Autoilija, tiedätkö palaako autossasi takavalot pimeällä?
Aika monella ei pala ja ainakaa osa ei sitä tiedä tai välitä.
Kommentit (83)
Uusissa autoissa on valoautomatiikka mutta ne takavalot ei välttämättä syty pimeällä tai huonossa kelissä vaikka moni ehkä niin luulee.
Ap
Tiedän. Minulla on täysin automaattiset valot ja ne toimivat kuten pitääkin. Vaihtaa myös kaukovaloille ja pois automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Uusissa autoissa on valoautomatiikka mutta ne takavalot ei välttämättä syty pimeällä tai huonossa kelissä vaikka moni ehkä niin luulee.
Ap
Mittaristossa näkyy palaako vai ei.
Moni ei vaan välitä, ja jos asiasta sanoo, saa vain vihaa niskaan.
Kummassakin autossamme on valoautomatiikka ja luotan siihen että se hoitaa hommansa. Ja näkeehän sen mittaristosta, sinne syttyy vihreä lampun kuva ja A kun valot palavat, pelkillä etupään huomiovaloilla sitä ei näy.
Kerran aamunkoitteessa yksi tahvo ajoi motarilla kilometritolkulla perässäni valoja räpsien koska HÄNEN mielestään olisi vielä pitänyt olla takavalot päällä. Minä taas olen sitä mieltä että auton valonmittaus toteaa valotilanteen tarkemmin kuin tuo tyyppi.
Tiedän. Jos kytkin on
- perusasennossa, palavat vain päiväledit edessä
- asennossa 1, palavat etuledit (himmeämmin kuin ed.) ja takavalot
- asennossa 2, palavat ajovalot edessä ja takana
- asennossa 3, palavat joko perusasennon tai asennon 2 mukaan riippuen automatiikasta
Kerran peittyivät lumipyryyn karmeassa ajokelissä.Melkein jäin rekan alle.
Minulla on autossa sellainen nappi jossa on takavalon kuva, lisäksi koelautaan syttyy valo kertomaan että päällä ovat
Valoautomatiikka ei todellakaan osaa kaikissa olosuhteissa toimia oikein ja varsinkin Pohjoismaissa on sääoloja joissa on teoriassa valoa riittävä määrä, mutta ilmassa voi olla jotain ainetta kuten esim. lunta, räntää, jäätävää tihkua, sumua, harmaa matalalla roikkuva pilvimatto, joka heikentää havaittavuutta merkittävästi. Tietääkseni yksikään pelkästään valon määrään tukeutuva järjestelmä (joita nykyiset toteutukset ovat) ei osaa ottaa näitä huomioon.
Tiedän. Autoissa on jo monta vuotta ollut merkkivalo mittaristossa mistä näkee onko ajovalot päällä vai pelkät päiväajovalot.
Vierailija kirjoitti:
Entä toimiiko nopeusmittari?
Vähän liiankin tarkasti. Teslan kanssa pitää muistaa ettei enää ole 10% löysiä vaan mittarivirhe on 2%.
Sivupeileistä näkee kun takavalot kajastuu tienpinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Valoautomatiikka ei todellakaan osaa kaikissa olosuhteissa toimia oikein ja varsinkin Pohjoismaissa on sääoloja joissa on teoriassa valoa riittävä määrä, mutta ilmassa voi olla jotain ainetta kuten esim. lunta, räntää, jäätävää tihkua, sumua, harmaa matalalla roikkuva pilvimatto, joka heikentää havaittavuutta merkittävästi. Tietääkseni yksikään pelkästään valon määrään tukeutuva järjestelmä (joita nykyiset toteutukset ovat) ei osaa ottaa näitä huomioon.
Eipä ole vielä tullut vastaan tilannetta missä automatiikka olisi kussut. Myös automaattipitkät toimii oikein hyvin. Valojen suhteen minun ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Kävelen autolle, avaan oven, istun sisään, painan jarrua, laitan D silmään, painan vauhtipoljinta.
Sellaiset autot pitäisi laittaa myyntikieltoon, joiden valmistaja ei osaa tehdä edes toimivaa valoautomatiikkaa.
Tottakai tiedän, että ne palaa aina. Tietääkseni Suomen tieliikennelakikin kieltää ajamasta yleisellä tiellä pimeän aikaan ilman takavaloja.
Ihmettelen vain, vaikka kaikki Suomeen tuotavat auto ovat tyyppikatsastettuja, niin kuinka tässä katsastuksessa on voitu hyväksyä autoja sellaisella automaattisella valojärjestelmällä, mikä ei sytytä hämärän tullessa riittävän ajoissa ajo- sekä takavaloja?
Vierailija kirjoitti:
Valoautomatiikka ei todellakaan osaa kaikissa olosuhteissa toimia oikein ja varsinkin Pohjoismaissa on sääoloja joissa on teoriassa valoa riittävä määrä, mutta ilmassa voi olla jotain ainetta kuten esim. lunta, räntää, jäätävää tihkua, sumua, harmaa matalalla roikkuva pilvimatto, joka heikentää havaittavuutta merkittävästi. Tietääkseni yksikään pelkästään valon määrään tukeutuva järjestelmä (joita nykyiset toteutukset ovat) ei osaa ottaa näitä huomioon.
Omassa autossa normaalit ajovalot syttyvät automaattisesti, jos käyttää pyyhkijänsulkia.
Tiedän että muut palaa aina ajossa paitsi toinen rek.kilven valo.
Tiedän, auto juuri katsastettu ja kyllähän tuon tyhjäkäynnillä autoa lumesta putsatessa tulee huomattua palaako vai ei.