levyisen soratien laitaa autojen kanssa yhtä aikaa. Talvella ne pöllyttää lumet sun päällesi ja kesällä hiekkapölyn, niin että hampaiden välissä narskuu. Vain harvalla on hyviä metsäautoteitä tai muita yksityisteitä, niin että niillä pääsee rauhassa kulkemaan
Moni asuu jollain kälyisellä 2000 neliön tontilla "maaseudulla" Siinähän sitten harrastelet. Nimittäin kenenkään viljelyksille ei kyllä ole mitään asiaa mennä sotkemaan
Vierailija kirjoitti:
Meidänkin mökkitien varressa on maalaistaloja ja muutama metsäautotiekin lähistöltä löytyy. Mutta näin talviaikaan ainoastaan tämä mökkitie aurataan, ei ole lenkille vaihtoehtoreittejä. Ja me muuten ollaan ainoat jotka kävellään tiellä. Maatalon emäntä sanoikin, ettei hän voi lenkkeillä, luulevat laiskaksi, jos on aikaa lähteä lenkille.
No joo mut hei, on niitä kaheleita maaseudullakin keiltä puuttuu maalaisjärki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en asu keskellä ei mitään eli ihan taajama-alueella asun, mutta kun olen asunut suurimman osan elämästä kaupungissa, niin suoraan sanoen ei oikein suju täällä maalla. Luonnonrauhassa viihdyn kuten olen aina elämässä viihtynyt, rakastan kaikkea vihreää ympärillä ja maaseudun hiljaisuutta. Muuten ei vaan taivu paikallisten tavoille, ei mahda mitään. Minun elämäni j
Hyvä. Mulla ei ole mitään syytä arvostaa ympärillä olevia paikallisia ihmisiä. Ei ole heidän junttimaisen töykeän käytöksen perusteella ilmennyt vielä yhtäkään syytä ja ainoa syy olla täällä on se, ettei vielä ole kaupungista asuntoa. Molemmat voittaa, minä ja paikalliset ihmiset, kun minä häivyn täältä takaisin kaupunkiin. Enkä ole ainoa muualta tullut, joka inhoaa tätä paikkaa. Tuntuu olevan samat sopeutumisvaikeudet monilla. Osa jää, osa lähtee takaisin kaupunkiin.
^ Tuo vastaus siihen ylimielinen - kommenttiin. Palstan tekniikka ei taas sallinut lainauksia oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä niin täyttä kukkua. Siellähän menet sen kävelytien levyisen soratien laitaa autojen kanssa yhtä aikaa. Talvella ne pöllyttää lumet sun päällesi ja kesällä hiekkapölyn, niin että hampaiden välissä narskuu. Vain harvalla on hyviä metsäautoteitä tai muita yksityisteitä, niin että niillä pääsee rauhassa kulkemaan
Moni asuu jollain kälyisellä 2000 neliön tontilla "maaseudulla" Siinähän sitten harrastelet. Nimittäin kenenkään viljelyksille ei kyllä ole mitään asiaa mennä sotkemaan
Mistä ihmeestä sinä löydät näitä kävelytien levyisiä sorateitä, joilla kuitenkin kulkee ihan taukoamaton virta autoja? Tänään 45 minuutin lenkin aikana taisin nähdä yhden auton, joka sekin ohitti minut siististi ilman mitään haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo mut hei, on niitä kaheleita maaseudullakin keiltä puuttuu maalaisjärki.
Tuo huomio maalaisten lenkkeilystä on kyllä totta, mutta nuoren polven myötä muuttumassa. En kyllä muista koskaan isovanhempieni lähteneen kävelylle. Se ei vain kuulunut elämään. Nyt kun ovat muuttaneet kaupunkiin, käyvät kuntosalilla ja kävelylenkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Missä lenkkeilet?
Onko muuta kuin tienreunaa? Metsä tietty, mutta siellä ei ole esteetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en asu keskellä ei mitään eli ihan taajama-alueella asun, mutta kun olen asunut suurimman osan elämästä kaupungissa, niin suoraan sanoen ei oikein suju täällä maalla. Luonnonrauhassa viihdyn kuten olen aina elämässä viihtynyt, rakastan kaikkea vihreää ympärillä ja maaseudun hiljaisuutta. Muuten ei vaan taivu paikall
Ettei vaan ongelma löytyisi ihan peiliin katsomalla. Mutta hyvä jos olet tajunnut olevasi väärässä paikassa. Kaupungissa uppoat helpommin muiden yhtä ylimielisten sekaan.
No en asu keskellä ei mitään eli ihan taajama-alueella asun, mutta kun olen asunut suurimman osan elämästä kaupungissa, niin suoraan sanoen ei oikein suju täällä maalla. Luonnonrauhassa viihdyn kuten olen aina elämässä viihtynyt, rakastan kaikkea vihreää ympärillä ja maaseudun hiljaisuutta. Muuten ei vaan taivu paikallisten tavoille, ei mahda mitään. Minun elämäni ja tapani ovat normaaleja kaupungissa, ei täällä. Muiden "normaali" on minulle enimmäkseen vastenmielistä ja epämukavaa. Minulla on ihan erilaiset arvot ja erilainen elämäntapa kuin paikallisilla ihmisillä.