Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettaja ehdottaa lapselle psykologisia testejä?

Vierailija
29.11.2023 |

Oppimiskeskustelussa kävi ilmi, että opettaja ehdottaa lapselle tehtäväksi psykologisia testejä. Lukihäiriö on jo todettu erityisopettajan toimesta. Joten mihin testejä enää tarvitaan? Hän (opettaja) puhui jotain epämääräistä, että yritetään selvittää mitä haasteiden taustalla on. Eikö testeihin pitäisi sitäpaitsi kysyä minulta lupa? Ne kuulemma tehdään joulun jälkeen.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua lapselle diagnoosia ja sitä kautta leimautumista.

Ap

Tuollainen asianmukaisen hoidon ja kuntoutuksen kieltäminen lapselta pitäisi johtaa lasuun ihan saman tien!

Ja niin johtaakin. Mutta se ei johda mihinkään, sossut vaan hymistelee. 

Vierailija
62/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis: Mitkä häiriöt liittyvät läheisesti lukihäiriöön?

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00401

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua lapselle diagnoosia ja sitä kautta leimautumista.

Ap

Tuollainen asianmukaisen hoidon ja kuntoutuksen kieltäminen lapselta pitäisi johtaa lasuun ihan saman tien!

Ja niin johtaakin. Mutta se ei johda mihinkään, sossut vaan hymistelee. 

Toki sitten lapsi aikuisena ihmettelee, miksi vanhempi esti hänen avunsaantinsa. Tälläkin palstalla näkyy vadta aikuisena ADHD diagnoosin saaneita, jotka omista papeteistaan näkevät että apua ei ole haettu.

-ohis

Vierailija
64/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä idioottivanhempia riittää

Vierailija
65/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis: Mitkä häiriöt liittyvät läheisesti lukihäiriöön?

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00401

Tuolla puhutaan 1-2-luokkalaisista. Mutta jos on merkittävä oppimisvaikeus vielä neljännellä luokalla, entä sitten? Lapsi on saanut tehostettua tukea useissa aineissa ykkösluokalta lähtien, mutta eipä ole ollut apua.

Ap

Vierailija
66/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä ihan tavallista, että tehdään psykologiset testit? Vai kertooko tosiaan siitä, että lapsella epäillään jotain?

Ap

Vierailija
67/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos lapsella todetaan esim. ADHD, niin sitten hän alkaa määrittämään itseään sen kautta. Ajattelee, että en pysty koska minulla on se. Ja mihinkään lääkkeisiin en suostu.

Ap

Vaihtoehto A.

Minulla on ADHD niin siksi minun on vaikeampi keskittyä kuin muiden. Mutta onneksi ammattilaiset antoivat ohjeita ja apuja ja nyt olen oppinut miten minun kannattaa opiskella. En olekaan tyhmä vaan opin vaan hieman erilailla. Joudun tehdä enemmän asioita oppimisen eteen mutta opin kyllä. Ja ammattilaiset kertoivat että ADHD on myös voimavara. Testien jälkeen tajusin että olen hyvä monissa asioissa ja jopa parempi mitä ne joilla ei ole ADHD. Kyllähän se rajoittaa joissakin asioissa minua mutta keskityn enemmän niihin asioihin missä siitä on hyötyä. Luultavasti hakeudun johonkin käytännönläheiseen ammattiin ettei tatte opiskella niin paljoa. Mutta mun haave on perustaa sitte oma yritys kun oon ollu töissä jonkun aikaa. Kyllä mä onnistun.

Vaihtoehto B (apn valinta?)

koulussa on tosi vaikeaa. En ymmärrä miksi en opi lukemaan ja kirjoittamaan kuin muut. Kaveritkin sanoo minua tyhmäksi kun en osaa lukea. Ja täytyyhän mun olla tyhmä kun en opi. Taas sain haukut ja rangaistuksen mutta kun en vaan pystynyt istumaan paikallaan. Se opettaja on ihan tyhmä. Miksi se huutaa mulle. Mä karkasin tunnilta. Onneksi olen löytänyt uusia kavereita. Nämä ei välitä osaanko lukea. Mutta pitää lähteä niiden kanssa taas varastamaan jotain että saadaan rahaa tupakkaan ja kaljaan. En mä halua käydä koulussa kun en opi siellä mitään. Kelasta saa rahaa. Haistakaa V

Vierailija
68/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän sen sanoit, ap. Jos jo annetusta tuesta ei ole ollut apua, on juuri siinä syy tutkia lisää. Tuki on voinut olla vääränlaista tai riittämätöntä. On siis erittäin järkevää ryhtyä lisätutkimuksiin.

Vierailija
69/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä ihan tavallista, että tehdään psykologiset testit? Vai kertooko tosiaan siitä, että lapsella epäillään jotain?

Ap

Merkittäviä oppimisvaikeuksia 4. luokalla. Mitä se sinulle itselle kertoo? Eikö olisi syytä tutkia mistä johtuu? 

Vierailija
70/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opettajat eivät voi jatkaa samaan malliin eli huomioida lukihäiriön arvioinnissa? Vaikka sanoista ei saakaan selvää, mutta kun hän ei itse voi asialle mitään. Kuulemma vitosella on jo mukamas lukuaineita, kuten historia. Voi hyvänen aika, noin pienten kuuluisi vielä leikkiä 

Ap

Vierailija
71/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinpa itse päässyt ajoissa oikeisiin tutkimuksiin niin ei olisi tarvinnut istua vuosikausia terapiassa ja sairaalassa haaskaamassa kaikkien aikaa ja kuluttamassa omaa elämää ja itsetuntoa olemattomiin. 

Vierailija
72/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on nyt nelosella ja kuulemma hänelle tulee viidennellä ongelmia, jos ei nyt opi lukemaan ja kirjoittamaan kunnolla. Se siitä yksilöllisyydestä?

Ap

Ope täällä. Koululaitos ei ole ikinä perustunut yksilöllisyyteen. Jos perustuisi, niin koulun aloittaminen ja opinnoissa eteneminen ei olisi niin vahvasti sidottu syntymävuoteen. Julkinen koululaitos on perustettu massoja varten, koska yhteiskunta tarvitsi koulutettua työvoimaa, ja samalla mallilla mennään edelleen. Tukitoimilla voidaan sitten auttaa, joskus enemmän ja joskus vähemmän, niitä oppilaita jotka eivät muottiin suoraan sovi.

Vierailija
73/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opettajat eivät voi jatkaa samaan malliin eli huomioida lukihäiriön arvioinnissa? Vaikka sanoista ei saakaan selvää, mutta kun hän ei itse voi asialle mitään. Kuulemma vitosella on jo mukamas lukuaineita, kuten historia. Voi hyvänen aika, noin pienten kuuluisi vielä leikkiä 

Ap

Oletko itse ihan sekaisin? 

Vierailija
74/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otsikossa on kysymysmerkki? Jos testaaminen oli kysymys (ei määräys), miksi et vastannut siihen? Vai yritätkö sanoa, ettei vastauksellasi ei ollut vaikutusta?

Tietysti voit kieltää tutkimuksen. Huomaa, että toive ja kielto ovat 2 eri asiaa. (Toiveesi rinnalla ratkaisee lapsen etu.) Lisäksi vaikutusta on ehkä lapsen sekä toisen vanhemman mielipiteellä.

Vierailija
75/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä kuulostaa kyllä jo provolta. Eihän kukaan suhtaudu noin kylmästi oman lapsen tulevaisuuteen. Antakaa armosta 5 ja lapsi pääsee koulun läpi. Sitten voi syrjäytyä rauhassa kun ei osaa lukea tai kirjoittaa. Asua vaikka jossain laitoksessa jos ei kykene yksin asumaan normaali asunnossa. Mutta omapahan terve kun ei ole diagnoosia 🙁

Vierailija
76/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on huonoja kokemuksia lääkkeistä ja lääkäreistä ja siksi pelkään todella paljon, että omalle lapselle yritettäisiin suositella jotakin sellaista.

Ap

Vierailija
77/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästä se lapsi niihin testeihin. On onnenpotku, jos teille on sattunut sellainen opettaja joka huomaa avuntarpeen ja osaa vielä sitä kohti ohjata. Huomaa, että kyse ei todellakaan ole välttämättä siitä että olisi tulossa joku elämänmittainen stigma. Suurin apu on ymmärrys ja mahdollisuus paremmin persoonalle sopivan elämäntavan kehittämiseen.

Minulle ehdotti testejä sekä lastenhoitajani että myöhemmin opettaja, mutta vanhemmat kieltäytyivät. Pitivät nolona ja turhana, että olin käyttäytynyt niin huolimattomasti, että vierailla ihmisillä oli saattanut juolahtaa mieleenkään, että en olisi "normaali".

Menin niihin testeihin itse toisen loppuunpalamisen jälkeen ja henkisesti tosi hajalla, ja opin ymmärtämään itseäni. Jos olisin tiennyt koko ikäni kaiken sen minkä tiedän itsestäni nyt, olisin säästynyt paljolta turhalta tuskalta.

Vierailija
78/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on huonoja kokemuksia lääkkeistä ja lääkäreistä ja siksi pelkään todella paljon, että omalle lapselle yritettäisiin suositella jotakin sellaista.

Ap

Estät lapsesi avun saannin. Onko sinulla itselläsi jotain diagnooseja, jotka hankaloittavat ymmärrystäsi? 

Vierailija
79/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun ap on varmaankin provo: niin johdonmukaista järjenvastaista inttämistä, että ei kuvasta todellista henkilöä, vaan roolin ottamista.

Vierailija
80/80 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se lapsi leimaantuu ihan sillä, jos ei osaa lukea. Ikävä kyllä jo ekaluokkalaiset tietävät sen, kuka heidän luokaltaan osaa lukea ja kuka ei.

Millä tuen tasolla lapsesi on, ap?

- Entinen erkkamaikka