Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen alle vuodessa palanut loppuun uudessa työssä. Hirveä tilanne

Vierailija
01.12.2023 |

Yritin kovasti sopeutua työpaikkaan ja tehdä parhaani opetellakseni miten uutta työtä hoidetaan, vaikkei kenelläkään ollut aikaa perehdyttää. Nyt en stressin takia enää pysty kunnolla nukkumaan ja pomo valittaa heikosta tuloksesta. Mitä teen?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut paljon muilta työntekijöiltä kesken jääneitä projekteja hoidettavaksi. Pomo selittää, että töiden pitäisi olla helppoja, kun joku on jo osan niistä hoitanut. Yritän sanoa, että minulle asiat ovat vieraita, kun ne tulevat eteen ensimmäistä kertaa. Pomo ei sitä tunnu haluavan ymmärtää.

Ei voi olla enää vuoden jälkeen. Kyllä siinä ajassa olisi pitänyt pystyä perehtymään ihan ilman perehdyttämistäkin.

Jos tulee jatkuvasti uutta projektia tai huomattavia muutoksia vanhoihin. Olin vuoden verran nopeaa kasvua tavoittelevassa yrityksessä töissä ja ap:n murheet kuulostavat hyvin tutuilta. Irtisanouduin lopulta tyhjän päälle ja löysin uuden työn 2kk toipumisen jälkeen nopeasti. Minulla vaihtoehdot oli pitkä sairausloma tai irtisanoutuminen. Nyt elämä maistuu taas.

Vierailija
62/89 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samankaltaisessa tilanteessa itsekin. Joitain käytännön vinkkejä joista saat toivottavasti jotain apua:

-Yritä jättää ego ja miellyttäjän suorittajaluonne kotiin. Tämä on vaikeaa sillä koen häpeää virheistä ja pelkään vaikuttavani osaamattomalta. Osaavan henkilön mielikuvan ylläpito vaatii paljon henkisiä resursseja. Myönnä avoimesti ja usein jos et osaa. Näe osaamattomuus mahdollisuutena oppia heikkouden sijaan. 

-Laittamalla itsesi epämukavuusalueelle tiedät että olet työssä joka haastaa ja pitkällä aikavälillä kehittää sinua. Jos osaisit kaiken heti alusta asti, olisit työssä joka on liian helppoa sinulle. 

-Kerro pomolle rehellisesti haasteistasi ja tee selkeä lista ja prosessikaavio asioista ja konsepteista jotka ovat sinulle haastavia. Älä syytä perehdytyksen puutetta vaan osoita että haluat oppia ja etsiä aktiivisesti työkaluja joilla saat osaamisesi aukkoja täytettyä. 

-Huolehdi itsestäsi työn ulkopuolella sekä henkisesti että fyysisesti. 

-Tiedosta että tavan jolla teette asioita tulee muuttua sillä nykyinen systeemi ei ole tuonut haluttuja tuloksia. Menet vaan syvemmälle burn outtiin jos sinnittelet tuossa tilanteessa nykyisellään. Toki tilanteen parannus vaatii myös esimieheltä ymmärrystä, joustoa ja vastaantuloa mutta on parempi yrittää muuttaa asioita ja parantaa tilannetta sen sijaan että irtisanoutuu ja jää saikulle ja laittaa pään hiekkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut paljon muilta työntekijöiltä kesken jääneitä projekteja hoidettavaksi. Pomo selittää, että töiden pitäisi olla helppoja, kun joku on jo osan niistä hoitanut. Yritän sanoa, että minulle asiat ovat vieraita, kun ne tulevat eteen ensimmäistä kertaa. Pomo ei sitä tunnu haluavan ymmärtää.

Ei voi olla enää vuoden jälkeen. Kyllä siinä ajassa olisi pitänyt pystyä perehtymään ihan ilman perehdyttämistäkin.

Projekteja on laidasta laitaan. Valitettavasti ajan kuluminen ei itsessään anna osaamista aivan uudesta aihepiiristä ennen kuin sellainen laitetaan työntekijän työpöydälle.

Kun yrittää kysyä kokeneemmilta miten hommia tulisi hoitaa, saa vastaukseksi ettei opastamiseen ole aikaa eikä heillekä

Monessa paikassa juuri tämä on syynä heikkoon perehdyttämiseen. Kukaan ei halua perehdyttää, koska ei osaa itsekään. Jokainen vaan yrittää jollain tavalla selvitä työstään keinoin, jotka ovat ihan itse joutuneet päättelemään ja pähkäilemään. Jokaisella on sama epävarmuus siitä, tekeekö oikein, vai ihan täysin väärin. Siksi eI haluta perehdyttää, ettei tule esiin, ettei itse osaa. Ei vaikka mahdollisesti olisi ollut jo 10 vuotta, tai enemmänkin samassa työpaikassa. Tällaisten paikkojen työnjälki on luonnollisesti ihan mitä sattuu. Tasalaatuista ei ainakaan. Jos työpaikassa on huono perehdytys, on se aika luotettava mittari sille, että siinä paikassa ei toimi mikään muukaan.

Vierailija
64/89 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde pois.Mikään työ ei ole sen arvoinen että terveytensä menettää.

Mutta sitten ei saa rahaa mistään. Menee asunnot alta jne. Millä helvetin rahoilla porukka täällä elää jos ei käy töissä?

Tätä mietin aina itsekin kun sanotaan että "lähde pois, ei ole pakko". 

Kun on pakko. On vastuita, on asuntolainaa ja sellaista. Ei vaan voi jäädä pois. Tajuaako nämä yllyttäjät että jos työt menee alta, se voi olla kaiken loppu? Siksi moni joutuu olemaan ällöttävässä paskaduunissa, koska se toinen vaihtoehto olisi vielä pahempi.

Voi olla paskaduunissa ja SAMALLA hankkia paremman paikan. Työnantajathan suosii nimenomaan vaihtajia. Tietysti se vaatii työtä, mutta luulisi huonon tilanteen motivoivan. Tai sitten voi

No tämähän on itsestään selvää jokaiselle.

Monella tilanne on vain niin, ettei sillä omalla alalla ole juurikaan (hyviä) paikkoja auki ja ehtii repiä ranteensa auki, ennen kuin uusi työpaikka löytyy, ikä tulee vastaan tai niin, että koko ala, mihin on kouluttautunut ei enää tarjoa sitä, mitä haluaa. Asuntolainat ym. niskassa ei niin vain lähdetä uudestaan opiskelemaan. 

Vierailija
65/89 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samankaltaisessa tilanteessa itsekin. Joitain käytännön vinkkejä joista saat toivottavasti jotain apua:

-Yritä jättää ego ja miellyttäjän suorittajaluonne kotiin. Tämä on vaikeaa sillä koen häpeää virheistä ja pelkään vaikuttavani osaamattomalta. Osaavan henkilön mielikuvan ylläpito vaatii paljon henkisiä resursseja. Myönnä avoimesti ja usein jos et osaa. Näe osaamattomuus mahdollisuutena oppia heikkouden sijaan. 

-Laittamalla itsesi epämukavuusalueelle tiedät että olet työssä joka haastaa ja pitkällä aikavälillä kehittää sinua. Jos osaisit kaiken heti alusta asti, olisit työssä joka on liian helppoa sinulle. 

-Kerro pomolle rehellisesti haasteistasi ja tee selkeä lista ja prosessikaavio asioista ja konsepteista jotka ovat sinulle haastavia. Älä syytä perehdytyksen puutetta vaan osoita että haluat oppia ja etsiä aktiivisesti työkaluja joilla saat osaamisesi aukkoja täytettyä. 

-Huolehdi

Olen useampaan kertaan sanonut työn olevan minulle uusi. Pomo on siihen todennut , että kyllä tämä vain pitäisi nopeasti oppia ja alkaa tehdä tulosta. Mutta kun kysyn ohjeita hoitaakseni hommia alta pois, viestit kyllä katsotaan, mutta niihin ei useinkaan vastata mitään. Kysymys sinällään voi olla aika yksinkertainen, joten herättää ihmetystä miksei vastausta tule edes päivän tai kahden sisällä.

Vierailija
66/89 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä yritä enää. Mene sinä valittamaan pomolle. "Tämä on niin mahdottoman vaikea, kyllä minä nyt tiedän, miksi se toisella jäi kesken."

Ehkä ne todella jäävät kesken siksi, että oli jollekin toiselle liian vaikea jatkaa.

Vierailija
67/89 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ollut luuseri alun perin, eli täysin väärässä paikassa...

Huutelee palstan vakiotrolli klo 7 aamulla. Laitatko sä aina kravatin kaulaan kun siirryt sängystä työhuoneeseen eli vauvalle aamuvuoroon?

Persujen trollitehdas näyttää jakavan työajat näille aamuvarhaisesta lähtien. Rasittavaa. 

Vierailija
68/89 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen useampaan kertaan sanonut työn olevan minulle uusi. Pomo on siihen todennut , että kyllä tämä vain pitäisi nopeasti oppia ja alkaa tehdä tulosta. Mutta kun kysyn ohjeita hoitaakseni hommia alta pois, viestit kyllä katsotaan, mutta niihin ei useinkaan vastata mitään. Kysymys sinällään voi olla aika yksinkertainen, joten herättää ihmetystä miksei vastausta tule edes päivän tai kahden sisällä.

Voi P---- näitä lainauksia! Mutta käyhän se näinkin.

Miten esimiehesi selittää sen että sinun kysymyksiin ei vastata? Entä miksi sinulla ei ole selkeitä ohjeita?

Entä miten sinä ne oppisit, perinteiseen tapaan yrityksen ja erehdyksen kautta vian miten, jos sinua ei neuvota?

Älä ota siitä lisästressiä, että kysymyksiin vastaamatta jättäminen vaikuttaa työpaikkakiusaamiselta. Sitä se kuitenkin on, että sinut jätetään ulkopuolelle. Kerro nyt esimiehellesi, että seuraavaksi otat yhteyttä työsuojeluun, koska et saa riittävästi tukea työhösi.

Ja hae kaiken aikaa parempaa työpaikkaa. Onko kyseessä naisvaltainen työ vai mikä?

Vierailija
69/89 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ollut luuseri alun perin, eli täysin väärässä paikassa...

Huutelee palstan vakiotrolli klo 7 aamulla. Laitatko sä aina kravatin kaulaan kun siirryt sängystä työhuoneeseen eli vauvalle aamuvuoroon?

Persujen trollitehdas näyttää jakavan työajat näille aamuvarhaisesta lähtien. Rasittavaa. 

Onkohan tämä persuhullu viettänyt unettoman yön, kun on joutunut olemaan niin pitkään  poissa palstalta, että on tullut vieroitusoireita.

Vierailija
70/89 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on valitettavasti nykypäivää monessa työpaikassa. Kenelläkään ei ole aikaa, ei perehdytykseen eikä muuhunkaan, kaikki vaan hosuu menemään. En yhtään ihmettele, että niin tulokkaat kuin töissä jo pidempään olleet uupuvat.

Vierailija
71/89 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kohtalotoveri! Uudessa työpaikassa alle vuoden ja nyt sairauslomalla uupumisen takia. Paska fiilis, kun alkuun vaikutti tosi kivalta työpaikalta. Kuukausien kuluessa on paljastunut kaikenlaista kuraa. Liikaa töitä, pelolla johtamista, virheitä ei saa tehdä, mikään ei riitä 

Miten teillä on sairaslomaan suhtauduttu? En oikein uskalla hakea sitä, kun tiedän että meillä pomot juoruilevat sairaslomien syistä eteenpäin muille alaisilleen.

No näinhän ei saisi tehdä, mutta meilläkin Pomo kertoilee sairaslomien syyt muille.

Vierailija
72/89 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, vaihda paikkaa mutta .... anna lähtiessä palautetta kuormittavasta työstä.

Vierailija
73/89 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Huolehdi itsestäsi työn ulkopuolella sekä henkisesti että fyysisesti. 

-Tiedosta että tavan jolla teette asioita tulee muuttua sillä nykyinen systeemi ei ole tuonut haluttuja tuloksia. Menet vaan syvemmälle burn outtiin jos sinnittelet tuossa tilanteessa nykyisellään. Toki tilanteen parannus vaatii myös esimieheltä ymmärrystä, joustoa ja vastaantuloa mutta on parempi yrittää muuttaa asioita ja parantaa tilannetta sen sijaan että irtisanoutuu ja jää saikulle ja laittaa pään hiekkaan. 

Tuo on just typerää nykytyöelämässä. Annetaan self help-tyyppisesti ymmärtää, että ihan vaan muistamalla olla positiivinen, käymällä säännöllisesti kuntosalilla ja kävelyllä ja tekemällä parempia to do-listoja yksilö voi kokonaan kumota surkean työkulttuurin ja johtamisen puutteet. Kutsutaan joku muutosjohtaja muistuttamaan työntekijöitä siitä että pahinkin työstressi hälvenee, kun vaan muistaa joka työtunnin aikana kääntää katseen minuutiksi ulos ikkunasta ja hengittää. "Sähköpostin ilmoitukset voi myös laittaa äänettömälle." "Riittävä arkiliikunta auttaa jaksamaan töissä." "On ok välillä syödä lounas myös omalla työpisteellä jos tuntuu ettei jaksa työkavereita lounaalla."

Ei, se burnoutteja aiheuttava vika on siellä työpaikalla ja työkulttuurissa, liikaa töitä ja liian vähän tekijöitä. Ei ihmisissä.

Vierailija
74/89 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitten ei saa rahaa mistään. Menee asunnot alta jne. Millä helvetin rahoilla porukka täällä elää jos ei käy töissä?

sossun ja kelan.niin mä ainakin

Vierailija
75/89 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus riippuu myös paljon alasta. Jos sinut on palkattu tekemään esimerkiksi erityisasiantuntijan töitä, se substanssiosaaminen sinulla edellytetään olevan, tai sen oppimisesta itse vastaavan. Sen jälkeen konkreettisia tapoja tehdä työtä voi olla yhtä monta, kun on tekijöitäkin. Se perehdytys voi käytännössä olla se, että "vastaa puhelimeen, tee se mitä asiakas pyytää". Ei tällaisessa paikassa kukaan kävele käsikädessä enää kenenkään kanssa vaan henkilölle maksetaan kovaa palkkaa siitä, että hän tuo sen osaamisensa ja tuloksensa pöytään. 

Tuloshakuisessa työpaikassa sellaisessa asemassa toimiminen, joka edellyttää itsenäistä työotetta, ei vaan sovi kaikille. Se ei esimerkiksi sovi henkilölle, joka on äärettömän pikkutarkka tai kenen ammatillinen identiteetti on heikko. 

Mieti AP, missä koet heikkouksiesi olevan. Onko työtavassasi tehostettavaa? Pystytkö tarkkailemaan miten muut toimivat? Se miten asia ratkeaa voi olla ihan siitä kiinni, että mietit omaa luonnettasi suhteessa siihen, mitä työ edellyttää. Rohkeasti on myös myönnettävä, jos oma luonne ei vaan sovi työtehtäviin. 

Vierailija
76/89 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus riippuu myös paljon alasta. Jos sinut on palkattu tekemään esimerkiksi erityisasiantuntijan töitä, se substanssiosaaminen sinulla edellytetään olevan, tai sen oppimisesta itse vastaavan. Sen jälkeen konkreettisia tapoja tehdä työtä voi olla yhtä monta, kun on tekijöitäkin. Se perehdytys voi käytännössä olla se, että "vastaa puhelimeen, tee se mitä asiakas pyytää". Ei tällaisessa paikassa kukaan kävele käsikädessä enää kenenkään kanssa vaan henkilölle maksetaan kovaa palkkaa siitä, että hän tuo sen osaamisensa ja tuloksensa pöytään. 

Tuloshakuisessa työpaikassa sellaisessa asemassa toimiminen, joka edellyttää itsenäistä työotetta, ei vaan sovi kaikille. Se ei esimerkiksi sovi henkilölle, joka on äärettömän pikkutarkka tai kenen ammatillinen identiteetti on heikko. 

Mieti AP, missä koet heikkouksiesi olevan. Onko työtavassasi tehostettavaa? Pystytkö tarkkailemaan miten muut toimivat? Se miten asi

Varmasti työskentely olisi tehokkaampaa, jos olisi perehdytetty niihin työpaikan käytäntöihin. Nyt vaaditaan tehokkuutta, vaikkei uudelle työntekijälle ole kerrottu miten töitä tulisi hoitaa. En tiedä millainen ihminen intuitiivisesti osaa hoitaa aivan uudenlaiset työtehtävät kerralla oikein.

Pitäisi kuulemma nähdä heti kerralla iso kuva ja myös osata hoitaa oikein työhön liittyvät pienemmät käytännön yksityiskohdat. Se on varmasti mahdollista, jos on pitkä työkokemus tehtävistä, mutta ei tuollainen tieto tartu uuteen työntekijään sillä, että on avannut työpaikan oven.

Vierailija
77/89 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksa sen verran että kirjaat kaikki epäkohdat. Usko, siitä on sulle hyötyä.

Vierailija
78/89 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksa sen verran että kirjaat kaikki epäkohdat. Usko, siitä on sulle hyötyä.

Mitä hyötyä epäkohtien kirjaamisesta on?

Vierailija
79/89 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukien varassa pystyy elämään. Paikkakunnasta riippuen yksin asuva saa tukia maksimissaan noin 1300 euroa kuukausittain jos ei ole karenssissa. Työtön ei siis paljoa saa, mutta kun on tottunut köyhyyteen niin sitä sitten osaa myös elää nuukasti. 

Vierailija
80/89 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kohtalotoveri! Uudessa työpaikassa alle vuoden ja nyt sairauslomalla uupumisen takia. Paska fiilis, kun alkuun vaikutti tosi kivalta työpaikalta. Kuukausien kuluessa on paljastunut kaikenlaista kuraa. Liikaa töitä, pelolla johtamista, virheitä ei saa tehdä, mikään ei riitä 

Missä tuollaisia työpaikkoja on? Minä olin vähän aikaa sitten ict-konsulttifirmassa ja siirryin sieltä tänne suoraan asiakkaalle it-projektitiimiin devaajaksi. Kummassakin näistä työpaikoista, kuten myös aikaisemmissa, panostetaan erityisesti perehdyttämiseen jo laatujärjestelmänkin velvoittamana. Perehdytyksestä on hyvin yksityiskohtainen ohjelmarunko, johon merkitään kunkin uuden työntekijän kohdalle vastuuhenkilöt, vierihoitoa tarjoava mentor, jne. HR myös seuraa että suunnitelmaa noudatetaan ja se arkistoidaan lopuksi.

Virheitä meillä saa tehdä. Ei niitä tietenkään suositella, mutta toisaalta on sanottu selvästi että vain sellainen joka ei tee eikä uskalla ei tee koskaan virheitä. Toki virheistä on syytä oppia, eikä samaa pidä toistaa kovin useasti.

Välillä työssä on kieltämättä kiire ja painetta, mutta se tehdään mikä pystytään. Ei maailma siihen pysähdy, vaikka jokin aikataulutettu tehtävä siirtyy seuraavaan sprinttiin. Toki se käy oman ammattiylpeyden päälle.