Pidätkö budjettia jossain sovelluksessa tai excelissä? Ja jaatko vuosittain tulevat laskut per kuukausi säästettäväksi vai miten?
Jos vaikka kotivakuutus erääntyy aina maaliskuussa, niin säästätkö siihen koko vuoden (tuo kotivakuutuksen summa jaettuna 12 jne)?
Itse pidän budjettia google sheetsissä, siinä on muutama vaihtoehtoinenkin linja pitkälle tulevaisuuteen. Ja jaan nuo summatkin kuten edellä kysyin.
Kommentit (65)
Siis kirjaan kyllä moneymanageriin tulot ja menot mutta en erityisesti säästä mihinkään tai jaa mitään laskuja.. maksan laskut kun ne tulee ja kirjaan sinne.
Vierailija kirjoitti:
Siis kirjaan kyllä moneymanageriin tulot ja menot mutta en erityisesti säästä mihinkään tai jaa mitään laskuja.. maksan laskut kun ne tulee ja kirjaan sinne.
Huomaan nyt että on ihmisiä joita kiinnostaa mennyt rahankäyttö sen sijaan kuin tuleva niin kuin itseäni. Enpä arvannutkaan.
Mä laskin ihan kaikki pakolliset yhteiset (6 hlö talous) vuodessa tulevat laskut paperille ja join 12. Se jaettiin vielä 2 niin laitetaan se summa yhteiselle taloustilille kuukausittain. Laitettiin 50€ ekstraa molemmat siihen kun joskus tietysti tulee jotain terveyskeskus maksuja ja autoon isompia huoltoja.
Ostan mitä haluan ja tarvitsen, laskut maksan kun niitä tulee.
En ole ikinä tehnyt mitään suunnitelmia ja taulukoita.
Loppu raha kertyy tilille sieltä siirtelen rahastoihin ym.
Ruutupaperilla mennään jos ymmärrät mitä se on.....
Vierailija kirjoitti:
Ruutupaperilla mennään jos ymmärrät mitä se on.....
Ei se ymmärrä kun on tollanen ..............
Lasken perheet yhteiset menot vuositasolla. Laskuja varten ei tarvitse säästää mutta lasken kuinka paljon tulee taloustilille siirtää aina kuukausittain. Esimerkiksi kodinkonehankinnat olen laskenut poistojen kautta ja niille näin kk-hinnan. Lasken aika varovaisesti, joten plussaa kertyy mukavasti.
mikä siinä elämässä on niin vaikeaa ja hallitsematonta että yleensäkään pitää tuollaisia edes ajatella.Laskut maksetaan ajallaan e-laskuina automaattimaksatuksella, joten ei h .uolta .
Rahaa säästyy automaattisesti kun ei käytä kaikkea mitä tilille tulee
siinä mitää taulukoita ja laskelmia tarvita
Säästämme miehen kanssa kumpikin yhden kuukauden palkan ja näin selviämme seuraavan vuoden menoista.
En, mutta seuraan saldoa ja menojen ja tulojen tasapainoa. Yleensä menot tulee yliarvioitua etukäteen.
Ärsyttävää juuri tuo, että jossain kuussa voi olla vaikka 500 e enemmän laskuja kuin muina kuukausina. Jos pidemmin välein maksettavat vakuutukset, sähkölaskut, auton maksu tai muut sattuvat samalle kuulle. Saati vielä jos jokin yllättävä meno tulee samaan. Jos olisin pienituloinen ja budjetointi pakollista talouden hallintaa, ottaisin aina niin pienen laskutusvälin kun ilman lisäkuluja saa.
Käytännössä nyt en enää budjetoi, kun tulot riittävät joka tapauksessa menoihin ilman suunnittelua. Aika kumma oli ketjussa se kommentti joltakulta, jolla nimenomaan ei rahat ikinä riitä, muttei silti ymmärrä miksi budjetointia tehtäisiin.
Vierailija kirjoitti:
mikä siinä elämässä on niin vaikeaa ja hallitsematonta että yleensäkään pitää tuollaisia edes ajatella.Laskut maksetaan ajallaan e-laskuina automaattimaksatuksella, joten ei h .uolta .
Ei siinä mitään vaikeaa ja hallitsematonta ole mutta musta on kiva katsoa vaikka matka-sarakettani että milloin pystyn varaamaan millaisenkin budjetin reissun. Että jos käyn talvella 24/25 USA:ssa niin koska on rahat kasassa Vietnamiin, pystynkö käymään välissä Budapestissä? Teen todella paljon tulevaisuudensuunnitelmia juurikin noiden lukujen perusteella mitä excelissäni on. Enhän muuten pysty ennakoimaan mitään.
Mulla on ollut budjetti jo 40v. Ensin vihkossa 20v ja sitten excelissä.
Lähinnä sen vuoksi että näen vuoden eteenpäin milloin voin tehdä isompia hankintoja, milloin jää säästöön jne
En splittaa laskuja per kk vaan kyseiselle kuukaudelle. Mulle antaa mielenrauhaa se ettei yksikään lasku tule yllärinä eikä niitä tarvitse miettiä. Näin loppuvuonna siirrän copypastena taulukon ensivuodelle ja kerran kk päivitän laskujen summat.
Vuodessa tähän menee aikaa n tunti yhteensä
Ruutuvihkoon lyijykynällä. Jo vuodesta 1999 kun omaan talouteen muutin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut budjetti jo 40v. Ensin vihkossa 20v ja sitten excelissä.
Lähinnä sen vuoksi että näen vuoden eteenpäin milloin voin tehdä isompia hankintoja, milloin jää säästöön jne
En splittaa laskuja per kk vaan kyseiselle kuukaudelle. Mulle antaa mielenrauhaa se ettei yksikään lasku tule yllärinä eikä niitä tarvitse miettiä. Näin loppuvuonna siirrän copypastena taulukon ensivuodelle ja kerran kk päivitän laskujen summat.
Vuodessa tähän menee aikaa n tunti yhteensä
Mulla on noita copypaste-vuosia aina 10 ja tosiaan myös vaihtoehtobudjettikin ja tykkään tuijotella tuota harva se päivä :) Mut pystyn sinne tosiaan laskemaan vaikka sen että ensi vuonna saan palkankorotuksen (ikälisä), mitä se tekee lisää budjettiin tai että minä vuonna kannattaa vaihtaa lomarahat vapaaksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki YNAB ja lopeta tuollainen alaluokkainen excel-räpeltäminen.
En tiedä mikä on YNAB mutta google sheetsistä en luovu ikinä. Noita vaihtoehtoisia budjetteja on kaikkein paras tehdä, seurata ja muokata läppärin isolta näytöltä mutta tarvittaessa pääsen samoihin tietoihin käsiksi kännykällä.
Kannattaa tutustua. En kyllä usko että oikeasti budjetoit. Et edes tiedä mitä se tarkoittaa.
Itsehään et tiedä. Taidat olla joku zoomeri? Budjetoida voi vaikka kynällä ja paperilla. -eri
Itse rupesin pitämään kirjaa menoista ruutuvihkoon 30 vuotta sitten. Vuosituhannen vaihteessa tein myös budjetin, kun excelissä se on helppoa. Seuraan menoja ihan kuittitasolla. Budjetointi ja kulujen seuranta on minusta mielenkiintoista ja sen ansiosta rahasta olen saanut kaiken irti. Saan hyvin säästöön pienistä tuloista.
Maksan kaikki perheen laskut ja lähes kaikki ruokaostot. Kuun loputtua teen laskemat ja perin mieheltä hänen osuuden.Olen miettinyt, jos laskisin kuukausittaisen vakiosumman, mutta mies tykkää nykyisestä mallista enemmän.
Nuorempana pidin exceliä, kun tulot olivat epåsäännöllisemmät ja menot eivät vielä tulleet selkärangamustista samalla lailla kuin nyt. Rahaa ei todellakaan ollut ylimääräistä joten oli hyvä tietää pitää niitä puuropäiviå välillä jo alkukuusta niin ei sit tarvinnut olla syömättä koko viikkoa kuun lopussa.
Nyt kun samat tulot on ollut joka kuukausi ja samat menot joka vuosi (ja ne isommat laskutkin on saanut jaettua aika tasaisesti eri kuukausille) niin en ole enää pitänyt. Mitåån isompia säätötqvoitteitq ei ole, eikä mahdollisuuksiakaan, eikä niihin excelit vaikuta, Ainoa hankaluus on siinä, että joulukuu on joka vuosi paha, kun verottaja ei jostain syystä koskaan osaa laskea koko vuoden tuloja vaan joulukuun verot menee aina lisäprosentilla.
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut tehdä ikinä epäsäännöllistä työtä? Eikä elämä ole vaikeaa tai hallitsematonta, kaikki menee automaattisesti, tilillä on parikymmentä tonnia ja silti on kuukausibudjetit.
Jos säästää oikeasti pienistä ja vieläpä vaihtelevista tuloista niin se budjetti on merkittävä apu. Meillä elää mun parintonnin tuloilla minä ja harrastava teini, ja silti oon saanut säästettyä.
Siis meinaat että joku random kännykkäsovellus korvaa ihmisten vuosikausien tekemän kirjanpidon, oli se sitten paperille tai tietokoneelle? Budjetti = taulukko jossa on miinus- ja plusmerkkisiä tapahtumia. Eli käytännössä tuo mitä joku sovellus tarjoaa, tehdään itse käsin kaava kaavalta. Ei siihen tarvita mitään sovelluksia eikä sillä ole mitään tekemistä sen itse budjetin laskemisen kanssa, äly hoi. Budjetteja on laskettu tuhansia vuosia ennen kuin kyseisen sovelluksen kehittäjä on syntynytkään...