Miksi jotkut ihmiset haluavat paljon lapsia, jos muutenkin on taloudellisesti tiukkaa ja/tai haastavaa?
Eräs tuttu perheenäiti on avautunut julkisesti useammankin kerran perheen ahdingosta. Kaksi pientä lasta, naisella pieni palkka ja miehellä aikaa vievä, mutta siihen nähden melko pienipalkkainen työ. Perheen kohdalle osui hometalo, jonka korjaamiseen saivat mm. ihmisten kerääminä lahjoituksina 10 000 e. Ovat asuneet sukulaisen nurkissa jo pitkään, mies remppaa hometaloa työnsä ohessa. Ovat kertoneet, että ovat henkisesti ja fyysisesti lujilla tilanteensa kanssa. Nyt sitten perheen äiti kertoi, että yrityksessä on kolmas lapsi. Ja ennen kuin joku sanoo, niin nämä ei ole mitään parikymppisiä laiffikoululaisia, vaan +30 v ikäisiä maistereita.
Miksi tällaisissa tilanteissa halutaan lisää lapsia? Eikö 2 lasta riitä? Siinä on sisaruksille toisistaan seuraa. Jos on jo valmiiksi rankka elämäntilanne ja taloudellisesti tiukkaa, niin miksi siihen kuvioon pitää lapsia saada lisää? Meillä toiselle vanhemmalle puhkesi pysyvä sairaus ainoan lapsen synnyttyä ja lapsiluku jää tähän. Ei nähdä mitään järkeä siinä, että rajallisilla voimavaroilla ja tulevaisuudessa mahdollisesti sairauden vuoksi heikentyvällä taloudellisella tilanteella kannattaisi kasvattaa perheen lapsilukua. Mieluummin niin, että taataan yhdelle lapselle riittävä elintaso ja läsnäolevat vanhemmat.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2=paljon? Ok.
Köyhälle yksikin lapsi on liikaa! Valtion talous ei kestä sekä äidin, että lapsen elättämistä syntymästä hautaan asti. Tosiasiallinen fakta on , että yksinhuoltajan kasvattamasta lapsesta ei koskaan tule yhteiskunnan maksavaa jäsentä vaan hän pysyy kulueränä aina kuolemaansa saakka. Yli kolmannes työttömyys sekä sosiaaliturvan väärinkäyttäjistä ovat yh perheen jälkeläisiä.
Vai, että ihan fakta! Terveisin yh-äidin maisterilapsi, jolla hyväpalkkainen vakkarityö, kaksi aikuista hyvin koulutettua lasta, kaksi lapsenlasta...Ystäväni yh, kasvatti niin ikään kaksi lasta aikuisiksi ja molemmilla hyvät työpaikat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikohan on sille lapselle aikuisena tärkeämpää: ne sisarukset ja vuosikymmenten pituinen ihmissuhde, ja se että on perhettä jäljellä vielä vanhempien kuoltua. Vai se että saa olla ainoa lapsi ja vanhemmilla on varaa ostaa kalliita leluja ja saa sitten isona yksin ison perinnön!
En voi ymmärtää tätä materialistien logiikkaa, että raha on tärkeämpää kuin perhe ja sisarukset.
Kumpi on lapselle tärkeämpää, sisarus ja vanhemmat, jotka saivat elämäntilanteensa korjattua? Vai liuta sisaruksia ja taloudellisen puutteen ja elämänhallintaan kykenemättömien vanhempien perheessä eletty lapsuus?
Miksi luulet, että kolmas lapsi estää elämäntilanteen korjaamisen?
Ovat henkisesti ja taloudellisesti tiukilla jo nyt, ei se lapsi kumpaakaan asiaa helpota, vaan joutuvat entistä enemmän tiukoille.
Taitaa olla niin päin, että maisteripariskunnalla menee ihan hyvin. Korjaavat hiljalleen talonsa vaikeuksista huolimatta. Kyllä kai sitä aina voi keksiä syitä, miksei muka ole varaa tehdä lapsia. Aina elämässä tulee vastoinkäymisiä, mutta niistä mennään yli. Miksi ihmeessä joku taloremontti olisi syy jättää lapset tekemättä tai merkki jostain elämänhallinnan puutteesta? Ennemminkin kertoo, että heillä on elämänhallinta kunnossa, kun selviävät vaikeuksista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla niin päin, että maisteripariskunnalla menee ihan hyvin. Korjaavat hiljalleen talonsa vaikeuksista huolimatta. Kyllä kai sitä aina voi keksiä syitä, miksei muka ole varaa tehdä lapsia. Aina elämässä tulee vastoinkäymisiä, mutta niistä mennään yli. Miksi ihmeessä joku taloremontti olisi syy jättää lapset tekemättä tai merkki jostain elämänhallinnan puutteesta? Ennemminkin kertoo, että heillä on elämänhallinta kunnossa, kun selviävät vaikeuksista huolimatta.
Ovat itse ilmaisseet olevansa tiukilla jaksamisensa kanssa.Typerää elää jaksamisensa äärirajoilla, jos ei ole pakko.
Kaikista yh-perheiden lapsista ei tule syrjäytyneitä tai rikollisia. Lähes tulkoon kaikki syrjäytyneet ja rikolliset ovat kuitenkin yh-perheistä tai muuten rikkinäisestä taustasta. Poikkeus vahvistaa säännön. Lapsen kasvattaminen yhden aikuisen johtamassa perheessä on huomattavasti haastavampaa kuin kahden. Työvoimaa on puolet vähemmän ja lapselle on vaikeampi vetää rajoja. Silti osasta tulee ihan ok kansalaisia ja veronmaksajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat itse ilmaisseet olevansa tiukilla jaksamisensa kanssa.Typerää elää jaksamisensa äärirajoilla, jos ei ole pakko.
Sinun kannattaa keskittyä pitämään huoli omasta jaksamisestasi ja jättää muiden ongelmien ruotiminen vähemmälle. Oletko kateellinen, vai mistä yhtäkkinen vimma arvostella toisten elämänvalintoja? Ei kuulu sinulle. Ja harvemmin maisterit ovat niin pienituloisia, etteivät he kolmea lasta pystyisi elättämään. Ihan varmasti pystyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaa keskittyä pitämään huoli omasta jaksamisestasi ja jättää muiden ongelmien ruotiminen vähemmälle. Oletko kateellinen, vai mistä yhtäkkinen vimma arvostella toi
Tiettyjen alojen maisterit ovat. Tämä on keskustelupalsta, täällä voi ihmetellä, miksi jotkut ihmset tekevät valintoja, jotka itsestä tuntuvat oudoilta ja epäjärkeviltä. Ei tässä mitään sen henkilökohtaisempaa ole, asiat asioina. Henkilöön menevien kommenttien sijaan voisit vaikka vastata tuohon miksi-kysymykseen, jos sinusta tuossa toiminnassa on jokin sisäinen logiikkansa, joka meille kaikille ei aukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikohan on sille lapselle aikuisena tärkeämpää: ne sisarukset ja vuosikymmenten pituinen ihmissuhde, ja se että on perhettä jäljellä vielä vanhempien kuoltua. Vai se että saa olla ainoa lapsi ja vanhemmilla on varaa ostaa kalliita leluja ja saa sitten isona yksin ison perinnön!
En voi ymmärtää tätä materialistien logiikkaa, että raha on tärkeämpää kuin perhe ja sisarukset.
Kumpi on lapselle tärkeämpää, sisarus ja vanhemmat, jotka saivat elämäntilanteensa korjattua? Vai liuta sisaruksia ja taloudellisen puutteen ja elämänhallintaan kykenemättömien vanhempien perheessä eletty lapsuus?

Jaa, normalille ihmiselle nuo ovat motivaattoreita parantaa sitä elämäntilannetta. Sinä vissiin olet kasvanut ympäristössä, jossa vaikeuksien kohdatessa ei edes yritetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa lapsellinen. Ja ilmeisesti kasvanut pumpulissa, kun et ymmärrä, että elämässä tulee eteen asioita, joille ei voi itse mitään (kuten tuo hometalo). Mutta ei se ole mikään syy lopettaa elämistä. Jaksaminen kun ei ainakaan sillä parane että rypee omassa surkeudessaan eikä yritäkään muuttaa tilannetta.
Uskonto. Ainakin täällä seudulla.
No eihän nuo juntit uskalla olla itsekseenkään!
No voi hellantuutelis! Missä lasikuvun alla sinä olet elänyt, kun noin suuren järkytyksen koet siitä, että elämä ei ole aina yksisarvisia ja pumpulipilviä? Typerää ei ole elää niillä ehdoilla, jotka elämä antaa. Mutta se on typerää, että vaivaa tässä mittakaavassa päätään muiden ihmisten valinnoilla. Suosittelen hommaamaan ihan oman elämän. Se auttaa kummasti eteenpäin.
"Ovat itse ilmaisseet olevansa tiukilla jaksamisensa kanssa.Typerää elää jaksamisensa äärirajoilla, jos ei ole pakko."
Jaksamiseen liittyen. Joillekin nimenomaan ne lapset tuovat sitä jaksamista. Toki lapsiin menee aikaa ja energiaa, mutta osalla koko elämä tavallaan pohjautuu lapsiin. Itsekin olen jaksanut vaikka mitä lapsen takia. Ilman lasta olisin luultavasti työkyvytön.
Ovat henkisesti ja taloudellisesti tiukilla jo nyt, ei se lapsi kumpaakaan asiaa helpota, vaan joutuvat entistä enemmän tiukoille.
Mitä sitten? Tuskinpa ovat sinulta tulossa rahaa pyytämään, joten en ymmärrä, miksi revit perseesi siitä, että joillain on tilapäisesti tiukkaa. Vai eikö sinun kultalusikkainen perseesi ole kokenut ikinä mitään vastoinkäymisiä?
Vierailija kirjoitti:
"Ovat itse ilmaisseet olevansa tiukilla jaksamisensa kanssa.Typerää elää jaksamisensa äärirajoilla, jos ei ole pakko."
Jaksamiseen liittyen. Joillekin nimenomaan ne lapset tuovat sitä jaksamista. Toki lapsiin menee aikaa ja energiaa, mutta osalla koko elämä tavallaan pohjautuu lapsiin. Itsekin olen jaksanut vaikka mitä lapsen takia. Ilman lasta olisin luultavasti työkyvytön.
Sama. Tulin raskaaksi keskellä vaikeaa masennusjaksoa. Olisin todennäköisesti jo haudassa ilman raskautta. Raskaus antoi minulle syyn katsoa tulevaan ja nähdä siellä jotain muutakin kuin toivottomuutta. En toki väitä, että raskaus paransi masennuksen tai että tie parempaan olisi ollut jotenkin helppo. Mutta raskaus oli ainakin yksi iso syy, miksi jaksoin tehdä töitä paranemisen eteen enemmän kuin kertaakaan sitä ennen. Nykyisin lapsi on 3v ja minä olen työkykyinen ja lähes terve.
Niin kauan alussa kun ja jos lapselle ei tarvitse paljon mitään ostaa niin muiden elintaso kohenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2=paljon? Ok.
Köyhälle yksikin lapsi on liikaa! Valtion talous ei kestä sekä äidin, että lapsen elättämistä syntymästä hautaan asti. Tosiasiallinen fakta on , että yksinhuoltajan kasvattamasta lapsesta ei koskaan tule yhteiskunnan maksavaa jäsentä vaan hän pysyy kulueränä aina kuolemaansa saakka. Yli kolmannes työttömyys sekä sosiaaliturvan väärinkäyttäjistä ovat yh perheen jälkeläisiä.
Haha. Oletko tosissasi noin kirjoittaessasi? Köyhässä työssäkäyvässä yksinhuoltajaperheessä kasvaneena voin todeta, että minä ja viisi sisarustani olemme kaikki keski- tai hyväpalkkaisissa töissä, eikä meillä ole perheissä mitään oikeutta muuhun sosiaaliturvaan kuin tietysti lapsilisiin.
Olen iloinen siitä, että ap:n mainitsema perhe hankki kolmannen lapsen. Toivottavasti hankkivat neljännenkin jos haluavat. Maksan mielelläni veroja pikkulapsiperheiden sosiaalietuuksia varten. Lapsia tarvitaan tähän maahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2=paljon? Ok.
Haha. Oletko tosissasi noin kirjoittaessasi? Köyhässä työssäkäyvässä yksinhuoltajaperheessä kasvaneena voin todeta, että minä ja viisi sisarustani olemme kaikki keski- tai hyväpalkkaisissa töissä, eikä meillä ole perheissä mitään oikeutta muuhun sosiaaliturvaan kuin tietysti lapsilisiin.
Olen iloinen siitä, että ap:n mainitsema perhe hankki kolmannen lapsen. Toivottavasti h
Olen täysin samaa mieltä. Toivottavasti hankkivat ja saavat lisää lapsia. Ja enemmän pitäisi yhteiskunnankin tukea tällaisia suomalaisia lapsiperheitä, jossa vanhemmat ovat yrittelijäitä ja eteenpäin pyrkiviä. Mieluummin tukea heille kuin ulkomaille, tulijoille tai ihmisille, jotka makaavat itsesäälissä ja työttöminä tekemättä mitään. Ap on oikein malliesimerkki pumpulissa kasvaneesta laiskamadosta. Eteenpäin sitä on pyrittävä ja elämää elettävä vastoinkäymisistä huolimatta.
Sanon kuin isotätini aikoinaan: Kun se tekotapa on niin mukava ja ohi parissa minuutissa.