Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pidätkö budjettia jossain sovelluksessa tai excelissä? Ja jaatko vuosittain tulevat laskut per kuukausi säästettäväksi vai miten?

Vierailija
02.12.2023 |

Jos vaikka kotivakuutus erääntyy aina maaliskuussa, niin säästätkö siihen koko vuoden (tuo kotivakuutuksen summa jaettuna 12 jne)?

Itse pidän budjettia google sheetsissä, siinä on muutama vaihtoehtoinenkin linja pitkälle tulevaisuuteen. Ja jaan nuo summatkin kuten edellä kysyin.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana pidin exceliä, kun tulot olivat epåsäännöllisemmät ja menot eivät vielä tulleet selkärangamustista samalla lailla kuin nyt. Rahaa ei todellakaan ollut ylimääräistä joten oli hyvä tietää pitää niitä puuropäiviå välillä jo alkukuusta niin ei sit tarvinnut olla syömättä koko viikkoa kuun lopussa.

Nyt kun samat tulot on ollut joka kuukausi ja samat menot joka vuosi (ja ne isommat laskutkin on saanut jaettua aika tasaisesti eri kuukausille) niin en ole enää pitänyt. Mitåån isompia säätötqvoitteitq ei ole, eikä mahdollisuuksiakaan, eikä niihin excelit vaikuta, Ainoa hankaluus on siinä, että joulukuu on joka vuosi paha, kun verottaja ei jostain syystä koskaan osaa laskea koko vuoden tuloja vaan joulukuun verot menee aina lisäprosentilla.

Mikset itse hommaa verokorttia oikeilla tuloilla? Onnistuu muutamassa minuutissa netissä.

Vierailija
42/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut budjetti jo 40v. Ensin vihkossa 20v ja sitten excelissä.

Lähinnä sen vuoksi että näen vuoden eteenpäin milloin voin tehdä isompia hankintoja, milloin jää säästöön jne

En splittaa laskuja per kk vaan kyseiselle kuukaudelle. Mulle antaa mielenrauhaa se ettei yksikään lasku tule yllärinä eikä niitä tarvitse miettiä. Näin loppuvuonna siirrän copypastena taulukon ensivuodelle ja kerran kk päivitän laskujen summat.

Vuodessa tähän menee aikaa n tunti yhteensä

Mulla on noita copypaste-vuosia aina 10 ja tosiaan myös vaihtoehtobudjettikin ja tykkään tuijotella tuota harva se päivä :) Mut pystyn sinne tosiaan laskemaan vaikka sen että ensi vuonna saan palkankorotuksen (ikälisä), mitä se tekee lisää budjettiin tai että minä vuonna kannattaa vaihtaa lomarahat vapaaksi jne.

Juuri näin. Laskin tuohon vain pakollisen ajankäytön, toki varsinkin nyt kun hankimme talon etelästä ja remppasimme ja sisustimme sen on tullut vähän useammin "soviteltua" hankintoja budjettiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana pidin exceliä, kun tulot olivat epåsäännöllisemmät ja menot eivät vielä tulleet selkärangamustista samalla lailla kuin nyt. Rahaa ei todellakaan ollut ylimääräistä joten oli hyvä tietää pitää niitä puuropäiviå välillä jo alkukuusta niin ei sit tarvinnut olla syömättä koko viikkoa kuun lopussa.

Nyt kun samat tulot on ollut joka kuukausi ja samat menot joka vuosi (ja ne isommat laskutkin on saanut jaettua aika tasaisesti eri kuukausille) niin en ole enää pitänyt. Mitåån isompia säätötqvoitteitq ei ole, eikä mahdollisuuksiakaan, eikä niihin excelit vaikuta, Ainoa hankaluus on siinä, että joulukuu on joka vuosi paha, kun verottaja ei jostain syystä koskaan osaa laskea koko vuoden tuloja vaan joulukuun verot menee aina lisäprosentilla.

Mä tarkistan aina itse verokortin kun lomarahat on tulleet että miltä näyttää loppuvuosi ja tarpeen tullen nostan prosenttia. Tänä vuonnakin nostin 2 prosenttiyksikköä kun on tullut sen verran ylitöitä tehtyä (joiden tuloja en koskaan huomioi tuohon perus käyttöbudjettiin vaan ne ovat ekstraa korvamerkittynä omaan käyttötarkoitukseen). Tietysti tämä vaatii säännölliset tulot että pystyy laskemaan edes kympin tai satasen tarkkuudella. Mutta ei mulle koskaan tule juuri mitään veronpalautuksiakaan, saati mätkyjä, tänä vuonnakin vain pari kymppiä kun olin edellissyksynä tehnyt saman verokortin tarkistuksen.

Vierailija
44/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset itse hommaa verokorttia oikeilla tuloilla? Onnistuu muutamassa minuutissa netissä.

Tämä kannattaa tarkistaa viimeistään syys-lokakuussa niin jää vielä aikaa tasoittaa veroja jos ne on laskettu väärin. Jokaisen kannattaa tehdä tarkistus

Vierailija
45/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksa vaivaa budjetoida, kaikki menee mikä tuleekin ihan perustarpeisiin. Mitä se hyödyttää numeroita laskeskella, kun säästöön ei jää mitään kuitenkaan, eikä mistään voi enää säästää.

yh

Vierailija
46/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei maksa vaivaa budjetoida, kaikki menee mikä tuleekin ihan perustarpeisiin. Mitä se hyödyttää numeroita laskeskella, kun säästöön ei jää mitään kuitenkaan, eikä mistään voi enää säästää.

yh

Useimmilla meillä menee kaikki mikä tuleekin mutta kyllä mä mielellään tarkistan edes sen onko laskujen jälkeen ruokaan 300 vai 600e. Siis etukäteen että voin yrittää vaikka edellisestä kuusta nipistää satanen tiukkaan kuukauteen

Vierailija
47/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yh

Mitä pienemmät tulot, sitä tärkeämpää on budjetointi ja kuluseuranta.

Vierailija
48/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vuosiin enää tehnyt varsinaisesti budjettia, mutta kuluja seuraan kirjanpito-ohjelman avulla kahdenkertaisen kirjanpidon avulla.

Tämä vuosi tähän mennessä on ollut 39638,10 € ylijäämäinen, niin en ole kokenut että budjetointi toisi jotain hyötyä rahankäyttööni.

Vierailija
49/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kahden aikuisen taloudessa noudatetaan 50-30-20 budjettia. Käytössä on excel taulukko jossa jokainen menoerä on jaettu 12 kuukaudelle, näin tiedetään summa joka siirretään taloustilille kuukausittain. Taulukkoa tarvitsee päivittää yleensä vain kerran vuodessa.

Vierailija
50/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paperille budjetti. Ainakin laskut merkkaan ettei vaan mikään unohdu ja tietää suunnilleen mitä laskujen jälkeen jää.

Mä lasken nuo aina päässä pyöristäen seuraavaan kymppiin ja siinä on mun budjetin teko. Ei siis ole todellakaan isot tulot, mutta kk-tasolla vaihtelua ei ole kuin muutama satanen suuntaan tai toiseen ja menot on pienet ja sisältää vain ehdottoman pakolliset niin hirmuisesti ei ole ynnäiltävääkään. Samaten on tarkka summa minkä voin käyttää kuukaudessa ruokaostoksiin ja perushygieniaan ym. Jos on ollut ylitöitä tai normia enemmän viikonloppu- ja iltavuoroja niin ne menee aina puskurirahastoon eli se satunnaisesti isompi kk-palkka ei vaikuta kulutukseen.

Samalla tavalla lasken päässä aina kaupassa ostoskorin kokonaissummaa jotten ylitä ns päivittäistä ruokabudjettia vaikka en kaupassa tietenkään päivittäin käykään.

Vierailija
51/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassavirta ja budjetti on kaksi eri asiaa. Budjetissa kulut on vuositasolla ja jatkuvasti toistuvat (ruoka tms) olen itselleni mieltänyt myös kuukausittaiseksi summaksi. Sitten lähden seuraamaan toteumaa kuukausittain omalla sarakkeellaan, mutta olennaisimmin kumulatiivisella. 

Se on sitte taas oma asiansa, mistä ottaa rahat maksaakseen nuo kulut. Jos on niukka kassavirta niin sitä varten pitää tehdä oma suunnitelmansa, että saa rahat riittämään oikea-aikaisesti. 

Vierailija
52/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, mutta seuraan saldoa ja menojen ja tulojen tasapainoa. Yleensä menot tulee yliarvioitua etukäteen.

Sama. Tosin yleensä aina menot tulee arvioitua hieman alakanttiin vaikka kuinka yrittää pyöristää summia vielä ylöspäin. Silti tulee aina joku yllärimeno kun pitääkin hakea vaikka sairauslomaa (meillä ei ole työterveyshuoltoa) ja omaan terkkariin ei pääse niin yksityisellähän se on käytävä. Ja tietenkin ne lääkkeetkin on sitten extrameno jota ei ennalta osaa arvata eikä laskea.

Samaten nyt tuli koronan jälkeen ihan uusi, ilmeisen pysyväkin rahareikä eli silmätippoja alkoi tarvita ja ne onkin yllättävän hintavia ja sitten huomaakin kuukauden lopulla kun tulee tällaisia extramenoja, että menot ylitti arvion.

Vierailija
53/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi pitää mutta en uskalla. Totuus kauhistuttaa silloin kun ei ole hirveästi rahaa. Moni hyvätuloinen ei tajua varmaan ollenkaan sitä, että ei sitä pankkitiliä uskalla edes aina vilkaista. 

Vierailija
54/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus ei aina kiihota. Se voi myös kauhistuttaa. 

Vierailija
55/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yh

Mitä pienemmät tulot, sitä vähemmän rahaa eli laskettavaa. Jolloin voi laskea päässä ilman taulukkoa. 

Vierailija
56/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Excelissä on. Lasken vuoden ja määrittelen vuokran, eli summan joka laitetaanbtalotulille joka kuu. Nyt se on 400€ ollut tälle vuodelle, ja siitä jää jonkin verran ylikin.

äitinikin päivitteli että ei vain heidän TARVINNUT noin tehdä, aina oli rahaa. Ei mennyt jakeluun että joku voi haluta tietää paljonko talon kuukausittaiset kulut ovat, ja laittaa vastaavan summa tilille joka kuu vaikka rahaa olisi miten paljon 🙃

Vierailija
57/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yh

Mitä pienemmät tulot, sitä vähemmän rahaa eli laskettavaa. Jolloin voi laskea päässä ilman taulukkoa. 

Aika samat ne peruskk menot on tuloista riippumatta:

- ruoka, asumiskulut, matkakulut, valuutukset, päiväkoti...

Vierailija
58/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perseestä nykyään. Jos lasketuttaa uuden niin ei saa nostaa prosenttia enää mieleisekseen.

Vierailija
59/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi pitää mutta en uskalla. Totuus kauhistuttaa silloin kun ei ole hirveästi rahaa. Moni hyvätuloinen ei tajua varmaan ollenkaan sitä, että ei sitä pankkitiliä uskalla edes aina vilkaista. 

Joo. Tuossa on kolme vaihtoehtoa. 

1. Nykytilanne on ok. Raha tulee ja menee ja se tieto asiasta riittää. 

2. Asia ahdistaa sen verran, että jotain olisi tehtävä sen poistamiseksi. Voisi aloittaa kuluseurannalla eli kokoaa tietoa aihepiireittäin, mihin se tuleva raha menee: asuminen, ruoka, harrastukset, vaatteet, alkoholi/tupakka, vakuutukset, liittymät tms. maksut, lääkkeet jne. 

Sitten sitä voi alkaa laajentaa siihen, että voi katsoa, voisiko tai haluaisiko jonkun ryhmän kuluille tehdä jotain ja jos ei voi  niin tietääpä sitten senkin. 

3. Ahdistaa ja ahdistus jatkuu. 

Itselläni on tällä hetkellä menot suuremmat kuin tulot, olleet jo kaksi vuotta. Tosi vaikea on tinkiä kulutuksestaan. 

Vierailija
60/65 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tarkistan aina itse verokortin kun lomarahat on tulleet että miltä näyttää loppuvuosi ja tar

Ei meillä voi itse nostaa veroprosenttia, ei ole voinut enää vuosiin automatiikan vuoksi.