Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tofulkkuna vai seitalkkuna joulupöytään?

Vierailija
02.12.2023 |

Tänä jouluna ajattelin tehdä iänikuisen kinkun sijasta vegaanista kalkkunaa, mutta tehdäkö tofupohjainen tofurkey eli tofulkkuna tämän reseptin mukaan:

https://www.epicurious.com/recipes/food/views/vegan-tofurkey-with-mushr…

Vai seitanpohjaista seitalkkunaa tämän reseptin mukaan?

https://www.theedgyveg.com/2020/12/17/vegan-turkey-recipe/

Tuo jälkimmäinen näyttää kyllä houkuttelevalta kun siinä on oikein jalat ja siivetkin.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei se nyt ihan noinkaan automaattisesti ole. Itse esim olen enemmän vegepainotteinen sekasyöjä mutta harvemmin kun lihaa ostan niin ostan mahdollisimman simppeliä lihaa jonka itse valmistan , tai saan tutulta joka metsästää niin riistaa toisinaan. Onhan lihatuotteissakin yhtä lailla prosessoitua paskaa , tyyliin ne miljoonalla e-koodilla höystetyt leikkeleet ja muut mutta kyllä lihaa syöväkin voi valikoida kuinka prosessoitua se liha on"

No mutta kumpia sieltä löytyy enemmän prossoituina, eläin- vai ei-eläinperäisiä tuotteita?

Miten tuo psykoottinen jankkaamisesi liittyy kinkkuun tai kalkkunaan jotka eivät ole käytännössä ollenkaan prosessoituja. 

Tämä. Esimerkkinä myös kun pistää vastakkain jonkun ihan simppelin kermajuuston vs vegaanijuuston jota on väkisinkin jouduttu tukemaan kaikella ylimääräisellä että on edes se juusto saatu kasaan. Ainesosaluetteloista se selviää mikä on luonnollisin 

Vierailija
42/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei se nyt ihan noinkaan automaattisesti ole. Itse esim olen enemmän vegepainotteinen sekasyöjä mutta harvemmin kun lihaa ostan niin ostan mahdollisimman simppeliä lihaa jonka itse valmistan , tai saan tutulta joka metsästää niin riistaa toisinaan. Onhan lihatuotteissakin yhtä lailla prosessoitua paskaa , tyyliin ne miljoonalla e-koodilla höystetyt leikkeleet ja muut mutta kyllä lihaa syöväkin voi valikoida kuinka prosessoitua se liha on"

No mutta kumpia sieltä löytyy enemmän prossoituina, eläin- vai ei-eläinperäisiä tuotteita?

Miten tuo psykoottinen jankkaamisesi liittyy kinkkuun tai kalkkunaan jotka eivät ole käytännössä ollenkaan prosessoituja. 

Kertoo kaiken oleennaisen, että väistelet edelleen kysymystä.

Argumentit loppuvat kun huomaa, että valtaosa proseissoiduista tuotteista on sekasyöjille, ei vegaaneille. Suurin osa kauppojen tuotteista on vegaanisia, koko hevi-osasto, kuivatarvikkeista ja säilykkeistä suurin osa, kuten myös leivistä. Sitten, keskellä kauppaa on metritolkulla kylmähyllyjä, joista löytyy enemmän ja vähemmän prossoituja eläinperäisiä tuotteita ja pieni, kapea osasto vegaanisille eineksille.

Vegaanit syövät pääsääntöisesti sitä mitä ei löydy noita pienistä einestiskeistä. Heidän ruokavalionsa kun ei koostu eineksistä, vaan kaikesta siitä mitä sinä et tajua kaupassa mieltää vegaanisiksi tuotteiksi. Tofu, seitan tai joku muu kasviproteiini muutaman kerran kuukaudessa ei ole sen kummoisempi prossointiongelma kuin se mitä sekasyöjät arjessaan lappaavat ostoskäyrryihinsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tavalliset jouluruoat kelpaa? Suurin osa niistä on kasvisruokaa. Laatikot, keitetyt perunat, rosolli, erilaiset salaatit, kaikki leivonnaiset on helppo tehdä vegaanisena, samoin suklaata ja makeisia saa vegaanisena. Kastikkeita voi tehdä perunan ja laatikoiden lisukkeeksi, panostaa hyviin jälkiruokiin, kiisseleihin ja juomapuoleen.

Vierailija
44/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kumpikaan. Prosessoidumpaa valmistetta saa hakea. 

Tofu ja seitan ei ole edes erityisen prosessoituja ruokia. Esimerkiksi kinkku ja kalkkuna on yhtä lailla prosessoituja valmisteita.

Tofu ei muistuta yhtään soijapapuja josta se tehdään ja prosessi on pitkä. 

seitan on vehnäjauhosta vaivalla pestyä gluteenisitkoa jolloin raaka-aineesta 90% heitetään pois. 

kinkku on porsaan reisilihas. Kalkkunan rinta on kalkkunan rintalihas. Eikä muuta. 

Se että muistuttaako soijapapu tofua ei kerro yhtään siitä kuinka prosessoitua se on. Prosessi ei ole pitkä. Soijapavut juoksetetaan jolloin syntyy tofua. Samalla tavalla tehdään maidosta juustoa. Seitania voi valmistaa kirjaimellisesti pelkällä vehnäjauholla ja vedellä joten sitä vähemmän prosessointia ei oikein voi olla. Pysytään faktoissa. Kinkku on sian eikä porsaan reisilihas. Lue se kinkun ja kalkkunan ainesosaluettelo.

Vierailija
45/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää. Seitan on tosiaan aikalailla yhtä prosessoitua kuin leipä. Toki sekin on jollekin liian prosessoitua ja sekin on ihan ok.

Ja luomuomenassa vähemmän e-koodeja. Ei elämä :D Otapa asiasta selvää.

Puurot ja vellit mennyt sekaisin vissiin sulla 

Vierailija
46/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hel...... .

Vierailija
47/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hs.fi/ruoka/art-2000003849456.html

Fennovegaaninen mureke, ekologinen ja maukas.

Vierailija
48/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä lukiessa varmistui se, että syksyllä ammuttu kanadanhanhi laitetaan kokonaisena paistina jouluksi. Tietysti on kinkut ja paistitkin ihan normaalisti lisänä. 

Vierailija
49/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Argumentit loppuvat kun huomaa, että valtaosa proseissoiduista tuotteis

No, itse olen vegaani ja haluan pysyä mahdollisimman kaukana noista wannabe lihavalmisteista jotka todellakin on prosessoituja. Juustosta ja lihasta olen jo luopunut, ei ole tarvetta saada sitä edes feikkinä. Voisin tietty haikailla vaikka grillijuhlissa tyyliin jonkun makkaran perään ja ostaa vegenakkeja, mutta en halua juuri siksi kun pyrin syömään mahdollisimman puhdasta ruokaa. Prosessoidussa wannabe liha tai juustovalmisteessa ei ole sellaisia ravintoaineita joita en sitten saisi muualta. 

tofua kyllä syön mutta vegelihat, -juustot ja vegemunakkaat jää hyllyyn.

Vierailija
50/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tofulkkuna kuulostaa sellaiselta kermaiselta ja makealta oksennukselta lastenjuhlien jälkeen, sanana siis. Toff-UUUUGgHhHÄärghh. Seitalkkuna kuulostaa seitikalan ja talkkunan yhdistelmältä.

Miksi ei voi käyttää näille ruoille omia nimiä? Nämä väännökset ovat äänteellisesti oksettavia. Syökää rehellisesti tofua ja seitania.

T. Vegaani 

Vierailija
51/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää. Seitan on tosiaan aikalailla yhtä prosessoitua kuin leipä. Toki sekin on jollekin liian prosessoitua ja sekin on ihan ok.

Ei vaan sä et tiedä yhtään mistä puhut. Musta on ihan ok jos ei halua syödä prosessoitua ruokaa, mutta faktoissa olisi hyvä pysyä. 

Vierailija
52/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiliesi 8.1.2022:

Lihankorvikkeet voivat olla raskasta höttömättöä ultraprosessoidut elintarvikkeet lihottavat ja lisäävät sydän- ja verisuonitautien riskiä

Kasvissyöjät ja vegaanit ovat monessa mielessä vahvoilla, sillä he saavat ruokavaliostaan keskimäärin enemmän ravintoaineita kuin lihansyöjät. Mutta mitä enemmän ihmiset välttävät eläinperäisiä ruokia, sitä enemmän he kuluttavat niin kutsuttuja ultraprosessoituja elintarvikkeita.

Tämä ilmeni Paris North -yliopiston Joséphine Gehringin johtamassa uudessa tutkimuksessa, joka julkaistiin The Journal of Nutrition -lehdessä.

Lihansyöjillä ultraprosessoitujen ruokien osuus oli 33 prosenttia energiansaannista, kun taas vegaanien vastaava lukema oli lähes 40 prosenttia. Eniten prosessoituja elintarvikkeita söivät hiljattain vegaaneiksi ryhtyneet ja nuoret.  Ne vegaanit, jotka söivät eniten ultraprosessoitua ruokaa, olivat todennäköisemmin ylipainoisia tai lihavia.

Ultraprosessoidut elintarvikkeet sisältävät paljon sokeria, suolaa ja rasvaa. Lisäksi leimallista niille on runsas keinotekoisten makeutus-, väri- ja emulgointiaineiden määrä. Sen sijaan terveydelle ja painonhallinalle olennaiset tukipilarit, kuten kuidut ja ravintoaineet, loistavat usein poissaolollaan.

Gehringin tutkimusryhmä tähdentää, että kasvisruoka on terveyttä tukevien suolistobakteerien pääravintoa. Nämä hyödyt saatetaan kuitenkin menettää, jos kasvisruoka on ultraprosessoitua.

.. kappas tuota.

Vierailija
53/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko kalkkuna? Mikä on tofu-kalkkuna? Miltä maatilalta?

Vierailija
54/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Argumentit loppuvat

Niissä on yleensä SOKERIA aivan älyttömästi. Kyllä tykkään niistä jauhelihankorvikkeista, koska ne maistuu hyvältä ja tottakai ne maistuu makealta, kun niissä on sokeria. Sen sokerin takia ei voi usein käyttää. Tuollaista kun laittaa pannulle, voi jättää jälkiruokaherkut ostamatta. Se on ihan sama, kuin paistaisi jäkiruokaherkkuja pannulla. 

Vierailija
55/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Whatever mutta toi seitalkkuna on nimenvaihdon tarpeessa. Itse ainakin mieleen tulee mielikuva valmisteesta jossa on sei-kalaa ja talkkunaa. 

Vierailija
56/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan sä et tiedä yhtään mistä puhut. Musta on ihan ok jos ei halua syödä prosessoitua ruokaa, mutta faktoissa olisi hyvä pysyä. 

Ei sustakaan oikein saa kuvaa että sinä tietäisit mistä puhut. 

Vierailija
57/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.miksi sen kasvin pitäisi näyttää lihalta jota ei voi syödä ja joka on etovaa?

Ihan sama kuin tekisi ruokaa joka näyttää oksennukselta tai muotoilisi suklaan näyttämään koiran pökäleelta.. noms noms..

2. Mitä se kuollut eläin välittää siitä , syödäänkö sen liha vai haudataanko maahan tai mitä tahansa?

3. Eikö tärkeintä ole , että eläin saa hyvän kohtelun eläessään? Se mitä kuoleman jälkeen tapahtuu on aivan se ja sama.

En nyt sano vegaaneja idiooteiksi, sillä olen herrasmies ja jätän sen sanomatta, mutta ehkä tulin kuitenkin ymmärretyksi..

Vierailija
58/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Argumentit loppuvat kun huomaa, että valtaosa proseissoiduista tuotteis

No,kumpi teistä voitti riitelyn? Kumpi teistä on se parempi ihminen? Vegaanien agressiivisuus ja hyökkäävyys normaali ihmisten kimppuun agendoineen on hämmentävää. Kuvitelma ylivertaisuudesta jota ei ole edes olemassa? Olette kuin tarhalapsia tappelemassa kenen äiti tekee parhaammat ruuat. Naurettavaa touhua, mutta tapelkaa, saatte purkkaa. 😂

Vierailija
59/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisesta seitanmassasta voi muotoilla mitä tahansa, vaikka Jeesus-lapsen seimessä makaamassa.

Tästäpä idea anoppilan joulupöytään

Juurikin näin! Vauvalle voisi muotoilla anoppilan naapurissa asuvan Raimon kasvot muistuttamaan anopin teettämästä abortista 1987.

Hulluko olet? Onko lääkkeet loppu?

Vierailija
60/64 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä lukiessa varmistui se, että syksyllä ammuttu kanadanhanhi laitetaan kokonaisena paistina jouluksi. Tietysti on kinkut ja paistitkin ihan normaalisti lisänä. 

Valkoposkihanhi muuten maistuu hieman samalle kuin joutsen paitsi että joutsenen liha on vähän kiinteämpää,eli tiukkasyisempää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme