Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen alle vuodessa palanut loppuun uudessa työssä. Hirveä tilanne

Vierailija
01.12.2023 |

Yritin kovasti sopeutua työpaikkaan ja tehdä parhaani opetellakseni miten uutta työtä hoidetaan, vaikkei kenelläkään ollut aikaa perehdyttää. Nyt en stressin takia enää pysty kunnolla nukkumaan ja pomo valittaa heikosta tuloksesta. Mitä teen?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu, olen kyllä saanut hyvän perehdytyksen, mutta teen kolmen ihmisen työt. Joudun koko ajan jättämään tehtäviä tekemättä, kun on niin kiire. Ahdistaa, kun joutuu tekemään huonosti tai jättämään tekemättä. Koko ajan keskeneräisiä töitä, joita joutuu kantamaan taakkana mukanaan. Ei vain ehdi. Pomo odottaa, että suoriudun kaikesta, aikataulut ovat jatkuvasti aivan älyttömän tiukkoja, mikä johtaa 12 tunnin työpäiviin jne. 

Minullakin päivät venyvät. Pomo tekee itse pitkiä päiviä, mutta minulle sanotaan että pitäisi vain ehtiä hoitaa kaikki normaalin työajan puitteissa.

Vierailija
22/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu, olen kyllä saanut hyvän perehdytyksen, mutta teen kolmen ihmisen työt. Joudun koko ajan jättämään tehtäviä tekemättä, kun on niin kiire. Ahdistaa, kun joutuu tekemään huonosti tai jättämään tekemättä. Koko ajan keskeneräisiä töitä, joita joutuu kantamaan taakkana mukanaan. Ei vain ehdi. Pomo odottaa, että suoriudun kaikesta, aikataulut ovat jatkuvasti aivan älyttömän tiukkoja, mikä johtaa 12 tunnin työpäiviin jne. 

Minullakin päivät venyvät. Pomo tekee itse pitkiä päiviä, mutta minulle sanotaan että pitäisi vain ehtiä hoitaa kaikki normaalin työajan puitteissa.

Ehkä henkilöstöhallinto huomauttaa, jos osastolla kertyy tunteja. Ongelma ei kuitenkaan katoa sillä, että työkuorman alle nääntyvät moititaan tehottomiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaditko itseltäsi liikaa, tee jatkossa töitä sen verran, kun jaksat. Kysy itseltäsi mikä on pahinta mitä voi tapahtua, jos vähennän omaa stressiäni?

Pahinta on, että saisit potkut, mutta sekään ei ole kovin pahaa.

Vierailija
24/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaapa peter principlestä työelämässä. Sen havainnon mukaan työntekijälle annetaan aina lisää ja lisää vastuullisia tehtäviä, kun vaan edellisistä jotenkin suoriutuu. Lopulta jokainen työntekijä päätyy tilanteeseen, jossa on epäpätevä ja riittämätön työnkuvaansa nähden.

Aluksi on kivaa kun pomo kannustaa ja saa vastuuta ja lisää palkkaa. Hyvästä työntekijästä voi saada näin irti jopa 3-4 huonon työntekijän verran, mutta palkkaa tarvitsee nostaa vain 10-15%. Työntekijä alkaa tehdä ylitöitä selviytyäkseen taakasta, eikä sekään haittaa: ylityökorvaus "hyvälle" tekijälle on silti pienempi haitta yritykselle kuin toisen kokonaisen työntekijän palkkaus.

Lopussa yleensä aina burnout tai työpaikan vaihto.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Peter_principle 

Vierailija
25/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaaditko itseltäsi liikaa, tee jatkossa töitä sen verran, kun jaksat. Kysy itseltäsi mikä on pahinta mitä voi tapahtua, jos vähennän omaa stressiäni?

Pahinta on, että saisit potkut, mutta sekään ei ole kovin pahaa.

Olen vähän allergisoitunut tuolle "vaaditko itseltäsi liikaa" -puhetavalle. Paine tule ulkopuolelta, kun pomo muistuttaa vanhojen töiden aikatauluista ja kippaa samaan aikaan päälle uusia hommia.

Vierailija
26/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt otat yhteyden työterveyteen heti ennen kuin romahdat täysin. Saat sairauslomaa ja ehkä lääkärin lausunnon, että työmäärääsi pitää keventää

Vierailija
27/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin asiallisesti suoraan pomolle, miten asiat on. Jos ei mitään tapahdu, ilmoittaisin irtisanoutuvani. Miksi huonoon paikkaan olisi pakko jäädä kärsimään? Saat toisen työpaikan, kun kerran tuonkin sait.

Olen puhunut asiasta, mutta pomo vain selittää, että pitäisi olla töissä tehokkaampi Samalla pomo määrää lisää töitä, vaikka edelliset tehtävät ovat vielä pahasti kesken.

Toi on työpaikkakiusaamista. Työhön kuuluu saada kunnon perehdytys. Mitä siitäkin tulee, jos työpaikassa aina tehdään työt mutuperiaatteella ja vähän sinnepäin. Aika tyhmä täytyy pomon olla, jos työn jäljellä ei ole niin väliä. 

Sinä vaikutat kirjoitustesi perusteella olevan liian hyvä ja huolellinen työhösi. Toivottavasti aikaa myöten löydät sinulle sopivan paikan, jossa työpanostasi arvostetaan ja saat kehujakin. Hiljaa hyväå tulee eli vaivihkaa haet muita paikkoja, mutta et kerro pomollesi. Lisäksi teet työt nyt niinkuin pomo kehoittaa eli nopeasti ja miten sattuu. Olen samanlainen huolellinen töiden yöllä murehtija, joten tiedän, mistä puhun. Niin ja entisen pomon kiusaama.

Vierailija
28/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ollut luuseri alun perin, eli täysin väärässä paikassa...

Hanki apua itsellesi. Ei sulla ole kaikki hyvin.

Vierailija
29/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaapa peter principlestä työelämässä. Sen havainnon mukaan työntekijälle annetaan aina lisää ja lisää vastuullisia tehtäviä, kun vaan edellisistä jotenkin suoriutuu. Lopulta jokainen työntekijä päätyy tilanteeseen, jossa on epäpätevä ja riittämätön työnkuvaansa nähden.

Aluksi on kivaa kun pomo kannustaa ja saa vastuuta ja lisää palkkaa. Hyvästä työntekijästä voi saada näin irti jopa 3-4 huonon työntekijän verran, mutta palkkaa tarvitsee nostaa vain 10-15%. Työntekijä alkaa tehdä ylitöitä selviytyäkseen taakasta, eikä sekään haittaa: ylityökorvaus "hyvälle" tekijälle on silti pienempi haitta yritykselle kuin toisen kokonaisen työntekijän palkkaus.

Lopussa yleensä aina burnout tai työpaikan vaihto.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Peter_principle 

Meni just noin. Olin (huom. mennyt aikamuoto) töissä PK firmassa, lopulta vedin ja tein ja suunnittelin yksin isoa projektia, johon oli tarjouksessa kirjoitettu ja tarjottu neljän työntekijän työpanos ja työtunnit. Yritin sanoa että tarvitsen apukäsiä, en saa tätä tehtyä yksin. Pomo tsemppasi koko kevään että saat kesäksi avuksi kesätyöntekijän /harjoittelijan. Kesä tuli, pomo nappasi kesätyöntekijän omaan projektiinsa. Heinäkuussa kun kesälomatkin oli palaneet hankkeen takia ja tein 80h työviikkoa, istuin sitten aamulla keittiön lattialla itkemässä ja puoliso soitti työterveyteen. 3 viikon sairasloma, akuutti stressireaktio. Pomo kehtasi vielä soittaa että jos tulisit kumminkin töihin tai jollekin edes briiffaamaan mistä hankkeessasi on kyse, kun olit ainoa joka sitä hoiti ja tiesi mitään 😅 en mennyt. Oppivat vissiin kerrasta mihin voi mennä jos yhden ihmisen niskaan kaataa liikaa töitä. Otin loparit tuosta parin kk kuluttua, nyt töissä muualla ja hyvän työnantajan kanssa hyvä homma.

Vierailija
30/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee hoitoon!

Millaiseen hoitoon?

Housut pois ja hoitoo.

Vierailija
31/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekryprosessin läpi on valittu paras joten mistä revit tuon mollaavan tavan puhua?

-ohis

Voi olla ettei se paraskaan pärjää.

Vierailija
32/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae sairauslomaa. Muuten sun terveys romahtaa. Loppuikä lääkityksellä - ei ole tuon arvoista. Katsele uutta paikkaa.

Vierailija
33/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa kun julkisuudessa puhutaan flow-tilasta ja muusta.

Vaihda työpaikkaa. Koska tilanne töissäsi tuskin paranee.

Vierailija
34/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee hoitoon!

Millaiseen hoitoon?

Hieronta?

Vierailija
35/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin asiallisesti suoraan pomolle, miten asiat on. Jos ei mitään tapahdu, ilmoittaisin irtisanoutuvani. Miksi huonoon paikkaan olisi pakko jäädä kärsimään? Saat toisen työpaikan, kun kerran tuonkin sait.

Olen puhunut asiasta, mutta pomo vain selittää, että pitäisi olla töissä tehokkaampi Samalla pomo määrää lisää töitä, vaikka edelliset tehtävät ovat vielä pahasti kesken.

Toi on työpaikkakiusaamista. Työhön kuuluu saada kunnon perehdytys. Mitä siitäkin tulee, jos työpaikassa aina tehdään työt mutuperiaatteella ja vähän sinnepäin. Aika tyhmä täytyy pomon olla, jos työn jäljellä ei ole niin väliä. 

Sinä vaikutat kirjoitustesi perusteella olevan liian hyvä ja huolellinen työhösi. Toivottavasti aikaa myöten löydät sinulle sopivan paikan, jossa työpano

Oletko sinä löytänyt myöhemmin hyvän työpaikan? Niitä tuntuu olevan nykyisin harvassa. Joka paikassa tahtia on kiristetty. Ei riitä että joustaa nyt ja yrittää kuroa ruuhkaa. Sama on taas edessä ensi viikolla ja sitä seuraavalla viikolla ja taas sen jälkeen.

Vierailija
36/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottava tilanne, varsinkin jos on asuntolainaa tms. jolloin palkkaa todella tarvitsee. Ala heti katselemaan uusia töitä tai vaikka uudelleen kouluttautumista. Voi mennä pitkä aika, että tärppää, mutta hyvällä tuurilla pääset vaihtamaan lennosta parempaan.

Onko teillä työterveyttä/hr, joka voisi auttaa sillä välin?

Vierailija
37/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samassa tilanteessa ja jo puolen vuoden kuluttua aivan loppu. Hain koko ajan uutta työpaikkaa ja vasta parin vuoden kuluttua tärppäsi. Pari vuotta meni sitten toipumiseen, mutta onneksi uusi työ oli kevyempää. Ei tarvinnut ottaa sairaslomaa, mutta etätyöskentely auttoi toipumisessa. En suosittele irtisanoutumista tyhjän päälle. Hae mieluummin sairaslomaa ja uutta työpaikkaa.

Vierailija
38/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekryprosessin läpi on valittu paras joten mistä revit tuon mollaavan tavan puhua?

-ohis

Voi olla ettei se paraskaan pärjää.

Ei pärjää, jos kokemattoman odotetaan tekevän tulosta samaa tahtia kuin vuosia tehtäviä hoitaneen henkilön. Tuloksena on loppuunpalaminen.

Vierailija
39/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten tosi hyvä sanoa, että lähde pois, hanki uusi työpaikka. 

Olen melkein samassa tilanteessa aloittajan kanssa ja tuntuu, etten työpäivien jälkeen muuta teekään kuin haen töitä. Lukemattomia hakemuksia lähettänyt reilun 1,5 vuoden aikana ja yksi haastattelu.

Alan töitä on kärkkymässä niin paljon muitakin, että pitäisi olla jotenkin tosi spesiaaliyksilö. 

Meillä on lisäksi se, että jos olet kipeä (flunssa, korona, leikkauksesta toipuminen, melkein mikä vaan) niin työt pitää silti tehdä - etänä. Koska nettiyhteys kotoa käsin on tosi heikko, olen tänäkin syksynä ollut todella kovassa flunssassa toimistolla, koska ne hommat vaan pitää tehdä, eikä niitä kukaan toinen tee. Ollaan ylityöllistettyjä koko (pieni) porukka. Itse olen tullut tänne helpottamaan toisten työkuormaa, eli minulle on kaadettu töitä neljältä henkilöltä. 

Vierailija
40/89 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te olette töissä, millä alalla?