Tofulkkuna vai seitalkkuna joulupöytään?
Tänä jouluna ajattelin tehdä iänikuisen kinkun sijasta vegaanista kalkkunaa, mutta tehdäkö tofupohjainen tofurkey eli tofulkkuna tämän reseptin mukaan:
https://www.epicurious.com/recipes/food/views/vegan-tofurkey-with-mushr…
Vai seitanpohjaista seitalkkunaa tämän reseptin mukaan?
https://www.theedgyveg.com/2020/12/17/vegan-turkey-recipe/
Tuo jälkimmäinen näyttää kyllä houkuttelevalta kun siinä on oikein jalat ja siivetkin.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä pää olisi kiva yllätys. Suussa voisi olla omena ja silmien paikalla oliivit.
Aattoiltana tarjoiltaisiin luumuhillolla täytettyä vartaloa vyötäröstä alaspäin reisien puoleen väliin. Lapsia voisi hauskuuttaa painamalla pakarasta, jolloin luumuhilloa pursuaisi peräaukon tienoilta.
Oletko Ap pescovegetaristi, kun tarjoat seitä ja talkkunaa? Otan osaa, olet jo menettänyt makuaistisi.
Itse olen tehnyt soijamurekkeen jouluksi. Pari pussia soijapihviainesta, kasvisliemikuutiossa keitettyä vettä sekaan. Leikkaa punaisen paprikan sekaan. Sipulia ja sieniä marinoi ja käyttää pannulla, tuoretta yrttiä.
Päälle kuorrutetta (yrtti ) ja kikkailee rasvan ja nesteen kanssa ( soijakerma/margariini ) .
Komea jötkäle joulupöytään. Kelpaa myös nuorille ja vegaaneille ja ihan kaikille. Törkeän hyvää.
Syö keran porkkanalaatikon, joka on tehty riisipuurosta ja paljon salaattia. Kyllä maistuu näin 33v. vegaanille ja lapsien tyttöystäville/poika/muuystävillekin.
Ihan törkeän hyvää.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta näyttääpä hyvältä. Voisi itsekin kokeilla jotain tuollaista
Koirien mielestä paskakin näyttää hyvältä.
No hyi.
Jos haluan syödä kasviksia, niin syön ne kasviksina, enkä minään epämääräisinä möykkyinä, jotka on esittävinään jotain muuta. Kasvisruoka on hyvää silloin kun sen laittaa oikein ja se on rehellisesti kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kumpikaan. Prosessoidumpaa valmistetta saa hakea.
Tofu ja seitan ei ole edes erityisen prosessoituja ruokia. Esimerkiksi kinkku ja kalkkuna on yhtä lailla prosessoituja valmisteita.
Tofu ei muistuta yhtään soijapapuja josta se tehdään ja prosessi on pitkä.
seitan on vehnäjauhosta vaivalla pestyä gluteenisitkoa jolloin raaka-aineesta 90% heitetään pois.
kinkku on porsaan reisilihas. Kalkkunan rinta on kalkkunan rintalihas. Eikä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt soijamurekkeen jouluksi. Pari pussia soijapihviainesta, kasvisliemikuutiossa keitettyä vettä sekaan. Leikkaa punaisen paprikan sekaan. Sipulia ja sieniä marinoi ja käyttää pannulla, tuoretta yrttiä.
Päälle kuorrutetta (yrtti ) ja kikkailee rasvan ja nesteen kanssa ( soijakerma/margariini ) .
Komea jötkäle joulupöytään. Kelpaa myös nuorille ja vegaaneille ja ihan kaikille. Törkeän hyvää.
Syö keran porkkanalaatikon, joka on tehty riisipuurosta ja paljon salaattia. Kyllä maistuu näin 33v. vegaanille ja lapsien tyttöystäville/poika/muuystävillekin.
Ihan törkeän hyvää.
Vegaaniliiton propagandaoppaassa sanotaan että pitää käyttää termiä superhyvää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niin? Mikä sua siinä prosessoinnissa nyt pelottaa? Tofu on aikalailla yhtälailla prosessoitua kun vaikka juusto ja seitania voisi verrata leipään. Pelkäätkö siis myös juustoleipiä?
Otapa selvää esimerkiksi tuosta prosessoidusta vegaaniruoasta. Ainesosalistakin on usein tolkuttoman pitkä ja löytyy vaikka mitä e-koodia sun muuta. Monelle vegaanille tuntuu jäävän toiseksi tämä ruoan laatu, pääasia kunhan siinä ei ole mitään eläinperäistä.
Seuraavalla kerralla kun menet kauppaan, niin katso huviksesi kumpia siellä on enemmän prossoituina tuotteina, niitä jotka ovat eläinperäisiä vai niitä jotka eivät ole eläinperäisiä?
Ei se nyt ihan noinkaan automaattisesti ole. Itse esim olen enemmän vegepainotteinen sekasyöjä mutta harvemmin kun lihaa ostan niin ostan mahdollisimman simppeliä lihaa jonka itse valmistan , tai saan tutulta joka metsästää niin riistaa toisinaan. Onhan lihatuotteissakin yhtä lailla prosessoitua paskaa , tyyliin ne miljoonalla e-koodilla höystetyt leikkeleet ja muut mutta kyllä lihaa syöväkin voi valikoida kuinka prosessoitua se liha on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tofu ja seitan ei ole edes erityisen prosessoituja ruokia. Esimerkiksi kinkku ja kalkkuna on yhtä lailla prosessoituja valmisteita.
seitan on vehnäjauhosta vaivalla pestyä gluteenisitkoa jolloin raaka-aineesta 90% heitetään pois.
kinkku on porsaan reisilihas. Kalkkunan rinta on kalkkunan rintalihas. Eikä muuta.
Ei ne lenkkimakarakaan tai sisäfilepihvikään varsinaisesti sialta ja lehmältä näytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa on. Etsi aiheesta artikkeleita. Itse löysin heti heittämällä aika montakin.
"Ei se nyt ihan noinkaan automaattisesti ole. Itse esim olen enemmän vegepainotteinen sekasyöjä mutta harvemmin kun lihaa ostan niin ostan mahdollisimman simppeliä lihaa jonka itse valmistan , tai saan tutulta joka metsästää niin riistaa toisinaan. Onhan lihatuotteissakin yhtä lailla prosessoitua paskaa , tyyliin ne miljoonalla e-koodilla höystetyt leikkeleet ja muut mutta kyllä lihaa syöväkin voi valikoida kuinka prosessoitua se liha on"
No mutta kumpia sieltä löytyy enemmän prossoituina, eläin- vai ei-eläinperäisiä tuotteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niin? Mikä sua siinä prosessoinnissa nyt pelottaa? Tofu on aikalailla yhtälailla prosessoitua kun vaikka juusto ja seitania voisi verrata leipään. Pelkäätkö siis myös juustoleipiä?
Et taida aiheesta paljon mitään tietää? Kukin syö miten haluaa mutta toiset haluaa syödä mahdollisimman puhdasta ja luonnollista ruokaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne lenkkimakarakaan tai sisäfilepihvikään varsinaisesti sialta ja lehmältä näytä.
Sisäfile on naudan selkärangan sisällä oleva lihas. Sille ei saa tehdä käytännössä mitään jos se myydään nimellä maustamaton sisäfile.
Vierailija kirjoitti:
"Ei se nyt ihan noinkaan automaattisesti ole. Itse esim olen enemmän vegepainotteinen sekasyöjä mutta harvemmin kun lihaa ostan niin ostan mahdollisimman simppeliä lihaa jonka itse valmistan , tai saan tutulta joka metsästää niin riistaa toisinaan. Onhan lihatuotteissakin yhtä lailla prosessoitua paskaa , tyyliin ne miljoonalla e-koodilla höystetyt leikkeleet ja muut mutta kyllä lihaa syöväkin voi valikoida kuinka prosessoitua se liha on"
No mutta kumpia sieltä löytyy enemmän prossoituina, eläin- vai ei-eläinperäisiä tuotteita?
Miten tuo psykoottinen jankkaamisesi liittyy kinkkuun tai kalkkunaan jotka eivät ole käytännössä ollenkaan prosessoituja.
Vierailija kirjoitti:
Tais loppua argumentit kun nyt yhtäkkiä pitää sun vääntää että kumpaa löytyy määrällisesti enemmän
Vegaanit ei kuulemma pakota aatettaan tai kilju palstalla oman elämäntapansa puolesta mitä ihmeellisimmin kommentein. 😆🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo psykoottinen jankkaamisesi liittyy kinkkuun tai kalkkunaan jotka eivät ole käytännössä ollenkaan prosessoituja.
Taitaa olla niitä vegaaneja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan törkeän hyvää.
Vegaaniliiton propagandaoppaassa sanotaan että pitää käyttää termiä superhyvää
Moi. Täytyy vaihtaa terminologiaa, kiitos. Hyvin on kuitenkin perheelle toiminut vaihtoehtoni ja lapsenlapsetkin kysyvät usein ukin herkkua.
"Älä itse öyhötä. Esim tuo seitan on todella jalostettua ja prosessoitua, ainakaan itse en halua mitään ultra feikkiä syödä. Ja sitä paitsi voin omenankin ostaa luomuna jossa on vähemmän e-koodeja ja muuta."
Ihan tosissaanko joku näin kirjoittaa ruoasta, josta ensimmäiset merkinnät historian kirjoissa ovat 500-luvulta. Olisipa kiva tietää, miten onnistuivat silloin ultraprossoimaan valmisteensa pilalle, reseptihän kun ei ole muuttunut ja valmistustapakin vain vähän.