Omakotitaloon muutettuani olen alkanut inhoamaan talvea
Lunta lunta lunta ja kokoajan lumitöitä ennenkuin edes ovesta ulos pääsee. Ja just kun on saanu lumityöt tehtyä, alkaa satamaan uudestaan lunta.
Kerrostaloasuessa talvi oli sentään siedettävämpi kun ei tarvinnut itse taistella tuon ainaisen lumen kanssa. Aaaaaaargh! 🤯
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poiskaan en halua muuttaa, koska tämä piha on kesällä aivan ihana. Talvi on vaan kamalaa. Ap
Ratkaisin tuon ongelman, muutin talveksi rivitaloon. Nyt talo kylmillään, hirsitalo kestää.
Eikö olisi tullut halvemmaksi ulkoistaa ne lumityöt kuin ostaa rivitaloasunto talvea varten?
Kaikki ei ole mitattavissa rahassa. Onko eroa laittaako rahan kesämökkiin vai rivitalokämppään? Ikäkin alkaa painamaan, loppui puiden kantaminen ja sähkön hinnan murehtiminen.
Omakotitalossa asuminen ei ole mitään ruusuilla tanssimista (huono sanonta muuten). Sitä hehkuttavat yleensä vain ne jotka eivät ole itse koskaan omakotitalossa asuneet, tai ovat asuneet vain vähän aikaa, jolloin huonot puolet eivät ole ehtineet tulla kunnolla esille. Onhan siinä toki hyviäkin puolia.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa kerhoon. Omakotitalon ostoon suostuminen (oli vaimolle tärkeää) oli elämäni typerin moka. Niin paljon täysin turhaa työtä joka olisi ollut vältettävissä järkevämmällä asumismuodolla.
Eikö vaimo tee töitä kun talon halus??
Meillä oli ok-talo ja on vielä kesämökki.Mies sairastui ja kaikki talojen duunit jäi minulle,kesät talvet.Ratkaisu:myimme ok-talon pois ja asumme kerrostalossa ja todellakin helpotti .Meillä ok-talo etupiha oli iso joten lumitöitä riitti paljon ja kesällä pihatyöt.Ihana asumismuoto,mutta ikääntyneenä alkoi jo hirvittää ja väsyttää:)
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa asuminen ei ole mitään ruusuilla tanssimista (huono sanonta muuten). Sitä hehkuttavat yleensä vain ne jotka eivät ole itse koskaan omakotitalossa asuneet, tai ovat asuneet vain vähän aikaa, jolloin huonot puolet eivät ole ehtineet tulla kunnolla esille. Onhan siinä toki hyviäkin puolia.
No mä olen asunut vasta 25v enkä lähde ihan heti. Vielä en ole kyllästynyt. Ostettiin ulkomailta toinen talo ja iso piha lomia varten.
On tää suomen ilmasto järkyttävä. Tulispa ilmastonmuutos ja veis lumet talvista pois, vaikka taitaa olla turha toivo.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää liikuntaa on. Ihan kivaa, varsinkin kun lumi on kevyttä pakkaslunta. T. nainen
Samaa mieltä, hyvää treeniä!
Ja max 10x talvessa kyllä srn jaksaa hyvin tällainen 64v mummokin.
Rakastan okt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä olen asunut vasta 25v enkä lähde ihan heti. Vielä en ole kyllästynyt. Ostettiin ulkomailta toinen talo ja iso piha lomia varten.
MItä maksoi ja paljonko vuotuiset kulut ovat, mistä muodostuvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄä olikin vanha vastaus, mutta jos joku muu vastaavassa tilanteessa olisi palstalla. Ja maa olisi myös mukava kuulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla?
N 200m2 /1500m2 maksoi kuluineen 75000e, remppaan käytimme n 100 000e.
Tällähetkellä asumiskulut 200e/kk. Sähkö, vesi, jäte, netti, kiinteistövero ja -vakuutus
Hyvää liikuntaa kun kesällä ajaa nurmikon ja talvella kolaa lumet. Ei tartte minnekää kusiselle salille lähtä.
Ihanaa asua omakotitalossa. Ja jos joku neukkukuutio hehkuttaja vänkää että "et oo asunu tarpeeksi kauaa" niin voin sanoa että tässä talossa yli 10 vuotta ja vanhempien talossa elämän ensimmäiset 19 vuotta. Välissä piti olla vuokraluukuissa kärsimässä.
Vierailija kirjoitti:
En vaihtaisi pois ok-talo asumista vaikka olen viimeiset 25 vuotta sellaisessa asunut, lumitöihin löytyy koneet eikä kolalla lykkiminenkään vielä kyllästytä. Ajatus kerrostalosta on ahdistava.
Vierailija kirjoitti:
Samat ajatukset. Seuraava asumismuoto on kerrostalo taajamassa ihmisten ilmoilla, voi aamukahvia juodessa katsella kun huoltomies kolaa pihalla lunta. Näiden omakotitalovuosien aikana lumi ja pakkanen on muodostunut viholliseksi nro 1.
Muutin omakotitaloon, kun en kestänyt kaupungin melua ja halusin hyvää hengitysilmaa lenkkeilyyn. Suo siellä - vetelä täällä ;)
Lumet voi luoda pienellä lingolla, mönkkärillä tai sit traktorilla et ei nuo paljoa ahdista.
Tai vastaavalla vuokrarahalla saisi varmasti ne lumityöt ostettua moneen kertaan.