Onko tätä vuokralle muuttamisen lehtijuttua ruodittu jo palstalla?
Lapsiperhe muutti omistusasunnosta vuokralle puolet pienempään kotiin näin iso säästö siitä tulee vuodessa
https://www.is.fi/asuminen/art-2000010006207.html
Itsellä samaan suuntaan ajatukset, ei ole enää autoakaan käytössä niin rahaa säästyy tällä hetkellä yli 500€ per kuukausi - joista suurimman osan laitan reissukassaan. En halua mitään taloa riippakiveksi, isoja neliöitä siivottavaksi ja täytettäväksi tavaralla vaan tärkeämpi arvo on se että saa nauttia elämästä erilaisin huvituksin, syödä hyvin ja nähdä maailmaa.
Kun sitten taas kaveriperheellä on juurikin tuo jostain nurkasta jatkuvasti rempattava ok-talo isoine lainakuluineen, 2 autoa, lemmikkejä, lapsia, vanhempien lomautuksia/työttömyyttä niin että joutuu senttiä venyttämään joka ikinen kuukausi niin että ei kyllä kateeksi käy vaan saan itse ainakin nukkua yöni hyvin.
Kommentit (49)
Meillä 120m2 okt asuiskulut on tältä vuodelta 279e/kk (sis myös sähkön).
En millään yhtälöllä enkä laskutavalla saa vuokra-asumista 60 m2 kaksiossa halvemmaksi??? Tällä alueella rupudissa vanhoissa krs-taloissakin vuokra 750e+sähkö. Puhumattakaan asumismukavuudesta!
Tietty jos on iso laina lainan korot toki nostaa omistusasumisen kuluja. Toisaalta niistä pitää vähentää mahdollinen asunnon arvonnousu. Voi hyvin mennä päittäin.
Vierailija kirjoitti:
En millään yhtälöllä enkä laskutavalla saa vuokra-asumista 60 m2 kaksiossa halvemmaksi??? Tällä alueella rupudissa vanhoissa krs-taloissakin vuokra 750e+sähkö. Puhumattakaan asumismukavuudesta!
Tietty jos on iso laina lainan korot toki nostaa omistusasumisen kuluja. Toisaalta niistä pitää vähentää mahdollinen asunnon arvonnousu. Voi hyvin mennä päittäin.
Ei arvonnousulla ole mitään merkitystä ennen kuin talo on oikeasti myyty ja katsottu mitä jää käteen. ap
Itse viihdyn yksin mökillä, joka on mallia 25 neliöö saunoineen, mutta kotona tulisin hulluksi, jos siellä ei olisi enemmän niitä seiniä. En kestäisi olla jatkuvasti nokatusten muiden perheenjäsenien kanssa vaikka rakastankin heitä. Tarvitsen tilaa, oman sopen ja omaakin rauhaa aina välillä. Tykkään, että on tilaa esim. kuntoiluun, lasten leikkeihin ja työasioiden hoitoon.
Myös erityisesti eläkelläisiä ja vanhuksia ei aina kannattaisi heti patistaa pienempään asuntoon lasten lähdettyä. Pieni yksiö passivoi ikäihmisen. Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä enemmän hän hyötyy isommasta asunnosta. Hänelle on hyväksi, jos jääkaapille ja vessaan jotuu ottamaan enemmän kuin pari askelta ja kotona voi kävellä ja hoitaa kuntoaan silloin kun esim. ulkona on liukasta.
No onhan se varmaan huoletonta asua vuokralla, jos asunto ei mene myyntiin ja saa siinä pitkään asua. En tosin ymmärrä, mitä huolta on asua uudehkossa omakotitalossa omalla tontillakaan? Jos siis on budjetti kunnossa ja ei liian suurta lainaa.
Meillä on muutaman vuoden vanha talo joka on velaton, elämä on aika huoletonta koska asumiskulut ovat aika pienet. Näin jää aikalailla rahaa muuhunkin elämiseen, matkailuun, sijoitukseen ja säästöön. Mieluummin painettiin töitä ja säästettiin jonkin aikaa enemmän ja nautitaan tuloksesta ja siitä huolettomuudesta nyt. Talon arvo olisi myydessä enemmän kuin mitä se maksoi rakentaa.
Omistaminen halutaan vain yhden prosentin oikeudeksi. Omaisuus antaa pelivaraa ja se on kyykyttäjälle harmillista jos kyykytettävä ei kyykisty tarpeeksi syvään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei arvonnousulla ole mitään merkitystä ennen kuin talo on oikeasti myyty ja katsottu mitä jää käteen. ap
Totta.
Mutta vuokralaisella se on 0.
Me myimme ison talomme 5v sitten ja muutimme tähän 120m2 taloon. Tilille jäi ylimääräistä muhevat 300 000e:) Arvonnousu ja maksetut lainat siinä realisoitui ihan kivasti ja riskittömästi (hyvä alue, pks)
Osa mieluummin maksaa oman asunnon pois ja säästää / sijoittaa ja vaurastuu. Osa mieluummin törsäilee jatkuvasti turhuuksiin ja käyttää rahansa pois ja ei vaurastu. Valintoja monille vaikka ei olisikaan ääripää saituri / tuhlailija :)
Minulla kävi toisinpäin, että olin jo riittämiin maailmalla ja nautin vuosia huvituksista asuen vuokralla ulkomailla. Muutettuani takaisin Suomeen halusin oman kodin, jota laittaa rauhassa ajan kanssa. Onneksi olin ehtinyt kokeilemaan erilaisia asumismuotoja vuosien saatossa, sellaisiakin mihin minulla ei olisi Suomessa pääkaupunkiseudulla ollut varaa. Asuntokaupoille lähtiessä oli aika hyvä käsitys siitä, millaisen pitkäaikaisen kodin haluaisin, mutta ei kuitenkaan liian suuruudenhulluja tai epärealistisia ajatuksia.
Tekee työkseen hiusasusteita? Ei ihme, että täytyy säästää -ja kiva että iltis näin ilmaiseksi mainostaa firmaa.
Erikoista minimalismia, emäntä kertoo että jätti itselleen vain 7-10 kpl kutakin vaatekappaletta. Minä en pidä itseäni minkään sortin karsijana, eikä minulla ole noin paljon muuta kuin sukkia ja pikkareita.
Mikä siinä muuten on, että näillä lehtiintunkijoilla on aina ihan samanlaiset kodit? Ei yksilöllistä makua kenelläkään.
Noin muuten mieleeni tulee, miten Lin Jutang kirjoitti 30-luvulla kirjassaan "Maallinen onni" tyhjän tilan ja joutilaan ajan tärkeydestä. Että heti kun virkanainen saa vähän parempaa palkkaa, se muuttaa huoneeseen jossa on hieman enemmän tilaa, koska se on viihtyisämpää. Ja samalla tavalla ihminen tarvitsee joutilasta aikaa.
Tila ja joutilaisuus ovat ylellisyyttä. Ylellisyyttä, johon useimmilla on varaa, jos säästää oikeasti turhasta -kuten hiusten värjäämisestä, rakennekynsistä, hiuskoristeista ja sen sellaisesta.